Nieuwstelex

0

+++ Driekwart van de garages doet APK keuringen niet volgens het boekje. Dat blijkt uit onderzoek van televisieprogramma Radar. Bij het uitvoeren van de APK is het eindoordeel afhankelijk van de garage die de auto keurt, zo stelt de redactie. Slechts 3 van de 12 onderzochte bedrijven kwam tot dezelfde conclusie als toezichthouder RDW. De redactie van Radar voorzag een reeds door deze Rijks Dienst Wegverkeer goedgekeurde auto van een verborgen camera en liet het voertuig vervolgens bij 12 verschillende garages keuren. 2 bedrijven keurden de wagen volledig af. Bij 3 andere garages werd de auto goedgekeurd met extra kosten voor uitgevoerde reparaties en bij 4 garages werd hij goedgekeurd met dringend advies voor reparatie. Slechts 3 bedrijven kwamen tot dezelfde keuringuitslag als de RDW. De goedgekeurde auto werd 2 keer afgekeurd. Bij één garage vond dat plaats op 3 punten: remmen, banden en koplamp. Deze garage had de auto niet eerst afgemeld, waardoor de RDW geen controle heeft kunnen uitvoeren op de APK. Bij de andere garage was de afkeuring mogelijk terecht, omdat de garage daarvóór de afstelling van de koplampen, al dan niet met opzet, kapot had gemaakt. De reparaties aan koplampen en stadslichten zijn voor een consument achteraf niet zelf te controleren: waren deze daadwerkelijk stuk, of zijn ze onnodig vervangen? Uit de verborgen opnames van Radar blijkt dat bij één garage de kapotte lamp niet eens is aangeraakt, terwijl die wel in rekening is gebracht. Autorijders hebben over het algemeen geen bedenkingen bij de uitslag van hun APK keuring, zo blijkt uit onderzoek. Slechts 15 procent is wantrouwend, maar dat leidt in de meeste gevallen niet tot de beslissing om met de betreffende garage geen zaken meer te doen. Van de mensen die besloten om naar een ander bedrijf te gaan voor een ‘second opinion’, zegt liefst 80 procent dat er een aanzienlijk verschil was tussen de eerste en de tweede keuring. In bijna 60 procent van de gevallen zijn de APK reparaties die voorgesteld werden door de eerste garage toch niet nodig. Iets meer dan 40 procent van de reparaties kan bij de tweede garage tegen lagere kosten worden uitgevoerd. +++

+++ AUDI is opnieuw in opspraak geraakt vanwege het mogelijk installeren van sjoemelsoftware in zijn auto’s. Dit keer gaat het om de modellen Audi A6 en A7 die sinds 2014 van de band rolden en zijn uitgerust met de 3.0 V6 TDI dieselmotor. Duitse autoriteiten inmiddels een onderzoek begonnen. Met behulp van de software kunnen emissietesten worden gemanipuleerd. De auto’s zouden in werkelijkheid minder schoon zijn dan tijdens de testen. Het zou in eerste instantie gaan om ongeveer 60.000 exemplaren waarvan er circa 33.000 in Duitsland op de weg rijden. Mogelijk gaat het om meer auto’s. Volkswagen, het moederbedrijf van Audi, kwam in 2015 in een kwaad daglicht te staan doordat het met illegale software uitstoottesten manipuleerde. De Duitse automaker gaf toe dat wereldwijd 11 miljoen auto’s uitgerust waren met een dergelijk frauduleus motormanagement systeem. De kwestie zorgde voor een miljardenstrop voor het bedrijf. Naast Audi doen de Duitse autoriteiten ook onderzoek naar zustermerk Porsche. +++

+++ BMW zal op de september volgend jaar te houden IAA van Frankfurt veel minder prominent aanwezig zijn dan bij de vorige edities. De Duitse autofabrikant trekt hooguit 6 miljoen euro uit, terwijl het budget voor de stand en de activiteiten daar omheen in het verleden rond de 25 miljoen euro lag. De stand zelf wordt daardoor teruggebracht van 3.500 vierkante meter naar rond de 1.000 vierkante meter. Dat betekent in ieder geval dat BMW er veel minder nieuwe modellen zal laten zien dan tijdens vorige edities van de tweejaarlijkse show. BMW zegt liever sterker aanwezig te willen zijn op meer op technologie gerichte beurzen zoals de CES in Las Vegas en het Mobile World Congress in Barcelona, maar ook op auto-evenementen in China, de grootste automarkt ter wereld. Het vrijkomende budget zal danook voor die activiteiten worden ingezet. BMW deelde eerder al mee dat het afziet van deelname aan de Amerikaanse autoshow in Detroit. Die wordt jaarlijks in januari gehouden, dezelfde maand waarin de genoemde CES beurs plaatsvindt.

+++ Volkswagen investeert fors in de ELEKTRISCHE auto. Indien de contracten met batterijproducenten worden meegerekend, gaat het om 40 miljard euro. Hiermee moet worden verzekerd dat Volkswagen ook in het segment voor elektrische modellen marktleider wordt. Achilleshiel is, zo hebben wij inmiddels ruimschoots bij Tesla gezien, de productie. Die wil Volkswagen veilig stellen middels grootschalige contracten met toeleveranciers van batterijen. De Duitsers mikken in 2025 op een jaarlijkse productie van 3 miljoen elektrische auto’s. In 2020 zal het concerngamma op dit gebied al bestaan uit minstens 25 modellen en meer dan 20 stekkerhybride uitvoeringen, zo laat topman Herbert Diess weten. Met dit offensief wil Volkswagen het marktleiderschap veroveren. +++

+++ De almaar groeiende IMPORT van gebruikte auto’s bedreigt de klimaatambities van het Kabinet. Een jong gebruikte occasion stoot gemiddeld namelijk zo’n 12 procent meer CO2 uit dan een nieuwe bolide. Dat stelt de RAI Vereniging op basis van eigen cijfers. Volgens de belangenorganisatie blijft de import van gebruikte auto’s ook in 2018 doorgroeien: “De politiek is nu aan zet. Beperk de import door de binnenlandse verkoop van nieuwe schone, zuinige auto’s te stimuleren via afschaffing van de aanschafbelasting (BPM)”, adviseert haar voorzitter Steven Van Eijck. In de eerste 3 maanden van 2018 is de import van (jong)gebruikte auto’s uit het buitenland ten opzichte van dezelfde periode in 2017 met 8,5 procent gestegen naar 56.238 auto’s. Afgelopen jaar werden in totaal 209.337 auto’s uit het buitenland geïmporteerd. In 2013 lag dit aantal nog op minder dan de helft (98.858). In het eerste kwartaal van 2018 was een kleine 30 procent van de geïmporteerde auto’s jonger dan twee jaar en een alternatief voor nieuwkoop in Nederland. Deze auto’s stoten gemiddeld 12 procent meer CO2 uit dan een nieuwe auto. Van Eijck in een vraaggesprek met Automobiel Management: “De import van jonggebruikte auto’s is de afgelopen jaren flink toegenomen, ten koste van nieuw verkopen in Nederland. Met het oog op de klimaatambities van het Kabinet kunnen we flink wat CO2-uitstoot besparen als de koop van een nieuwe auto’s aantrekkelijker wordt”. Binnenkort start het Kabinet met gesprekken over de invulling van een Klimaatakkoord. De mobiliteitssector moet ook een belangrijke bijdrage gaan leveren. “We importeren in feite ons eigen probleem”, stelt Van Eijck. “We moeten voorkomen dat we straks in Nederland allerlei reductiemaatregelen bedenken waarvan het effect teniet wordt gedaan doordat een gebruikte auto uit het buitenland aantrekkelijker is”. Vergeleken met landen om ons heen zoals Duitsland en België, zijn nieuwe auto’s in Nederland relatief duur door de hoge aanschafbelasting. Ondanks afspraken met het kabinet om de BPM te verlagen, is deze in 2017 wederom gestegen en bedroeg gemiddeld 4.619 euro per auto. Volledige afbouw van de BPM is de enige manier om import terug te dringen, de verkoop van nieuwe auto’s te stimuleren en effectief invulling te geven aan het komende Klimaatakkoord, zo vindt de RAI Vereniging. +++

+++ Elon MUSK , topman van Tesla, lacht zijn critici uit: hij koopt voor 10 miljoen dollar aandelen bij. Het imago van de CEO is de laatste tijd aan het veranderen: vroeger maakte de topman een wat introverte indruk en wist hij niet goed uit zijn woorden te komen, maar de laatste tijd is hij zeer ad rem en sarcastisch. Sommigen spreken zelfs van een clownesk en onbeschoft optreden. Om het eigen vertrouwen in Tesla te onderstrepen, koopt Musk nog eens 33.000 aandelen met een totale waarde van 9,65 miljoen dollar. Om deze daad in perspectief te plaatsen: de topman bezat eind 2017 ongeveer 20 procent van Tesla, in de vorm van 37,8 miljoen aandelen. De meest recente transactie vergroot zijn portefeuille met 0,09 procent. Musk heeft nog nooit één aandeel verkocht, wat spreekt voor zijn vertrouwen in Tesla. Of heeft hij oogkleppen op? +++

+++ In navolging van Toyota zegt ook NISSAN de dieselmotor vaarwel. Dat afscheid zal overigens niet abrupt gebeuren. Wil Toyota nog dit jaar de diesel uitbannen, bij Nissan verloopt het gefaseerd: nieuwe modellen zullen niet meer beschikbaar komen met een oliegestookte motor. In 2017 was de helft van alle door Nissan in Europa verkochte auto’s voorzien van een dieselmotor. De afbouw wil het merk opvangen door meer keuze te gaan bieden op het gebied van (krachtige) elektrische modellen. In 2022 verwacht de Japanse fabrikant al meer dan 1 miljoen emissieloze auto’s te verkopen. Op dit moment zijn er in Nederland dieselversies beschikbaar van de Micra, Qashqai en de X-Trail. In landen als België en Frankrijk zijn ook de Juke en Pulsar leverbaar in oliegestookte vorm. De Nederlandse importeur van Nissan bevestigd dat de vraag naar diesels afneemt. De beslissing van het Japanse hoofdkantoor betekent dat de volgende generatie Juke, de eerstvolgende belangrijke modelintroductie van het merk die voor eind 2019 gepland staat, alleen nog maar in benzinevorm gebouwd gaat worden. Waarschijnlijk komt er wel een (milde) hybride variant. +++

+++ PORSCHE zal deze zomer de vernieuwde Macan presenteren. Naar goed premiumgebruik valt de facelift in de categorie ‘twee keer kijken’. Modelkenners zal opvallen dat de buitenste luchtinlaten een iets andere vorm krijgen, evenals de bumpers. De mistlampen vóór maken plaats voor een LED strip. Achter gaat Porsche lichtunits monteren die als een balk de totale carrosseriebreedte beslaan. Wij kennen deze stijl al van onder meer de Panamera en de Cayenne. Het motorengamma wordt waarschijnlijk uitgebreid met een Turbo S variant. Die vervangt het Performance Package en zal minimaal 460 pk sterk worden. +++

+++ Punch Powertrain, de van origine Belgische CVT fabrikant en DAF dochter die tegenwoordig onder de paraplu van de Chinese Yinyi Group opereert, heeft deze week een wel héél goede klant weten te strikken: PSA . De Franse autoproducent gaat bij het Belgisch / Nederlandse bedrijf de geëlektrificeerde DCT versnellingsbak afnemen. Deze zogeheten DT2 unit maakt gebruik van een boordsysteem en zal vanaf 2022 gemonteerd gaan worden in de milde hybride modellen van de PSA Groep. De DCT versnellingsbak van Punch Powertrain maakt gebruik van minder componenten dan de exemplaren van de concurrentie, waardoor ze lichter en compacter zijn. Daarnaast levert de DT2 relatief goede prestaties zonder dat het verbruik er ernstig onder lijdt. Het in Sint-Truiden gevestigde Punch Powertrain produceert al jaren CVT units voor Chinese personenwagens, maar had jarenlang geen Europese autofabrikant als klant. Vroeger werd er wel zaken gedaan met de Variomatic, een uitvinding van DAF, maar die transmissie bleek te complex. +++

+++ RENAULT stopt met de verkoop van de 130 pk sterke 1.6 dCi uitvoering van de Koleos. Reden is de transitie naar de WLTP homologatie (van Euro 6b naar Euro 6c). Op dit moment is de 1,6 liter dieselvariant van de Koleos niet ‘geschikt’ om die overstap te maken. Dit betekent dat de grote SUV van Renault alleen nog geleverd wordt in 175 pk sterke dCi 175 uitvoering (2,0 liter). Zal dat tot veel omzetverlies bij de dealers leiden? Niet echt: de Renault Koleos verkoopt namelijk niet bepaald geweldig: in de eerste 4 maanden van dit jaar waren er slechts 32 registraties. Van deze klanten koos (slechts) eenderde voor de 1.6 dCi uitvoering. De 175 pk sterke dieselversie is ook leverbaar met vierwielaandrijving en dat is een belangrijk koopcriterium. +++

+++ ROLLS-ROYCE heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij op 10 mei haar eerste SUV zal presenteren, de Cullinan. Het model is vernoemd naar de grootste ruwe diamant die ooit is gevonden. De Cullinan maakt gebruik van het modulaire spaceframe dat Rolls-Royce heeft ontwikkeld en dat vorig jaar debuteerde bij de nieuwe Phantom. Dat wijst er op dat dezelfde 6,75 liter V12 motor gebruikt gaat worden, maar voor het eerst in de geschiedenis van het wereldberoemde merk zullen vermogen en koppel over alle vier de wielen verdeeld gaan worden. De Cullinan wordt geen rechtstreekse concurrent van de Bentley Bentayga. Die is onderhuids verwant aan de vanaf 79.750 euro verkrijgbare Volkswagen Touareg, terwijl de Rolls-Royce zelfs niets gemeen heeft met de veel duurdere BMW X7 (prijsindicatie 170 mille). +++

+++ Japan zet vol in op SOLID STATE batterijtechnologie. Hiervoor hebben 3 autofabrikanten en de overheid hun krachten gebundeld. Solid state batterijen worden gezien als de opvolger van de huidige lithium/ion en lithium/polymeer accu’s in elektrische auto’s. Japan dreigt de elektrische boot te missen. Alleen Nissan heeft tot nu toe een serieuze poging gedaan om een grote speler te worden in het segment voor elektrische auto’s. Zijn landgenoten (Toyota voorop) vonden dergelijke modellen niet interessant genoeg, of ze gaven de voorkeur aan hybride aandrijftechniek. Maar met name in China is duidelijk geworden dat modellen die emissievrij kunnen rijden onmisbaar zijn. Daarom wil Japan een inhaalslag maken met batterijen van de volgende generatie. Die moeten in 2020 productierijp zijn, wanneer de elektrische auto naar verwachting daadwerkelijk een massaproduct wordt. Toyota, Honda en Nissan hebben samen met de Japanse overheid een programma opgezet om de solid state batterijen te ontwikkelen. Daarnaast is ook Panasonic bij het project, dat deze maand van start gaat, betrokken. Dit bedrijf is momenteel de leidende fabrikant op het gebied van batterijcellen en vooral bekend om haar partnerschap met Tesla, wat onder andere geresulteerd heeft in de zogeheten Gigafactory. Met het samenwerkingsprogramma moet Japan (weer) koploper worden op het gebied van autobatterij technologie: in de afgelopen 5 jaar kromp het marktaandeel van dit land van 70 procent naar 41 procent. Het Japanse ministerie van Financiën steekt omgerekend 12,3 miljoen euro in de ontwikkeling van solid state batterijen. Die zijn niet alleen veel sneller op te laden, maar bieden ook een groter rij bereik. Tegenwoordig is 400 km de norm aan het worden voor een elektrische auto, maar de Japanners denken dit in 2030 te kunnen verdubbelen. Voor 2025 wordt gemikt op een bescheidener actieradius van 550 km. +++

+++ TESLA moet de tering naar de nering zetten nu de Model 3 in minder hoge aantallen kan worden afgeleverd aan de klant dan gehoopt. Daarom zal er flink gesneden worden in het personeelsbestand. Met name mensen met een tijdelijk dienstverband moeten vrezen voor hun baan. Ook contracten met aannemers en onderaannemers dreigen te worden opgezegd. Die zijn in de ogen van topman Elon Musk vooral goed in het doorschuiven van de te verrichten klus, maar brengen wel elke keer een opslag in rekening. Dergelijke facturerende managers kennen wij in Nederland ook van de gezondheidszorgsector dus de CEO van Tesla zou een punt kunnen hebben. Musk zegt dat alleen de (onder)aannemers die bewezen hebben excellent werk af te kunnen leveren, mogen blijven. De rest wordt de komende week de deur gewezen. Het vaste personeel van Tesla is gevraagd om aan te geven welke (onder)aannemers in hun ogen onmisbaar zijn. Als blijkt dat zij de verkeerde aanbeveling hebben gedaan, dan kunnen ook zij vertrekken. De sanering betreft niet alleen de fabriek waar de Model 3 wordt geproduceerd, maar ook de buitenlandse (verkoop en service) vestigingen van het bedrijf. +++

+++ UBER kwam in maart negatief in het nieuws nadat een zelfrijdende auto van dit bedrijf in Arizona een dakloze dood reed. Het incident was opmerkelijk, omdat autonome voertuigen er juist voor moeten zorgen dat er geen ongelukken meer gebeuren. Aanvankelijk sprak de politie van het stadje Tempe in Arizona de zelfrijdende Uber (een omgebouwde Volvo XC90) vrij van schuld omdat de dakloze ‘zomaar uit het niets tevoorschijn kwam’. De persoon die in de auto zat en theoretisch had kunnen ingrepen, had de betreffende vrouw ook niet gezien. Maar inmiddels is duidelijk geworden dat de techniek van Uber niet voldoet. Althans, de software en de sensors in de autonoom rijdende Volvo blijken de vrouw wel degelijk gezien te hebben, maar de foutmarge (waarbinnen de techniek mag bepalen of iets een echt object is of iets dat genegeerd mag worden) was te ruim afgesteld. De auto van Uber was zelfs niet geprogrammeerd om rekening te houden met kruisend verkeer op een doorgaande weg. Ook met ‘een met een fiets in de hand lopende voetganger’ kan het systeem niet overweg, zo bleek. De gevolgen waren fataal. Meteen na het ongeval trok de gouverneur van Arizona de aan Uber verstrekte vergunning voor tests met autonoom rijdende voertuigen in. Het bedrijf zal dus én de techniek moeten gaan aanpassen én naar andere Amerikaanse staten moeten uitwijken. +++

+++ De nieuwe topman van VOLKSWAGEN hoeft naar verluidt niet te vrezen voor justitie in de Verenigde Staten. De Amerikanen hebben Herbert Diess een vrijgeleide gegeven. Daardoor staat het hem vrij om de wereld over te trekken voor allerhande bijeenkomsten, zonder dat hij hoeft te vrezen voor een eventuele arrestatie, zo melden ingewijden rond de kwestie. Vorige week werd de voormalige baas van Volkswagen, Martin Winterkorn, aangeklaagd vanwege zijn rol in het dieselschandaal. Hij wordt beschuldigd van samenzwering en het overtreden van milieuregels. Volkswagen raakte in het najaar van 2015 in opspraak toen bleek dat het bedrijf jarenlang vals had gespeeld bij toelatingstests voor dieselmotoren. Volgens kenners is de vrijbrief voor Diess uitzonderlijk. Dit impliceert mogelijk dat hij niet schuldig is aan het schandaal. Mogelijk heeft hij zijn medewerking toegezegd aan justitie voor het afwikkelen van de kwestie. Toch suggereert een dergelijke overeenkomst ook dat Diess zich wel zorgen maakt over het onderzoek. Vanwege het besmeurde imago van Volkswagen werkt het automerk nu aan een nieuw logo. Dat zal volgend jaar worden gepresenteerd. Directeur marketing Jochen Sengpiehl van Volkswagen geeft de volgende toelichting op de beslissing: “het logo verkeert niet in een goede toestand. Het is te Duits en heeft aan emotionaliteit verloren. We willen weer in de voorhoede lopen en de innovatiekracht van onze onderneming duidelijker uitstralen”. +++

+++ VOLVO Cars en Volvo Trucks gaan data delen om op die manier het effect van hun veiligheidstechnologie te vergroten. Dankzij een ‘cloud based’ systeem kunnen voertuigen met elkaar communiceren en autobestuurders en vrachtwagenchauffeurs wijzen op mogelijk gevaarlijke verkeerssituaties in de buurt. Het is de eerste keer dat Volvo Cars aan veiligheid gerelateerde data deelt met een ander bedrijf. De samenwerking met Volvo Trucks is de volgende stap naar genoeg connected voertuigen om daadwerkelijk het verschil te kunnen maken wat betreft verkeersveiligheid. Nog dit jaar zal worden begonnen met een proef tussen geselecteerde Volvo trucks (in Zweden en Noorwegen) met de eigen waarschuwingssystemen en Volvo personenwagens die zijn uitgerust met het Hazard Light Alert waarschuwingssysteem. De beide Zweedse bedrijven denken op deze manier ongevallen te kunnen voorkomen. “Hoe meer voertuigen er bij betrokken zijn, hoe veiliger de wegen worden. Wij kijken uit naar meer samenwerkingsverbanden met partners die zich net als Volvo Cars structureel inzetten voor meer verkeersveiligheid”, aldus een woordvoerder. De Hazard Light Alert technologie is een primeur in de auto-industrie. Zodra een bestuurder de alarmlichten van zijn Volvo inschakelt, worden de bestuurders van Volvo’s in de buurt, die ook verbonden zijn met de ‘cloud based service’, hierop geattendeerd. Dit helpt ongevallen te voorkomen, bijvoorbeeld wanneer de stilstaande Volvo slecht te zien is. Hazard Light Alert is sinds 2016 in Zweden en Noorwegen standaard op de 60-serie en 90-serie, evenals op de nieuwe XC40. Door Volvo trucks aan de cloud toe te voegen, beslaat de service een groter gebied en kan het meer mogelijke gevaren herkennen. Op die manier hoopt Volvo de verkeersveiligheid verder te verhogen. +++

Reageren is niet mogelijk.