Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN heeft in de eerste 3 maanden van dit jaar 3 % meer verdiend dan in dezelfde periode van 2017. De brutowinst voor aftrek van overheadkosten kwam uit op omgerekend 49,86 miljoen euro. De Britse sportwagenfabrikant noteerde een winst voor belastingen van omgerekend 3,19 miljoen euro. Er werden in het eerste kwartaal 969 auto’s door Aston Martin verkocht; een daling van 240 exemplaren ten opzichte van vorig jaar. Wel werd er gemiddeld meer betaald voor de sportwagens van het merk. Met een bedrag van 182.580 euro (exclusief belastingen) lag de gemiddelde aanschafprijs van een Aston Martin in het eerste kwartaal 11 % hoger in vergelijking met dezelfde periode van 2017. +++

+++ BMW en Mini hebben in april samen qua (deels)elektrische auto’s de grens van 250.000 verkopen overschreden. Van de BMW i, BMW i Performance en Mini Electric modellen werden afgelopen maand 9.831 exemplaren aan de man gebracht. Dat is ruim 50 % meer dan in dezelfde periode van 2017. “We zitten op het juiste spoor om ons doel om dit jaar meer dan 140.000 (deels)elektrische auto’s te verkopen te halen”, zegt Pieter Nota, de Nederlander die in de Raad van Bestuur van BMW verantwoordelijk is voor de afzet. Hij stelt zeer in zijn sas te zijn met het succes van de diverse modellen. Niet onlogisch, want de belangstelling voor de rest van het gamma viel in april met 194.889 exemplaren (slechts 1,2 % meer dan in dezelfde maand van 2017) een beetje tegen. Van alle nieuw verkochte auto’s van BMW en Mini is nu 5 % (deels)elektrisch. +++

+++ Eigenaar Li Shufu van de Chinese auto-onderneming Geely dreigt een miljoenenboete te krijgen van de Duitse toezichthouder op de financiële markten omdat zijn aandelenbelang in DAIMLER niet op tijd is gemeld. Shufu heeft dit voorjaar via de beurs een belang van 9,7 procent in de Duitse autofabrikant opgebouwd nadat een vriendelijke toenaderingspoging niets opleverde. Het belang ligt ruim boven de grens waarop een openbare melding verplicht is: die ligt bij de drempels van 3 % en 5 %. Op 23 februari werd de aanschaf van het aandelenpakket weliswaar bekendgemaakt, maar dat was volgens de dienst met de fraaie naam Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht oftewel BaFin een dag te laat. Volgens een woordvoerster kunnen personen bij een dergelijke overtreding van de wet op waardepapieren een boete tot 10 miljoen euro of 5 procent van de jaaromzet krijgen. Daar zal Li zich overigens weinig zorgen over maken want als eigenaar van Geely is hij multimiljardair. Na zijn overval op Daimler heeft de Duitse regering wel aangekondigd de wetgeving rond de meldingsplicht verder aan te scherpen. Maar dat is niet meer dan een achterhoedegevecht nadat Daimler (het vlaggenschip van de Duitse auto-industrie) het slachtoffer is geworden van een blitzkrieg. +++

+++ Het kabinet verbiedt met ingang van 2030 de productie van ELEKTRICITEIT in Nederland met kolen als brandstof. Dit betekent dat stroom, bijvoorbeeld om elektrische auto’s mee op te laden, nog jaren ‘vies’ blijft. Een stap in de goede richting is het wel, ook al bestaan er twijfels over de vervolgstappen. “De 2 oudste centrales, de Hemweg centrale en de Amer centrale, moeten eind 2024 stoppen met elektriciteitsproductie door middel van kolen. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat”, zo meldt een woordvoerder van de Rijksoverheid. Het kabinet geeft hiermee uitvoering aan de afspraak uit het regeerakkoord dat de kolencentrales uiterlijk 2030 worden gesloten. Het verbod op kolen levert zo een maximale bijdrage aan de kabinetsambitie om de CO2-uitstoot in 2030 met 49 % terug te dringen. Uit gegevens blijkt dat er in Nederland 5 kolencentrales actief zijn. De 3 nieuwste centrales in de Rotterdamse haven en de Eemshaven moeten uiterlijk 31 december 2029 stoppen met het gebruik van kolen voor elektriciteitsproductie. Voor de 2 oudste centrales wordt dit verbod na 31 december 2024 van kracht. In de periode daaraan voorafgaand kunnen de eigenaren hun centrales geschikt maken voor elektriciteitsproductie door middel van andere brandstoffen, zoals duurzame biomassa. Daaronder wordt verstaan organische materialen, zoals hout, GFT afval, maar ook plantaardige olie, mest en speciaal hiervoor geteelde gewassen. Biomassa gaat de ovens in en dat levert stroom op. Klimaatneutraal is biomassa dus zeker niet. Sommige experts stellen zelfs dat biomassa meer bijdraagt aan de klimaatverandering dan verbranding van fossiele brandstoffen. Onder de streep is stroom pas echt duurzaam als het wordt opgewekt met water, wind of de zonne-energie. Stroom voor elektrische auto’s zal dus nog jaren allesbehalve groen zijn. +++

+++ Auto’s belasten het milieu niet alleen met wat er uit hun uitlaat komt, maar ook met FIJN STOF dat afkomstig is van banden en remschijven. Vanuit dit perspectief zou je kunnen stellen dat zelfs elektrische auto’s niet emissieloos zijn. De oplossing is natuurlijk banden en remmen die minder fijn stof afgeven. Dat is de taak van Michelin, Brembo en al hun branchegenoten. +++

+++ FORD investeert tot 200 miljoen euro in uitbreiding van de productiecapaciteit in haar fabriek in Roemenië. Met die expansie zijn 1.500 extra arbeidsplaatsen gemoeid. Ford gaat een tweede model bouwen bij de locatie in Craiova, in het zuidwesten van het land, waarschijnlijk de Ka+. Nu rolt daar alleen de EcoSport van de band en worden er motoren gebouwd. In het verleden bouwde Ford in Roemenië de B-Max, maar dat model is wegens gebrek aan succes gesaneerd. Details over de start van de productie worden later aangekondigd. Momenteel heeft Ford 4.400 werknemers in Roemenië. De Amerikanen kochten de fabriek, een voormalige Daewoo faciliteit, in 2008 van de overheid. Sindsdien zijn honderden miljoenen euro’s in de locatie geïnvesteerd. Momenteel rollen de voor Europa bestemde exemplaren van de Ka+ in India van de band. +++

+++ Opnieuw heeft MILIEUDEFENSIE een zaak verloren tegen de Nederlandse Staat. De overheid hoeft geen extra maatregelen te treffen om te voldoen aan de Europese normen voor fijn stof. De Vereniging Milieudefensie en de Stichting Adem in Rotterdam hadden dit in hoger beroep geëist. Sinds 2016 probeert Milieudefensie langs de juridische weg schone lucht af te dwingen. De overheid zou het “mensenrecht op gezondheid” schenden. Door luchtvervuiling leven Nederlanders gemiddeld 13 maanden korter en is de kans groter op onder meer hart & vaatziekten en longkanker. De luchtvervuiling komt erop neer dat iedereen 5 sigaretten per dag meerookt. Experts dachten in augustus vorig jaar dat Milieudefensie de rechtszaken met gemak zou kunnen winnen. In september 2017 boekte de vereniging inderdaad een overwinning: in een kort geding verbood de voorzieningenrechter de Staat nieuwe maatregelen te nemen die volgens gezondheidsinstituut RIVM leiden tot overschrijding van de Europese grenswaarden voor fijn stof. De Staat ging hiertegen echter in beroep. De rechter oordeelde vervolgens in december 2017 dat Milieudefensie onvoldoende heeft aangetoond dat de Staat zijn verplichting heeft geschonden. “Milieudefensie moet meer gemotiveerd uiteenzetten waarom de staat met de genomen maatregelen niet voldoet aan zijn verplichting”, aldus het vonnis. Dat oordeel blijft nu staan bij het Gerechtshof in Den Haag. Wel is de Staat verplicht om ervoor te zorgen dat de grenswaarden voor schone lucht niet opnieuw worden overschreden. Daarvoor hoeven echter geen extra maatregelen te worden genomen bovenop de Europese afspraken, aldus het Hof. +++

+++ OPEL stopt met de verkoop van de Cascada. Gebaseerd op de vorige generatie Astra heeft de cabriolet het nog aardig lang volgehouden, maar nu valt dan toch echt het doek. De productie is inmiddels gestaakt hetgeen betekent dat de Cascada alleen nog maar uit voorraad leverbaar is. De Nederlandse importeur van Opel meldt dat er nog 4 exemplaren te koop staan. Het gaat hierbij om Innovation uitvoeringen met 140 pk sterke 1,4 liter turbobenzinemotor. De prijzen beginnen bij 39.601 euro en lopen op tot 43.044 euro. Als die een eigenaar hebben gevonden, dan eindigt de afzetteller van de Cascada in ons land op in totaal 534 stuks. Daarvan gingen de meeste in zijn debuutjaar 2013 over de toonbank. Toen wist Opel 155 handtekeningen onder een verkoopcontract te krijgen. Daarna ging het gestaag bergafwaarts. In de eerste 4 maanden van dit jaar vonden 15 exemplaren een koper. Al met al kan de Cascada als een flop worden bestempeld, net als andere ‘sportieve’ modellen van Opel zoals de Speedster (in totaal 187 registraties) en de GT (230 stuks). Ter vergelijking: de Astra trok tot nu toe 463.806 kopers in Nederland, gevolgd door 417.461 voor de Corsa en 404.040 voor de Kadett. Het is daarom niet verwonderlijk dat er geen opvolger is gepland, al komt dit ook omdat het marktsegment geïmplodeerd is. Ford, Peugeot, Renault en Volkswagen (Golf) zijn niet voor niets gestopt met hun cabrioletmodellen. Ook het lot van de open Audi A3 s onzeker. +++

+++ Dealers van PEUGEOT zouden graag ook modellen van Opel gaan verkopen, en andersom. Dat is in ieder geval het geval in Groot-Brittannië waar directeur David Peel van het Franse merk stelt “dat hij al door verschillende dealers is benaderd”. Volgens Peel, zelf vroeger dealer voor het merk, zou Peugeot “wel gek zijn” om die kans niet te grijpen. “Ik maak me helemaal geen zorgen over de Crossland X of Grandland X in onze showrooms. Wij doen dat toch ook al met Citroën. Het is eigenlijk niet anders dan dat je een Vauxhall (het Britse equivalent van Opel, red.) dealer vlak tegenover je krijgt. Het voordeel is dat je meer auto’s kunt verkopen zonder hogere overheadkosten. Waar ik me meer zorgen over maak, is dat al die klanten wel voor je deur moeten kunnen parkeren”. Peel laat aan Automobiel Management weten dat er ook een aantal Vauxhall dealers hier mogelijkheden voor zien. “Maar zij doen dat via hun eigen netwerk. Wij werken echter wel steeds nauwer met elkaar samen om de verdere ontwikkelingen uit te werken”.

+++ PORSCHE heeft bevestigd dat haar elektrische sportsedan Mission E, die in 2019 op de markt komt, in meerdere vermogensversies beschikbaar komt, waaronder een uitvoering met 600 pk. Dat heeft niet merkchef Oliver Blume laten weten, maar Mark Webber. Deze voormalige F1-rijder verricht tegenwoordig promotiewerk voor Porsche. Hij bevestigt ook dat de Mission E een tweetal elektromotoren krijgt naar het voorbeeld van het Dual Motor principe van Tesla. De 600 pk uitvoering zal qua prestaties niet veel onderdoen voor de 911 GT2 RS met minder dan 3,5 seconden voor de sprint naar 100 km/u. De gewichtsverdeling wordt superieur aan die van de Panamera, maar de Mission E krijgt geen grote achterklep: het wordt een sedan à la de Tesla Model 3. Het batterijenpakket kan via een snel laadstation in een kwartiertje voor 80 % worden opgeladen. De zogeheten J1 architectuur van de Mission E zal door zustermerk Audi worden gebruikt voor de e-Tron GT. De bodemplaat die deze Volkswagen zelf voor de e-Tron en e-Tron Sportback heeft ontwikkeld, is alleen geschikt voor cross-overs en ‘onvoldoende laag’ voor sportieve modellen. Porsche CEO Oliver Blume laat weten dat de software van de Mission E ‘via de lucht’ een update kan krijgen. Daarvoor moet dan wel bijbetaald worden. Ook is het mogelijk om op deze manier een upgrade van net motorvermogen te bestellen, bijvoorbeeld van 400 naar 450 pk. +++

+++ PSA (Citroën, DS, Opel / Vauxhall en Peugeot) is een joint venture aangegaan met het Japanse Nidec. Doel is de ontwikkeling en productie van elektromotoren. Nidec zal samen met PSA 220 miljoen euro investeren in de nieuwe joint venture, die zich vestigt in het Franse Carrières-sous-Poissy, ten noordwesten van Parijs. De 40 ingenieurs die daar nu al aan het werk zijn, krijgen binnenkort gezelschap van nog eens 30 collega’s. In Carrières-sous-Poissy gaan zij zich bezighouden met het ontwerp, de ontwikkeling, de productie en de verkoop van elektromotoren, die uiteraard worden toegepast in gedeeltelijk of geheel elektrische auto’s van PSA. De Fransen noemen specifiek dat het daarbij ook gaat om ‘milde hybride’ modellen. In 2025 moet van ieder PSA model minimaal één geëlektrificeerde variant beschikbaar zijn. De eerste stappen hiervoor zullen volgend jaar worden gezet. Dan debuteert een stekkerhybride uitvoering van de DS 7 Crossback met vierwielaandrijving en een gecombineerd vermogen van 300 pk. Ook de nieuwe 508 komt als stekkerhybride op de markt, maar dan zonder tractie rondom. De Peugeot 3008, Opel Grandland X en Citroën C5 Aircross krijgen dezelfde aandrijflijn als de genoemde DS. +++

+++ Tesla introduceert eind deze zomer haar volgende generatie SUPERCHARGERS . De huidige exemplaren hebben een capaciteit van 100 tot 120 kW, maar door diverse private partijen zijn inmiddels op enkele plekken 150 kW snelladers geopend. Omdat stilstand achteruitgang is, heeft Tesla een nieuwe generatie snelladers ontwikkeld. De technische details houdt topman Elon Musk evenwel nog onder de pet. +++

+++ TESLA kondigde een paar dagen geleden een 2 keer zo dure uitvoering van de Model 3 aan met ‘Dual Motor’ en vierwielaandrijving. Het idee is dat BMW daar met zijn M3 lijkbleek van wordt. Maar een dubbel zo hoge prijsstelling is natuurlijk niet het ideale recept om de verkopen van de Model 3 richting de beoogde 500.000 exemplaren per jaar te jagen. Tesla is zich hiervan bewust en kondigt daarom ook een versie aan die slechts 35.000 dollar gaat kosten; het 2 jaar geleden beloofde instaptarief (de exemplaren die nu van de band rollen zijn voorzien van het ‘Long Range’ accupakket, waardoor het factuurbedrag al snel richting de 44.000 dollar gaat). De instapuitvoeringen van de Model 3 zouden in eigen land oorspronkelijk vanaf eind dit jaar worden afgeleverd maar (ook) die tijdsplanning gaat door Tesla niet gehaald worden. Topman Elon Musk wil namelijk ook aan de basisversie geld verdienen en dat lukt alleen als de productie goed op de rails staat met een output van minimaal 5.000 exemplaren per week. Daarvan is nu nog geen sprake. Musk denkt nog 6 maanden nodig te hebben om de productieplooien glad te strijken. Voordat de instappers bij de klant zijn, praten we over 2019. Voor Nederland hoeft dit geen slecht nieuws te zijn, want elektrische auto’s die meer dan 50.000 euro kosten zullen vanaf volgend jaar niet meer in aanmerking komen voor fiscaal voordeel. Als Tesla de prijs van de basisuitvoering onder de grens weet te houden, en dat zit er dik in, dan is het bedrijf ook in 2019 verzekerd van omzet. Maar in eigen land is de situatie anders, want eind dit jaar loopt daar een subsidieregeling voor elektrische auto’s à 7.500 dollar af. Bij de dure Model S en Model X maakt dit minder uit dan bij de 35.000 euro kostende instapversie van de Model 3. Dan is 7.500 dollar een slok op een borrel. +++

+++ VOLVO stopt met het consumeren van plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik. Op kantoor, in de kantine en bij evenementen wordt al het plastic vervangen door een duurzaam alternatief, waarmee het autoconcern verdere stappen onderneemt om de impact op het milieu terug te dringen. Autofabrikanten zijn vooral bezig om de auto’s en de productie steeds milieuvriendelijker te maken, maar er zijn natuurlijk ook andere manieren om het milieu te ontzien. Zo stopt Volvo stapsgewijs met het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik, zoals bekers, bestek en (voedsel)verpakkingen. Tegen het einde van 2018 geldt dat voor alle kantoren en evenementen van Volvo in China, België, de Verenigde Staten, Maleisië en Zweden. In de loop van 2019 geldt deze maatregel voor álle verkoop verkoopvestigingen en evenementen in de wereld. Met deze maatregel denkt Volvo meer dan 20 miljoen plastic  voorwerpen per jaar te besparen, zoals bekers, (voedsel)verpakkingen en bestek. Dat komt meer op ongeveer 500 plastic items per medewerker per jaar. Alleen al in 2018 verwacht Volvo meer dan 140 ton plastic te vervangen door duurzame, biologisch afbreekbare materialen zoals papier, pulp en hout. Het tegengaan van plastic voor eenmalig gebruik volgt na de bijdrage van 300.000 euro van Volvo aan het wetenschappelijke programma van de Volvo Ocean Race. De zeilboten die de wereld rondvaren zijn uitgerust met sensoren die de hoeveelheid plastic in de oceaan meet. “In de komende 10 tot 15 jaar zal de wereldwijde plasticproductie naar verwachting bijna verdubbelen. Als we nu niets veranderen, komt nog meer plastic in de oceanen terecht. We zijn verheugd dat Volvo nee zegt tegen plastic voor eenmalig gebruik. Het is een geweldig voorbeeld”, zegt aldus Lisa Emelia Svensson, directeur Oceaan bij UN Environment. Volvo kondigde eerder al aan dat vanaf 2019 uitsluitend modellen met een vorm van deels elektrische aandrijving worden uitgebracht. Het Zweedse merk verwacht ook dat in 2025 de helft van de wereldwijde omzet zal voortkomen uit de verkoop van volledig elektrische auto’s. En in datzelfde jaar moeten alle modellen klimaatneutraal worden geproduceerd. +++

+++ De ZELF RIJDENDE auto krijgt steeds meer het imago een brokkenpiloot te zijn. Het onlangs door Intel overgenomen Israëlische Mobileye is één van de grote spelers bij de ontwikkeling van techniek voor autonome voertuigen, maar een prototype op basis van de Ford Mondeo maakte er tijdens een demonstratie een potje van. Het visitekaartje van Mobileye reed op een kruising door rood en schepte vervolgens bijna een drietal voetgangers. Volgens het bedrijf is de oorzaak de ontregeling van de software door de televisieapparatuur die tijdens de demonstratie opnames maakte. Categorie ‘kinderziekte’ zullen we maar zeggen. +++

Reageren is niet mogelijk.