Uitstekende auto, verkeerde timing: meerijden in de Audi e-Tron

0

Het camouflagemateriaal doet vermoeden dat Audi deze auto geheim wil houden, maar niets is minder waar. Hoewel het nog een paar maanden wachten is op het officiële debuut, komt het merk met de 4 ringen regelmatig met nieuws over haar eerste volledig elektrische model, de e-Tron. Een select aantal autojournalisten werd zelfs uitgenodigd om een stukje mee te rijden door de straten van Kopenhagen. Als de bevolking daar vervolgens een “spionagefoto” van denkt te kunnen maken en deze vervolgens op de sociale media plaatst, komt dat de promotie van de e-Tron alleen maar ten goede.

Audi heeft ons vorige maand getrakteerd op de nieuwe A1 en Q8, plus een facelift voor de A4. Verder kunnen wij binnenkort de tweede generatie Q3 verwachten en start men in Ingolstadt met de levering van de nieuwe A6 Avant. Toch is de e-Tron een veel belangrijker model. Het is het begin van een nieuw, elektrisch tijdperk. Audi heeft veel geld gekozen in een specifiek platform (dat 40 procent stijver is dan de bodemplaat van de Q5 om zo niet alleen het gewicht van het 700 kilo zware accupakket te kunnen dragen, maar ook om de lat qua algeheel raffinement en rij dynamiek extra hoog te kunnen leggen) en in een compleet nieuwe productielijn. Dat zal ook gebruikt gaan worden voor een tweede elektrisch model, de e-Tron Sportback, die september volgend jaar debuteert op de IAA van Frankfurt.

De e-Tron komt geen moment te vroeg. In de verkoopstatistieken is Audi in Nederland ingehaald door Tesla. Een teken aan de wand. Tesla heeft de kaarten in het premiumsegment duidelijk herschud. En dit zonder dat de op het niveau van de Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes C klasse al leverbaar is in Europa. De Duitsers hebben de kat even uit de boom gekeken, maar zijn nu druk bezig met een elektrisch tegenoffensief. Het is de bedoeling dat het eerste exemplaar van de e-Tron nog dit kwartaal van de band rolt in een speciaal daarvoor ingerichte fabriek in België. Mercedes start begin 2019 met de productie van de EQ C (eveneens een elektrische cross-over, maar de productie zal tussen de bedrijven door tussen gewone modellen plaats vinden) en eind volgend jaar zal de Porsche Taycan het levenslicht zien, een emissieloze sportsedan. BMW is tegen die tijd gestart met de bouw van een volledig elektrische variant van de X3. Een rechtstreeks antwoord op de Tesla Model 3, de i4, volgt een jaar later. BMW heeft zijn elektrische kruit al een ronde eerder verschoten met de i3 en i8. Vandaar dat dit merk wat achterloopt op de concurrentie. Maar de i3 trok afgelopen maand 156 kopers in Nederland. Daar kunnen premium concurrenten als Alfa Romeo, DS, Infiniti, Lexus en Subaru met geen enkel model aan tippen.

Omdat er al diverse spelers in het segment voor elektrische auto’s actief zijn, is de Audi e-Tron niet revolutionair. Qua exterieurdesign (hij zou ook voor een Q6 kunnen doorgaan) noch cockpitontwerp (hij heeft dezelfde aanraakschermen in de middenconsole als de A6, A7, A8 en Q8, evenals het bekende digitaal instrumentarium). Maar een primeur biedt hij in de vorm van het ontbreken van buitenspiegels. Door deze te vervangen door kleine camera’s kan de stroomlijn van de e-Tron worden geoptimaliseerd. De luchtweerstandcoëfficiënt bedraagt daardoor slechts 0,28; voor een SUV een serieus lage waarde. Het beeld dat de camera’s registreren kan je bekijken op kleine displays tussen het dashboard en de deurpanelen. De techniek is optioneel, want buitenspiegelloze auto’s zijn niet in alle landen toegestaan.

Een andere noviteit is de snelheid waarmee de e-Tron kan worden opgeladen. Bezoek je een 150 kW snellader, dan is de Audi na een half jaar aan de stekker weer op 80 procent van zijn volle sterkte en kan er 320 kilometer worden gereden. Die tijd valt te overzien, want goed te vullen met een kop koffie, een plaspauze en/of berichtenverkeer op sociale media. Maar net als bij de buitencamera’s zit er ook hier een adder onder het gras: je moet eerst zo’n 150 kW snellader zien te vinden. Eigenlijk zijn die er momenteel nog niet maar er zijn plannen om er de komende 2 jaar 200 van in Europa te bouwen (elk met 6 aansluitpunten). Tot die tijd ben je aangewezen op de bekende Wallbox. Daarmee duurt opladen de traditionele 8 uur.

De af te tappen stroom is bestemd voor een 95 kWh batterijpakket die op zijn beurt 2 elektromotoren (één exemplaar per as, waardoor er sprake is van vierwielaandrijving oftewel een digitale vorm van Quattro) voeden. Het gecombineerde vermogen bedraagt 360 pk. De e-Tron moet daarmee in afgerond 6 seconden naar 100 km/u kunnen springen en in Sport modus een topsnelheid van 200 km/u kunnen bereiken. In deze setting is er ook een ‘overboost functie’ met tijdelijk 408 pk voor acceleratieklussen.

Het selecteren van de gewenste modus doe je via het bekende Drive Select systeem. Je kan dan ook opteren voor de settings Comfort, Efficiency, Dynamic, Range, Individual, Offroad en Allroad. In de individuele modus kan je het karakter van de aandrijflijn, de luchtvering, de regeneratie van remenergie en het stabiliteit & tractiecontrole systeem aanpassen. In Range setting is alles er op gericht om de actieradius te maximaliseren en functioneert de airconditioning op halve kracht. Kies je voor maximale regeneratie van remenergie, dan kan er veel worden ‘gezeild’ (de elektromotoren schakelen zich dan op de snelweg tijdelijk uit) en is zogeheten ‘one pedal driving’ (bekend van de Nissan Leaf) mogelijk. Afremmen gebeurt dan automatisch en het traditionele pedaal heb je alleen nodig voor noodstops. De modi Offroad en Allroad geeft aan dat je ook de wilde natuur in kan duiken met de e-Tron. Of dat daadwerkelijk zal gebeuren, is de vraag maar het vergroot de verkoopbaarheid van de Audi in bergachtige landen als Zwitserland, Oostenrijk en Noorwegen. Voor het afdalen van heuvels is er Hill Descent Control en bij een rotsachtige ondergrond kan de grondspeling via de luchtvering eenvoudig worden vergroot. En tijdens (lange) ritten op de snelweg kan je de rijhoogte juist extra laag maken om zo de luchtweerstand te reduceren en dus de actieradius te maximaliseren (Audi geeft een waarde van 400 kilometer op).

Er kon nog niet zelf in de e-Tron worden gereden, maar een rit op de passagierstoel maakte duidelijk dat de Audi zeer stil is. Wat op zich niet verrassend is voor een elektrische auto. Maar Audi is hierin een stap verder gegaan door de e-Tron standaard te voorzien van akoestisch glas. Daarmee wordt voorkomen dat windgeruis (waar elke auto boven de 85 km/u normaliter last van heeft) de cabine binnendringt. Hij biedt hierdoor een ongekende sereniteit. Volgens Audi is het interieur daarmee de perfecte plaats om naar het optionele Bang & Olufsen 3D Premium geluidsinstallatie te luisteren. De installatie heeft een vermogen van 705 watt en werkt met maar liefst 16 luidsprekers, waarvan 2 kleintjes in de A stijlen, 2 ‘surround sound’ speakers in de D stijlen en 2 basboxen in de voorste portieren.

Het interieur is ruim genoeg voor 4 volwassenen. Een derde achterpassagier zit ook comfortabel omdat een middentunnel ontbreekt. De kofferruimte is 600 liter groot. Onder de ‘motorkap’ bevindt zich een opbergvak van 60 liter waarin de laadkabels kunnen worden opgeborgen. De stilte aan boord past goed bij de premiumambiance die Audi wil bieden. ‘Verfijning’ behoort immers, samen met ‘Voorsprong door techniek’ tot de kernwaarden van het merk. Het hoge comfortniveau draagt bij een luxueuze rij beleving en een ongekend gevoel van beschaving. Zelfs eigenaren van een Rolls-Royce Phantom zullen jaloers zijn.

Conclusie

Is deze Audi, waarvan de levering pas begin volgend jaar op gang komt, het wachten waard? Kijkend naar het verfijningniveau dat de e-Tron biedt, is het antwoord op die vraag zondermeer ja. Maar dit jaar zal Tesla al veel kaas van het brood eten en potentiële verkopen voor hoogwaardige elektrische auto’s naar voren trekken om op die manier nog te kunnen profiteren van een tot 4 procent verlaagde bijtelling. Ook Jaguar doet dat door meer exemplaren van de I-Pace, een directe concurrent van de e-Tron voor de Nederlandse markt beschikbaar te stellen.

Volgend jaar belooft daardoor een relatief stil jaar te worden voor duurdere (50.000 euro of meer; de e-Tron gaat minimaal 82.500 euro kosten) elektrische auto’s. Eigenlijk komt de Audi dus net te laat, althans voor Nederland. Ook Tesla zal daar last van hebben en zijn belangstelling voor de Model S en Model X sterk zien slinken, maar deze specialist in elektrische auto’s zal dit kunnen compenseren met de Model 3, die in basisvorm zeker minder dan 50.000 euro gaat kosten. Zelfs een leuk aangeklede Business uitvoering zal onder deze tariefgrens blijven.

Audi zal volgend jaar in Nederland te horen krijgen dat de e-Tron weliswaar een uitstekende, comfortabele, ruime, snelle en beslist hoogwaardige elektrische cross-over is, maar dat hij veel te duur is om Tesla weer in het defensief te dringen. Kortom, het verkeerde wapen. Pas met een op de Volkswagen Neo gebaseerde middenklasser zal Audi net zoveel orders als de grote concurrent uit Californië kunnen schrijven. Maar die is vooralsnog in geen velden of wegen te bekennen …

Comments are closed.