Kia presenteert milde hybride techniek voor dieselmotor

0

Kia maakt van de Sportage een hybride. De Zuid Koreaanse SUV krijgt in oktober een dieselmotor met een slimme dynamo en elektrische assistentie via een 48 Volt systeem. Later volgt er ook een mild hybride benzineversie.

Kia heeft al diverse hybride modellen (Optima, Niro) in haar gamma. In oktober wordt dat uitgebreid met de Sportage die tegelijkertijd een facelift ondergaat (naast cosmetische correcties en de montage van een groter scherm voor het infomediasysteem doet de 1.4 T-GDI benzinemotor zijn intrede die de oude atmosferische 1.6 GDI unit vervangt). De techniek die Kia gebruikt is niet voldoende om de SUV uitsluitend op elektriciteit te laten rijden, maar geeft een zetje bij het optrekken. De stroom die hiermee wordt verbruikt, kan op een later ritmoment worden teruggewonnen.

Bij de milde hybride aandrijflijn van Kia, EcoDynamics+ genaamd, wordt een slimme dynamo (die dienst doet als elektromotor, generator en startmotor) gekoppeld aan een dieselmotor. Deze gebruikt een lithium/ion batterij van 0,46 kWh die is aangesloten op een separaat 48 Volt circuit.

Het systeem heeft 2 functies die worden gemanaged door een rekeneenheid. Wanneer de techniek ondersteuning moet bieden bij het optrekken, wordt er voor een boost van 14 pk aan de dieselmotor gezorgd via een tandriem die met de krukas is verbonden. Bij vertragingen, afdalingen of afremmen wordt de bewegingsenergie gerecupereerd om de batterij te herladen. Daardoor kan de Sportage ook relatief snel zijn dieselmotor uitschakelen bij het uitrollen. Kia noemt dit ‘Moving Stop & Start’ (MHSG).

Kia meldt dat de EcoDynamics+ aandrijflijn (waarbij de dieselmotor is uitgerust met een SCR katalysator) het verbruik volgens de WLTP meetnorm met 4 procent drukt (7 procent reductie bij de oude NEDC methode). Effectief gaat het om 4 gram minder CO2. Daarnaast verloopt de acceleratie soepeler.

Na de dieselversie komt er van de Sportage ook een benzine-uitvoering met dezelfde technologie. Daarna volgen andere modellen, zoals de nieuwe Ceed. Kia wil tegen 2025 circa 16 geëlektrificeerde modellen in de showroom hebben staan: 5 nieuwe hybride auto’s, 5 stekkerhybride personenwagens, 5 elektrische voertuigen met een batterijenset en 1 elektrisch model met een brandstofcel. De laatste komt in 2020.

Reageren is niet mogelijk.