Verdient een betere motor: test nieuwe Subaru Forester

0

Subaru blaast dit jaar 60 kaarsjes als autofabrikant uit en trakteert de klant op een modellenoffensief. Ook in Europa profiteert de consument van de feestelijke activiteiten, bijvoorbeeld in de vorm van de compleet nieuwe Forester. Die is strakker gelijnd dan zijn voorganger en is geschikt voor elektrificatie.

Er worden door Subaru momenteel vooral goede zaken gedaan in de Verenigde Staten. Daar worden tweederde van de verkopen gegenereerd en is elke auto die voor deze afzetmarkt gebouwd wordt al bij voorbaat verkocht. In Europa zijn de afzetaantallen veel lager. Vorig jaar waren er 36.755 registraties, hetgeen goed was voor 0,3 procent marktaandeel (de woordvoerder van Subaru Europe, David Dello Stritto, omschrijft het merk als “een goed bewaard geheim”), maar toch lijkt onze regio nu meer op de verkoopradar te komen.

Ondanks het modellenoffensief houdt Subaru vast aan zijn karakteristieke en eigenzinnige technische aanpak. Zo wordt er niet getornd aan de ingrediënten ‘standaard vierwielaandrijving’, ‘relatief grote, maar atmosferische boxermotoren’, de ‘Lineartronic CVT als automaat en zelf ontwikkelde veiligheidstechniek op basis van het ‘EyeSight stereo camerasysteem’.

Alle nieuwe modellen die in de komende jaren op de markt komen, zullen worden gebaseerd op het zogeheten Global Platform van Subaru. Met de Impreza en XV hebben wij reeds kennis kunnen maken en Autointernationaal.nl heeft afgelopen mei een exclusieve test recensie van de Ascent gepubliceerd, een 7-persoons SUV van het formaat Volvo XC90. En hier lees je een test primeur met de nieuwe Forester.

De dieselmotor heeft voor al deze en de toekomstige modellen afgedaan, maar in plaats hiervan zal Subaru een vorm van elektrisch aandrijving gaan aanbieden. Daarmee (er wordt gewerkt aan volledig emissieloze techniek en aan 48 volt milde hybride systemen) denken de Japanners beter in staat te zijn om aan de toekomstige, strengere Europese emissie-eisen te kunnen voldoen. Dat moet ook op de Nederlandse markt verkoopvruchten gaan afwerpen. Geen overbodige luxe, want momenteel stagneert ondanks de gunstige economische omstandigheden de afzet. De verkopen zullen uitkomen op iets meer dan 600 exemplaren. Daarmee is Subaru in feite een liefhebbersmerk. Weliswaar met hondstrouwe klanten en een goed geolied dealernetwerkje, maar bovenal “een goed bewaard geheim”. Zal de nieuwe Forester wel meer showroomverkeer kunnen creëren?

Van zijn uiterlijk moet de nieuwe Forester het in ieder geval niet hebben. De SUV oogt niet bepaald hip en doet je hart niet sneller kloppen. Maar in de Verenigde Staten doet Subaru zoals gezegd momenteel zeer goede zaken. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de Forester. En bij succesnummers, zo weten wij van onder andere de BMW 3-serie en Volkswagen Golf, ligt een voorzichtige evolutie meer voor de hand dan een radicaal andere designkoers.

Dus ondanks dat de 5de generatie Forester een weinig verrassende variatie op het bekende thema lijkt, is hij compleet nieuw. Maar dat heeft dus niet geresulteerd in een auto waarin de eerder genoemde hondstrouwe klanten zich niet meer zullen herkennen. Er kon met de nieuwe Forester door een select gezelschap autojournalisten worden kennisgemaakt in Tokyo. De vaste klanten zullen er misschien blind voor tekenen, maar is dit ook een SUV om consumenten die van plan zijn om een Hyundai Tucson, Mazda CX-5 of Volkswagen Tiguan aan te schaffen van gedachten te doen veranderen?

De nieuwe Forester maakt zoals gezegd gebruik van het modulaire Global Platform van Subaru dat ook onder de jongste Impreza / XV en Ascent te vinden is. In vergelijking met het oude model is de 5de generatie iets groter, maar vooral stijver en sterker. Dat moet respectievelijk het ruimteaanbod, de rijeigenschappen en de botsbestendigheid (oftewel de veiligheid) ten goede komen. Ook het comfortniveau is er volgens Subaru op vooruit gegaan.

Duik je met het meetlint in de hand het interieur in, dan zal je constateren dat de Forester ruimer dan ooit is. Het formaat van de 1,3 meter brede bagageruimte is gegroeid naar 520 liter en de laadvloer is lager dan bij het oude model, ondanks dat er onder de bodem plek is voor een volwaardig reservewiel. Door de toegenomen breedte van kofferbak passen er nu golftassen dwars tussen de wielkasten. Dat zal voor sommigen verheugend nieuws zijn.

Subaru monteert bovendien een elektrisch open/sluit mechanisme op de achterklep die veel sneller werkt dan voorheen. Daarnaast is de bagageruimte voorzien van sjorogen, aparte opbergvakken, tashaken en knoppen aan de zijkant waarmee je in één druk de achterbankleuning plat kan leggen indien er langere voorwerpen vervoerd moeten worden. Achterin is er merkbaar meer ruimte voor passagiers, zelfs met het optionele panoramadak. Zelfs volwassenen die langer zijn dan 1,90 meter hebben royaal plek. De achterportieren openen voortaan in een grotere hoek (bijna 90 graden).

In de rugleuningen van de voorstoelen bevinden zich 3 aparte opbergtassen en op de middentunnel monteert Subaru ventilatieroosters en een tweetal USB aansluitingen. De zijramen zijn wederom de grootste in de klasse van de Forester, zo melden de Japanners trots. Daardoor hebben inzittenden een optimaal uitzicht en maakt het interieur een ruimtelijke, luchtige indruk. Dat kan je omschrijven als de handtekening van deze Subaru. Vanzelfsprekend zij er ook zijairbags en Isofix bevestigingspunten voor kinderstoeltjes. Helaas kan de forse middentunnel voor de benen van een eventuele derde achterpassagier hinderlijk in de weg zitten. En je kan de leuning van de achterbank weliswaar omklappen, maar het geheel is niet verschuifbaar. Verder zijn de gele halogeen (in plaats van LED) leeslampjes heel erg ‘gisteren’.

De voorstoelen zitten zeer comfortabel en steunen goed. Het meubilair is bekleed met slijtvaste stof, of leer als je voor een duurdere uitvoering kiest. Het dashboard van de Forester is deels bekleed met zacht leder met als doel het creëren van een premium ambiance. Daarnaast is er zilverkleurig en zwart decoratie materiaal. Subaru heeft duidelijk oog gehad voor de vorm, zonder de functie er al te veel onder te laten lijden. De middenconsole is identiek aan de XV. Dit betekent bovenaan een klein display waarop zaken als koppelverdeling over de wielen en aanloop/afrijd hoek kan worden afgebeeld. Daaronder bevindt zich een geïntegreerd, 8.0 inch groot touchscreen voor het multimediasysteem (met navigatie en compatibel met Apple CarPlay / Android Auto).

Naar goed Subaru gebruik is het stuurwiel tamelijk ‘druk’. Er zitten liefst 17 (!) knoppen op om allerleid functies te bedienen zoals de boordcomputer en de geluidsinstallatie. Spullen kan je opbergen in het handschoenenkastje en in het grote vak tussen de voorstoelen. Daarnaast hebben de opbergvakken in de portieren een voldoende groot formaat en zit er in het plafond een apart vakje voor de zonnebril. Belangrijker is dan je lekker hoog zit in de Forester. In combinatie met de dunne A stijl en de grote ramen zorgt dit voor een topscore als het gaat om uitzicht. Het lijkt wel of je in een rijdende kas zit.

Daarbij kan je rekenen op een goede bescherming want de nieuwe Forester is standaard voorzien van het EyeSight actieve veiligheidssysteem van Subaru dat een camera als basis heeft (in plaats van een radar / lidar zoals bij de concurrentie). De unit van het EyeSight actieve veiligheidssysteem bevindt zich in de plastic box bij de achteruitkijkspiegel. Elementen zijn een autonome noodstopfunctie (ook als je achteruit een parkeervak verlaat), dode hoek detectie en op de duurdere uitvoeringen van de Forester actieve cruisecontrole en een rijstrook assistent. Een nieuwe functie is ‘Driver Monitoring System’. Via een gezichtherkenning camera ziet de Subaru wie er in stapt, om vervolgens zalen als klimaatinstelling van de airconditioning, de stoelpositie en de buitenspiegels op aan te passen. In de geheugenfunctie kunnen 5 personen worden opgeslagen. Handig als jouw kinderen regelmatig de auto lenen.

Volgens Subaru biedt de nieuwe Forester 40 procent meer torsiestijfheid en zijn er 50 procent minder vibraties in de carrosserie. Dankzij extra isolatiemateriaal zou het geluidsniveau aan boord met 2 decibel verlaagd zijn. Waar niet aan getornd is, is de bekende 50:50 symmetrische vierwielaandrijving die altijd standaard is; zelfs voor SUV modellen geen vanzelfsprekendheid. Subaru houdt nog steeds vast aan een permanent systeem dus alle 4 de wielen ontvangen continu vermogen en koppel (bij de concurrentie springen de achterwielen pas bij als sensoren gripverlies detecteren).

Tijdens het rijden valt de verwantschap met de XV op, in die zin dat het weggedrag een stuk meer volwassen is dan bij de vorige generatie. De Forester laat zich daardoor veel minder uit zijn element brengen door een slecht wegdek dan het oude model. Ook valt er meer plezier te beleven aan boord dankzij een directer werkende besturing. Tegelijkertijd is het absorptievermogen van de vering groter dan bij de meeste concurrenten. Subaru heeft ook zijn X-Mode systeem verbeterd met een nieuwe draai controleknop en modi voor sneeuw en modder. In deze settings wordt er met meer beleid op gaspedaalcommando’s gereageerd om op die manier doorslippende wielen op een gladde ondergrond te beperken. Ook het stabiliteitcontrolesysteem wordt dan uitgeschakeld, zodat de Forester zich maximaal kan focussen om zich uit de zachte massa (of zand) te werken. Dat de Subaru beschikt over een bodemvrijheid van 220 mm scheelt natuurlijk ook een slok op een borrel. Verder is er een afdaalhulp voor op hellingen aanwezig. Al met al is de Forester hiermee een van de meest terreinvaardige SUV modellen op de markt.

Tot nu toe is het testverhaal over de Forester in grote lijnen positief, maar we zijn nu aangekomen bij zijn Achilleshiel: de motorisering. De nieuwe editie wordt vooralsnog alleen leverbaar met een atmosferische 2,0 liter benzinemotor. Weliswaar is het 4 cilinder boxerblok verbeterd (met onder andere directe injectie; Subaru claimt dat 90 procent van de componenten nieuw zijn), maar per saldo maakt dat voor het vermogen en koppel (154 pk en 196 Nm) niet veel uit. Hoewel de Forester met de verbeterde motor iets pittiger en zuiniger geworden is, is de krachtbron nog steeds geen partij voor moderne turbo units die veel minder toeren nodig hebben voor maximale trekkracht. De Subaru moet je liefst 4.000 omwentelingen laten maken en dat gaat onherroepelijk ten koste van het geluidscomfort en de brandstofconsumptie.

De boxermotor, die bovendien erg rauw klinkt als hij nog koud is, is standaard gekoppeld aan een CVT automaat met een manuele en een sport modus. In de stad functioneert de transmissie prima, maar als er meer prestaties gevraagd worden, gaat de 4 cilinder dreunen. De nieuwe Forester lijkt dan zelfs rumoeriger dan zijn voorganger, al kan dat ook komen doordat rolgeluiden van de banden nu beter weg gefilterd worden. Ongetwijfeld tot teleurstelling van de hondstrouwe klanten keert de dieselmotor niet terug. Subaru besteed zijn geld liever aan andere zaken. Ook het turboblok van de XT is geschiedenis. De laatste krachtbron ligt op het kerkhof vanwege zijn veel te hoge CO2-uitstoot (197 gram/km); in Nederland resulterend in een oncompetitieve prijsstelling van meer dan 70 mille. Subaru gaat het emissieprobleem vanaf eind 2019 aanpakken met de e-Boxer Hybrid uitvoering. Die heeft het (atmosferische) 2,0 liter blok als basisunit en houdt dankzij elektrische assistentie (de stroom is afkomstig uit een lithium/ion accupakket) het gemiddelde verbruik volgens Subaru beperkt tot 5,4 liter/100 km. Daarmee is de Forester nog niet zo zuinig als de Toyota RAV4 in vierwiel aangedreven hybride uitvoering, maar het is een stap in de goede richting want de huidige editie consumeert elke 100 km liefst 6,9 liter.

70%
70%
Awesome

Door het elimineren van de dieselversie zal Subaru zeker hondstrouwe klanten voor de nieuwe Forester verliezen. Dat is niet erg zolang de 5de generatie (in benzinevorm) meer kopers weet aan te spreken. Voor die taak heeft de nieuwe Forester goede papieren: hij is ruim, praktisch, prettig no-nonsense, pretentieloos, ook op een onverharde ondergrond capabel en zou volgens Subaru goedkoper in het onderhoud moeten zijn. Verder excelleert hij met een uitstekende overzichtelijkheid van de carrosserie en legt de Forester in de watten met een uitgebreide veiligheidsuitrusting.

Maar is dat genoeg (met zijn uiterlijk steelt de nieuwe Forester in ieder geval niet de show)? Voor het antwoord op deze vraag kunnen wij kijken naar de tot nu toe door de XV geboekte verkoopresultaten, die op soortgelijke wijze geëvolueerd is als zijn SUV broer. Van de terreinvaardige, robuust aangeklede en opgehoogde hatchback zijn dit jaar tot nu toe afgerond 50 procent meer exemplaren verkocht. Als dat scenario ook voor de Forester realiteit wordt, dan krijgt Subaru er veel nieuwe hondstrouwe klanten bij.

  • 7
  • User Ratings (17 Votes)
    5.7

Comments are closed.