Nieuwstelex

0

+++ De tolheffing die AMSTERDAM wil gaan invoeren voor auto’s in de binnenstad, gaat er in deze vorm niet komen. Dat laat minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen (VVD) weten. Ze gaat de wet niet aanpassen om dat mogelijk te maken. Burgemeester en wethouders van Amsterdam willen de tolheffing invoeren voor auto’s in de binnenstad, Het zou een goede methode zijn om verkeersinfarcten tegen te gaan. In Londen zou door zo’n maatregel de verkeersdruk met 15 procent zijn afgenomen na de invoering van een congestieheffing van 5 pond. Maar in Nederland kan een gemeente niet zomaar in zijn eentje besluiten tol te gaan heffen. Het Amsterdamse gemeentebestuur wijst er evenwel op dat het regeerakkoord proeven wil toestaan waarin “alternatieve vormen van vervoer en betaling” worden onderzocht. Maar Van Nieuwenhuizen zegt dat het regeerakkoord van het kabinet helder is. Daarin staat dat er geen nieuwe vorm van rekeningrijden komt. En de minister beschouwt een tolheffing als een vorm van rekeningrijden. In het kabinet is er dan ook weinig steun voor de plannen van Amsterdam. Van Nieuwenhuizen wordt in elk geval gesteund door haar eigen partij en de regeringspartij CDA. Zij hebben echt geen zin om de automobilisten in de grote steden tegen zich het in het harnas te jagen. +++

+++ BMW voegt in juli een nieuwe basis dieseluitvoering toe aan het gamma van de 6-serie Gran Turismo. Het is de 620d met 4 cilinder 2,0 liter dieselmotor. De Gran Turismo was er tot nu toe alleen met 6 pitten. Maar BMW denkt dat de 620d met een vermogen van 190 pk en een koppel van 400 Nm ook voldoende mans is. De Gran Turismo accelereert in deze vorm in 7,9 seconden naar 100 km/u. Een 8-traps Steptronic automaat is standaard. BMW geeft een gemiddeld verbruik van 4,8 à 4,9 liter/100 km op. Dat resulteert in een CO2-uitstoot van 127 gram/km. Wie daar geen milieuboodschap aan heeft, kan blijven opteren voor de 630d met 265 pk en de 640d met 320 pk. Beiden hebben een 6 cilinder 3,0 liter dieselmotor onder de kap. Voor benzinefans bestond de mogelijkheid om te opteren voor een 4-pitter al langer. De 630i heeft namelijk (anders dan zijn typeaanduiding doet vermoeden) een 2,0 liter motor. BMW maakt binnenkort de prijs van de 620d Gran Turismo bekend. Hij zal ook leverbaar worden met xDrive vierwielaandrijving. Reken op een instaptarief van 71 mille. Het Executive pakket is dan standaard. +++

+++ Elke 5 weken worden in CHINA 9.500 nieuwe elektrische bussen op de weg gebracht. Dat zijn er even veel als er nu in heel Londen rondrijden. In 2017 bevindt liefst 99 procent van alle 385.000 elektrische bussen ter wereld zich in China. Hun marktaandeel is nu nog maar ‘slechts’ 17 procent, maar dat cijfer stijgt gestaag. Dat zorgt voor tandengeknars bij olieproducenten. Er is berekend dat elke 1.000 nieuwe elektrische bussen die aan de Chinese vloot worden toegevoegd, de wereldwijde vraag naar aardolie met 500 vaten per dag doen dalen. Op jaarbasis gaat het, inclusief de elektrische personenwagens die nu al in het Aziatische land rondrijden, om bijna 280.000 vaten. Dat is even veel als het olieverbruik van Griekenland. +++

+++ In het eerste kwartaal van 2018 werden in Europa 17 procent minder personenauto’s met DIESEL motor verkocht. Benzinemodellen zijn nu favoriet met een marktaandeel van 55,5 procent. Diesel heeft een marktaandeel van 37,9 procent. 6,5 procent van de in het eerste kwartaal verkochte auto’s heeft een alternatieve aandrijflijn (elektrisch, hybride, aardgas of LPG). Met name stekkerhybride modellen winnen aan populariteit. In Nederland zakte het marktaandeel van diesels van 28,9 procent in 2015 naar 17,4 procent vorig jaar. +++

+++ De verkoop van (deels) ELEKTRISCHE auto’s in Europa is in het eerste kwartaal van 2018 met bijna de helft gestegen ten opzichte van een jaar eerder. In totaal zijn in de eerste 3 maanden afgerond 70.000 exemplaren verkocht. In dat cijfer zitten ook hybride auto’s met een stekker. Daarvan namen de verkopen met ruim 60 procent toe (volledig elektrische modellen plusten 34,3 procent). Daarnaast werden nog eens 139.556 hybride auto’s zonder externe oplaadmogelijkheid verkocht; dat is 25,7 procent meer dan in hetzelfde tijdvak van 2017. Het verkoopaandeel van elektrische auto’s blijft met 1,7 procent laag, maar groeit wel: een jaar eerder koos 1,2 procent van de Europese autoconsumenten voor een elektrische auto. Eerder werd al bekend dat dergelijke modellen in Nederland in het eerste kwartaal met 137 procent is gestegen naar 3.945 exemplaren. Vooral zakelijke rijders kozen vaker voor een elektrische auto. De toename kwam onder meer door het grotere aanbod van betaalbare modellen. Het aantal stekkerhybride auto’s nam met 65,7 procent toe en de afzet van gewone hybride personenwagens steeg met 25,8 procent. +++

+++ FERRARI is 2018 begonnen met stijgingen van omzet en winst. Dat blijkt uit cijfers van het beroemde sportwagenmerk over het eerste kwartaal. De wereldwijde leveringen stegen met 6 procent (125 auto’s) tot 2.128 sportwagens in vergelijking met een jaar geleden. Daarbij waren vooral de modellen met 12 cilindermotoren populair, zoals de 812 Superfast, waarvan de verkoop met 23,5 procent toenam. In alle regio’s schroefde Ferrari zijn verkopen op. In thuisland Italië werden 6,7 procent meer auto’s verkocht. Ook in Frankrijk, Engeland en Duitsland steeg de verkoop. Amerika was goed voor een verkooptoename van 4,4 procent en in de regio Asia Pacific ging de verkoop met 3,8 procent omhoog. China, Hong Kong en Taiwan waren goed voor een plus van 13,7 procent. De omzet groeide met ruim 1 procent (10 miljoen euro) tot 831 miljoen euro. Daarbij had het beursgenoteerde bedrijf wel wat tegenwind van wisselkoerseffecten. De nettowinst ging met meer dan 19 procent omhoog naar 149 miljoen euro. Ferrari denkt dit jaar meer dan 9.000 auto’s af te leveren en rekent op een omzet van ruim 3,4 miljard euro. De winstverwachting is bijgesteld naar 1,1 miljard euro. De F12Berlinetta/F12tdf en California T zijn inmiddels uitgefaseerd. De productie van de LaFerrari Aperta zit er bijna op. Ferrari is begonnen met het leveren van de nieuwe Portofino. Naast deze instapper bestaat het gamma nu uit de 488 GTB, 488 Spider, GTC4 Lusso (T) en de 812 Superfast. Ferarri heeft nog niet bekend gemaakt wanneer de leveringen van de nieuwe 488 Pista starten. +++

+++ LAND ROVER heeft veel applaus gekregen voor de Velar, maar ook kritiek. Met name de rauwe 4 cilinder dieselmotor vindt de autopers niet goed passen bij de edele SUV. Land Rover reageert hier nu op door een 275 pk versie van de oliegestookte 3,0 liter V6 aan het gamma toe te voegen. Die komt onder de bestaande 300 pk variant. Kritiek was er ook op de karige standaarduitrusting van de Velar. Die wordt nu uitgebreid met een achteruit rij camera, parkeersensoren voor & achter, vermoeidheidwaarschuwing voor de bestuurder, een noodremhulp en een rijstrookassistent. De optielijst is uitgebreid met adaptieve dempers. De Velar heeft standaard schroefveren rus, maar een luchtophanging is nu leverbaar op de versies vanaf 240 pk (diesel) en 300 pk (benzine). Tenslotte monteren de Britten voortaan een grotere benzinetank in de P250/P300 benzineversies. De tank is nu 82 liter groot; voorheen kon er niet meer dan 63 liter brandstof worden meegenomen. Dit betekent dat er tijdens lange ritten minder frequent een tankstop gemaakt hoeft te worden. +++

+++ Volgens een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie ademen 9 van de 10 dagelijks LUCHT in met te veel fijn stof. In bepaalde delen van de wereld wordt de situatie alleen maar slechter, zo blijkt uit onderzoek in 108 landen en meer dan 4.000 steden. De Wereldgezondheidsorganisatie claimt dat 70 procent van de vroegtijdige sterftegevallen wereldwijd het gevolg is van luchtvervuiling. En het risico neemt alleen maar toe: overleden er in 2016 afgerond 6,5 miljoen mensen op deze manier, vorig jaar waren er meer dan 7 miljoen doden. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie wordt 91 procent van de bevolking dagelijks blootgesteld aan vervuilde lucht. Het risico is echter ongelijk verdeeld over de planeet. De zwaarst getroffen regio’s zijn Zuidoost Azië (met name India) en de westelijke Zuidzeestreek (China), met meer dan 2 miljoen sterftegevallen voor beide regio’s. Afrika verliest jaarlijks 1 miljoen mensen aan luchtvervuiling en Europa 500.000. +++

+++ NISSAN gaat een nieuwe fabriek voor het recyclen en hergebruiken van batterijen uit de Leaf bouwen. De locatie is opmerkelijk: het Japanse district Fukushima waar in 2011 een grote ramp plaatsvond met een kerncentrale. Het Fukushima district is vorig jaar weer bewoonbaar verklaard nadat de meeste gebouwen die straling hadden opgevangen waren gesloopt en de grond weer was gereinigd. De fabriek komt in het stadje Namie dat voor de ramp nog zo’n 22.000 inwoners telde maar nu een inwonertal van net 500 heeft. De fabriek wordt gebouwd en gerund door 4R Energy, een joint venture van Nissan en Sumitomo dat onder meer autobanden maakt, zo bericht Automobiel Management. Elk van de 48 modules uit de batterijpakketten van de Leaf worden gecontroleerd, waarna de goed bevonden stukken geschikt worden gemaakt om opnieuw in dat model toegepast te worden. Modules die niet meer in auto’s gebruikt kunnen worden, zijn nog wel geschikt voor andere toepassingen zoals straatverlichting. +++

+++ De Duitse vereniging voor volwassenen, Joyclub, ondervraagde 5.000 van haar leden en koppelde de tevredenheid qua SEKS aan het type auto die zij hebben. En wat blijkt? Tweederde van alle Porsche bestuurder, of die nu mannelijk of vrouwelijk zijn, is erg tevreden over zijn/haar seksleven. Zij hebben ook het meeste seks in de auto. De lat ligt hoog, want wie tegenwoordig met een Volvo of Mercedes rijdt, gaat ook vaak van bil. Meerdere keren per week tot wel elke dag, zo meldt Joyclub. Toch is dat niet zo veel als wie een Porsche stuurt. Een Seat of een Skoda is daarentegen niet goed voor je seksleven. Die bestuurders zijn het vaakst ontevreden. 20 procent van de eigenaren van een Seat of Skoda omschrijft zichzelf zelfs als ‘seksueel depressief’. Ook opvallend: Tesla rijders hebben een grote mond over hun seksuele prestaties, maar praatjes vullen geen gaatjes: zij doen ‘het’ relatief weinig. Wie een Mini bestuurt, gaat het vaakst aan de handkar. Seks in de auto is voor net zoveel vrouwen als mannen een relatief gewone zaak. 85 procent van de respondenten zegt hun auto reeds op die manier te hebben gebruikt. Wanneer dat gebeurt, is de achterbank het populairst. Gevolgd door de voorstoelen en de motorkap. Opvallend: in een Mini wordt de kofferbak als meest geschikte plek ervaren. Het is te hopen dat zij dan eerst de achterbank plat leggen. +++

+++ De Britse politie raadt autobezitters aan een STUURSLOT te kopen om auto’s die zonder sleutel geopend en gestart worden beter te beschermen tegen diefstal. Ook kan je de elektronische ‘sleutel’ beter in een zogenaamd Faraday zakje bewaren. De politie ziet zich genoodzaakt dit advies te geven omdat het aantal diefstallen van sleutelloze auto’s tot een epidemie dreigt uit te groeien. Bendes maken daarbij gebruik van apparatuur waarmee de sleutelset ‘uitgelezen’ kan worden en de auto vervolgens open gaat en start. Mark Silvester, hoofd misdaadpreventie bij de politie van West-Midlands, laat in een vraaggesprek met Automobiel Management weten: “Sleutelloze modellen, die steeds populairder zijn, bieden criminelen een nieuwe methode om auto’s te stelen. Vooral wijken met een meer welvarende bevolking zijn het doelwit omdat je daar ook meer van dat soort auto’s vindt. Op cameraopnamen kan je vaak zien hoe snel zo’n diefstal in zijn werk gaat”. In de West-Midlands is het aantal autodiefstallen vorig jaar met bijna 40 procent toegenomen. Silvester waarschuwt dat een sleutelloze auto overal gestolen kan worden: “Het gebeurt niet alleen ’s nachts bij iemand thuis, er zijn ook gevallen bekend van auto’s die op een parkeerplaats van een winkelcentrum staan. Ze hoeven maar langs je te lopen om de code op te vangen”. +++

+++ Californië en 16 andere Amerikaanse staten vervolgen het Milieuagentschap, dat onder druk van de regering TRUMP de uitstootnormen voor auto’s wil versoepelen. Het is al langer bekend dat Californië niet bepaald op dezelfde golflengte zit als de president. Zeker niet wanneer het over het milieu gaat. Dat de Amerikaanse president wil terugkomen op de uitstootplafonds die zijn opgelegd door de vorige regering Obama zint de politici in Californië dan ook niet. Maar zij zijn niet alleen. 16 andere staten en het district Columbia kiezen de kant van Californië en leggen gezamenlijk een klacht neer tegen het Amerikaanse Milieuagentschap EPA (Environmental Protection Agency). Voor deze stap is gekozen nadat het door Scott Pruitt geleide agentschap (een klimaatscepticus …) onder invloed van Donald Trump aankondigde de uitstootnormen te willen opheffen. “Het proces is gebaseerd op het feit dat het EPA op willekeurige en wispelturige manier te werk is gegaan. Het heeft haar eigen regels overtreden en heeft de wet op de luchtkwaliteit geschonden”, aldus Jerry Brown, de gouverneur van Californië. De EPA wil dat de uitstootnormen tot en met 2026 worden bevroren op het niveau van 2020. Californië heeft al decennialang zijn eigen (strengere) eisen, maar Pruitt zou een wet uit 1975 ‘gevonden’ hebben die dat verbiedt. Autofabrikanten zouden logischerwijs het liefst willen dat alle staten in de Verenigde Staten dezelfde normen hanteren. Brown is niet onder de indruk van de wet waar de EPA directeur nu mee zwaait: “Dit gaat over gezondheid; over leven en dood. Trump wil dat mensen meer vervuilen”. De verbruikseisen die door de regering Obama werden opgelegd, betekende dat alle nieuw verkochte auto’s in 2025 een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 23,2 moeten hebben. Bevriezing van de eisen zou betekenen dat de lat een stuk lager wordt gelegd, namelijk bij 1 op 15,7. En dat vinden de Amerikaanse autofabrikanten prima, want door de relatief lage benzineprijs in de Verenigde Staten koopt de consument liever een grote pick-up of SUV dan een efficiënte, maar statusarme ‘compact’. +++

+++ De populariteit van volledig elektrische auto’s groeit gestaag. In het eerste kwartaal stegen de verkopen in Nederland met 136 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De VOLKSWAGEN e-Golf is nu de best verkochte elektrische auto. Opvallend, want zijn actieradius is op zijn best gemiddeld. Maar het is een ‘echte Golf’ en dat betekent veel comfort, voldoende ruimte en een hoogstaande afwerking. De alternatieven van de concurrentie zijn minder goede allrounders. Recent leverde Volkswagen de 2.000ste e-Golf af in Nederland. Sinds 2014, toen deze elektrische Volkswagen op de markt kwam, zijn de verkopen in Nederland jaar na jaar meer dan verdubbeld. In de eerste maanden van 2018 vonden zelfs al meer exemplaren van de 39.540 euro kostende e-Golf een eigenaar dan in heel 2017. In vernieuwde vorm beschikt de 136 pk sterke elektrische Volkswagen over een 35,8 kWh batterij waarmee hij op papier in staat is om op een volle accu maximaal 300 kilometer te rijden. Met een 40 kW snellader is hij in 45 minuten voor 80 procent bij te ‘vullen’. De populariteit van de e-Golf betekent dat de Tesla Model S niet langer de bestverkochte elektrische auto van Nederland is. Jarenlang voerde de Amerikanen de statistieken aan, maar nu is Volkswagen ook in het segment voor emissieloze auto’s marktleider. Dat is overigens ook de bedrijfsdoelstelling voor de lange termijn. De Tesla Model S bezet wel de tweede podiumplaats. De derde plek is voor de Nissan Leaf. Die is met een sterke opmars bezig, waardoor het aannemelijk is dat Volkswagen zich eind dit jaar alsnog gewonnen met geven in het segment voor elektrische auto’s. De Leaf beschikt namelijk over een groter (40 kWh) accupakket en is een stuk goedkoper. +++

Reageren is niet mogelijk.