Deze Volvo gaat onze samenleving fundamenteel veranderen

0

Volgens velen heeft de elektrisch aangedreven en zelfstandig rijdende auto de toekomst. Ook Volvo is die mening toegedaan. In de vorm van de conceptstudie 360c geeft de Zweedse autofabrikant vorm aan die toekomstvisie én wil zij het startschot geven voor een discussie over de gevolgen van deze ontwikkeling.

In de 360c kan je werken, slapen of lekker relaxt lezen. Kortom, dezelfde dingen die je ook in een vliegtuig kan doen. Maar ‘groepsvervoer door de lucht’ wordt volgens Volvo steeds meer geassocieerd met uren tijdverlies, rijen bij de veiligheidscontrole, amper bewegingsvrijheid aan boord (met lauwe koffie, een snurkende medepassagier of schreeuwende kinderen) en bijbetalen voor je rol koffer.

De autofabrikant denkt dat de 360c een veel leuker en comfortabeler transportmiddel is voor ritten tot 300 km. Volvo zegt het niet met zoveel worden, maar in de praktijk komt een elektrische auto natuurlijk niet veel verder. De Zweden gaan er prat op dat (binnenlandse) vluchten onder de 300 kilometer sneller gaan met de auto. Maar in de toekomst deze autonome cabine richting Zuid-Frankrijk nemen (liefst nog ’s nachts, zodat we gewoon kunnen slapen en tegen de ochtend al bijna op locatie zijn), zit er vanwege de te geringe elektrische actieradius dus (nog) niet in. Bij ons wordt er weinig gebruik gemaakt van binnenlandse vluchten (daarvoor is ons land te klein), maar in bijvoorbeeld China en Verenigde Staten zijn die niet meer weg te denken uit de samenleving. En juist daar wil Volvo in de toekomst meer auto’s verkopen.

De 360c komt je voor de deur oppikken en zet je precies af waar je zijn moet. Daarmee heeft hij een flinke streep voor op reizen per trein. De amper 3,60 meter lange cocon is niet alleen elektrisch aangedreven, maar ook zelf rijdend. De kern is een cabine die zich aan jouw behoeften aanpast. Zowel het stuurwiel als de traditionele indeling met 2 rijen zitplaatsen ontbreken. Je kan erin ontspannen, slapen, maar ook mailen, vergaderen of entertainen met een film. En dat alles in alle comfort en met maximale privacy. Dit betekent dat in de 360c tijd die anders verloren gaat zinvol gebruikt kan worden. Dat is een aanlokkelijk vooruitzicht, want volgens onderzoek hebben wij het drukker dan ooit en ervaren wij veel stress in ons leven.

Volvo is bij de ontwikkeling van de 360c zijn kernwaarden trouw gebleven. Veiligheid stond dus bovenaan het prioriteitenlijstje. Een speciaal veiligheidsdeken fungeert als 3-punts gordel zodat je met maximale gemoedsrust een uiltje kan knappen. Er is daarnaast techniek toegepast waarmee de 360c alle rij taken volkomen zelfstandig en 100 procent foutloos kan uitvoeren. Tegelijkertijd worden zwakkere weggebruikers (fietsers, voetgangers, kinderen) duidelijk gemaakt wat de intenties van de zelfstandig en fluisterstil rijdende Volvo zijn. Daarvoor gebruikt de 360c onder meer geluid & licht signalen. Bijvoorbeeld 2 keer akoestisch waarschuwen als er rechtsaf geslagen wordt. Er zijn landen waar dit al de norm is.

Moeten we autofabrikanten geloven, dan is de zelfstandig rijdende personenwagen de belangrijkste uitvinding na de auto zelf. Zelfs bij Volvo is men daar heilig van overtuigd. De Zweden denken dat de zelfstandig rijdende auto onze leefwijze in de toekomst drastisch zal wijzigen. Dat vereist ook nieuwe regels en afspraken. Daarover wil Volvo met de 360c het debat starten. In het kader van deze discussie pleit de Zweedse autofabrikant voor universele communicatie normen en andere veiligheidsstandaarden tussen zelfstandig rijdende personenwagens.

De 360c roept dus vooral vragen op. “Wij geloven dat volledig autonoom rijden de potentie heeft om onze samenleving op diverse manieren fundamenteel te veranderen. Het zal diepgaande invloed hebben op hoe mensen reizen, hoe wij onze steden ontwerpen en hoe wij infrastructuur gebruiken”, aldus Mårten Levenstam, senior vice-president Corporate Strategy bij Volvo. Daarnaast zou een zelfstandig rijdende auto volgens hem ook heel andere invloeden op de maatschappij kunnen hebben, zoals het drukken van de huizenprijzen in steden. Mårten: “De mogelijkheid om de 360c als mobiel kantoor te gebruiken, maakt het rendabel voor mensen om op grotere afstand van drukke steden te wonen en hun tijd op een aangenamere en effectievere manier te besteden”.

Dit betekent dat de nieuwe vorm van automobiliteit die de conceptstudie van Volvo biedt de samenleving als geheel kan gaan veranderen. En dat dus ook de auto-industrie als geheel voor een uitdagende transformatiefase staat. Wel moet bedacht worden dat het aanlokkelijke toekomstperspectief dat met de 360c als ideale reisgezel wordt geschetst alleen is weggelegd voor de gefortuneerde consument. Kortom, de tweedeling in de maatschappij zal er niet kleiner op worden. In de 360c zal men zich ongetwijfeld goed beschermd voelen tegen ‘car jacking’ (dat is een veiligheidsspecialist als Volvo wel toevertrouwd). Maar hoeveel ‘tweedeling’ kan een goed geoliede maatschappij waarin mensen langs elkaar heen leven en zich afsluiten voor de buitenwereld aan?

Reageren is niet mogelijk.