Alleen voor circuittijgers: BMW M5 Competition

0

Waarom de korte test?

BMW heeft de overtreffende trap van de M5 klaar: de Competition uitvoering. Die is bestemd voor diegenen wiens rijvaardigheden boven elke discussie verheven zijn. Nu moet je sowieso al van goede huize komen om de standaard M5 met 600 pk te kunnen temmen, maar ja, Mercedes biedt van de E 63 AMG ook een S versie aan dus voor BMW fans moet er blijkbaar ook wat te kiezen zijn.

Wat voor auto is het?

De vorige generatie M5 was leverbaar met een zogeheten M Competition Package. Dit krachtpakket was bijzonder succesvol, vandaar dat BMW het trucje ook bij de nieuwe M5 toepast, alleen introduceert de M GmbH divisie de extra sterke versies van de M uitvoeringen voortaan als opzichzelfstaande modellen en niet als pakket. De M5 Competition is ontwikkeld naar het voorbeeld van de gelijknamige uitvoering van de M4. BMW gebruikt hiervoor dezelfde ingrediënten: een iets sportiever afgesteld onderstel en een opgevoerde motor.

In de Competition uitvoering van de M5 kreeg de dubbel geblazen 4,4 liter V8 er 25 pk bij. Dat is te danken aan een verhoging van het toerental met 200 omwentelingen en een verbeterde luchtinlaat. Daarmee is de M5 Competition 13 pk krachtiger dan bovengenoemde Mercedes-AMG. Het maximum koppel van 750 Nm is gelijk gebleven, maar bij de M5 Competition over een breder toerengebied beschikbaar (tussen de 1.800 en 5.800 omwentelingen). Er kan nu 0,1 tel sneller naar 100 km/u geaccelereerd worden, namelijk in 3,3 seconden. De M5 Competition heeft een topsnelheid die desgewenst pas op 305 km/u kan worden begrensd als het optionele M Driver’s Package wordt aangevinkt op de optielijst. Doe je dat niet, dan is de pret bij 250 km/u over. De M5 Competition is iets vriendelijker voor het milieu. Niet doordat hij zuiniger zou zijn (het gemiddelde verbruik is met 10,8 liter/100 km identiek), maar omdat hij standaard is uitgerust met een partikelfilter.

BMW hangt de opgevoerde motor van de M5 Competition op in speciale steunen ten behoeve van een stevigere verbinding tussen aandrijving en voertuigstructuur. Dit heeft volgens de Duitse autobouwer een merkbaar effect op het reactievermogen, de scherpte bij het insturen en de beleving van het motorgeluid. De motorsteunen werden tegelijkertijd flexibeler om bewegingen van de aandrijflijn beter te kunnen absorberen. Net zoals bij de gewone M5 is M specifieke xDrive vierwielaandrijving standaard. Die kan ook bij de Competition uitvoering worden uitgeschakeld zodat de BMW zich als een achterwielaandrijver gedraagt, met hulp van het actieve, 100 procent variabele M Sport sperdifferentieel. De remmen zijn weliswaar versterkt, maar nog steeds van staal vervaardigd. Koolstof keramische schijven staan in de optielijst.

BMW heeft zich er bij het ontwikkelen van de M5 Competition dus niet met een Jantje van Leiden van af gemaakt. Naast een opgevoerde motor is zoals gezegd ook de wielophanging herzien. De M divisie past bij de Competition uitvoering andere demperhydraulica, stuggere en kortere veren, hogere camberwaarden van de voorwielen en gemodificeerde stabilisatorstangen aan de achterzijde toe. Dit moet onder de streep resulteren in een betere koetswerkcontrole. Tot slot is de grondspeling met 7 millimeter verkleind voor een nog beter bochtgedrag. BMW benadrukt dat de Sport stand van de wielophanging de best mogelijke afstelling heeft gekregen voor de Nordschleife. Klanten worden uitgenodigd dat zelf te controleren.

Net zoals bij de gewone M5 is een actieve sportuitlaat standaard. Die doet er in M Sport vorm in akoestisch opzicht een schepje bovenop wanneer je de sportsedan tot het uiterste drijft, bijvoorbeeld in Sport Plus modus. Geen overbodige ingreep, want niet iedereen vindt de standaard M5 lekker klinken. Het geluid van de uitlaat, die in een donkere tint is uitgevoerd, is aanpasbaar via een druk op de knop. De bestuurder kan ook kiezen voor een bescheiden soundtrack met behulp van de M Sound Control knop.

Een bodykit, specifieke 20 inch gesmede lichtmetalen velgen en de paar esthetische aanpassingen (zoals een hoogglans zwart afgewerkte grille, elementen in ‘BMW Individual Shadow Line’, kenmerkende ‘M’ kieuwen, een subtiele achterspoiler en speciale buitenspiegelkappen) geeft de M5 Competition extra exclusiviteit. De achterklep is voorzien van de aanduiding ‘Competition’ in dezelfde stijl als het zwarte M5 logo.

In het interieur zie je uiteraard op meerdere plaatsen de aanduiding ‘Competition’ staan. Daarnaast zorgt BMW voor extra carbon. Verder kan de koper rekenen op zwarte veiligheidsgordels met streepdesign in de ‘BMW M’ kleuren en modelspecifieke vloermatten. De M5 Competition kan worden besteld voor 170.649 euro. Daarmee is hij 9.151 euro duurder dan de reguliere uitvoering.

Is het wat?

Dankzij de eerder vermelde 7 millimeter die de M5 Competition verliest aan grondspeling is de neiging om over te hellen in bochten nóg minder. En het extra camber van de voorwielen zorgt er voor dat de laterale krachten in snel genomen bochten beter worden geabsorbeerd. Er is een beter stuurgevoel dankzij het strakker afgestelde onderstel. En de stijvere motorsteunen zorgen er voor dat je sneller in kan sturen. Bij het betere bochtenwerk kan de kont vaker worden ingezet dankzij kogelgewrichten in plaats van rubberen verbindingsstukken in de achterwielophanging.

Al met al is de M5 Competition gretiger en preciezer. Niet dan de reguliere uitvoering nu ineens een dweil op de weg is, maar de verschillen zijn toch frappant. Het gemak waarmee je de M5 Competition een bocht instuurt (de optionele keramische remmen mogen dan wat kosten, ze zijn in deze situatie een absolute steun en toeverlaat) is imponerend. En als je daarna de bocht uitkomt, ben je in een oogwenk vergeten dat je met een bijna 2 ton zware en 5 meter lang slagschip aan het smijten bent. Ondanks dat de M5 Competition een monster is, vindt hij krappe bochten vanwege zijn formaat niks. De BMW kleeft gretig aan de weg en hij geeft jou enorm veel koppel om je de bocht uit te lanceren. Op het circuit is het de kunst om het gewicht in de neus te krijgen. Stuur je te gretig in, dal zal de M5 Competition jou trakteren op onderstuur. Maar als het gewicht eenmaal op de voorwielen leunt, dan beloont de BMW jou met veel laterale grip. In de M modus kun je al flink de kont uit laten breken, en dan heb je de vierwielaandrijving nog niet eens uitgeschakeld. Toch lijkt de hoeveelheid grip schier eindeloos. Zelfs met het ESP in speelmodus geeft de achterkant geen krimp. Ook niet als je halverwege de bocht weer stevig gas geeft. Wat niet wil zeggen dat de M5 Competition het driften verleerd is. Je moet er alleen iets harder op aandringen, maar als je dit commando duidelijk heb gegeven, dan schuift de BMW alsnog gracieus door de bocht. Al kan het even makkelijk door het DSC uit te schakelen en via het infomediasysteem de 2WD stand te selecteren. Daarin verschilt de M5 Competition uitvoering niet van de standaard versie. Daarbij kan je ook kiezen voor enkel achterwielaandrijving en om hem uit te laten breken in 4WD modus.

Zelfs aan de knoppen rond de selectiehendel voor de automaat en diens instellingen (waarbij elke toets 3 standen heeft voor respectievelijk de adaptieve dempers, de stuurbekrachtiging, de gaspedaalrespons en het schakelgedrag van de automaat) veranderde BMW niets. En toch voelt het alsof je in de M5 Competition veel meer controle hebt.

De gewone M5 zou je een gebrek aan sensatie kunnen verwijten, ook op de openbare weg. De Competition uitvoering is intiemer met de bestuurder. Je voelt meer wat de auto doet. Hij levert simpelweg meer plezier. Maar het blijft een auto die erg zwaar is. Het gewicht dat je bespaart met een koolstofvezel dak of spoiler maakt dan natuurlijk geen donder meer uit. Het is een duur gebaar. En dat is precies waar het bij deze Competition uitvoering om draait: het gaat erom wat deze BMW meer kan ten opzichte van de gewone M5, niet wat je er daadwerkelijk mee doet.

Het verschil in vermogen merk je niet echt. Het was voor BMW natuurlijk belangrijk om Mercedes-AMG af te kunnen troeven, maar in München had men beter meer werk kunnen maken van het motorgeluid. Nu klinkt de sportuitlaat weliswaar luider, maar ook nogal artificieel en gemaakt. De Akrapovic uitlaat van de M3 had in de M5 Competition niet misstaan, maar BMW heeft van montage afgezien vanwege homologatieproblemen op het gebied van uitstoot en geluid.

70%
70%
Awesome

170.649 euro is een enorm bedrag voor een auto, en dan zijn de opties waarmee BMW jou probeert te verleiden nog niet eens meegerekend. Daarmee is niet gezegd dat de M5 Competition zijn geld niet waard is: de onderstelaanpassingen zorgen er voor dat het vermogen en koppel efficiënter op het asfalt overgebracht kan worden zonder dat je daarvoor al te veel toe comfort moet inleveren.

Maar toch. Je moet je wel realiseren dat de verschillen met de standaard versie pas écht merkbaar zijn als jij je stevig op het circuit aan het uitleven bent. En aangezien deze sedan toch vooral mikt op in een vlot tempo cruisen op de snelweg, is dat geen locatie waar je deze BMW vaak tegen zult komen. En ga je toch naar het circuit, dan zal je merken dat de M5 Competition zich daar niet thuis voelt omdat hij te zwaar is en jou niet genoeg bij de actie betrekt.

De gewone M5 is al een tamelijk perfecte auto. Ben je niet of nauwelijks van plan om het circuit op te zoeken, hou het dan bij die BMW. Die heeft voor 96 procent dezelfde motor. Slechte wegen zijn niet de favoriet bij de Competition uitvoering. Denk goed na waar je wilt gaan rijden voordat je deze versie koopt, want hij vraagt om strak asfalt. Bij de reguliere M5 luistert het allemaal minder nauw.

  • 7
  • User Ratings (3 Votes)
    6.5

Comments are closed.