Het wachten waard: Porsche Cayenne E-Hybrid

0

Waarom de korte test?

Porsche is even helemaal klaar met de dieselmotor. Niet zozeer omdat de vraag ernaar tegenvalt, maar vanwege de emissieproblematiek. Het sjoemelende Audi of Volkswagen is dan geneigd een oogje dicht te knijpen, maar bij Porsche ligt de lat hoger: de dieselmotoren moeten van onbesproken gedrag zijn, anders komen ze er niet in (lees: onder de kap). En omdat leverancier Audi niet kan garanderen dat er geen frauduleuze software in zit, heeft Porsche de verkoop van oliegestookte modellen stopgezet. Tijdelijk of definitief, dat zal de tijd leren.

Het gat in het gamma wordt nu ingevuld met stekkerhybride modellen. Ook van de nieuwe Cayenne komt er binnenkort een dergelijke uitvoering waarmee het brandstofverbruik aanzienlijk kan worden gereduceerd. Een select aantal autojournalisten mocht in Zuid Afrika al kennismaken met een vrijwel productierijp prototype.

Wat voor auto is het?

De typeaanduiding van deze stekker Cayenne is E-Hybrid. Ook van de Panamera is er een soortgelijke uitvoering. Het ligt voor de hand dat zij over dezelfde aandrijflijn beschikken, maar dat is niet het geval. De Panamera heeft als basisunit de modernere en iets compactere 2,9 liter V6 benzinemotor, terwijl voor de Cayenne E-Hybrid het klassieke 3,0 liter blok gebruikt wordt. Die is 110 pk minder sterk (330 pk versus 440 pk), maar Porsche compenseert dit met een krachtigere elektromotor, waardoor het gecombineerde vermogen identiek is aan dat van de Panamera 4 E-Hybrid: 462 pk. Verder heeft de Cayenne niet de PDK transmissie met dubbele koppeling, maar een conventionele 8-traps automaat van ZF. De prestaties zijn vrijwel identiek: in de Cayenne E-HYbrid kan je bijna 50 kilometer op elektriciteit rijden. De topsnelheid bij uitgeschakelde benzinemotor bedraagt 135 km/u.

Is het wat?

Autointernationaal.nl is aangenaam verrast. Bij de vorige generatie Cayenne S-Hybrid (416 pk) leken de V6 unit en de elektromotor elkaar eerder tegen te werken dan elkaar te versterken. “Wij passen nu dezelfde software toe als in de 918 Spyder”, zo licht Stefan Fegg, bij Porsche verantwoordelijk voor de hybride modellen, de verbetering toe.

En in de Panamera 4 E-Hybrid kan de aandrijflijn ook maar matig bevredigen. Dat komt enerzijds door het karakter van de motor plus automaat (de conventionele 8-traps transmissie is minder nerveus dan de PDK unit), en anderzijds doordat het meergewicht als gevolg van de accu’s etc. (320 kg) bij een sportsedan een grotere handicap is dan bij een SUV. Van dit laatste type auto heb je in dynamisch opzicht nou eenmaal minder hoge verwachtingen.

Wat ook aangenaam verrast, is het feit dat je de koppelrijke dieselmotor van de vorige generatie Cayenne geen moment mist. Ook met deze nieuwe E-Hybrid uitvoering komt je moeiteloos flitsend snel uit de startblokken. En door de standaard vierwiel besturing vergeet je snel dat deze SUV afgerond 2.400 kilo zwaar is. Verder monteert Porsche een sportuitlaat waardoor de koper ook in akoestisch opzicht aan zijn trekken komt. Gevoelsmatig is de E-Hybrid uitvoering even snel als de Cayenne S. Porsche noemt nog geen exacte acceleratiecijfers omdat de homologatie nog moet plaatsvinden, maar je moet in circa 5,3 seconden op 100 km/u kunnen zitten. De topsnelheid ligt boven de 250 km/u en de gemiddelde CO2-uitstoot moet op iets van 60 gram/km uitkomen.

 

100%
100%
Awesome

Heeft de Panamera (Executive) binnen het Porsche gamma het sterkste 'limousine karakter'? Nee, dat is deze Cayenne E-Hybrid met superverfijnde aandrijflijn. Als bonus is hij ook nog eens zeer geschikt voor terreingebruik omdat de elektromotor de snelheid veel beter onder controle kan houden. Dit is een auto die weinig emissie combineert met veel emotie.

De dieselmotor is dood bij Porsche, lang leve de hybride! In de vorm van de E-Hybrid uitvoering is er namelijk sprake van een volwaardig alternatief. Voor circa 105.000 euro krijg je niet alleen een SUV met lage gebruikskosten, maar ook een auto met rij sensatie op Porsche niveau. En ook niet onbelangrijk: hij weet de 94.574 euro kostende BMW X5 xDrive40e iPerformance en de Mercedes GLE 500e 4Matic (93.729 euro) duidelijk te overschaduwen. Bij de Panamera bedraagt het verkoopaandeel van de hybride uitvoeringen inmiddels 50 procent. Alles wijst er op dat dit percentage bij de Cayenne ook gehaald kan worden.

  • 10
  • User Ratings (8 Votes)
    6.7

Comments are closed.