SPA op zijn best: Volvo V60

0

In oktober 2015 kwam de ommekeer: toen introduceerde Volvo de tweede generatie XC90. Gebaseerd op een compleet nieuw, met Chinees geld van het nieuwe moederbedrijf Geely ontwikkeld platform, SPA genaamd (Scalable Product Architecture). Volvo kon nu de banden met haar voormalige eigenaar Ford gaan doorknippen. Doel was om de complete nieuwe 60- en 90-serie op de kersverse bodemplaat te baseren.

Volvo kreeg veel lof voor de nieuwe XC90. De grote SUV tilde de veiligheid naar een hoger plan, hij was voorzien van een prachtig verzorgd interieur met futuristisch tabletscherm en onder andere leverbaar in een zeer krachtige stekkerhybride uitvoering, de T8 Twin Engine. Daar had de concurrentie niet van terug. Het resultaat is dat Volvo nu in één adem genoemd kan worden met de Duitse premiummerken. Maar juist op dat SPA platform was er kritiek: het veercomfort stelde teleur, de besturing functioneerde niet mooi lineair en het geratel van de dieselmotor werd onvoldoende geïsoleerd.

Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder. Volvo heeft ondertussen ook de nieuwe S90 en V90 geïntroduceerd, plus de tweede generatie XC60. Die maken ook gebruik van het SPA platform en bij elke modelintroductie kon je tijdens de kennismakingstest merken dat de kritiek op de bodemplaat niet tegen dovemansoren gericht was bij de Zweden: zowel de S90/V90 als de nieuwe XC60 was ondersteltechnisch duidelijk beter fijn geslepen dan de XC90 bij zijn introductie.

En nu heeft Volvo de tweede generatie V60 klaar. Die maakt (dus) eveneens gebruik van het SPA platform en wederom kan je merken dat de Zweden de algehele afstelling verder hebben verbeterd. De besturing heeft nu eindelijk een mooi lineaire respons (waardoor er sprake is van rij plezier op bochtige trajecten. Daarnaast is het veercomfort er merkbaar op vooruit gegaan, zelfs met grote 19 inch velgen. Dat luchtvering optioneel niet leverbaar is, is geen enkel gemis. De carrosseriecontrole is duidelijk beter, het gripniveau is goed en overhellen doet de V60 amper. Zo vermakelijk en dynamisch als een Jaguar XE of BMW 3-serie zal het weggedrag van Volvo modellen nooit worden, maar saai kan je de rijeigenschappen onmogelijk noemen. De nieuwe V60 laat zich op een plezierige manier relaxt rijden en tilt het SPA platform naar een hoger plan.

De V60 kan nu eigenlijk niks meer fout doen. Hij is een volwaardig alternatief voor de stationwagon modellen van Audi (A4 Avant), BMW (3-serie Touring) en Mercedes (C klasse Estate). De V60 is 180 mm korter dan de V90 maar niet veel smaller. Daardoor is zijn bouw gespierder en, hoewel smaken kunnen verschillen, aantrekkelijker. De achterruit staat weliswaar minder sportief schuin, maar dat heeft alleen maar praktische voordelen: er past 529 à 1.441 liter bagage in de V60. Daarmee troeft hij zijn Duitse premiumconcurrenten af. Ook zijn voorganger trouwens, want daarbij moest de achterklep al na 430 à 1.241 liter bagage dicht. Ondanks dat de nieuwe V60 een 5,6 centimeter langere wielbasis heeft dan wijlen de V70, paste in deze blokkendoos toch meer bagage: 575 à 1.600 liter. Maar de achterbankleuning laat zich kinderlijk eenvoudig omklappen en er zijn tal van praktische hulpjes om bagage mee vast te zetten. Is de nieuwe V60 trendy? Misschien. Maar het is qua praktisch gebruiksgemak vooral een traditionele Volvo van de oude school. Daar houden we van!

Qua beenruimte achterin drukt de V60 zijn Duitse premiumconcurrenten eveneens in het defensief. En eerlijk gezegd mag dat ook wel, want met 4,76 meter is hij duidelijk groter dan bijvoorbeeld de 3-serie Touring (4,63 meter). Achterin is er voor volwassenen in de V60 meer dan voldoende hoofd & been ruimte. Alleen voor de voeten is weinig plek als de voorstoelen in de laagste stand staan. Het dashboard is zoals we van Volvo gewend zijn verfrissend onderscheidend van wat de Duitse premiummerken voorschotelen. Qua bouwkwaliteit zingen de Zweden misschien een octaaf lager, maar de algehele indruk is goed. De boordplank wordt gedomineerd door het 9,3 inch grote, verticaal geplaatste touch screen. Verder beschikt de V60 over een digitaal instrumentarium, de modernste telefoonintegratie en een indrukwekkende veiligheidsuitrusting. Met het optionele Pilot Assist systeem kan de Volvo tot een snelheid van 130 km/u deels autonoom rijden (accelereren, remmen en sturen), al dien je wel continu je hand aan het stuur te houden. Dankzij een upgrade van de techniek zouden de assistentiehandelingen nu natuurlijker moeten gaan.

Standaard is de nieuwe V60 voorzien van lichtunits met LED techniek, automatische airconditioning met 2 gescheiden klimaatzones, een elektrisch bedienbare achterklep, dakrails, 16 inch lichtmetalen velgen en een 9,3 inch touch screen met Sensus Connect. Dit systeem is geschikt voor Spotify, Apple CarPlay en Android Auto. Optioneel levert Volvo 4G WiFi. Qua veiligheid maakt de nieuwe V60 de hooggespannen verwachtingen waar met standaard onder meer City Safety met Autobrake dat botsingen bij lage snelheden kan voorkomen. Dit systeem herkent zowel voetganger als fietsers en grote dieren. Een wereldprimeur is volgens Volvo dat City Safety met Autobrake ook automatisch remt om botsingen met tegemoetkomend verkeer te voorkomen. Er is keuze uit diverse accessoirepakketten voor de nieuwe V60 beschikbaar, waaronder het 995 euro kostende Business Pack Connect (Sensus navigatie met levenslang kaart updates, Apple CarPlay, een 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel, chromen raamomlijsting en zilverkleurige roofrails) en Intellisafe Pro Line (Pilot Assist aangevuld met adaptieve cruisecontrole en Intellisafe Surround met Blind Spot Information System (BLIS); dit pakket kost 1.195 euro).

Er is keuze uit 2 benzinemotoren (T5 en T6; beiden 2,0 liter groot en 250 respectievelijk 310 pk sterk) en 2 dieselunits (D3 en D4; idem; 150 respectievelijk 190 pk). De oliegestookte uitvoeringen zijn optioneel leverbaar zijn met een Geartronic automaat (meerprijs 2.000 euro). Op de benzineversies is deze transmissie standaard. In de prijslijst staat ook de 390 pk sterke T8 Twin Engine stekkerhybride variant. Die krijgt in een later stadium gezelschap van de nieuwe T6 Twin Engine uitvoering. Die heeft dezelfde 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor als basisunit, maar het gecombineerde vermogen ligt 50 pk lager. De nieuwe 3 cilinder 1,5 liter motor van de Zweedse autobouwer lijkt voorlopig nog niet zijn weg te vinden naar de V60.

Volvo heeft de orderboeken van de nieuwe V60 inmiddels geopend. Vanaf de zomer staat de stationwagon in de showroom. De prijs begint bij 43.995 euro voor de T5 Geartronic en de D3 met handbak en minder complete, naamloze basisuitrusting. De eerste wordt geleverd in Momentum tenue. Wil je dit uitrustingniveau ook op de D3, dan bedraagt de prijs 46.495 euro. De upgrade naar de Inscription uitvoering betekent in het geval van de T5 Geartronic een prijs van 47.995 euro. In combinatie met de T6 benzinemotor en AWD vierwielaandrijving bedraagt de prijs 58.495 euro. De V60 D3 kost als Inscription 50.995 euro. Voor de D4 dieseluitvoering zijn de tarieven 44.995 euro (naamloze basisversie), 47.495 euro (Momentum) en 51.995 euro (Inscription). Voor de V60 T8 Twin Engine Inscription AWD vraagt Volvo 58.995 euro. Die is dus slechts 500 euro duurder dan de T6 versie met dezelfde uitrusting en vierwielaandrijving. Van de nieuwe T6 Twin Engine is de prijs nog niet bekend. Die gaat in ieder geval minder dan 57 mille kosten, zo meldt de importeur. In een later stadium volgt een Cross Country terreinlook versie van de V60.

Volgens Volvo is de V60 haar meest dynamisch rijdende model. Dat lijkt wel te kloppen, maar verwacht volgens objectieve maatstaven geen sportwagen. Gooi en smijtwerk zal de V60 stoïcijns ondergaan, maar hij houdt er niet van. En zelf beleef je er ook niet veel plezier aan omdat de besturing weliswaar direct is, maar ook gevoelloos. De automaat heeft uit verbruiksoverwegingen ook niet altijd zin om terug te schakelen. Schakelflippers om dat af te dwingen zijn er niet (echter, hoe symbolisch: de Volvo beschikt wel over stuurverwarming), maar je kan de automaat via de pook wel jouw wil op leggen. Toch komt de V60 het beste tot zijn recht als je kiest voor cruisen en een relaxte rijstijl. Het eerder genoemde Pilot Assist systeem kan daarbij helpen. Je geniet dan het meest van het bovengemiddeld goede comfort. Niet alleen de vering is vergevingsgezind, ook de motor (er kon worden gereden met de D4 dieselversie) is opvallend stil. Verder is de zitpositie uitstekend instelbaar. De V60 remt krachtig en mooi progressief. Prestatie & emissiecijfers zijn netjes: Volvo geeft 7,9 seconden voor de sprint naar 100 km/u op en de CO2-uitstoot zou moeten uitkomen op 122 gram/km.

80%
80%
Awesome

Volvo daagt de Duitse premiumconcurrentie opnieuw uit, net zoals zij dat enkele maanden geleden bij een duel tussen de XC40 en de BMW X2 ook al deed. De nieuwe V60 is stijlvol en heeft mede dankzij de 'Thor Hammer' LED koplampen een merkkarakteristiek design, maar lijkt beslist niet te veel op zijn grotere broer, de V90 (terwijl de Audi modellen A4 en A6 juist wel één pot nat lijken te zijn). In plaats van sportiviteit en dynamiek kiest Volvo voor een relaxt en verfijnd rij karakter. Dat maakt hem een prima allrounder. De punten die de V60 misloopt qua ultieme materiaalkwaliteit, maakt hij goed met ergonomische kwaliteiten en praktisch gebruiksgemak. Dat hij 18 centimeter korter is dan de V90 merk je eigenlijk nauwelijks omdat het interieur dankzij het relatief grotere glasoppervlak een ruimtelijke indruk maakt.

  • 8
  • User Ratings (17 Votes)
    7.6

Comments are closed.