Wacht op de Plug-in versie: test Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

0

Waarom de korte test?

Afgelopen februari kon worden gereden met de Zuid Koreaanse versie van de nieuwe Santa Fe. Nu heeft Hyundai de Europese uitvoering klaar. Die werd voorgesteld in Barcelona. Eind dit jaar arriveert de nieuwe Santa Fe in de showrooms.

Wat voor auto is het?

De SUV markt groeit en dat geldt blijkbaar ook voor de modellen zelf. Zo is de nieuwe Santa Fe 7 centimeter langer dan zijn voorganger. Dat lijkt niet veel, maar in het geval van de Hyundai scheelt het als een slok op een borrel. Door de 7 centimeter langere carrosserie is de Grand Santa Fe namelijk overbodig geworden. Ook de ‘korte’ versie biedt voortaan optioneel namelijk 7 zitplaatsen.

De standaard extra zitplaatsen maken de nieuwe Santa Fe meer veelzijdig en een directe concurrent van andere 7-persoons SUV modellen zoals de Nissan X-Trail, de Peugeot 5008 en de Skoda Kodiak. Ook wordt op deze manier letterlijk en figuurlijk meer afstand gecreëerd tot de Tucson. De nieuwe Santa Fe biedt met zijn derde rij zetels voortaan een duidelijke meerwaarde.

Naast meer zitplaatsen heeft de kersverse Santa Fe nog veel meer nieuws te bieden, zoals een moderner onderstel (waardoor hij ondanks de grotere maatvoering lichter is dan zijn voorganger) en een styling die past bij de andere jongste Hyundai modellen, zoals de Kona. Wat niet veranderd is, is de motorisering. Voorlopig is de nieuwe Santa Fe alleen leverbaar in dieselvorm. Tegen meerprijs kan de 2.2 CRDi versie van de SUV worden voorzien van vierwielaandrijving en/of een automaat. Die transmissie heeft voortaan 8 versnellingen. De Santa Fe kon met deze beide opties worden getest.

Is het wat?

De nieuwe Santa Fe voelt gelukkig niet zo groot aan als hij er uit ziet. Hoewel het formaat maar weinig onderdoet voor dat van de Audi Q7, maakt de Hyundai een lichtvoetige indruk. De besturing is direct en biedt verrassend veel gevoel. Daardoor weet je beter wat er onder de Santa Fe gebeurt dan bij veel andere 7-persoons SUV modellen, die vaak nogal wollig sturen. Van overhellen heeft de Hyundai wel wat last, maar dat wordt door de wielophanging goed onder controle gehouden en treedt slechts lineair op. Zo strak als de Seat Ateca rijdt de Santa Fe niet, maar hij bewijst dat rij plezier beslist niet onmogelijk is in zo’n grote SUV.

De nieuwe automaat schakelt soepel en onopvallend. Op de snelweg doet de vering zijn werk goed. De nieuwe Santa Fe blijft daardoor op slecht wegdek rustiger dan de Skoda Kodiaq. Het motorgeluid verdwijnt op de snelweg naar de achtergrond; je hoort eigenlijk alleen wat windgeruis. Het interieur is daardoor een serene plek om te vertoeven.

Het dashboard maakt een goed verzorgde indruk. Als je er bewust naar op zoek gaat, kan je in het onderste gedeelte wel wat goedkoop aanvoelend plastic tegenkomen en zo fraai als bij Audi, zijn de door Hyundai gebruikte materialen niet, maar de Santa Fe scoort qua afwerking zeker niet ondermaats. Alleen het infomediasysteem valt een tikkeltje tegen. De installatie laat zich niet echt intuïtief bedienen en doet verouderd aan. Een duidelijk verschil met het premiumsysteem dat bijvoorbeeld BMW biedt.

De achterste zitplaatsen zijn (op kortere ritten) goed bruikbaar door volwassenen. Dat zie je bij 7-persoons SUV modellen wel eens anders. Ook heeft Hyundai gedacht aan airconditioning voor de achterste passagiers en kunnen de rugleuningen van de stoelen op de tweede rij met één druk op de knop omgeklapt worden, hetgeen vlot in/uitstappen vergemakkelijkt.

70%
70%
Awesome

De Achilleshiel van de Santa Fe was vóór de generatiewisseling zijn prijsstelling en dat zal bij het nieuwe model vermoedelijk niet anders zijn. Dit betekent een hoge instapprijs van boven de 55 mille, mogelijk zelfs meer. Dat komt door de stevige CO2 uitstoot van de 200 pk sterke 2.2 CRDi uitvoering (164 gram/km).

De vergelijkbare Nissan X-Trail is meer dan 13.000 euro goedkoper. Die concurrent mag dan minder verfijnd zijn, en helemaal achterin iets krapper, maar qua praktisch gebruiksgemak ontlopen beide Aziatische SUV modellen maar weinig. Althans niet zo veel dat een 13 mille hogere prijs gerechtvaardigd is.

Maar goed, als de tarieven van de Hyundai geen struikelblok zijn, dan koop je met de nieuwe Santa Fe een getalenteerde allrounder die meer rij plezier biedt dan zijn concurrenten. Ondanks zijn grote formaat is de 1.895 kilo zware Hyundai goed handelbaar en mede dankzij 436 Nm aan koppel zit je in 9,4 seconden op 100 km/u.

In andere Europese landen gaat Hyundai de nieuwe Santa Fe ook leveren met een atmosferische 2,4 liter benzinemotor. Zijn hoge CO2-uitstoot maakt hem prijstechnisch echter oninteressant voor Nederland. In de pijplijn zitten gelukkig ook een milde hybride versie met 150 of 182 pk sterke 2,0 liter dieselmotor en een stekkerhybride met een 2,0 liter benzinekrachtbron als basisunit (vermoedelijk dezelfde aandrijflijn als de Kia Optima PHEV). Een snelle rekensom leert dat de laatste niet meer dan 54 mille hoeft te kosten. In deze vorm is de Santa Fe wél concurrerend.

  • 7
  • User Ratings (9 Votes)
    6.3

Comments are closed.