Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN heeft zojuist de opvolger van de Vanquish gepresenteerd: de DBS Superleggera. Spoedig maakt de beroemde typeaanduiding echter een comeback. De modelnaam zal namelijk gebruikt worden voor een sportwagen met middenmotor die Aston Martin in 2020 op de markt wil brengen. Met de nieuwe Vanquish zal de strijd met McLaren en de Ferrari 488 worden aangegaan. Aston werkt ook aan een tweede sportwagen waarbij de motor centraal in het chassis is geplaatst, de Valkyrie, maar die wordt veel extremer en duurder. +++

+++ BMW heeft recentelijk 3 nieuwe typeregistraties laten vastleggen bij de United States Patent And Trademark Office. Het gaat om de namen M335, M650 en M750. Het gaat om M Performance varianten. De M335 wordt pas geïntroduceerd als BMW de nieuwe 3-serie klaar heeft. Dit model debuteert in oktober tijdens de autosalon van Parijs. De M650 is een sportieve uitvoering van de 6-serie Gran Turismo met 4,4 liter V8 motor, als antwoord op de binnenkort te lanceren Audi S7 Sportback. Ook van de 7-serie komt er na de facelift een dergelijke variant. Die wordt 530 pk sterk. +++

+++ Hangt na Volkswagen nu ook DAIMLER een heel reeks gerechtelijke problemen boven het hoofd als gevolg van de sjoemeldiesel affaire? Dat lijkt er wel op, want een belegger heeft het autoconcern aangeklaagd wegens marktmanipulatie. Hiervoor heeft hij het Duitse advocatenbureau Tilp in de arm genomen. De belegger een schadevergoeding na herhaalde leugens door Daimler in de nasleep van het schandaal met sjoemeldiesels. Tilp spreekt van “meerdere momenten van marktmanipulatie”. Zo verwijst het advocatenbureau naar een uitspraak van topman Dieter Zetsche uit 2015. Die zou toen gezegd hebben: “In tegenstelling tot Volkswagen heeft Daimler geen sjoemelsoftware in zijn auto’s ingebouwd”. Maar inmiddels is het autoconcern in Duitsland verplicht tot een gigantische terugroepactie omdat een aantal van zijn modellen wel degelijk een frauduleus motormanagement systeem zou hebben. Het advocatenkantoor schat de schade die aandeelhouders heeft geleden op “minstens 12,5 %”. Daardoor zou de totale claim kunnen oplopen tot miljarden euro’s. Ook in advocatenland geldt namelijk: als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Oftewel: in navolging van de eerste belegger zouden snel talrijke andere aandeelhouders kunnen volgen. Dat is in het verleden ook Volkswagen overkomen. +++

+++ Is het louter kommer en kwel rondom de DIESEL motor? Niet perse. In Frankrijk overweegt nog steeds bijna de helft van de automobilisten om een dergelijk model aan te schaffen. Dat blijkt uit de laatste barometer van Aramis. Van de respondenten die meegedaan hebben aan dit onderzoek, getiteld ‘Fransen en hun auto’, zegt bijna 90 % hun vierwieler minstens één keer per week te gebruiken en 60 % zelfs elke dag. Daarbij valt op dat zij trouw blijven aan dieselmodellen. Van degenen die overwegen een auto te kopen, geeft 46 % de voorkeur aan een oliegestookte auto. Dat aandeel stijgt tot 61 % bij degenen die op het platteland wonen. Zoals we wel vaker zien, is de enquête evenwel een bron van paradoxen. Diesel is dus nog steeds populair in Frankrijk, maar 76 % van de respondenten beschouwt het als de meest vervuilende type motor. Ook maken eigenaren van een oliegestookte auto zich veel zorgen: 64 % over de stijgende prijzen aan de pomp, 46 % over het strengere fiscale beleid, 33 % vreest straks niet in staat te zijn om in de stad te rijden met hun auto en 25 % is belang van een hoger afschrijving van hun voertuig. +++

+++ FARADAY FUTURE , de 4 jaar geleden met geld van het Chinese LeEco opgezette Amerikaanse startende onderneming voor elektrische auto’s, heeft een kapitaalinjectie van 1,72 miljard euro ontvangen. Daardoor krijgt het bedrijf een tweede kans, want de tijdens de Consumer Electronics Show van 2016 in Las Vegas gepresenteerde conceptstudie FFZero 01 was net even te buitenissig en vooral ongeschikt voor productie. Maar daarna werd een tweede showmodel ontwikkeld (de vorig jaar getoonde FF 91) die veel realistischer was. Die wordt nu uitgewerkt tot een productieauto. Of die net zo sterk wordt als het showmodel (1.050 pk) en een even grote actieradius krijgt (ruim 600 kilometer) is nog niet duidelijk, wel is al een introductiedatum genoemd: eind dit jaar. De genoemde kapitaalinjectie van 1,72 miljard euro is afkomstig van de Chinese ontwikkelaar Evergrande Health, een bedrijf dat met zijn investering 45 % van de aandelen van Faraday Future in handen krijgt. Het is de bedoeling dat de productieversie van de FF91 in de Verenigde Staten (Californië) en China (Guangzhou) gebouwd gaat worden. Faraday Future zegt dat er al ruim 60.000 orders zijn. Maar goed, van de grote rivaal Tesla weten we dat zoiets geen garantie is voor een vlotte levering. +++

+++ De FILE DRUK zal op een nieuwe manier gemeten gaan worden. Momenteel hanteren Rijkswaterstaat en de ANWB ieder hun eigen methode. Dat leidt soms tot elkaar tegensprekende uitkomsten (als de één zegt dat de filedruk afneemt terwijl de ander aangeeft dat die juist toeneemt). De minister van infrastructuur en waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, wordt er tureluurs van en wil nu dat er voortaan op één manier gemeten wordt. Rijkswaterstaat peilt met lussen in het wegdek het verkeer dat daar overheen dendert. De ANWB pakt het iets moderner aan en haalt data uit mobiele telefoons op en koppelt die aan informatie van TomTom en andere navigatiesysteem aanbieders. Dit leidt in de praktijk tot uiteenlopende cijfers: Rijkswaterstaat stelt dat de filedruk met 5,2 % is gedaald, terwijl de ANWB juist spreekt van een stijging van 25 %. De verschillen kunnen worden verklaard doordat ‘file’ anders gedefinieerd wordt: Rijkswaterstaat verstaat hier alleen verkeer dat op de snelweg 50 km/u of langzamer rijdt onder, maar voor de ANWB ligt de grens bij 60 km/u. De minister moet nu klare wijn gaan schenken. +++ 

+++ JAGUAR LAND ROVER investeert 15 miljard euro in elektrificatie van haar gamma. Reden is de snelle populariteitsdaling van dieselmodellen. Momenteel heeft 76 % van alle verkochte Jaguars en Land Rovers een dieselmotor. Maar de autoconsument wenst in toenemende mate een andere vorm van aandrijving. Jaguar was zo verstandig om tijdig een elektrische cross-over te lanceren, de i-Pace. Dit model zal nu versneld gezelschap gaat krijgen van andere (deels)elektrische modellen. Die moeten in de komende 3 à 4 jaar op de markt komen. Dat vereist ook een grondige aanpassing van de fabrieken. De nieuwe strategie van Jaguar Land Rover kan niet los worden gezien van de Britse plannen om in 2030 auto’s met enkel een verbrandingsmotor te verbieden. +++

+++ KIA heeft veel lof gekregen voor het dynamische weggedrag van de nieuw Ceed. Die stuurt zwaarder dan zijn voorganger, maar biedt daardoor ook meer feedback. De bestuurder heeft zo meer het gevoel dat hij in controle is over de auto. Het is de bedoeling dat in de toekomst ook andere modellen van Kia daarom zwaarder gaan sturen. +++

+++ Nederlandse steden kunnen binnenkort kiezen uit 2 soorten MILIEUZONES . Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) maakt hiermee een einde aan de wildgroei van gemeentelijke plannen voor dergelijke zones. Nog deze maand stuurt ze haar plannen naar de Tweede Kamer en de gemeenten. De opties bestaan uit een strenge norm waardoor dieselauto’s en -busjes van vóór 2006 worden geweerd en een mildere variant waarin dieselvoertuigen van vóór 2001 de stad niet meer in mogen. Van Veldhoven heeft enkele maanden geleden al aangekondigd een eind te willen maken aan de wildgroei van regels rond milieuzones in Nederland. De staatssecretaris lijkt met haar maatregel evenwel de kool en de geit te sparen. Voor alle gemeenten geldt straks de euro-emissienorm als uitgangspunt, die voor de hoogte van de uitstoot staat. Hoe hoger de norm, hoe jonger en schoner de auto. De steden mogen kiezen tussen een verbod op dieselpersonenauto’s en -busjes met Euro2 (ouder dan 2001) of Euro3 (ouder dan 2006). Om te voorkomen dat automobilisten hun boetes zullen aanvechten, zal aangepaste wet & regelgeving het systeem waterdicht moeten maken. Dat vergt enige tijd. De verwachting is dan ook dat de nieuwe regels voor milieuzones niet voor 1 januari 2020 kunnen worden ingevoerd. Omdat nu vaak niet duidelijk is welke euronorm dieselauto’s of busjes hebben, krijgen autobezitters na de apk-keuring een aantekening met daarop de euronorm van hun voertuig. Op verkeersborden bij de ingang van een milieuzone komt duidelijk te staan welke auto’s niet welkom zijn. Uitzonderingen zijn er mogelijk wel. Zo zullen mensen met een beperking die zijn aangewezen op hun voertuig een ontheffing kunnen aanvragen. Datzelfde geldt voor eigenaren van oldtimers. Niet iedereen is overigens blij met de milieuzone. Zo vraagt regeringspartij VVD zich af of het effect heeft. “TNO rapporten waren scherp en kritisch over het voorgestelde effect en je wilt symboolpolitiek met milieuzones vermijden. De Europese normen voor luchtkwaliteit zijn daarbij juridisch leidend en die normen worden inmiddels vrijwel overal al gehaald. De laatste knelpunten zijn in 2019 opgelost”, aldus VVD Kamerlid Remco Dijkstra. +++

+++ Nu MITSUBISHI deel uitmaakt van de alliantie tussen Nissan en Renault, zijn er plannen om voor dit merk auto’s gaan bouwen in het Franse Douai. Het gaat daarbij om een SUV en een B segment model. De laatste wordt waarschijnlijk een aangepaste versie van de volgende generatie Renault Zoé, die in 2021 debuteert. De SUV zal gebruik gaan maken van de CMF architectuur van het Franse merk, die al te vinden is onder de Espace, de Scénic en de Talisman. De samenwerking is geen eenrichtingsverkeer, want Renault wil de stekkerhybride technologie van Mitsubishi gaan toepassen. +++

+++ Vorig jaar kwamen er liefst 198.000 OCCASIONS vanuit het buitenland naar Nederland. Dat waren er fors meer dan in 2016: de stijging bedraagt liefst 17,5 %. Andersom werden er vooral meer stekkerhybride auto’s geëxporteerd. Ten opzichte van 2016 gaat het om een toename van liefst 229 %. Dat komt doordat het veelal om leasebakken gaat waar vroeger fiscaal voordeel op zat maar die voor particulieren vaak niet interessant zijn. De autoconsument heeft wel de volledig elektrische auto’s ontdekt, want daarvan is de sta tijd bij een dealer gedaald tot slechts 38 dagen. Gemiddeld staat een occasion 72,2 dagen op een koper te wachten. Meest positieve uitzondering is Dacia. De auto’s van dit merk hebben gemiddeld 63 dagen nodig om een nieuwe eigenaar te vinden. Daarmee heeft het budgetmerk Peugeot van de troon gestoten, want die kende in 2016 nog de kortste sta tijd. Opvallend is dat de Nederlander in 2017 vaker een oudere occasion kocht dan een jaar eerder. In 2016 waren de meeste occasions jonger dan 5 jaar, maar een jaar later zijn de meeste aangeschafte tweedehands auto’s tussen de 5 en 10 jaar oud. De occasionmarkt voor A segment modellen groeide in 2017 het sterkst. Inmiddels is 1 op de 6 occasions die een autobedrijf verkoopt afkomstig uit de klasse van de Kia Picanto en de Volkswagen Up. Bij het merk Honda valt op dat er in 2017 meer occasions zijn geïmporteerd dan dat er nieuwe auto’s zijn verkocht. Dat is ook het geval bij de Volkswagen Golf. Sterke importgroei was er (eveneens) bij de Peugeot 208 (+71 %), de Audi A4 (+41 %) en de Opel Astra (+35 %). Bij de Duitse merken komt 70 % van de geïmporteerde occasions uit het thuisland. Bij tweedehands auto’s van minder dan 1 jaar die geëxporteerd werden, domineren de Aziatische merken: Hyundai staat met een aandeel van 35 % bovenaan, waarna Nissan en Kia op grote afstand volgen met respectievelijk 14 en 12 %. De top3 van populairste occasions bestaat achtereenvolgens uit de Volkswagen Golf, de Polo van hetzelfde merk en de Opel Corsa. Gemiddeld rijden autoconsumenten 4 jaar in hun tweedehands personenwagen rond. Dat is gelijk aan 2015. +++

+++ QOROS heeft in de eerste 5 maanden van dit jaar in China 23.754 auto’s verkocht. Dat is, gelet op de omvang van het Aziatische land, een homeopatisch aantal, maar wel 366 % meer dan in dezelfde periode van 2017. Qoros lijkt daarmee op te staan uit de dood, want plannen uit 2011 om in Europa een voet tussen de deur te krijgen, zijn faliekant mislukt. Dat kwam omdat het debuutmodel een sedan was; een carrosserievorm waarvan de gemiddelde autoconsument in onze marktregio toen al geestelijk afscheid had genomen. Maar inmiddels verkoopt Qoros ook een terreinlook hatchback en een SUV. Zoiets scheelt natuurlijk een slok op een borrel. Nu de verkopen in China eindelijk van de grond lijken te komen, valt niet uit te sluiten dat Qoros het later nog een keer gaat proberen in Europa. Het merk brengt later dit jaar zijn eerste elektrische model op de markt. +++

+++ Inwoners van Saint-Etienne-en-Rouvray, ten zuiden van de Franse stad Rouen en werknemers van de technopôle van Madrillet kunnen gebruik maken van een autonome shuttledienst met onder meer 4 zelfrijdende exemplaren van de RENAULT Zoé. Die moeten het gebrek aan openbaar vervoer opvangen. De autonome Zoé rijdt langs 3 ‘lijnen’ over een afstand van 10 kilometer, waar de infrastructuur aangepast is. Men dient een rit te reserveren via een app, waarna men zich kan laten oppikken op één van de 17 halteplaatsen. De dienst draait nu nog op proef, maar wordt in september opengesteld voor het grote publiek. In december 2019 is er een evaluatiemoment. +++

+++ VOLKSWAGEN vermindert de productie in Wolfsburg vanwege de WLTP problematiek. De fabricage zal gedurende meerdere dagen stil worden gelegd. Volkswagen wil wachten tot de eerste WLTP storm is geluwd. Het is namelijk voor sommige modellen lastig in te schatten wat de nieuwe meetnorm voor het verbruik voor de verkoop betekent. Topman Herbert Diess waarschuwde eerder dit jaar al dat de WLTP veel druk legt op zijn bedrijf. De CO2-uitstoot van de meeste automodellen is in deze nieuwe test veel hoger dan bij de oude NEDC meting, met als gevolg een stijging van de aanschafprijs omdat de belasting in veel Europese landen deels CO2-gerelateerd is. Ook in de fabrieken in Zwickau en Emden wordt de productie verminderd. Daarnaast gaat Volkswagen parkeerterreinen huren om tijdelijk auto’s te kunnen stallen die door de overgang naar de WLTP moeten wachten op hun typegoedkeuring. Ook andere fabrikanten, waaronder BMW, kondigden al aan tijdelijk de productie van enkele modellen stil te leggen. Voor Daimler is de overgang naar de WLTP een reden om een winstwaarschuwing af te geven. +++

Reageren is niet mogelijk.