BMW hoopt op roadster revival met Z4

0

BMW keert terug naar de roadster markt. Na een productiepauze van dik 2 jaar beleeft de Z4 nu een revival. De nieuwe editie zet de modelreeks geschiedenis voort die begon met de Z1 (1989) en via de Z3 (1996) naar de Z4 (2003 eerste generatie, 2009 tweede generatie) loopt.

De Z1 was in zekere zin een veredelde conceptstudie die slechts in een kleine oplage werd gebouwd en verkocht. Te exclusief om veel harten van sportwagenfans te kunnen veroveren. Maar met de Z3 werd mede vormgegeven aan de renaissance van de roadster; een marktontwikkeling waarvoor Mazda met de MX-5 natuurlijk ook veel krediet verdient.

Maar de laatste jaren is de liefde bekoeld. Als wij alleen naar de Amerikaanse markt kijken, dan zien we dat aldaar in 2013 meer dan 60 duizend kopers voor compacte sportwagens melden (60.746 om precies te zijn). Dat was dan ook gelijk het topjaar. Vorig jaar meldden zich in de Verenigde Staten niet meer dan 42.107 kopers voor een compacte sportwagen.

Van deze marktontwikkeling heeft ook BMW last gehad. De vorige generatie Z4 werd niet voor niets 2 jaar voordat zijn opvolger klaar was al uit productie genomen. Maar BMW is er van overtuigd dat de waarde van een roadster hem niet alleen in absolute verkoopaantallen zit, maar ook in het bezoekersgenererend effect voor de eigen showrooms. En de positieve uitwerking op het merkimago.

Toch: omdat het lanceren van een compleet nieuwe sportwagen vandaag de dag niet zonder financieel risico is, zocht BMW samenwerking met een andere autofabrikant. Dat werd Toyota die graag haar Supra een comeback wilde laten beleven maar daarvoor geen geschikt onderstel had. Door de ontwikkelingskosten van het sportwagenplatform te delen, kon voorkomen worden dat het een al te begrotelijk avontuur werd. Afgesproken werd dat BMW de regie zou nemen in het ontwerpproces voor een compleet nieuw onderstel.

In Pebble Beach, Californië debuteerde de nieuwe Z4 als M40i met 3,0 liter 6 cilinder motor en tal van M Performance onderstelcomponenten. De First Edition uitvoering zal vanaf het tweede kwartaal van 2019 te koop zijn. Niet veel later volgt de 30i versie met 258 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder motor. Beiden zijn voorzien van een 8-traps automaat die volgens BMW sneller van verzet wisselt dan menig transmissie met dubbele koppeling.

Standaard op elke Z4 uitvoerig is ook een elektrisch te bedienen stoffen kap. Daarmee neemt BMW afscheid van het metalen klapdak, dat roadster fans nooit echt heeft weten te overtuigen. Specifieke kenmerken van de First Edition uitvoering zijn zwarte spiegelkappen, 2-kleurige 19 inch licht metalen velgen en volledige LED techniek voor de koplampen. Het interieur is voorzien van een geluidsinstallatie van Harman Kardon en voorruitprojectie.

Wordt er nu bij Mercedes (SLC) en Porsche (Boxster) peentjes gezweet vanwege de terugkeer van de BMW? Misschien. Maar het is niet ondenkbaar dat de nieuwe Z4 (samen met de nieuwe Toyota Supra) inderdaad voor een renaissance van de sportwagen verkopen gaat zorgen. Komende lente weten wij meer!

 

Comments are closed.