Nieuwstelex

0

+++ AUDI heeft in april de nieuwe A6 Avant gepresenteerd en dit betekent dat het een kwestie van tijd is tot er ook weer een RS6 Avant in de showroom staat. Die krijgt een dubbel geblazen V8 onder de kap (de S6 degradeert tot de 6 cilinder klasse, al blijft het vermogen met 450 pk op peil). Vermoedelijk kiest Audi voor de aandrijflijn van de Porsche Panamera S E-Hybrid. Dit betekent sowieso meer dan 600 pk, en liefst 680 pk voor de Performance versie. Voor de nieuwe RS6 Avant moeten de geduld hebben tot volgend jaar september, als de IAA van Frankfurt wordt gehouden. Tot die tijd zal Audi haar fans zoet houden met de S6 (Avant) en de nieuwe RS7 Sportback. Die krijgt dezelfde aandrijflijn als de RS6 Avant. Een sportdifferentieel wordt ook standaard, maar voor keramische remschijven moet worden bijbetaald. +++

+++ AUTONOOM rijdende voertuigen zijn gevaarlijk. Ook als ze helemaal niet zelfstandig het stuur over kunnen nemen (Level 1 t/m Level 4). Op deze niveaus opereren systemen als Autopilot (Tesla) en ProPilot (Nissan). Beide fabrikanten claimen helemaal niet dat hun auto daarmee zelfstandig kan rijden, maar de consument interpreteert de techniek wel als zodanig. Die heeft als leek dus de klok horen slaan, zonder te weten waar de klepel hangt. Dat kan je hem niet helemaal kwalijk nemen, want door de vele niveaus (‘Levels’) ziet hij door de bomen het bos niet meer. Wat ook niet helpt, is dat elke autofabrikant op zijn eigen manier bezig is en een vorm van rij autonomie te ontwikkelen, die bij de concurrentie dus heel anders kan zijn. Al met al bestaat het gevaar dat de prestaties op het gebied van zelfstandig rijden worden overschat, met als gevolg steeds vaker ongelukken. De onderzoekers van Thatcham Research pleiten daarom van een uniforme standaard, zodat de autoconsument weet waar hij aan toe is. En zal voor hem duidelijker zijn dat de écht autonoom rijdende personenwagen er nog lang niet is en dat hij tot die tijd volledig eindverantwoordelijk is voor de rit van A naar B. +++

+++ BMW levert door de WLTP perikelen de 7-serie tijdelijk alleen als stekkerhybride of met een dieselmotor. Dit betekent dat het vlaggenschip momenteel niet verkrijgbaar is als 740i, 750i of M760Li, maar alleen als 730d, 740d, 750d en 740e iPerformance. Daarbij kan net als voorheen wel gekozen voor een uitvoering met normale of lange wielbasis (standaard op de M760Li) en achterwielaandrijving of xDrive vierwielaandrijving (standaard op de 740d, 750d en M760Li). +++

+++ Acea, de brancheorganisatie van Europese autofabrikanten, is het niet eens met de conclusies van het onlangs verschenen TRUE rapport (The Real Urban Emissions) waarin wordt gesteld dat nieuwe DIESEL modellen nog steeds 2 tot 12 keer meer NOx uitstoten dan is toegestaan. Dit onderzoek was een initiatief van de non-profit organisaties ICCT, FIA, Global NCAP, Transport & Environment en C40, maar de brancheorganisatie stelt dat onterecht alleen (4.800) dieselauto’s uit de periode 2011 – 2017 zijn getest. Modernere exemplaren, die voldoen aan de Euro6d emissienorm en sinds september 2017 op de markt zijn, zijn buiten beschouwing gelaten. Dat is volgens Acea een vorm van misleiding. De brancheorganisatie zegt het niet verrassend te vinden dat de geteste dieselauto’s meer NOx uitstoten omdat zij gebouwd zijn op een moment toen de emissie-eisen minder streng waren. De Acea laat weten het te betreuren dat het onderzoek niet bevestigt dat de nieuwste diesels die voldoen aan de Euro6d norm erg schoon zijn. Naast het soort auto’s dat getest werd, plaatst de brancheorganisatie ook vraagtekens bij de testmethode zelf. Volgens de fabrikantenkoepel is de toegepaste ‘remote sensing’ slechts een momentopname die makkelijk te beïnvloeden is (bij deze testmethode registreert naast of boven de weg gemonteerde meetapparatuur de uitstoot, de snelheid en het kenteken van passerende auto’s). +++

+++ JAGUAR LAND ROVER heeft bekend gemaakt dat er banen gaan verdwijnen in haar Britse Solihull fabriek. Dat is nooit leuk nieuws, maar de druiven zijn voor het personeel aldaar extra zuur omdat een en ander niet alleen het gevolg is van de gedaalde vraag naar diesels en het afgenomen consumentenvertrouwen op de thuismarkt (wegens de Brexit perikelen), maar ook van de beslissing om de volgende generatie Land Rover Discovery niet in eigen land, maar in Slowakije te gaan bouwen. Kosten gaven daarbij de doorslag: productie in Slowakije maakt de SUV duizenden euro’s goedkoper. De Discovery heeft vanwege zijn lagere prijstelling een kleinere winstmarge dan de Range Rover en Range Rover Sport, die in de toekomst wel in de Solihull fabriek het levenslicht blijven zien. De volgende edities van dit SUV duo krijgen een nieuw platform waardoor het mogelijk is ook een volledig elektrische variant aan te bieden. Vanaf 2020 worden alle modellen van Jaguar Land Rover voorzien van een elektromotor (hybride uitvoeringen meegerekend). De nieuwe generatie Discovery is een ingrijpend gewijzigde editie van de huidige modelreeks. In april werd al bekend at er 1.000 banen verloren gaan bij Jaguar Land Rover in Groot-Brittannië. Daar komen nu nog enkele honderden ontslagen bij. Een woordvoerder spreekt van een zware beslissing, “maar het past in onze langetermijnstrategie”. De nieuwe fabriek in Slowakije moet eind dit jaar operationeel zijn. Dan zal aldaar ook begonnen worden met de productie van de Discovery. Er werken nu al ongeveer 1.400 mensen die aan het proefdraaien zijn. Het is de bedoeling dat er straks in Slowakije 300.000 auto’s van de band rollen. De 3 Britse fabrieken waren vorig jaar goed voor een productie van 530.000 auto’s. +++

+++ MERCEDES heeft het gamma van de S klasse ingekrompen. Verdwenen zijn de S 450 met 4Matic vierwielaandrijving en de soortgelijke uitvoering van de S560. De S klasse blijft wel leverbaar als 450 en 560 met louter achterwielaandrijving. Dat geldt voor de sedan, de Coupé, de Cabriolet en (in het geval van de S560) de Maybach uitvoering. +++

+++ OPEL vernieuwt nu al het multimediasysteem van zijn vlaggenschip Insignia. In de toekomst zullen alle modellen van het merk met de bliksemschicht logo profiteren van de meer intuïtief te bedienen installatie. Een grote verrassing is de update niet, want multimediasystemen verouderen sneller dan een auto. De nieuwe edities heten ‘Multimedia’ en ‘Multimedia Navi Pro’, hebben een touch screen van 8 inch en zouden makkelijker te bedienen zijn (met veegbewegingen, zoals bij een tablet). Daarnaast kunnen er 2 telefoons tegelijk aan gekoppeld worden. De Multimedia Navi Pro versie onderscheidt zich door de mogelijkheid om de schermindeling aan de persoonlijke smaak aan te passen. In het geheugen kunnen 5 gebruikersprofielen worden opgeslagen. +++

+++ RENAULT gaat samen met Al-Futtaim een fabriek bouwen in Faisalabad, Pakistan. De bedoeling is om vanaf 2020 jaarlijks zo’n 50.000 auto’s te produceren in deze nieuwe faciliteit. Renault heeft sinds vorig jaar zijn zinnen gezet op Pakistan. Als straks de productie wordt opgestart, is Pakistan het 135ste land waar auto’s van het Franse merk worden verkocht. Wereldwijd heeft het merk nu 12.700 verkooppunten. Om überhaupt voet aan wal te kunnen krijgen in Pakistan, is Renault een samenwerking aangegaan met de handelsonderneming Al-Futtaim. De genoemde 50.000 auto’s zijn uitsluitend voor de Pakistaanse markt bestemd. Met de bouw van de fabriek eind dit jaar worden gestart. De eerste palen worden in de grond geslagen onder leiding van Faisalabad Industrial Estate Development & Management Company. De volgende belangrijke mijlpaal voor de joint venture tussen Al-Futtaim en Renault zal de vorming van een dealernetwerk in Pakistan zijn. Yasser Alvi, de CEO van het samenwerkingsverband, beschouwt het land in Zuid Azië als een vruchtbare markt nu de regering een zogeheten Automotive Development Policy heeft ontwikkeld. In dit kader kunnen nieuwe autofabrikanten rekenen op belastingvoordelen. Door meer spelers naar Pakistan te lokken, wil de overheid de autoconsument in eigen land een breder productaanbod bieden. +++

+++ De Milieuzone ROTTERDAM moet weer volledig van kracht worden. Dat heeft de Raad van State in een uitspraak bepaald. De gemeente Rotterdam mag dus weer benzineauto’s van vóór 1 juli 1992 weren uit het centrum van de stad, naast dieselexemplaren van vóór 2001 die al geweerd worden. Het college van burgemeester en wethouders moet nu bepalen vanaf welke datum de milieuzone feitelijk ingevoerd en gehandhaafd wordt. De gemeente Rotterdam kondigde in 2015 aan dat dieselauto’s van vóór 2001 en benzineauto’s van vóór juli 1992 vanaf met ingang van 2016 niet meer welkom zijn in de milieuzone. Een groot aantal eigenaren van oudere benzineauto’s ging bij de rechtbank Rotterdam in beroep tegen het instellen. De rechter draaide in juni 2017 het verbod op oude benzineauto’s terug. Het oordeel luidde dat de voordelen van het weren van deze auto’s uit het centrum niet in verhouding staan tot de economische belangen van de eigenaren van die auto’s. Het verbod op oude dieselauto’s liet de rechtbank wel in stand. Rotterdam ging daarna in hoger beroep tegen de uitspraak. Het gemeentebestuur besloot een paar maanden later met aangepaste onderbouwing opnieuw om benzineauto’s van vóór 1 juli 1992 uit de milieuzone te weren, maar de Raad van State floot het bestuur terug. Een besluit met dezelfde strekking nemen is onjuist, luidde de voorlopige uitspraak. De uitspraak deze woensdag is definitief. Naar het oordeel van de afdeling bestuursrechtspraak heeft het gemeentebestuur ‘beleidsruimte’ bij het afwegen van de belangen vóór en tegen de milieuzone. En is het aan de bestuursrechter om te beoordelen of de nadelige gevolgen voor betrokkenen niet onevenredig zijn in verhouding tot het doel ervan. Maar, de Raad van State stelt ook: een bestuursrechter mag niet naar eigen inzicht de waarde of het maatschappelijk gewicht vaststellen dat het gemeentebestuur aan die belangen toekent. Die bevoegdheid heeft de bestuursrechter namelijk niet. De Raad van State oordeelt dat het gemeentebestuur de belangenafweging goed heeft gemaakt. En dat “de nadelige gevolgen van de milieuzone niet onevenredig zijn in verhouding met de daarmee te dienen doelen”. Daarmee komt zij tot een ander oordeel dan de rechtbank. Dat de milieueffecten van het weren van de oudste, meest vervuilende benzineauto’s uit het centrum mogelijk niet “in absolute termen significant groot” zijn, doet er niet toe. Voldoende is dat deze maatregel deel uitmaakt van een groter pakket aan maatregelen die de luchtkwaliteit in Rotterdam moeten verbeteren. Bovendien past het in het streven van de gemeente om een zo groot mogelijk effect op de luchtkwaliteit te bereiken met een zo beperkt mogelijk verbod op auto’s, aldus de hoogste algemene bestuursrechter. Daarbij is belangrijk dat het gemeentebestuur met maatregelen, zoals een sloopregeling en ontheffingsmogelijkheden, rekening heeft gehouden met de nadelige gevolgen van de milieuzone voor autobezitters. Het gevolg van de uitspraak is dat het gehele verkeersbesluit opnieuw van kracht is geworden, dus inclusief het verbod voor benzineauto’s van vóór 1 juli 1992 om de milieuzone in te rijden. Het gemeentebestuur zal nu bekend moeten maken per wanneer de eigenaren van oude benzineauto’s zich hieraan weer moeten houden. +++

+++ Voor het eerst in haar geschiedenis leverde SKODA in mei meer dan 100.000 auto’s af aan een nieuwe eigenaar. In China boekte het merk de grootste groei. In totaal vonden 112.400 auto’s van Skoda afgelopen maand een nieuwe eigenaar. Ter vergelijking: in mei 2017 bleef de teller steken bij 99.100 exemplaren. Dit komt neer op een groei van 13,4 %. De grootste afzetplus werd gerealiseerd in China (35,4 %) en Rusland (19,8 %). Ook in Europa werden er meer auto’s door Skoda verkocht. Wereldwijd waren de Octavia, de Rapid en de Fabia het meest in trek, met verkoopaantallen van respectievelijk 35.000, 18.100 en 17.000 exemplaren. Voor de Kodiaq meldden zich 13.500 kopers, hetgeen er 79,8 % meer waren dan in mei 2017. De Karoq ging 10.400 keer over de toonbank. Het minst populair is de Citigo, die vorige maand slechts 3.700 kopers trok. Skoda heeft dan ook geen plannen om met een opvolger te komen voor dit model. De Tsjechen verkochten vorige maand in Nederland 1.545 auto’s. Dat resultaat was goed voor de 8ste plek in de nationale statistieken, na Toyota maar vóór BMW. De Octavia was ook bij ons met 482 registraties de populairste Skoda, gevolgd door de Fabia (395 verkopen). +++

+++ TESLA komt op 9 augustus met nieuwe software voor haar Autopilot systeem. De update moet er voor zorgen dat er allerlei zelfrijdende features nu echt worden geactiveerd. Bij ‘Tesla Version 9’ staat gebruiksgemak centraal (zoals autonoom invoegen), hetgeen impliceert dat de autofabrikant van mening is dat er op veiligheidsgebied onderhand geen kinderziektes meer zijn. +++

+++ TOYOTA investeert flink in de taxi-app Grab. Het Japanse concern steekt 1 miljard dollar in de Singaporese concurrent van Uber. Als gevolg van de investering krijgen 2 topmanagers van Toyota een bestuursfunctie bij Grab. De waarde van Grab wordt volgens ingewijden op 10 miljard dollar geschat. Het bedrijf versterkte in maart zijn positie aanzienlijk door de Zuidoost Aziatische activiteiten van Uber over te nemen. Grab is niet de enige digitale taxidienst waarin Toyota investeert. Het Japanse bedrijf investeerde eerder ook in Uber en in Japan Taxi. Ook andere autoreuzen, zoals General Motors, Daimler en Honda, hebben in de afgelopen jaren geld gestoken in mobiele taxidiensten of apps voor het delen van auto’s. +++

+++ TURKIJE krijgt in 2021 zijn ‘nationale auto’. Voor de regie bij het op de markt brengen van de trots van de Bosporus is een ingenieur van de Bosch divisie Electrical Drives aangetrokken, hetgeen impliceert dat het om een elektrisch model gaat. In Turkije is reeds de zelfstandige autofabrikant Tofas actief, maar die speelt niet veel meer klaar dan het bouwen van technisch achterhaalde Fiat modellen. Om het land op autogebied meer glans te geven, hebben 5 lokale bedrijven een nieuw consortium gevormd: Turkey’s Automobile Initiative Group. Aan een nationale elektrische auto heb je echter niks, als er geen fatsoenlijke laadinfrastructuur is. Hier komt Elon Musk om de hoek kijken, die voor zijn Europese fabriek zijn oog heeft laten vallen op Turkije. Gezamenlijk kan een en ander wellicht in een stroomversnelling gebracht worden. +++

+++ VOLKSWAGEN werkt aan een facelift voor de inmiddels 4 jaar oude Passat. Geen overbodige luxe, want de verkopen zijn afgelopen maand in ons land bijna gehalveerd. En dan moet de nieuwe Peugeot 508 als toekomstige leaselieveling nog in de showrooms arriveren. De update omvat een meer kracht uitstralend front à la de jongste Touareg en achterlichten met een andere indeling. In het motorgamma maakt de 1.4 TSI unit plaats voor de modernere 1,5 liter collega. De 1.6 TDI zal worden vervangen door een 136 pk variant van de nieuwe 2,0 liter dieselmotor met milde hybride techniek. Van deze krachtbron komen ook sterkere uitvoeringen. In het dashboard zal ook een en ander worden strak getrokken. Mogelijk wordt een digitaal instrumentarium standaard. +++

+++ De IJburg laan in Amsterdam is de eerste weg in Nederland die geasfalteerd is met gerecycled WC PAPIER. De hoofdstad gaat deze techniek in de toekomst vaker gebruiken. In de weg is cellulose gebruikt. Dit materiaal is afkomstig van wc-papier dat in het riool terecht is gekomen. Met de cellulose in het asfalt wordt de weg duurzamer door de afdruip remmende werking. “Ik vind dit een heel mooi voorbeeld dat symbool staat voor de circulaire economie”, zegt Wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid). “Als we zelfs gebruikt wc-papier kunnen recyclen voor nieuwe toepassingen toont dat wel aan dat we niets meer als afval hoeven te beschouwen en alles kunnen hergebruiken”. Amsterdam wil in de toekomst vaker cellulose gebruiken voor duurzame toepassingen in de stad. Het kan onder andere gebruikt worden voor isolatiemateriaal, bio composiet, kunststof kozijnen en gevelplaten. In Nederland wordt jaarlijks 180.000 ton wc-papier door het toilet gespoeld en als afval verbrand. Door een speciale techniek kan cellulose uit het rioolwater worden gefilterd en opnieuw worden gebruikt. +++

Comments are closed.