Nieuwstelex

0

+++ Ook autoproducerende landen neigen naar strengere in plaats van soepelere CO2-uitstootnormen. Hieruit kan worden afgeleid dat de macht van de AUTOLOBBY lijkt af te nemen in het Europese emissiedebat. In Brussel is het Europees Parlement begonnen met de behandeling van een nieuwe verordening voor de emissienorm van personenauto’s in 2030. De nieuwe uitstootnormen omvat een forse verlaging van de maximaal toegestane hoeveelheid van CO2 uitstoot. In 2021 mag de gemiddelde emissie van door een merk verkochte auto’s sowieso niet meer dan 95 gram bedragen, maar in 2030 zal deze waarde met nog eens 30 % worden bijgesteld, nadat er in 2025 al een aanscherping van 15 % komt. In het recente verleden wist de belangenvereniging van fabrikanten, Acea, vaak met succes Brussel een oogje te laten dichtknijpen. Zo bemoeide de Duitse bondskanselier Angela Merkel zich persoonlijk met het vaststellen van de huidige emissienormen, om zo de belangen van de autofabrikanten in haar land te beschermen. Maar die tijd is voorbij. Als het aan de Acea had gelegen, dan zou de reductie in 2030 maximaal 20 % hebben bedragen. Het valt bovendien niet uit te sluiten dat het Europees Parlement met nóg strengere emissienormen komt. Sommige politici stellen zelfs een reductie met 50 % in 2030 voor. En de Groenen in het Europees Parlement pleitten zelfs voor een CO2 vermindering van 60 tot 75 %. Inmiddels pleiten landen waar autoproductie een belangrijk onderdeel van de economie is voor strengere emissienormen dan in het plan van de Europese Commissie (30 % reductie in 2030 ten opzichte van de 95 gram die vanaf 2021 geldt). Het gaat hierbij onder andere om Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Zij pleiten voor een lagere CO2 uitstoot omdat ook de doelen uit het Parijs akkoord gehaald moeten worden. Na de zomer gaat de behandeling van het dossier verder. Eerst moeten het Europees Parlement en de Raad elk intern tot een positie komen, daarna gaan onderhandelaars van beide EU instellingen met de Commissie proberen om tot een compromis te komen. Als het gaat om een reductiedoel in de vorm van een getal eindigt zo’n onderhandeling vaak ergens halverwege de 2 posities. Maar nu kan het zomaar zijn dat het Europees Parlement en de Raad ambitieuzere doelstellingen af weten te dwingen. Volgend jaar mei zijn er verkiezingen voor Brusselse politici. De EU instellingen zullen daarom ongetwijfeld gaan proberen om de onderhandelingen eind dit jaar of uiterlijk begin 2019 af te ronden. Dan zullen we zien of de macht van de auto-industrie daadwerkelijk is afgenomen. +++

+++ BUGATTI werkt aan een nieuwe variant van de Chiron: de Divo. Bij dit model ligt de focus op acceleratie en niet op topsnelheid. Sterker nog: waar bij de ‘gewone’ Chiron de begrenzer bij 420 km/u ingrijpt, zal de Divo niet harder kunnen dan 385 km/u. Dit komt door aërodynamische aanpassingen die voor meer neerwaartse druk zorgen (welkom in bochten), maar die zorgen voor een hogere luchtweerstand. Om een snellere acceleratie mogelijk te maken, zal de Chiron Divo een compleet andere versnellingsbak krijgen, afkomstig uit de racerij. Bugatti gaat minder dan 100 exemplaren bouwen van de nieuwe variant, die al tijdens een preview aan potentiële klanten is getoond. Met als gevolg dat de Chiron Divo inmiddels is uitverkocht. Bugatti zal haar nieuwe creatie over een maand presenteren op Pebble Beach. De eerste leveringen moeten in 2020 plaatsvinden. Het prijskaartje van de Chiron Divo bedraagt maar liefst 5 miljoen euro. +++

+++ Er is paniek bij HONDA . Topman Takashiro Hachigo is bang dat zijn bedrijf te weinig geïnvesteerd heeft in elektrische auto’s en daardoor de boot zal missen. In 2019 moet weliswaar de productieversie van het studiemodel Urban EV klaar zijn (en jaar later gevolgd door een kleine sportwagen op dezelfde basis), maar het carrosserieconcept (een B segment 3-deurs hatchback) is niet geschikt om buiten Europa veel klanten mee te lokken. Onder tussen zullen de meeste concurrenten de komende jaren een stortvloed aan elektrische modellen gaan lanceren, waaronder landgenoot Nissan. Analisten spreken van een structureel probleem bij Honda: er is te weinig interactie tussen de verkoopafdeling en de technici van het bedrijf. +++

+++ Mannen HUREN ruim 4 keer vaker een auto dan vrouwen, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Rhino Car Hire. Van alle transacties wordt 82 % door mannen gedaan. Rhino Car Hire onderzocht enkele duizenden boekingen. Opvallend zijn de nationale verschillen: Spaanse vrouwen huren relatief het vaakst een auto (31 % van alle boekingen), gevolgd door dames uit Nieuw-Zeeland (30 %) en Frankrijk (24 %). Rhino Car Hire denkt dat de meeste auto’s door mannen gehuurd worden omdat zij meer zelfvertrouwen achter het stuur hebben en er dus niet / minder tegenop zien om in het buitenland te rijden. Creditcard bezit is geen verklaring, want vrouwen hebben vaker dan mannen dit stukje plastic in hun portemonnee. +++

+++ Een studie van een Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst laat zien de eigen INFOMEDIA systemen van autofabrikanten niet ergonomisch genoeg zijn, niet vlot reageren en zich onvoldoende intuïtief laten bedienen. Dit in tegenstelling tot de systemen van Apple (CarPlay) en Google (Android Auto). De ‘huismerk installaties’ kosten volgens de veiligheidsdienst veel meer aandacht om een telefoontje te plegen of om bijvoorbeeld de radiozender te veranderen. Alleen als het gaat om het invoeren van een adres tonen de inbouwsystemen zich superieur. De veiligheidsdienst pleit dan ook voor meer samenwerking tussen beide sectoren om zo het design, de functionaliteit en de veiligheid van multimedia systemen te verbeteren. +++

+++ In Eindhoven is door Allego een LAAD PLEIN geopend met 50 snelle palen. Het gaat om High Power Chargers met een laadvermogen tot 350 kW. Het laadplein draagt de naam ‘Green Zone’ en met de aldaar aanwezige palen is het mogelijk om binnen 5 minuten genoeg te laden om weer 100 kilometer te kunnen rijden. 24 snelladers zijn specifiek voor Tesla rijders bedoeld. Daarnaast zijn er 16 laadpunten met elk 22 kW (waarbij slimme software de beschikbare stroom verdeelt over de aangesloten auto’s), 4 laadplekken van het ‘High Power Charging 350 kW’ type, een 2-tal 50 kW palen en 4 reguliere laadplekken met 11 kW. Het laadplein is gelegen bij hotel Van der Valk in Eindhoven. “De High Power Chargers zijn een primeur in de Benelux”, aldus Anja van Niersen, de baas van Allego. “Samen met Van der Valk Eindhoven laten we zien dat elektrisch rijden steeds comfortabeler wordt en dat we door goede samenwerking schone mobiliteit mogelijk maken”. Allego heeft meer dan 8.600 laadpunten in stedelijke gebieden en langs snelwegen in Europa. Verder ondersteunt het bedrijf rijders van een elektrische auto met een serviceplatform. Begin dit jaar was het bedrijf nog in het nieuws toen moederbedrijf Alliander aankondigde dat Allego in de etalage staat. +++

+++ Hoewel de Porsche 919 Hybrid Evo het ronderecord op de 20,832 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring op 5 minuten en 19 seconden heeft gezet, blijft er voor ander autofabrikanten nog best wat te wensen over. Het record voor productieauto’s (bijna 1,5 minuut langzamer) kan nog worden aangevallen. De Porsche heeft 52 seconden van de oude toptijd af weten te krijgen. Niet alleen Aston Martin denkt met een speciale circuitversie van de Valkyrie nóg sneller te zijn, maar LAMBORGHINI denkt bij de productieauto’s de 911 GT2 RS te kunnen onttronen. Die had 6 minuten en 47.3 seconden voor een rondje nodig. Lamborghini zal hiervoor de overtreffende trap van de 6,5 liter 12 cilinder Aventador SV, de ‘Jota’ gaan inzetten. Die wordt naar verwachting 790 pk sterk. De Porsche 911 GT2 RS heeft 90 pk minder, als zegt dat natuurlijk niet alles. +++

+++ Met het oog op de voor begin volgend jaar geplande generatiewisseling heeft MERCEDES de bezem gehaald door het leveringsgamma van de B klasse. Het is namelijk niet meer de moeite om alle motoruitvoeringen van de huidige editie aan de passen aan de nieuwe WLTP meetnorm. Dit betekent dat de B klasse alleen nog maar in benzinevorm kan worden besteld. Alle 3 de diesels (de 109 pk sterke 180d, de 136 pk sterke 200d en de 177 pk sterke 220d), zijn uit de prijslijst gehaald. Daarnaast zijn ook de 102 pk sterke 160 en de 211 pk sterke 250 4Matic geschrapt. Dit betekent dat de B klasse alleen nog maar kan worden besteld als 122 pk sterke 180 en als 156 pk sterke 200. Beiden zijn er met een handgeschakelde 6-bak of een 7-traps DCT automaat. Door de strengere WLTP norm is instappen in de handgeschakelde B klasse (dat kan prijstechnisch het eenvoudigst in de 180) ruim 13 % duurder geworden. Lukte dit voorheen nog voor 31.928 euro, nu ben je voor deze exercitie 36.684 kwijt. De 180 met automaat is nu de goedkoopste versie. Mercedes-Benz vraagt daar 36.475 euro voor; afgerond 5 % meer dan voorheen. +++

+++ De verkopen van de elektrische Chevrolet Bolt (onze OPEL Ampera-e) beginnen steeds meer op stoom te komen. Moederbedrijf General Motors laat weten dat de productie met 20 % opgeschroefd gaat worden. Wereldwijd is de belangstelling voor de elektrische hoge hatchback (of is het een MPV? Of een cross-over?) in de laatste 6 maanden met afgerond 40 % toegenomen. Dat is vooral te danken aan de Opel Ampera-e, want van de Bolt werden in het tweede kwartaal op de thuismarkt slechts 3.483 exemplaren verkocht. Daar zijn de benzineprijzen nog steeds relatief laag, dus de Amerikaanse autoconsument voelt geen enkele aanvechting om zijn grote SUV of pick-up in te ruilen voor een elektrische auto. In Nederland staat de verkoopteller voor de Ampera-e na 6 maanden op 525 exemplaren; vorig jaar was de stand op hetzelfde tijdstip slechts 11 registraties. De elektrische Opel is met dit resultaat bijna even populair als de Renault Zoe, waarvan in het eerste semester van dit jaar 561 exemplaren over de toonbank gingen. +++

+++ SUZUKI komt volgens Japanse media met een extra hete variant van de Swift Sport. Daarmee reageert de Japanse autofabrikant op de kritiek dat het model minder ‘borsthaar’ zou hebben dan de vorige editie. Die was weliswaar minder snel, maar ook minder gepolijst. En had geen motor die ook in bij senioren populaire Suzuki modellen als de S-Cross te vinden is. Het mag allemaal wel wat spectaculairder. Zowel het motorgeluid als de prestaties zijn aan de redelijk brave kant. Met de zogeheten Swift Sport Evolution richt Suzuki zich op dezelfde niche als Toyota met de Yaris GRMN. Nou ja bijna dan, want diens afschrikwekkend hoge prijsstelling zal niet gekopieerd worden. Om de kosten te drukken, houdt Suzuki het bij de bestaande 1.4 BoosterJet motor, die in de Evolution versie zal worden gekieteld tot circa 180 pk. Omdat het oog ook wat wil, zal het uiterlijk drastisch aangepakt worden. Reken op een dikke bodykit en een grotere spoorbreedte om er voor te zorgen dat de Suzuki een heldhaftiger uiterlijk krijgt. Vanzelfsprekend wordt ook het onderstel aangepast aan het hogere motorvermogen. De nieuwe Swift Sport Evolution wordt tevens de basis voor de nieuwe rallyauto van Suzuki, die voor de herfst van 2019 gepland staat. +++

+++ TESLA komt met een update voor de Model 3. Die heet Summons (komt van het Engelse woord voor ‘oproepen’) en kan ´via de lucht´ worden uitgevoerd. Het betreft een parkeerassistent op afstand (die al beschikbaar is op de Model S en Model X) en die een stapje verder gaat dan het systeem dat BMW reeds aanbiedt. Bij de modellen van het Duitse merk luistert het tamelijk nauwkeurig hoe je de auto bij het parkeervak neerzet. Summons is een slag intelligenter en ‘leest’ de omgeving, waardoor hij zal begrijpen waar je de Tesla wilt parkeren. Ook als je hem enigszins schots en scheef hebt achtergelaten. Detecteert Summons obstakels, dan stuurt hij bij zodat men zich niet hoeft te bekommeren om parkeerschade. De update is alleen beschikbaar voor exemplaren van de Model 3 die over het Enhanced Autopilot systeem (extra autonome functies) beschikken. +++

+++ Onder de merknaam WE lanceert VOLKSWAGEN volgend jaar een autodeel dienst voor elektrische voertuigen in Duitsland. Vanaf 2020 vindt er een Europese uitrol in de grootste steden plaats. Het nieuwe platform komt in beheer van UMI Urban Mobility, wat een volle dochter is van de Volkswagen Groep. Het bedrijf uit Wolfsburg kondigde onlangs zijn mobiliteitsplannen aan. Volkswagen ziet zijn toekomst niet enkel meer in de verkoop van personenwagens, maar erkent ook de relevantie van ‘vervoer op afroep’. Niet iedereen wil of kan een auto kopen, maar wil wel kunnen beschikken over een transportwijze om van A naar B te komen. Behalve elektrische auto’s biedt WE voor (hele) korte afstanden ook elektrische steps. Het netwerk van personenbusjes dat Volkswagen gaat exploiteren onder de naam MOIA haakt aan op WE. Het bedrijf uit Wolfsburg volgt hiermee eerdere initiatieven van onder andere BMW, Daimler, Hyundai en Volvo. +++

+++ Autofabrikant Mercedes-Benz gaat ZELF RIJDENDE auto’s testen in China. Daar heeft het bedrijf deze maand een vergunning voor gekregen. De auto’s gaan rijden in Beijing, en gaan onder meer technologie van Baidu testen, die in de voertuigen wordt geïntegreerd. Om in aanmerking te komen voor een testlicentie in China moest Daimler aan een aantal eisen voldoen: naast gebruik maken van Chinese technologie, via Baidu, diende er eerst een tijdlang getest worden op de National Pilot Zone. Nu volgen praktijktests in  de straten van hoofdstad Beijing. De auto’s krijgen nog een chauffeur mee, die in geval van nood kan ingrijpen. Wat het precieze testplan is, werd niet bekendgemaakt, waardoor (ook) niet duidelijk is wanneer de auto’s van Mercedes-Benz de tests afgerond moeten hebben. Er was al goedkeuring in Duitsland en de Verenigde Staten voor het testen van zelfrijdende auto’s, maar het is voor Westerse bedrijven moeilijker om in China te testen. Daimler is zelfs het eerste niet-Chinese bedrijf dat hiervoor nu toestemming heeft gekregen. +++

Reageren is niet mogelijk.