Facelift vol fouten: test vernieuwde Jeep Renegade

0

Waarom de korte test?

Jeep is al maanden achtereen één van de sterkste groeiers op de Europese automarkt. In april werd er liefst 75 procent geplust en het jaarsaldo is nu 58 procent positief. Maar de goede verkoopprestaties zijn slechts aan één model te danken: de Compass. Sinds de generatiewisseling die wordt die Jeep door de Europese autoconsument wél serieus genomen. Heel anders is de marktsituatie voor de Renegade. Daarvan halveerden de verkopen afgelopen maand in Nederland. De facelift komt dus geen moment te vroeg. Nou ja, pas in september staat de vernieuwde Renegade in de showrooms.

Wat voor auto is het?

Medio 2022 komt Jeep met een A segment SUV op basis van de volgende generatie Fiat Panda, maar tot die tijd is de uit 2014 stammende Renegade de benjamin uit het gamma. Die verkocht aanvankelijk (tot anderhalf jaar geleden) prima; een prestatie die niet in de laatste plaats te danken is aan het zeer merkkarakteristieke design. Gelukkig heeft Jeep daar niet veel aan veranderd. Alleen heeft de Renegade in het kader van zijn facelift nu koplampen met LED techniek gekregen à la de Mercedes G klasse. Ook monteert Jeep voortaan achterlichtunits met een andere behuizing (ook hier LED techniek) en op de geteste Limited uitvoering stoerder bumperwerk. Dat is voor een SUV natuurlijk nooit weg. Dat geldt ook voor de optionele 19-inch velgen.

De grootste verandering vond echter onder de motorkap plaats. Daar heeft de lethargische 1.6 E-torq en de dorstige 1.4 MultiAir unit plaats gemaakt voor een volkomen nieuwe generatie 3 en 4 cilinder aluminium turbobenzine units. De Jeep Renegade heeft de krachtbronprimeur, maar moederconcern FCA zal de modulaire motoren in de toekomst ook gaan monteren in modellen van Fiat, te beginnen bij de 500X. Deze cross-over is technisch identiek aan de Renegade, wordt in dezelfde fabriek gebouwd en zal binnenkort een facelift ondergaan.

De nieuwe benzinemotoren zijn er zoals gezegd met 3 of 4 cilinders. De eerste is 1,0 liter groot en goed voor 120 pk. De 4-pitter heeft een inhoud van 1,3 liter en wordt gebouwd in de vermogensmaken 150 pk en 180 pk. De laatste versie is bestemd voor de Renegade met vierwielaandrijving en is gekoppeld aan een 9-traps automaat. De 150 pk uitvoering wordt standaard gecombineerd met een exemplaar het 6 versnellingen en een dubbele koppeling. De Renegade 1.0 MultiAir II (dit is de officiële typeaanduiding) is er alleen met een handbak. Jeep claimt dat de nieuwe generatie turbobenzinemotoren tot 20 procent zuiniger zijn.

Jeep is bij het upgraden van de Renegade het interieur niet vergeten. De middenconsole heeft een andere vorm gekregen met meer opbergmogelijkheden en een 7,0 inch scherm voor het Uconnect infomediasysteem is voortaan standaard. Wie bijbetaald kan een 8,4 inch touch screen groot exemplaar krijgen. Een andere nieuwe optie (maar standaard op de geteste Limited uitvoering) is verkeersbordenherkenning. In het kader van de veiligheid wordt de Renegade voortaan standaard geleverd met een rijbaan assistent. Tussen de analoge meters van de Limited uitvoering bevindt zich een 7,0 inch groot kleurendisplay.

Is het wat?

Op papier is er veel voor de 1,0 liter versie te zeggen. Het is niet alleen de meest betaalbare Renegade, maar ook een prima alternatief voor andere compacte SUV modellen als de Hyundai Kona 1.0 T-GDI en de Volkswagen T-Roc 1.0 TSI. Helaas kom je er na het wegrijden snel achter dat de 3-pitter niet in staat is om de Jeep aansprekende prestaties te bezorgen. Het maximum koppel (190 Nm) zou al vanaf 1.750 toeren beschikbaar moeten zijn, maar daar merk je eigenlijk niks van. En zelfs als je met de toerentellernaald het rode gebied op zoekt, is de mate van versnelling allesbehalve indrukwekkend.

Gelukkig voelt de 1,3 liter versie van de Renegade mede dankzij 270 Nm veel krachtiger aan. Die biedt wél het prestatieniveau wat je van een compacte SUV verwacht. Met name het soepele karakter van de 4 cilinder maakt indruk en hoewel de Jeep de luchtweerstand coëfficiënt van een grachtenpand heeft, maakt hij bij een tempo van 130 km/u weinig kabaal (helaas wordt je dan wel getrakteerd op een kakofonie van windgeruis van het hoekige front en de enorme buitenspiegels). Helaas vergalt de 6-traps automaat al het plezier. Die wisselt niet soepel van verzet, aarzelt om de juiste versnelling te vinden (en maakt daarmee niet bepaald een ‘intelligente’ indruk en, het meest irritant van alles, zorgt er voor dat de motor een fractie van een seconde te lang het gas er op houdt, ook al heb jij met jouw voet aangegeven te willen dimmen. Ronduit gevaarlijk, deze onbedoelde acceleratie. Al met al is dit geen auto die makkelijk soepel is te rijden, ondanks dat de prestaties in rechte lijn (hij accelereert in minder dan 10 seconden naar 100 km/u) prima zijn. Wellicht dat de 180 pk versie met 9-traps automaat betere manieren heeft, maar die uitvoering was niet beschikbaar voor de test.

Jeep heeft, afgezien van de nieuwe 19 inch wielen, niet veel aan het onderstel veranderd. Dit betekent dat je in de Renegade nog steeds opgescheept wordt met de deegachtige, te sterk bekrachtigde besturing zonder bevredigende scherpte. Verder doen die grotere velgen duidelijk afbreuk aan het veercomfort, met name in de stad waar je het vaakst geconfronteerd wordt met slecht wegdek. Anders dan de maatvoering doet vermoeden, is dit dus niet echt een ‘Urban SUV’. Zoek je een auto die wel met precisie en op een vloeiende manier te rijden is, dan kan je beter voor segmentgenoten als de Mini Countryman of Seat Arona opteren.

Dat geldt ook voor de bouwkwaliteit. Die had Jeep in het kader van de facelift zondermeer mogen verbeteren, maar helaas. Het resultaat is een auto die qua afwerking en vanwege het vele harde, krasgevoelige plastic geen partij is voor vrijwel alle concurrenten, de Ford Ecosport uitgezonderd. Jammer, want het optionele infomediasysteem (8,4 inch) is indrukwekkend en een enorme verbetering ten opzichte van het prefacelift exemplaar: de installatie heeft een logische menustructuur, is goed afleesbaar en handige sneltoets functies. Ook kan hij gecombineerd worden met Apple CarPlay en Android Auto zodat je apps van je telefoon (zoals Google Maps en Waze) tijdens het rijden kan gebruiken.

De hoeveelheid been & schouder ruimte die de Renegade biedt is van gemiddeld niveau, maar dankzij de hoge bouw is er bijzonder veel hoofdruimte. Ideaal dus voor mensen met claustrofobische neigingen. Het formaat van de kofferbak is dan weer niet indrukwekkend, want al na 351 liter moet de achterklep dicht. Bij de Seat Arona hoeft dat pas na 400 liter. En in de Volkswagen T-Roc past liefst 445 liter aan bagage. Het interieur voelt robuust aan, maar veel materialen ogen goedkoop.

50%
50%
Awesome

Het is sneu voor Jeep, maar de voorwiel aangedreven Renegade kan ik in deze vorm niemand aanraden. De 1,0 liter versie mist spierkracht en de automaat die verplichte kost is bij de 4 cilinder uitvoering moet terug naar de tekentafel. Bovendien rijdt de Renegade niet scherp en word je van je interieurkwaliteit evenmin vrolijk. Het kofferbak formaat is ook geen reden om voor de compacte Jeep te gaan. Jammer, want de Renegade is stijlvol, oogt absoluut niet als een grijze mus en heeft nu een prima infomediasysteem. Een sterk verlaagde instapprijs voor de compacte Jeep kan van hem alsnog een aanrader maken (theoretisch is dat namelijk mogelijk in het door BPM gedomineerde Nederland bij een 20 procent lagere CO2-uitstoot), maar het marktaandeel van Jeep stijgt op Europees niveau zó hard dat wij daar beter geen vergif op kunnen innemen ...

  • 5
  • User Ratings (13 Votes)
    4.5

Comments are closed.