Maserati Levante GTS Live

0

Maserati heeft het gamma van de Levante uitgebreid met de GTS uitvoering (op de hoofdfoto rechts). Die is met 550 pk net wat minder krachtig dan de Trofeo versie (op de hoofdfoto links), die met 590 pk het topmodel van de reeks blijft.

Porsche, dat haar Cayenne in vele smaken aanbiedt, dient waarschijnlijk als voorbeeld voor Maserati. Diverse variaties op hetzelfde thema zijn blijkbaar erg lucratief, ook omdat de ontwikkelingskosten van de GTS bij een vermogenverschil van slechts 40 pk (oftewel minder dan 10 procent verschil) natuurlijk te overzien zijn. En toch kan Maserati zich vol in de kijker spelen bij het publiek en de pers op het Goodwood Festival of Speed, waar de nieuwe Levante versie wordt gepresenteerd.

De Levante was reeds verkrijgbaar in naamloze basisuitvoering met 3,0 liter V6 benzinemotor, als S met een krachtigere variant van dezelfde krachtbron, als Diesel en afgelopen maart werd op de autosalon van Genève de Trofeo uitvoering gepresenteerd met 590 pk sterke 3,8 liter V8 (een blok dat afkomstig is uit de Quattroporte GTS).

De nieuwe GTS heeft dezelfde dubbel geblazen turbomotor, maar dan in 550 pk configuratie. Het maximum koppel bedraagt een identieke 730 Nm en is beschikbaar tussen de 2.500 en 5.000 toeren. De Levante kan in deze vorm in 4,2 seconden naar 100 km/u sprinten en stopt pas met versnellen bij 292 km/u. Vierwielaandrijving is vanzelfsprekend standaard bij deze mildere variant van de Trofeo, die in 3,9 seconden op 100 km/u zit.

Specifieke kenmerken van de Levante GTS zijn lagere bumpers, sportpedalen, een geluidsinstallatie van Harman Kardon met 14 luidsprekers en zogeheten Full Premium volledig lederen bekleding. Tevens maakt de SUV voor het eerst kennis met Matrix LED koplampen en Integrated Vehicle Control (IVC), een systeem dat afkomstig is uit de Ghibli en de Quattroporte.

Voor het modeljaar 2019 voert het merk met de drietand diverse detailwijzigingen bij de Levante door, waaronder nieuwe lakkleuren, andere lichtmetalen velgen en in 3 kleuren tegen meerprijs verkrijgbaar Pieno Fiore leer. Verder is er een nieuwe bedieningshendel voor de 8-traps automaat van ZF die voortaan ook een manuele modus kent. Tot nu toe was dit alleen aanwezig in de Levante Trofeo.

Maserati kondigt verder de komst van een verbeterd infomediasysteem aan. Ook is het Nerissimo pack aangepast waardoor elke Levante Trofeo nu uitgerust kan worden met donkere LED koplampen en achterlichten, donkere uitlaten, algehele afwerking met zwart chroom en natuurlijk velgen met een donkere finish.

Comments are closed.