Prijsvergelijking BMW M5 Competition

0

Vorige week was de eerste foto al gelekt, maar nu presenteert BMW hem officieel: de Competition versie van de M5. Die beschikt over nog meer vermogen: 625 pk in plaats van 600 pk. Daar kan Mercedes-AMG met zijn 612 pk sterke E klasse 63 S niet tegenop.

De vorige generatie M5 was leverbaar met een zogeheten M Competition Package. Dit krachtpakket was bijzonder succesvol, vandaar dat BMW het trucje ook bij de nieuwe M5 toepast, alleen introduceert de M GmbH divisie de extra sterke versies van de M uitvoeringen voortaan als opzichzelfstaande modellen en niet als pakket.

De M5 Competition is ontwikkeld naar het voorbeeld van de gelijknamige uitvoering van de M4. BMW gebruikt hiervoor dezelfde ingrediënten: een iets sportiever afgesteld onderstel en een opgevoerde motor. Bij de M5 Competition is de 25 pk extra uit de dubbel geblazen 4,4 liter V8 motor te danken aan een verhoging van het toerental met 200 omwentelingen en een verbeterde luchtinlaat. Het maximum koppel van 750 Nm is gelijk gebleven, maar bij de M5 Competition over een breder toerengebied beschikbaar (tussen de 1.800 en 5.800 omwentelingen).

De M5 Competition sprint in 3,3 seconden naar 100 km/u. Daarmee is hij 0,1 tel sneller dan de reguliere uitvoering. De M5 Competition heeft een topsnelheid die desgewenst pas op 305 km/u kan worden begrensd als het optionele M Driver’s Package wordt aangevinkt op de optielijst. Doe je dat niet, dan is de pret bij 250 km/u over. De M5 Competition is iets vriendelijker voor het milieu. Niet doordat hij zuiniger zou zijn (het gemiddelde verbruik is met 10,8 liter/100 km identiek), maar omdat hij standaard is uitgerust met een partikelfilter.

BMW hangt de opgevoerde motor van de M5 Competition op in speciale steunen ten behoeve van een stevigere verbinding tussen aandrijving en voertuigstructuur. Dit heeft volgens de Duitse autobouwer een merkbaar effect op het reactievermogen, de scherpte bij het insturen en de beleving van het motorgeluid. De motorsteunen werden tegelijkertijd flexibeler om bewegingen van de aandrijflijn beter te kunnen absorberen.

Net zoals bij de gewone M5 is M specifieke xDrive vierwielaandrijving standaard. Die kan ook bij de Competition uitvoering worden uitgeschakeld zodat de BMW zich als een achterwielaandrijver gedraagt, met hulp van het actieve, 100 procent variabele M Sport sperdifferentieel. De remmen zijn weliswaar versterkt, maar nog steeds van staal vervaardigd. Koolstof keramische schijven staan in de optielijst.

BMW heeft zich er bij het ontwikkelen van de M5 Competition dus niet met een Jantje van Leiden van af gemaakt. Naast een opgevoerde motor is zoals gezegd ook de wielophanging herzien. De M divisie past bij de Competition uitvoering andere demperhydraulica, stuggere en kortere veren, hogere camberwaarden van de voorwielen en gemodificeerde stabilisatorstangen aan de achterzijde toe. Dit moet onder de streep resulteren in een betere koetswerkcontrole. Tot slot is de grondspeling met 7 millimeter verkleind voor een nog beter bochtgedrag. BMW benadrukt dat de Sport stand van de wielophanging de best mogelijke afstelling heeft gekregen voor de Nordschleife. Klanten worden uitgenodigd dat zelf te controleren.

Net zoals bij de gewone M5 is een actieve sportuitlaat standaard. Die doet er in M Sport vorm in akoestisch opzicht een schepje bovenop wanneer je de sportsedan tot het uiterste drijft, bijvoorbeeld in Sport Plus modus. Geen overbodige ingreep, want niet iedereen vindt de standaard M5 lekker klinken. Het geluid van de uitlaat, die in een donkere tint is uitgevoerd, is aanpasbaar via een druk op de knop. De bestuurder kan ook kiezen voor een bescheiden soundtrack met behulp van de M Sound Control knop.

Een bodykit, specifieke 20 inch gesmede lichtmetalen velgen en de paar esthetische aanpassingen (zoals een hoogglans zwart afgewerkte grille, elementen in ‘BMW Individual Shadow Line’, kenmerkende ‘M’ kieuwen, een subtiele achterspoiler en speciale buitenspiegelkappen) geeft de M5 Competition extra exclusiviteit. De achterklep is voorzien van de aanduiding ‘Competition’ in dezelfde stijl als het zwarte M5 logo.

In het interieur zie je uiteraard op meerdere plaatsen de aanduiding ‘Competition’ staan. Daarnaast zorgt BMW voor extra carbon. Verder kan de koper rekenen op zwarte veiligheidsgordels met streepdesign in de ‘BMW M’ kleuren en modelspecifieke vloermatten.

BMWCadillacMercedes-AMG
5-serieCTSE-klasse
M CompetitionV63 S Edition 1
170.649 euro176.440 euro179.285 euro

De M5 Competition kan vanaf begin juni worden besteld voor 170.649 euro. Daarmee is hij 9.151 euro duurder dan de reguliere uitvoering. De eerste exemplaren van de M5 Competition worden vanaf juli afgeleverd.

Reageren is niet mogelijk.