Vechten tegen de diesel bierkaai: test Kia Sportage 2.0 CRDi EcoDynamics+

0

Waarom de korte test?

Komende herfst arriveert de bijgepunte Sportage bij de Kia dealers in de showrooms. Het uiterlijk van de Koreaanse SUV is iets aangescherpt. Daarnaast wordt het model leverbaar met nieuwe rij assistentie & infomedia systemen. Ook is er sprake van een motorische update, waaronder Euro 6d-temp certificatie. Tevens is er een nieuwe automaat beschikbaar. Hier lees je het eerste testverslag.

Wat voor auto is het?

De facelift van de 2 jaar oude Sportage wordt door Kia niet gebruikt om de dieselmotoren bij het grof vuil te zetten, integendeel: er is een nieuwe aandrijflijn ontwikkeld, EcoDynamics+ genaamd, waarbij het bekende 2.0 CRDi blok (voortaan met een SCR katalysator) voorzien werd van een startergenerator en een 48 Volt batterij.

Het interieur is opgewaardeerd met een ander stuurwiel (met grotere stukken geperforeerd leder en hertekende knoppen) en een gewijzigd instrumentarium. Daarnaast beschikt de Sportage voortaan over tweekleurige meubilairbekleding in zwart/grijs. De meest luxueuze GT Line uitvoering kan worden geleverd met een lederen afwerking (zwart of donkergrijs) in combinatie met rode accenten.

Zo zit er conform de laatste mode een horizontale LED verbindingsstrip tussen de achterlichtunits. Hertekende bumpers geven met name de voorzijde een minder ‘drukke’ uitstraling. De dagverlichting is naar de koplampunits verhuisd. In de voorbumper bevinden zich voortaan alleen nog maar de mistpitten. In de achterbumper zijn de reflectoren voortaan vierkant van vorm in plaats van langwerpig. Daarnaast zijn er 5 nieuwe lakkleuren en hertekende velgen in het formaat 16 tot 19 inch. De GT Line uitvoering is optisch herkenbaar aan een in hoogglans zwart uitgevoerde grille, zwarte of zilverkleurige bodem beschermplaten en donker chromen sierlijsten op de dorpels en achterklep.

Is het wat?

Direct bij het wegrijden merk je de meerwaarde van de via een aandrijfriem met de 2,0 liter dieselmotor verbondenen generator. De recuperatie van remenergie gebeurt in fileverkeer vrijwel onmerkbaar en bij het uitrollen richting een rood stoplicht wordt de ietwat brommerige 4 cilinder vroegtijdig uitgeschakeld, als de snelheid onder de 30 km/u zakt. Alle functies die normaliter hun stroom via de verbrandingsmotor ontvangen, worden vervolgens via het 48 Volt systeem in leven gehouden. Volgens Kia kan er op deze manier tot 4 procent brandstof worden bespaard. De CO2 emissie neemt zelfs met 10 procent af. Dat lijkt geen grootspraak, want tijdens de test in Frankfurt bleef het gemiddelde dieselverbruik beperkt tot 5,7 liter per 100 km.

Ondanks de assistentie van de 16 pk sterke elektromotor accelereert de Sportage niet zo snel als zijn modelnaam doet vermoeden. Wie de volle 185 pk benut, kan in 9,5 seconden op 100 km/u zitten. De topsnelheid ligt iets boven de 200 km/u. Ondanks dat het maximale koppel van 400 Nm al bij 1.750 toeren beschikbaar is, komt de Kia dankzij de standaard elektronisch geregelde vierwielaandrijving nooit in tractieproblemen. Ook de nieuwe (klassieke) 8-traps automaat bevalt. De transmissie wisselt vlot en soepel van versnelling.

Het ontspannen rij karakter wordt ondersteund door adaptieve cruisecontrole (techniek die eerder dit jaar debuteerde in de nieuwe Ceed), een rijstrook assistent en vermoeidheid waarschuwing. Dat maakt het afleggen van lange trajecten op de snelweg extra relaxt. Helaas heeft Kia de facelift van de Sportage niet gebruikt om wat te doen aan de tamelijk harde vering. Oneffenheden in het wegdek worden met 19 inch velgen door de Sportage niet voldoende geabsorbeerd. Voor een SUV van dit formaat is het bochtgedrag van de Kia evenwel prima.

Dankzij extra isolatiemateriaal is het aan boord van de Sportage voortaan duidelijk stiller. Onveranderd is het royale ruimteaanbod in de Kia. De zetels zijn tegen meerprijs verwarmbaar of kunnen via ventilatie gekoeld worden. De hoek van de achterbankleuning is net als voor de facelift variabel. Bij de geteste milde hybride uitvoering vervalt het opbergvak onder de laadbodem in de kofferbak. Daar bevindt zich nu de lithium/ion 0,46 kWh batterij.

Het optionele infomediasysteem met 8 inch touch screen kan nu ook overweg met Android Auto en Apple Carplay. Verder zijn er op het scherm via de aangekoppelde telefoon diverse internetdiensten oproepbaar. De bediening is ook via spraakaanwijzingen mogelijk, al is het vocabulaire van het systeem beperkt. Niet erg, want op aanraakinstructies wordt sneller gereageerd. Het scherm doet ook dienst als monitor voor de achteruit rij camera. De aparte bedieningstoetsen naast het touch screen zijn helaas verdwenen. Die zijn wel aanwezig bij het standaard scherm van 7 inch.

7.0 Awesome

Omdat in het kader van de facelift de ComfortLine uitvoering van de Sportage wordt geschrapt, stijgt het instaptarief met circa 2.500 euro. De tarieven van de nieuwe 2,0 liter mild hybride diesel zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van minimaal 61 mille. Dat is veel geld, maar de Sportage wordt daarmee ondanks de upgrade niet duurder dan de prefacelift versie zonder elektrische assistentie. In 2019 volgt een soortgelijke versie met 1,6 liter benzinemotor. Het gewone 1.7 CRDi dieselblok heeft plaats gemaakt voor een moderner exemplaar met 100 cc minder inhoud en naar keuze 115 of 136 pk.

De tijd zal leren of Kia met haar investeringen in een nieuwe generatie dieseltechniek op het juiste paard heeft gewed. Het Koreaanse merk meent, samen met haar zuster Hyundai die de milde hybride aandrijflijn gaat monteren in de nieuwe Sorento, zelf van wel maar bij de autoconsument zijn erg veel negatieve sentimenten richting dieselmodellen ontstaan. De inruilwaarde staat onder druk en experts zijn van mening dat het te laat is om het tij te kunnen keren. "De publieke opinie heeft de feiten ingehaald".

Ook leasemaatschappijen ontmoedigen bestellingen voor dieselmodellen inmiddels zoveel mogelijk. Zij hebben namelijk al 162 miljoen euro moeten afschrijven op hun oliegestookte auto's omdat die op de occasionmarkt slecht verkoopbaar zijn vanwege de gestaag oprukkende milieuzones. Leaseplan heeft om deze reden haar beursgang uitgesteld in verband met het grote waardeverlies van haar wagenpark. Wie verwacht dat de particulier bij deze marktomstandigheden nog een enthousiaste gang naar de dealer maakt om een dieselmodel te bestellen?

  • 7
  • User Ratings (10 Votes) 7.2

Comments are closed.