Is Kia succesvol ondanks of dankzij de Stonic?

0

Waarom de korte test?

Kia is voor het eerst doorgedrongen tot de Nederlandse verkoop top5, zowel in juli als op jaarbasis (januari t/m juli). Ook op modellenniveau behoort het Zuid Koreaanse automerk tot de top: de kleine Picanto bezet de 4de plek in de afzetstatistieken (eveneens zowel in juli als op jaarbasis). Wat verklaart het succes van Kia in Nederland? Autointernationaal.nl test voor het beantwoorden van deze vraag de relatief nieuwe Stonic in 1.6 CRDi dieseluitvoering.

Wat voor auto is het?

Kia is op dit moment het populairste Aziatische automerk in Nederland. Daarmee laat de Zuid Koreaanse fabrikant zelfs Toyota, dat mondiaal tot de top3 behoort, achter zich. En dus ook moeder/zustermerk Hyundai dat zelf op Europees niveau de grootste Aziatische speler wil worden. Je zou dus kunnen zeggen dat Kia het nieuwe Opel, Peugeot of Renault is. Of zelfs op termijn Volkswagen van de troon zou kunnen stoten. Deze concurrenten verkopen nu nog allemaal meer auto’s in Nederland, maar Kia groeit het hardst. In het eerste volledige verkoopjaar (1993) werd er door het Zuid Koreaanse merk slechts 143 auto’s op kenteken gezet. Dit jaar staat de teller na 7 maanden al op 17.825 exemplaren.

De enorme populariteitsprong betekent dat Kia een allemansvriend is geworden. Vroeger bood het merk ‘veel voor weinig’. Een goed voorbeeld daarvan was de eerste generatie Sorento uit 2002: een kloeke terreinwagen, maar technisch achterhaald. Dat kon de consument niet bommen want je kreeg een SUV die qua vormgeving en afmetingen sterk op de Mercedes-Benz ML klasse leek, maar dan voor de helft van de prijs. En zeker niet minder betrouwbaar.

Maar als ‘veel voor weinig’ allesbepalend zou zijn bij de Nederlandse consument, dan was Aldi de grootste supermarktketen en niet Albert Heijn. Dat is niet het geval. Het oog wil ook wat. Kia liet zien daar oog voor te hebben met de tweede generatie Sportage. Die zorgde voor fase 2 van de doorbraak van het merk in Nederland. Met de genoemde Sportage speelde Kia al heel vroeg in op de groeiende vraag naar SUV modellen. Het was een no-nonsense auto met een aantrekkelijke prijs waar je, gezien zijn formaat, een relatief grote caravan aan kon hangen. In 2005, het eerste volledige verkoopjaar van de Sportage, werden er gelijk 3.124 exemplaren op kenteken gezet. Op het verkoophoogtepunt in 2011 gingen er 5.507 stuks over de toonbank.

De derde fase van de doorbraak van Kia in Nederland werd ingeluid in 2006 met de benoeming van de van het Volkswagen concern afkomstige, Duitse ontwerper Peter Schreyer. Die had wereldfaam vergaard vanwege zijn betrokkenheid bij het ontwerp van de iconische Audi TT. Onder leiding van Schreyer kregen de modellen van Kia de zogeheten ‘tiger nose’ grille. Daarmee werd voor het eerst een duidelijk familiegezicht gecreëerd. Het gevolg was dat de modellen van Kia veel beter herkenbaar waren. Dat droeg bij aan een vergroting van de naamsbekendheid. Schreyer wist als Europeaan goed hoe hij in stilistisch opzicht de gevoelige snaar moest raken bij consumenten in onze marktregio. Kia kreeg op deze manier een meer Westers gezicht. Het feit dat er in dezelfde periode een Europees R&D centrum werd geopend en er in 2006 werd gestart met de autoproductie in Slowakije droeg hier zeker ook aan bij.

Er zit doorgaans 4 à 5 jaar tussen de eerste autoschetsen op papier en de daadwerkelijke verkoopstart dus voor de pennenvruchten van Schreyer moeten wij ons richten op 2011. En inderdaad: in dat jaar introduceerde Kia nieuwe edities van zowel de Picanto als de Rio die uitstekend aansloegen. Dat was te danken aan de combinatie van een aantrekkelijk ontwerp en een moderne technische basis. Kia baseert beide modellen op hetzelfde ondersteltype. Dat werkt met name voordelig uit voor de Picanto, want die rijdt voor een A segment auto bovengemiddeld volwassen. Zelfs de chauvinistische Duitse autopers moet erkennen dat de kleine Kia per saldo een betere aanbieding is dan de Volkswagen Up van eigen bodem. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de Picanto in Nederland segmentleider is. Over de eerste generatie uit 2003 deed de concurrentie nog wel eens lacherig, maar inmiddels beschouwen vriend en vijand de kleine Kia als de maatstaf voor zijn klasse. Dat de Picanto ook in Duitsland een hogere beoordeling krijgt dan de Up is te danken aan zijn zeer volwassen karakter, hoogwaardige interieur met voor zijn klasse dure materialen en complete uitrusting. Het model is dus echt een kleinere (en dus niet een goedkopere) versie van de Rio.

De definitieve doorbraak (vierde fase) forceerde Kia in 2010 met het verlengen van de garantietermijn naar 7 jaar. Dat heeft zowel de reputatie van het merk als de restwaarde van jonge tweedehands exemplaren goed gedaan. Kocht je in de jaren zeventig van de vorige eeuw ‘per definitie’ een Opel als je een betrouwbare auto wilde, nu kan je minstens net zo goed voor Kia gaan. Dat is inmiddels een soort volkswijsheid en dus een uitstekende vorm van mond tot mond reclame voor het merk. Kia wordt gerespecteerd en heeft elke lulligheid van zich af weten te schudden. De 370 pk sterke Stinger 3.3 Twin-Turbo V6 AWD GT met een prijskaartje van 99.995 euro is daarom geen vreemde eend in de bijt. Het is de natuurlijke afsluiting van de modellijn die begint bij de Picanto en vervolgens overgaat in de Rio/Stonic, Ceed, Sportage, Optima en Sorento. Kia heeft hiermee een modellenaanbod dat breder is dan dat van Opel, decennialang de marktleider van Nederland.

Een speciale vermelding verdient de Niro. Dit model trok afgelopen maand in Nederland 619 kopers en liet daarmee zelfs de uitvinder van het cross-over segment, de Nissan Qashqai, achter zich in de verkoopstatistieken. De Niro staat symbool voor de vijfde fase van de doorbraak van Kia in Nederland. Niet zozeer zijn carrosserievorm maakt hem populair (de Sportage, eveneens een cross-over, was in juli goed voor ‘slechts’ 146 registraties), maar zijn alternatieve aandrijftechniek. Daarmee laat Kia zien de tijdsgeest uitstekend aan te voelen. De Niro is momenteel leverbaar als hybride en stekkerhybride. In het najaar volgt een volledig elektrische versie. Kia kan dus steeds de juiste auto met de juiste techniek op het juiste moment leveren. Timing is alles. De (stekker)hybride Niro heeft er zeker toe bijgedragen dat Kia momenteel in Nederland meer auto’s verkoopt dan Toyota, de pionier op het gebied van alternatieve aandrijving.

Op Europees niveau verkoopt Kia nog niet zoveel auto’s als Toyota, maar het Zuid Koreaanse merk is wel groter dan Honda, Mazda, Mitsubishi en Suzuki. Verder lijkt het een kwestie van tijd te zijn totdat Nissan wordt ingehaald. Deze concurrent had begin 2017 nog 3,7 procent marktaandeel in Europa, maar is afgelopen maand teruggezakt tot 2,9 procent. Kia heeft een even hoog percentage, maar blijft alleen nog in absolute aantallen iets achter. De Stonic kan als cross-over voor het B segment (waar Nissan het nog tot de zomer van 2019 moet zien te rooien met de excentrieke Juke) het verschil gaan maken. De enige wolk aan de hemel is het nieuwe handelsakkoord tussen de Europese Unie en Japan. Auto’s uit dit Aziatische land worden bij ons daardoor goedkoper en daar zullen met name Hyundai en Kia last van gaan krijgen. Maar naast uitdagingen biedt elk tijdsmoment ook kansen. Voor Kia is dat de verfransing van Opel. De traditionele doelgroep van dit merk zal daar feestelijk voor bedanken; een reactie die zondermeer begrijpelijk is, gezien de fragiele reputatie van de PureTech motoren van PSA. Ja, Kia kan het nieuwe Opel van Nederland worden.

Is het wat?

Terug naar de Stonic. Dat Kia deze B segment cross-over ook in dieseluitvoering aanbiedt, is geen vanzelfsprekendheid want zustermerk Hyundai heeft de soortgelijke 1.6 CRDi versie van de Kona voortijdig al weer gesaneerd. Maar goed, dat model wil zich nu vooral op elektrisch gebied profileren; een rol die binnen het Kia gamma (straks) is weggelegd voor de Niro. En die cross-over is weer niet in dieseluitvoering leverbaar. Vandaar dat de Stonic 1.6 CRDi om de hoek komt kijken. Hij is leverbaar als DynamicLine (28.495 euro) en DynamicPlusLine (30.095 euro). De laatste heeft als meeruitrusting Autonome Noodrem Assistentie (AEB), Actieve Rijbaan Assistentie (LKAS), Vermoeidheidsherkenning (DAW) Groot licht assistentie (HBA), het zogeheten Supervision cluster, automatische airconditioning, elektrisch inklapbare buitenspiegels met LED richtingaanwijzer, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, sleutelloze toegang met start/stopknop, LED achterlichten, een in hoogglans afgewerkte grille, zwart privacyglas, middenconsole afgewerkt in hoogglans zwart, satijnchromen deurhendels (binnen), een automatisch dimmende binnenspiegel en een regensensor.

De Stonic 1.6 CRDi heeft een 115 pk sterke 1.582 cc 4 cilinder turbodiesel met 16 kleppen en een maximum koppel van 260 Nm. Als CO2 uitstoot wordt door Kia 106 gram/km opgegeven. Daarmee is hij met afstand de schoonste Stonic, want de benzineversies zitten op een emissiewaarde van 120 à 130 gram. Maar sinds Volkswagen door haar gesjoemel de dieselmotor een pariastatus heeft bezorgd, is zoiets tegen dovemansoren gericht. Als testgebruik kwam ik uit op 5,8 liter per 100 km. Daarmee is de Stonic 1.6 CRDi zuiniger dan zelfs de beste moderne turbobenzinemotoren (de eigen 1.0 T-GDI unit met 120 pk consumeert in de praktijk 7,3 liter). Het 1.582 cc blok biedt al bij lage toerentallen veel trekkracht, waardoor er vlot opgeschakeld kan worden naar de 6de versnelling van de handbak.

Dat is maar goed ook, want van zijn werkingstilte moet deze Kia het niet hebben. Stationair rammelt de 1.6 CRDi er al aardig op los waardoor de cockpit snel met decibels gevuld wordt, vergezeld van de nodige trillingen. Een onaangenaam concert dat alleen stopt als het stop/start systeem zijn werking doet, maar bij een heropstart wordt de gemoedsrust opnieuw verstoord. Het geluid met agrarische accenten is ook te horen bij het accelereren, terwijl ik er ook voor moet zorgen om de koppeling heel zacht op te tillen om een schok tijdens het terugschakelen te voorkomen. Kortom, deze stookolie machine is niet zo goed opgewassen tegen zijn beste concurrenten. Ook de eigen turbobenzinemotor (1.0 T-GDI) heeft veel betere manieren. Die kost als DynamicLine 23.495 euro als je de 100 pk versie kiest, of 24.995 euro voor de uitvoering met 120 pk. Een fors verschil dat zich dus niet uitbetaalt in de vorm van een ‘premium’ loopcultuur.

Je moet wel heel veel kilometers maken, wil de dieselversie van de Stonic voordeliger uitpakken dan de benzine-uitvoering. En dat is best een zware opgave, want door de harde vering worden jouw wervels zorgvuldig op de hoogte gehouden van (kleine) ongelijkheden in het asfalt, met name bij lagere snelheden. Is de Kia op de snelweg dan beter in zijn element? Nee, want boven de 110 km/u begint hij erg luidruchtig te worden, zodat dit geen ideale auto is om lange reizen mee te maken. Jammer, want de rijeigenschappen zijn best sportief en de motor is op zich voldoende pittig. Verder beschikt met name de DynamicPlusLine uitvoering over een zeer complete veiligheidsuitrusting en zijn de remmen uitstekend op hun taak berekend. Andere pluspunten zijn de prettige zitpositie en de plezierig schakelende handbak. Alle pluspunten zijn ook van toepassing op de turbobenzine versie van de Stonic. Die heeft bovendien een minder sterk vibrerende motor.

 

60%
60%
Awesome

De Stonic 1.6 CRDi is geen verklaring voor het verkoopsucces van Kia in Nederland. Dat komt deels door zijn ongecultiveerde dieselmotor, maar ook doordat het comfortniveau in breder verband te wensen overlaat. Misschien zit het onderstel, dat onder de Picanto perfect zijn werk doet, wel aan zijn grenzen in de veel grotere en zwaardere Stonic die, omdat hij in een hogere klasse opereert, moet voldoen aan een hogere standaard.

Daarin slaagt deze Kia niet overtuigend en dat zie je eigenlijk ook terug in de verkoopcijfers: daar waar de Picanto factor 2,5 beter verkoopt dan de Twingo, daar is de Captur factor 3,6 populairder dan de Stonic. Anders gezegd: wij zijn van het Zuid Koreaanse merk beter gewend. Terug naar de tekentafel dus, Kia. En zet, voordat je de ontwikkelingsfase van de tweede generatie Stonic opstart, nog even goed op een rijtje wat de Picanto in zijn segment zo succesvol maakt: opvallend volwassen rijeigenschappen en ook in andere opzichten kwaliteiten die hem boven zijn concurrenten doet uitstijgen. Lukt Kia om dit te vertalen naar de nieuwe Stonic, dan kan dit model de nieuwe Captur in zijn klasse worden.

  • 6
  • User Ratings (12 Votes)
    4.1

Comments are closed.