Langzame verkoopstart voor Volkswagen Touareg?

0

Volkswagen heeft de orderboeken geopend voor de nieuwe Touareg, waarvan de levering komende zomer start. De SUV heeft positieve testrecensies gekregen, maar in eerste instantie zijn er slechts 2 dieselversies met 3.0 V6 TDI motor beschikbaar (231 en 286 pk). Dat is een wat magere wapenuitrusting om de strijd aan de gaan met de gevestigde orde. En nee, daar behoort de Touareg (waarvan vorig jaar slechts 10 exemplaren op kenteken werden gezet) niet toe.

Met prijzen die beginnen bij 79.750 is de Touareg alleen interessant voor de zakelijke markt. Maar daar dient zich een probleem aan: met name grotere bedrijven willen zich verduurzamen en dat heeft ook gevolgen voor het soort auto’s dat het personeel mag uitkiezen. Deskundigen stellen dat de Touareg met een CO2-uitstoot van 182 gram/km en Milieulabel F buiten de meeste (meer en meer emissiewaarde gestuurde) leaseregelingen valt.

Conclusie: de Touareg zal het moeten hebben van directeuren / grootaandeelhouders van kleinere bedrijven die niet een al te formele autoregeling hebben. Of men moet wachten tot de stekkerhybride versie leverbaar wordt. Wat de 3.0 TSI benzineversie en de 4.0 V8 TDI uitvoering moeten gaan kosten, weten we in juli respectievelijk februari 2019, maar over de PHEV variant tast men ook bij de importeur nog in het duister. Dat is een veeg teken.

Inmiddels biedt de concurrentie wel stekkerhybride modellen aan: BMW de X5 xDrive40e iPerformance, Land Rover de Range Rover Sport P400e, Mercedes de GLE 500e 4Matic en Volvo de XC90 T8 Twin Engine. Porsche komt nog dit jaar met de Cayenne Diesel E-Hybrid (Audi heeft de stekkerhybride versie van de Q7, de e-Tron 3.0 TDI Quattro, uit het gamma gehaald).

En voor diegenen die liever geen stekkerhybride hebben, maar een gewone diesel prefereren: de 231 pk sterke BMW X5 heeft in 231 pk sterke sDrive/xDrive 25d uitvoering milieulabel D. In dezelfde categorie valt de Land Rover Range Rover Velar D180/D240 en de Mercedes GLE 250d. Ligt de leaselimiet bij milieulabel C, dan kan je bij Jaguar terecht voor een F-Pace 20d met 180 pk of bij Land Rover voor een 4 cilinder dieseluitvoering van de Discovery.

Inmiddels heeft er zich (tijdelijk) een nieuwe olifant in de kamer aangediend: de elektrische cross-over. Tesla doet nog steeds uitstekend zaken met de Model X (ten opzichte van vorig jaar is de afzet in de eerste maanden van 2018 met meer dan 50 procent gestegen), Jaguar denkt dit jaar bijna 4.000 exemplaren van de I-Pace weg te zetten en Audi begint in augustus met de productie van de e-Tron. De door een tot 4 procent verlaagde bijtelling gedreven populariteit zal volgend jaar weer over zijn, maar toch: die 4.000 klanten voor de I-Pace gaat heel duidelijk niet naar Volkswagen.

Reageren is niet mogelijk.