Lees hier hoe Maserati zichzelf uit de markt prijst

0

Maserati heeft een slecht tweede kwartaal achter de rug. De verkopen daalden wereldwijd met liefst 41 procent in vergelijking met dezelfde periode van 2017. In Nederland is de terugval vrijwel even groot, namelijk 40 procent.

De belangrijkste verkoopdaling deed zich voor in China. Daar bedroeg de terugval liefst 69 procent. Elders in de wereld waren er ook minder klanten: 22 procent minder in Noord-Amerika en 23 procent minder in het Midden-Oosten, Afrika en Europa. Het is dus vooral China waar de Italianen mee in de maag zitten. Wijzigingen in de importbelasting worden als oorzaak genoemd.

In de eerste helft van 2018 heeft Maserati wereldwijd 17.200 auto’s weten te slijten. In dezelfde periode afgelopen jaar waren dat er nog 25.100 stuks. Vanwege de verminderde vraag kampt Maserati met overtollige voorraden en is moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles gedwongen om deze maand gedurende 3 weken de fabriek in Mirafiori nabij Turijn, waar de Levante wordt gebouwd, te sluiten. Het is niet voor het eerst dat de productie tijdelijk stopgezet moet worden.

Positief nieuws is dat het Maserati is gelukt om de Ghibli, Levante en Quattroporte net voor de deadline (1 september) klaar te stomen voor de Euro 6d-Temp uitstootnorm. Dit betekent dat er gewoon zaken gedaan kunnen blijven worden, maar de modellen worden als gevolg van de WLTP meetmethode wel flink duurder.

Instappen in de Ghibli kan nu pas voor 105.769 euro. Voorheen wisselde deze Maserati voor 91.555 euro van eigenaar. Over de hele linie is de Ghibli 15 tot ruim 20 procent duurder geworden. Voor het genoemde instapbedrag krijg je de 275 pk en 600 Nm sterke 3,0 liter V6 dieseluitvoering in basistenue. Voor de uitrustingniveaus GranLusso en Gransport vraagt Maserati 117.613.

MaseratiAudiMercedes-Benz
GhibliA7 SportbackCLS
3.0 V6 Diesel50 TDI Pro Line Plus Tech400d 4Matic Premium
105.769 euro101.585 euro106.318 euro

De Ghibli met 350 pk en 500 Nm sterke 3,0 liter V6 benzinemotor moet minimaal 131.585 euro opbrengen. Aan de GranLusso en GranSport versies hangt een prijskaartje van 143.434 euro.

MaseratiCadillacLexus
GhibliCT6LS
3.0 V6 3.0 V6 TT AWD Platinum500h Executive Line
131.585 euro139.040 euro127.995 euro

Er is ook een 430 pk en 580 Nm sterke S variant met Q4 vierwielaandrijving. Die kost 157.627 euro in basistenue, of 168.242 euro als GranLusso dan wel GranSport.

MaseratiBMWMercedes-AMG
Ghibli5-serieE-klasse
3.0 V6 S Q4 GranSportM Competition Pack63 4Matic
168.242 euro172.939 euro170.492 euro

De Levante is 5 tot 10 procent duurder geworden. De standaard vierwiel aangedreven SUV van Maserati wisselt met de 275 pk en 600 Nm sterke 3,0 liter V6 dieselmotor in basistenue nu voor 123.167 euro van eigenaar. De GranLusso en GranSport uitrustingniveaus kosten allebei 136.017 euro.

MaseratiAudiBMWLand Rover
LevanteQ8X5Range Rover Sport
3.0 V6 Diesel50 TDI Pro Line PlusM50d3.0 SDV6 306 SE
123.167 euro121.055 euro128.135 euro124.770 euro

Liever de 350 pk en 500 Nm sterke 3,0 liter V6 benzinemotor? Dan zijn de tarieven respectievelijk 137.648 euro en (voor de GranLusso en GranSport versies) 150.498 euro.

MaseratiBMWPorsche
LevanteX6Cayenne
3.0 V6xDrive50iS
137.648 euro136.968 euro130.280 euro

Voor de 430 pk en 580 Nm sterke S variant vraagt Maserati 160.060 euro, of 170.110 euro als je de Levante in GranLusso of GranSport tenue wenst.

MaseratiJaguarMercedes-AMG
LevanteF-PaceGLC Coupé
3.0 V6 S GranSport5.0 V8 SVR63 S 4Matic
170.110 euro165.920 euro165.222 euro

Tot slot de Quattroporte. Het topmodel van Maserati is 10 tot 15 procent duurder geworden en mag nu pas vanaf 142.021 euro mee naar huis. Je krijgt dan de 275 pk en 600 Nm sterke 3,0 liter V6 dieseluitvoering in basistenue. In combinatie met het uitrustingniveau GranLusso of GranSport bedraagt het factuurbedrag 153.771 euro.

MaseratiBMWJaguar
Quattroporte7-serieXJ
3.0 V6 Diesel50d xDrive3.0D V6 R-Sport
142.021 euro140.495 euro139.900 euro

Er is ook een benzineversie, de 410 pk sterke Quattroporte S Q4. Maserati vraagt daar 185.592 euro voor. In combinatie met het GranLusso en GranSport uitrustingniveau dient er 197.292 euro aan de dealer betaald te worden.

MaseratiMercedes-MaybachPorsche
QuattroporteS-klassePanamera
3.0 V6 S Q4 GranSport560 4MaticTurbo
197.292 euro200.165 euro195.395 euro

Maserati levert de Quattroporte dus niet meer met een V8 motor. Opvallend is dat er nog geen prijzen zijn voor de GTS of Trofeo uitvoeringen van de Levante met dezelfde 8 cilinder motor. Verder noemt Maserati op haar website geen prijzen meer voor de GranTurismo en GranCabrio. Dit betekent dat het doek voor dit modelduo binnenkort gaat vallen.

Het modellengamma van Maserati is dus aan het krimpen. Je kan dan wel zeggen dat de Chinese importbelasting wijzigingen de oorzaak zijn voor de verkoopdaling, maar het helpt natuurlijk ook niet dat de Italianen al 2,5 jaar geen nieuwe auto op de markt hebben gebracht. De Ghibli en Quattroporte zijn inmiddels 5 jaar oud en daarmee in de herfst van hun leven beland. Er is weliswaar een nieuwe, kleinere SUV op basis van het Giorgio platform van de Alfa Romeo modellen Giulia en Stelvio aangekondigd, maar die zal pas op zijn vroegst in 2020 verkoopverlichting brengen.

Reageren is niet mogelijk.