Als T3 geen aanrader: test Volvo XC40

0

Waarom de korte test?

De XC40, de eerste compacte SUV van Volvo, is zeer goed ontvangen. Hij heeft meerdere prijzen gewonnen, waaronder de Europese ‘Auto van het Jaar 2018’ bokaal. De autoconsument is deze bewieroking niet ontgaan, want die heeft in 8 maanden tijd al meer dan 80.000 exemplaren van de XC40 besteld. Maar de eerste test recensies waren veelal gebaseerd op de relatief dure D4 uitvoering (instaptarief minimaal 54.875 euro). Is de compacte SUV van Volvo eigenlijk ook zo’n kei in T3 basisuitvoering.

Wat voor auto is het?

Dat de T3 basisuitvoering niet eerder beschikbaar was voor een test, komt doordat Volvo begonnen is met de levering van de duurdere, margerijkere uitvoeringen met zwaardere motor. Dat zien we wel vaker in autoland. Pas als de druk op het productiesysteem afneemt, worden goedkopere versies waaraan minder te verdienen valt aan de afleverlijst toegevoegd. Volvo is recentelijk niet alleen begonnen met de productie van de XC40 in T3 uitvoering, maar ook van de D3 (met 2,0 liter 150 pk dieselmotor; automaat en vierwielaandrijving zijn optioneel) en 190 pk sterke T4 benzine versie (even grote motorinhoud, standaard automaat maar voor vierwielaandrijving moet je bijbetalen).

De T3 heeft een direct ingespoten 3 cilinder 1.477 cc turbobenzinemotor onder de kap. Het is de eerste 3-pitter uit de 91-jarige geschiedenis van Volvo. Kort door de bocht is het een driekwart versie van het 2,0 liter 4 cilinder blok van de Drive-E modulaire motorfamilie. Hij is goed voor 156 pk en 265 Nm bij respectievelijk 5.000 en 1.850 toeren. Waarden waar op papier niks mis mee is. In de T3 kan al ingestapt worden voor 39.975 euro oftewel het is de enige versie die voor minder dan 40 mille verkrijgbaar is. Voor bovengenoemd bedrag moet je wel genoegen nemen met de XC40 in basistenue. Voor meer luxe zijn er de uitrusting niveaus Momentum (42.375 euro) en Inscription (45.375 euro). De krachtigere motorvarianten van de XC40, waarmee de productie aftrapte, zijn ook als R-Design (en First Edition) leverbaar. De XC40 T3 is er alleen met voorwielaandrijving en een handgeschakelde 6-bak. Een versie met 8-traps automaat volgt later. De T3 benzinemotor is extra interessant omdat hij ook gebruikt gaan worden als basisunit voor de stekkerhybride uitvoering waarvan de verkoop volgend jaar van start gaat.

Is het wat?

Stationair merk je niet dat er een 3-pitter onder de kap zit. De motor is dan amper hoorbaar en van vibraties die de cabine binnendringen is geen sprake. Pas als je gas geeft, hoor je dat de T3 een cilinder ‘mist’. Maar dan eigenlijk alleen tijdens krachtig accelereren (en/of bij meer dan 3.500 toeren); op cruisend op snelwegtempo is de krachtbron mooi stil en soepel. Maar de 1,5 liter moet flink aan de bak om de 1.568 kilo zware Volvo te laten versnellen. Vaak terugschakelen is het devies. Tenminste op buiten/snelwegen. In de stad is de XC40 voldoende vlot. Pas bij het opschakelen naar de 5de versnelling slaat de tamheid toe. Aan toeren maken heeft de T3 motor met zijn karakteristieke 3 cilinder roffel gelukkig geen hekel. En de handbak schakelt prettig exact.

Tot zover is er niks aan de hand, maar de noodzaak om de 1,5 liter motor op buiten/snelwegen op toeren te houden, eist zijn tol bij het benzineverbruik. Afhankelijk van de aankleding jaagt de XC40 er in T3 uitvoering 6,2 à 6,4 liter brandstof doorheen, oftewel hij zou 1:16 moeten kunnen rijden. Maar zelfs met een fluwelen rechtervoet zal het verbruik in de praktijk niet gunstiger zijn dan 1:13 uitkomen, en als je haast hebt kan je makkelijk op 1:10 uitkomen. Dat is niet echt een waarde die past bij een moderne, compacte auto, zelfs als hij een hoge SUV carrosserie heeft. Diverse concurrenten zijn zuiniger, waaronder de Audi Q3 1.4 TFSI (150 pk) en de BMW X2 sDrive18i (140 pk).

Als R-Design en First Edition, de testuitvoeringen bij het debuut van de XC40, beschikt de Volvo standaard over een sportonderstel. In die vorm biedt de compacte Zweedse SUV een mooie balans tussen comfort, carrosseriecontrole en dynamiek. Maar in Momentum of Inscription tenue beschikt de XC40 over gewone veren en dempers (al zijn Four-C adaptieve exemplaren leverbaar als een optie). Met dit onderstel is de Volvo veel minder goed in balans. Met name de carrosserie wordt bij hogere snelheden veel minder goed onder controle gehouden. In bochten helt de XC40 dan oncomfortabel veel over. Ook is het koetswerk door de inadequate standaard vering en dempers te veel in beweging. Dat komt de rust aan boord niet ten goede.

Gelukkig is de cabine van de T3 versie van de XC40 identiek aan die van de krachtigere motorvarianten. Het interieur doet hoogwaardig aan en je voelt je snel op je gemak, ook al was de testauto voorzien van tal van opties zoals lederen bekleding, het IntelliSafe Pro pakket en een panoramadak. De Volvo is royaal uitgerust en de fabrikant heeft voorin mooie materialen gebruikt (achterin kom je hier en daar goedkoop ogend plastic tegen). Het ruimteaanbod voor een C segment SUV is voldoende, maar niet bijzonder.

60%
60%
Awesome

Heb jij je zinnen gezet op een XC40, dan kan je beter doorsparen voor de R-Design uitvoering met sportonderstel en krachtigere motor. Dan is de Volvo een veel betere allrounder. De T3 versie is weliswaar een stuk goedkoper, maar het rij plezier is eveneens veel minder. Ook valt het praktijkverbruik tegen.

Volvo zal volgend jaar de nieuwe V40 presenteren. Die krijgt hetzelfde CMA onderstel als de XC40, maar zal niet leverbaar zijn met (bevredigende D3/D4) dieselmotor. De V40 zal het moeten zien te rooien als tegenvallende T3 of als dure T5 (de T4 motor kon in de XC40 nog niet worden getest). Er komt ook een stekkerhybride versie, maar die heeft net als de geplande XC40 variant de relatief dorstige 3 cilinder motor als basisunit. Dat is geen aanlokkelijk vooruitzicht.

Volvo heeft een tijdje in een roes kunnen leven dankzij de vele prijzen die men voor de XC40 kreeg en voor de binnenstromende bestellingen, maar moet nu gewoon hard aan het werk. Het standaardonderstel moet terug naar de tekentafel en het verbruik van haar 1,5 liter benzinemotor moet omlaag.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (179)
    4

Reageren is niet mogelijk.