Waarom niet: Skoda Kodiaq GT

0

Er zijn foto’s opgedoken van de Skoda Kodiaq GT, gemaakt in China. De toevoeging ‘GT’ in de modelnaam heeft niet betrekking op een sportieve aankleding (het exemplaar op de foto ziet er heel flets uit), maar op het feit dat het een coupéachtige variant van de Tsjechische SUV is.

Dat de foto’s gemaakt zijn in China is geen toeval, want dat is ook het land waar de Kodiaq GT (als eerste) in de verkoop gaat. Komt de coupéachtige variant van de SUV ook naar Europa? Skoda zegt daar momenteel helaas geen productiecapaciteit voor te hebben. Misschien over een paar jaar (in 2020 of zo) wel.

Het advies van Autointernationaal.nl is: laat die Kodiaq GT alsjeblieft zitten. De gewone Kodiaq blaast binnenkort 2 kaarsjes uit en dit betekent dat in 2020 het donormodel voor de coupéachtige variant 4 jaar oud zal zijn. Tegen die tijd is het basismateriaal te veel op leeftijd. Tenminste, als Skoda er niet meer van weet te maken dan dit letterlijk en figuurlijk tamelijk afgezaagde ontwerp.

Hoe moet het dan wel? Skoda kan een voorbeeld nemen aan zustermerk Audi. Die lanceerde bijna 3 jaar geleden de Q7 en nu de coupéachtige variant daarvan, de Q8. Lijken die amper op elkaar? Amper. En dat is verstandig, want de Q7 is zachtjesaan toe aan een facelift. De Q8 oogt daarentegen strak en ultramodern. Sterker nog: dit ontwerp staat model voor toekomstige SUV modellen van Audi, waaronder de in november 2019 te introduceren Q4.

Dus als Skoda verstandig is, dan wenst het merk de Chinezen veel plezier met de Kodiaq GT en begint zij met een schone lei. Of maakt zij een productievertaling van de Vision E conceptstudie. Die gaat er in volledig elektrische vorm sowieso komen, maar voor een soortgelijk model met conventionele aandrijving is er ook een markt: Audi gaat naast de Q8 ook de qua carrosserievorm vergelijkbare e-Tron verkopen en Mercedes positioneert de EQ C elektrische cross-over naast de GLC.

Voor een coupéachtige D segment SUV met Skoda logo is zeker potentie in Europa. Het imago van het merk is er tegenwoordig sterk genoeg voor. Maar een dergelijk nieuw vlaggenschip moet je niet in de markt zetten met een design dat niet meer okselfris is. Nee beste Tsjechen, doe als Audi. Maak van die coupéachtige D segment SUV de eerste Skoda die ontworpen is volgens de nieuwe designtaal. Niet alleen techniek moet je top down introduceren, maar ook nieuwe vormgeving. Daarom is de huidige Mercedes C klasse zo succesvol: hij lijkt op zijn veel grotere broer, de S klasse, die een paar jaar eerder werd gelanceerd.

De keuze voor een leeg vel papier betekent dat de compleet nieuwe coupéachtige D segment SUV niet voor 2022 klaar is. Prima, dan heeft Skoda ook royaal de tijd om na de denken over een andere naam. Want ‘Kodiaq GT’ is net zo fantasieloos als de auto op de Chinese foto’s. De Q8 heet toch ook niet Q7 GT?

Comments are closed.