Primeur: test nieuwe BMW X4 M40d M Performance

0

Al na 4 jaar introduceert BMW een nieuwe generatie X4. Op 14 juli staat hij in de showrooms. Dat is snel. Was er iets met de recentelijk afgezwaaide editie? Ja.

BMW noemt als formele reden dat zijn donorauto, de X3, vorig jaar is overgestapt op het zogeheten CLAR platform dat gebruikt wordt door alle grotere modellen van het merk (3-serie / X3 en hoger). Ook de vierde generatie X5 op basis van dit onderstel is inmiddels voorgesteld en later volgen zowel de X6 en X7. Het zou dan bedrijfseconomisch oninteressant zijn als de X4 nog een paar jaar in zijn huidige vorm zou moeten doormodderen.

Doormodderen? Ja, want wat BMW zelf niet benoemt is dat de eerste generatie X4 nogal tegenviel. In isolatie was het misschien geen verkeerde auto, maar hij werd compleet overschaduwd door de min of meer tegelijkertijd geïntroduceerde Porsche Macan. Die reed veel lekkerder zonder noemenswaardig minder ruim te zijn. De X4 kwam als sportief alternatief voor de X3 dus niet goed uit de verf. Dat bleek ook uit de verkoopcijfers. De Macan leverde Porsche heel veel nieuwe klanten op, maar de oude Macan kannibaliseerde vooral de verkoop van andere BMW modellen.

In deze vorm van ‘weggegooid’ geld heeft BMW als commercieel bedrijf dus geen zin. Daarom is de nieuwe X4 naar een hoger plan getild. Figuurlijk dan, want de grondspeling werd met 3 mm verkleind en dat zorgt er voor dat de tweede generatie van de coupéachtige SUV nog maar 1,62 meter hoog is. Maar in andere opzichten is de nieuwe X4 haast een halve klasse groter: 81 mm langer (voortaan 4.752 mm), 37 mm breder (nu 1.918 mm) en de wielbasis groeide met 54 mm naar 2.864 mm. Daardoor is er achterin 27 mm meer beenruimte voor de passagiers. Verder is de spoorbreedte achter met 30 mm vergroot, is er een M Sport differentieel leverbaar en is de BMW tot 50 kilo afgeslankt.

Onder de streep moet dit een veel overtuigender product opleveren. Niet alleen in vergelijking met de 2 jaar geleden geïntroduceerde Mercedes GLC Coupé, maar ook in vergelijking met SUV modellen die helemaal geen extra schuine daklijn nodig hebben om sportief te ogen, zoals de Alfa Romeo Stelvio, de Jaguar F-Pace, de Range Rover Velar en natuurlijk de eerder genoemde Porsche Macan. Al deze concurrenten zullen de komende 4 jaar niet worden vervangen, hetgeen BMW op voorsprong zet in het D SUV Coupé segment. Met het jongste product heb je op papier immers ook de beste, want de modernste aanbieding.

Maar klopt dat in de praktijk ook? Nou op die vraag kan deze kennismaking geen antwoord bieden. Daarvoor is een vergelijkingstest nodig. Maar het is wel mogelijk om te bepalen hoeveel progressie BMW heeft geboekt in het kader van de generatiewisseling. En, met de rij test van de jongste X3 nog vers in het geheugen, kan een duidelijk beeld worden verkregen van de meerwaarde van de X4. Krijg je alleen een coupéachtige daklijn (oftewel minder ruimte voor meer geld), of doe je daar de nieuwe generatie mee te kort?

BMW heeft zijn best gedaan om ons te doen geloven dat de X4 niet zo maar een X3 is met een schuine achterzijde. Zo zorgt de coupéachtige carrosserievorm voor een lager zwaartepunt en daar is ook de wielophanging op aangepast. BMW wil ons doen geloven dat dit voor ‘een metamorfose’ van de rijeigenschappen heeft gezorgd, maar dat is natuurlijk grootspraak. Hooguit zijn er subtiele verschillen mogelijk, en dan nog is de vraag of je daar in de dagelijkse praktijk veel van merkt. In grote lijnen zijn het onderstel, de leverbare motoren en het dashboard identiek.

De BMW X4 moet het dus vooral van zijn uiterlijk hebben. Persoonlijk ben ik dan niet direct verkocht. Dat is niet omdat ik een SUV hater zou zijn, maar omdat de combinatie van de bestaande neuspartij (die van de X3) met een lagere bovenbouw voor carrosserieproporties zorgt die wat ongelukkig kunnen zijn. Om het zachtjes uit te drukken. Daarom moeten sommige mensen ook niks hebben van de X6 of van de Mercedes GLE Coupé. Dat neemt niet weg dat BMW zichtbaar veel werk heeft gemaakt van de lichtjes afgeronde kontpartij van de X4. De achterlichten zijn haast kunstachtig. Hier onderscheidt de X4 zich duidelijk van de tamelijk gewoontjes ogende X3. Dat de testauto voorzien was van 21 inch wielen, een (subtiele) bodykit had en in de opvallende kleur Flamenco Red was gespoten, helpt natuurlijk ook. Maar de overhang achter is, zeker voor een SUV die sportief wil zijn, ongemakkelijk groot. Conclusie: sommige mensen zullen de nieuwe X4 niet lelijk vinden, maar mooi kan je hem onmogelijk noemen. Iets wat bij de Alfa Romeo Stelvio, de Jaguar F-Pace en de Range Rover Velar veel beter lukt.

Kortom, het design van de X4 overtuigt nog steeds niet echt. Hij moet het van andere kwaliteiten hebben. Daar kom je achter als je gaat rijden. En hoe! De kans is groot dat je dan alsnog verliefd wordt op deze BMW. De nieuwe X4 verleidt in geteste M40d M Performance uitvoering met een topklasse onderstel, een krachtige aandrijflijn, een zeer hoge algehele verfijning, een foutloze afwerking en een multimediasysteem dat tot de beste in zijn soort behoort. Concurrenten zijn op onderdelen misschien beter, maar beslist niet als totaalpakket. Dit betekent niet dat de X4 M40d M Performance foutloos is. De vering is met 21 wielen zelfs in Comfort modus met adaptieve dempers soms wat lomp, de besturing in Sport / Sport+ setting onnodig zwaar en de dieselmotor heeft een wel erg smal toerengebied waarin hij zijn werk doet (het maximum koppel is alleen beschikbaar tussen de 1.750 en 2.750 toeren). Even lekker doorhalen behoort dus niet tot de mogelijkheden, en dat kan soms frustrerend zijn.

Toch zijn dit niet meer dan kleine vlekjes op het blazoen. De besturing mag dan zwaar zijn, de installatie werkt el zeer exact. Van overhellen is nagenoeg geen sprake en als je alle beschermengelen uitschakelt, kan er leuk met de X4 worden gespeeld dankzij een milde vorm van overstuur. Laat je de 21 inch wielen achterwege, dan is er op het veercomfort niks aan te merken. De standaard vierwielaandrijving verdeelt motor plus koppel op een intelligente manier over de achterwielen, waardoor de tractie maximaal is. Daarmee worden de rijeigenschappen naar een hoger plan getild en is er écht sprake van ‘Freude am Fahren’. Voor zo’n zware (1.895 kilo) SUV kan de X4 met een verrassend hoog tempo door bochten worden gejaagd, zonder dat de banden op een dramatische manier gaan kermen.

De M40d M Performance uitvoering kost veel geld (104.540 euro), maar dan krijg je ook wat. Zoals een 6 cilinder 3,0 liter dieselmotor van 326 pk en 680 Nm. De X4 accelereert daarmee in 4,9 seconden naar 100 km/u; de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt volgens BMW 6,4 à 6,6 liter/100 km, hetgeen een CO2-emissie van 170 à 173 gram/km betekent. Veel toeren maken heeft dus geen zin, maar onderin is de dieselmotor uitstekend bij de les en kan er moeiteloos versneld worden. De automaat helpt daarbij met zijn zeer snelle verzetwisselingen, die ook nog eens prachtig soepel verlopen. Cruisend op snelwegtempo is de motor niet hoorbaar en zijn er alleen rolgeluiden van de banden. Windgeruis ontbreekt, hetgeen er op duidt dat de X4 (ook) in aërodynamisch opzicht zeer goed is fijn geslepen.

Er kon ook worden gereden met de 20d uitvoering in M Sport X tenue (de andere aankledingsmaken zijn Sport en M Sport). Zijn 4 cilinder motor is eveneens krachtig en vormt een perfect huwelijk met de standaard 8-traps automaat. Het 2,0 liter dieselblok van Audi wint het qua loopcultuur, maar het gaan niet om grote verschillen. De xDrive20d uitvoering kost in Sport tenue 71.995 euro. Zijn motor is goed voor 190 pk en 400 Nm. De X4 accelereert daarmee in 8,0 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 213 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt tussen de 5,4 en 5,6 liter/100 km, hetgeen een CO2-emissie van 142 à 149 gram/km betekent. Dezelfde motor is ook onder de kap van de 78.995 euro kostende xDrive25d uitvoering te vinden, maar dan met 231 pk en 500 Nm. De acceleratietijd naar 100 km/u wordt hiermee verkort tot 6,8 seconden en de topsnelheid stijgt naar 230 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt marginaal hoger: 5,5 à 5,7 liter/100 km, hetgeen een CO2-emissie van 145 à 149 gram/km betekent. Derde dieseloptie naast de M40d M Performance uitvoering is de X4 xDrive30d. Die heeft dezelfde 6 cilinder dieselmotor als de testauto, maar dan met 265 pk en 620 Nm. De BMW sprint daarmee in 5,8 seconden naar 100 km/u. Als topsnelheid wordt 240 km/u opgegeven. Het gemiddelde verbruik zou volgens BMW moeten uitkomen op 5,8 à 6,0 liter per 100 km. Een 8-traps Steptronic automaat is ook hier standaard. Deze dieselversie is vanaf augustus leverbaar en kost 82.295 euro. Voor het Executive en High Executive uitrustingpakket moet net als bij de andere motorvarianten (M40d M Performance uitgezonderd) respectievelijk 2.495 euro en 4.995 euro extra worden betaald.

In het benzinesegment is de M40i M Performance (met 360 pk en 500 Nm bij 1.250-4.800 toeren) de smaakmaker. Die sprint ruim binnen de 5 seconden naar 100 km/u (4,8 tellen) en heeft een begrenzer nodig om het snelheidsfeest bij 250 km/u te laten stoppen. Ook beschikt deze ‘M Performance’ uitvoering over het dikkere uiterlijk en het speciaal afgestemde M onderstel. De M40i verbruikt gemiddeld 9,0 à 9,2 liter per 100 km en stoot 209 à 213 gram CO2 per 100 km uit. Instapversie is de X4 xDrive20i. Deze kost 62.995 euro en heeft een 2,0 liter benzinemotor onder de kap van 184 pk en 290 Nm. De 8-traps Steptronic automaat is standaard. Voor de acceleratie naar 100 km/u geeft BMW een tijd van 8,3 seconden op. De topsnelheid bedraagt 215 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt tussen de 7,1 en 7,3 liter/100 km, hetgeen een CO2-emissie van 163 à 168 gram/km betekent. Een trede hoger staat de xDrive30i uitvoering. Die kost 75.595 euro en heeft een 252 pk / 350 Nm variant van dezelfde 2,0 liter benzinemotor onder de kap. De sprinttijd naar 100 km/u wordt daarmee verkort tot 6,3 seconden, terwijl de topsnelheid stijgt naar 240 km/u. Noemenswaardige consequenties voor het gemiddelde brandstofverbruik heeft dit niet: dat bedraagt 7,2 à 7,3 liter/100 km, hetgeen een CO2-emissie van 164 à 168 gram/km betekent.

De X4 heeft hetzelfde dashboard als de X3. Het materiaalgebruik is weliswaar niet van Audi niveau, maar toch voldoende premium. De afwerking is foutloos. Het instrumentarium is goed afleesbaar, de voorstoelen steunen goed en elke uitvoering is voorzien van de 6de generatie van het multimediasysteem van BMW met iDrive controller knop. Een 10,25 inch touch screen is vanaf de M Sport uitvoering standaard. BMW biedt daarmee het beste multimediasysteem dat in autoland verkrijgbaar is, al blijft het jammer dat de installatie niet compatibel is met Android Auto.

Je zit lager dan in de X3, hetgeen de sportieve rij beleving vergroot. In ergonomisch opzicht is de X4 foutloos. Het zicht naar achteren is weliswaar beperkt door de schuine achterzijde, maar dat wordt gecompenseerd met zeer gevoelige parkeersensoren op alle hoeken die zowel akoestisch als visueel waarschuwen. De M40d M Performance uitvoering biedt bovendien een dik bekleed sportstuur en opgewaardeerde stoelen.

Voorin is het ruimteaanbod vergelijkbaar met dat van de X3. Achterin zit je vrij laag, en er is duidelijk meer been & hoofdruimte beschikbaar dan in de vorige generatie X4. De hoeveelheid beenruimte is nu ronduit royaal, terwijl de hoofdruimte er ook mee door kan. Dit betekent dat de nieuwe editie een volwaardige gezinsauto is. De elektrisch bedienbare en automatisch openende achterklep biedt toegang tot een 25 liter grotere bagageruimte. De 525 liter zullen in veel gevallen voldoende zijn, maar als dat niet zo is dan kan de achterbankleuning in 40:20:40 verhouding worden omgeklapt en is er maximaal 1.430 liter beschikbaar. De laadopening is kleiner dan bij de X3 en de vloer hoger, maar deze X4 koop je natuurlijk niet om zijn praktische eigenschappen.

80%
80%
Awesome

De nieuwe X4 is zeker in geteste M40d M Performance uitvoering een indrukwekkende en sportieve allrounder: snel, zuinig, verfijnd, keurig afgewerkt, voldoende ruim en in esthetisch opzicht interessanter om naar te kijken dan de X3. Hij excelleert met zijn personenautoachtige rijeigenschappen. BMW zegt dat het weggedrag van de nieuwe X4 superieur is aan dat van de Porsche Macan en dat zou best kunnen kloppen. De Mercedes GLC Coupé is duidelijk minder sportief zonder comfortabeler te zijn. De Alfa Romeo Stelvio zit de BMW X4 op de hielen, maar legt het af qua interieurkwaliteit.

Kan de nieuwe X4 anders dan zijn voorganger nu wel rekenen op een glansrijke verkoopcarrière? Ondanks het hosannaverhaal ben ik daar toch niet helemaal van overtuigd. Om de beginnen is de meerwaarde van de X4 ten opzichte van de X3 het grootst in de krachtige M Performance uitvoering (M40d en M40i). Dan komt het M Sport differentieel goed tot zijn recht. Je hebt het dan in het geval van de oliegestookte variant over 104.540 euro. Voor een dergelijk bedrag kan je ook een Porsche Cayenne E-Hybrid kopen, of een Range Rover Sport met 6 cilinder dieselmotor. En misschien zelfs wel de Audi Q8 in basisuitvoering. In dit gezelschap oogt de BMW X4 ook in vernieuwde vorm tamelijk gewoontjes.

Maar rijden is kopen. Dit betekent dat je de X4 vooral met je hoofd koopt en niet met je hart. Uiterlijk is immers van onderschikt belang. Maar als dat het geval is, is de ruimere en goedkopere X3 M40d M Performance dan geen betere keuze? De X4 biedt zeker visuele meerwaarde, maar diegenen die dat belangrijk vinden kopen misschien überhaupt liever een in de vorige alinea genoemde concurrent, of een extra dik aangeklede Velar.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (14)
    3.5

Reageren is niet mogelijk.