Duivels genoegen: test Jeep Grand Cherokee Trackhawk

0

Waarom de korte test?

Jeep heeft haar gamma uitgebreid met een nieuwe topuitvoering van de Grand Cherokee, de absurd (707 pk) sterke Trackhawk uitvoering. Hij heeft een bijpassende CO2-uitstoot 385 gram/km en een navenante prijs 238.707 euro. Is Jeep doorgeschoten of is er desondanks sprake van een aantrekkelijke aanbieding.

Wat voor auto is het?

De Trackhawk versie van de Grand Cherokee is 239 pk sterker dan de voormalige topmodel, de SRT uitvoering. Dat zie je er niet direct aan af. Uiterlijke kenmerken zijn 4 uitlaatpijpen en gele remklauwen. Dat is het. Om te kunnen zien dat de duivel bezit heeft genomen van deze Jeep , moet je goed turen naar de voorportieren. Daarop staat in kleine letter ‘Supercharged’. Dit is dus niet de Grand Cherokee SRT. Dit beest heeft een compressor.

De luchtaanjager is niet gemonteerd op een 4 of 6 cilinder blok zoals menig concurrent pleegt te doen, maar op een dikke V8. In combinatie met een motorinhoud van 6,2 liter levert dit onder de streep een absoluut waanzinnig vermogen van 707 pk op. Aan koppel is er een boomomtrekkende 868 Nm beschikbaar. De compressormotor is niet nieuw ontwikkeld, maar afkomstig uit modellen van een Amerikaans zustermerk van Jeep, Dodge. Die monteert de krachtbron in de Hellcat uitvoeringen van de ‘muscle cars’ Challenger en Charger.

In Trackhawk uitvoering is de Grand Cherokee het haantje onder de SUV modellen. Ondanks dat de Jeep 2,53 ton weegt, sprint de anabolenversie in 3,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 290 km/u. Daarmee is de Grand Cherokee Trackhawk sneller dan de Porsche Cayenne Turbo. Of de Mercedes-AMG GT. ’s Werelds snelste SUV is deze Jeep evenwel niet. Die titel is in handen van de Lamborghini Urus (0-100 km/u in 3,6 seconden), terwijl ook de Bentley Bentayga W12 een topsnelheid van boven de 300 km/u heeft. Maar die zijn tienduizenden euro’s duurder. Elders in Europa is het prijsverschil nog groter, maar de relatief hoge CO2-uitstoot van de Jeep (385 gram versus 296 gram voor de Bentley) gooit qua BPM nogal wat roet in het eten.

Is het wat?

Start je de motor en rij je plankgas weg, dan zijn opengesperde ogen en een openvallende mond het resultaat. Qua vermogensafgifte is de Grand Cherokee Trackhawk nogal een ongelikte beer, maar daardoor niet minder indrukwekkend. De opulente Jeep gooit bij vol accelereren zijn neus omhoog en zakt door zijn achterwielen. Dat vergroot de rij sensatie, want de Grand Cherokee Trackhawk geeft jou het gevoel dat hij wil wegvliegen. Dat alles met een soundtrack die je nergens anders krijgt. De compressor huilt hard en hartverscheurend, maar op een gegeven moment wordt dat geluid verdrongen door het gebrul van de reusachtige V8 motor. Al met al een waar feest.

‘Muscle cars’ hebben de reputatie bloedsnel in rechte lijn te zijn, maar een pesthekel aan bochten te hebben. Dat gevaar lag ook bij de Grand Cherokee Trackhawk om de hoek, maar Jeep heeft zich ingespannen om krachtexplosie van de V8 compressormotor in goede banen te leiden. Vóór beschikt de SUV over Brembo remschijven met een diameter van 400 millimeter en achter zijn de exemplaren 350 millimeter groot. Zowel de achteras als de 8-traps automaat werden versterkt. Een verbeterd elektronisch sperdifferentieel verdeelt de motorkracht over de achterwielen. Daarnaast hangt de Trackhawk uitvoering 25 millimeter dichter boven het asfalt dan de normale uitvoeringen van de Grand Cherokee. Pirelli Scorpion banden (in de maat 295) om 20 inch zwarte gesmede velgen hebben de taak de aandrijfkrachten op het wegdek over te brengen. Al die wijzigingen bezorgen de ‘Über Jeep’ een beter bochtgedrag dan je op basis van zijn massa zou verwachten. Desondanks heb je er je handen vol aan om de Grand Cherokee Trackhawk onder controle te houden.

Opvallend genoeg heeft de Jeep eigenlijk helemaal niet zo veel last van onderstuur. Maar het ontgaat je geen moment dat je onderweg bent met zeer veel blik. Helemaal als je een rondje maakt op het testcircuit van Fiat Chrysler Automobiles in Balocco. Daar voelt de Grand Cherokee Trackhawk enigszins aan alsof hij spieren van staal, maar benen als pudding heeft. Maar van uit de bocht vliegen is absoluut geen sprake. De Jeep heeft verrassend veel grip en met het gaspedaal kan je op een speelse manier je lijn bepalen. In normale setting grijpt het ESP nogal bruut in, maar in Track modus heb je meer vrijheid en is een meer vloeiende rijstijl mogelijk. Het wordt dan snel duidelijk dat de kont van de Jeep graag bereid is om een driftfeestje te beginnen. Maar het tractieniveau is zo hoog dat je wel heel erg moet overdrijven om in de problemen te komen met deze Mega Cherokee. Qua rij plezier is de Jeep zijn prijs dus dubbel en dwars waard!

Toch doe je er verstandig aan de Grand Cherokee Trackhawk niet te verwarren met een sportwagen. Het is bovenal een grote SUV met een zeer sterke motor. Zijn krachtexplosie kan bij een geforceerd hoog tempo de ongeoefende bestuurder overweldigen. Gelukkig zijn er bijtgrage remmen met enorm veel stop power. Daarmee valt de Jeep goed in de hand te houden. Geen omkijken heb je naar de snel en soepel schakelende 8-traps automaat. Wat dan wel het probleem is? De Grand Cherokee Trackhawk is constant in beweging. Met rollen om zijn lengte as bijvoorbeeld. En omdat de V8 last heeft van een naijleffect waardoor commando’s om van het gas af te gaan niet direct worden opgevolgd. Of dat komt door massatraagheid of door een foutje in het motormanagement systeem is lastig te achterhalen, maar je doet er verstandig aan om hier op voorbereid te zijn. Ook de besturing zou vertrouwenwekkender zijn als hij directer en communicatiever zou werken. Al met al is de Grand Cherokee Trackhawk niet zo fijn geslepen als de Porsche Cayenne Turbo of de Lamborghini Urus. Maar dat betekent zoals gezegd niet dat je in deze Jeep minder plezier hebt, integendeel! De Grand Cherokee Trackhawk is een echte karakterbak. Je moet hem alleen weten te temmen. Dat is evenwel geen gemakkelijke opgave, want het krachtpotentieel van dit beest werkt beslist verslavend.

Een pluspunt van de Trackhawk uitvoering is beslist zijn praktische eigenschappen, waardoor hij goed dagelijks te gebruiken is. Rijd je rustig in deze Jeep, dan transformeert hij van een boef die zich moeilijk laat aanlijnen in een tam lammetje. De V8 motor pruttelt dan ontspannen voor zich uit, de vering met zijn instelbare Bilstein dempers doet zijn werk zeer comfortabel en verwend de inzittenden evenveel als in elke andere Grand Cherokee. Het materiaalgebruik is heel behoorlijk, het infomediasysteem vertoont geen kuren en als je genoeg hebt gehad van al dit knuffelen, trap je het gaspedaal diep in en in een oogwenk opent zich de deur naar de hel. Over het verbruik kunnen we het trouwens beter niet hebben. Jeep geeft een gemiddelde van 16,8 liter op, maar als je die waarde realiseert, heb je waarschijnlijk niet erg snel gereden.

70%
70%
Awesome

De prijs van de Grand Cherokee Trackhawk bedraagt in Nederland 238.707 euro. Daarmee is hij 2 keer zo duur als bij onze oosterburen, terwijl het bij auto's met een minder extreem hoge CO2-uitstoot doorgaans om een verschil van factor 1,3 gaat. De BPM maakt de Jeep in ons land minder concurrerend dan elders, ondanks dat de Trackhawk uitvoering zeer compleet is uitgerust en je standaard zaken krijgt waarvoor je bij bijvoorbeeld de Porsche Cayenne Turbo fors moet bijbetalen.

240 mille is een smak geld, maar je krijgt dan ook een heel begerenswaardig voertuig met een uniek karakter en een zeer hoge conversatiewaarde. Dat maakt deze Jeep zeer gewild. Pur rationeel bezien is dit misschien een te extreme en te dure auto (je spekt immers vooral de schatkist), maar het is goed begrijpelijk als je denkt "ach, wat kan het mij schelen: ik leef maar één keer!". Dat klopt als een bus. Dus als er 'gekken' zijn die deze Grand Cherokee Trackhawk bestellen, dan is dat volkomen begrijpelijk. Jeep zal geen enkele moeite hebben om kopers te vinden voor de beperkte oplage die naar Europa komt.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    8.4

Reageren is niet mogelijk.