Net zo tijdloos als een goede sportwagen: test Suzuki Jimny

0

Waarom de korte test?

Suzuki is in Japan begonnen met de levering van de nieuwe Jimny. De jongste editie van de retro look terreinwagen is op de thuismarkt een onverwacht grote hit. Het gevolg is lange levertijden: wie in Japan nu een exemplaar bestelt, krijgt zijn Jimny pas begin volgend jaar afgeleverd. Suzuki denkt dat de model op exportmarkten net zo gewild gaat worden.

Wat voor auto is het?

Dat de nieuwe Jimny zo in de smaak valt, heeft alles te maken met zijn retro styling à la de Land Rover Defender en de Mercedes-Benz G-klasse. Door de zeer hoekige vormgeving lijkt hij groter dan hij feitelijk is. De eerste editie stamt uit 1970 en sindsdien is er ogenschijnlijk aan het speelgoedautoachtige design amper wat veranderd. Onderhuids is de Jimny daarentegen compleet nieuw. En dat mag ook wel, want de vorige generatie debuteerde meer dan 20 jaar geleden.

Suzuki is dus met een schone lei opnieuw beginnen, maar heeft het wiel niet opnieuw proberen uit te vinden. De doelstelling was wel om alles bij de Jimny simpel te houden, en om tegelijkertijd de kwaliteit en functionaliteit (met name in het terrein) te verbeteren, zo laat ontwikkelingschef Hiroyuki Yonezawa weten. De wielbasis en carrosseriebreedte van de terreinwagen bleven ongewijzigd, wel werd het model 50 mm langer en 45 mm hoger.

Is het wat?

De eerste kennismaking bij de Mount Fuji, zowel op als naast het asfalt, leert dat Yonezawa zeer goed in zijn doelstelling geslaagd is. Voor de aandrijving zorgt nog steeds een atmosferische 4 cilinder benzinemotor met 16 kleppen, maar de inhoud is met 200 cc vergroot tot 1,5 liter. Dat levert 16 pk en 12 Nm extra op (voortaan is er 101 pk en 130 Nm beschikbaar); een verschil dat goed merkbaar is in een auto die slechts 1.070 kilo weegt. De vermogenafgifte is niet explosief, maar wel mooie lineair en het blok is voldoende krachtig, met name boven de 3.000 toeren. De 1.462 cc unit heeft een heel soepel karakter, waardoor de 4 cilinder ook bij weinig omwentelingen zijn mannetje staat in het terrein. Het lijkt wel of geen helling te stijl is voor hem. Tegelijkertijd draait de Jimny zijn hand niet om voor het waden door rivierbeddingen. Als transmissie kan je kiezen uit een handgeschakelde 5-bak of een 4-traps automaat.

De Jimny heeft een nieuw ladderchassis dat 50 procent stijver is. Suzuki zegt er bij de ontwikkeling van de wielophanging vooral naar gestreefd te hebben om de rijeigenschappen flink te verbeteren, zowel op de weg als op een onverharde ondergrond. Dat is zeer goed gelukt. Met name op asfalt is er sprake van een wereld van verschil. De Jimny helt nog steeds wel over in bochten, maar niet zo veel als het oude model en hij weet de door jou ingezette lijn goed vast te houden. De besturing zou wat directer mogen zijn, maar al met al valt de Suzuki prima onder controle te houden. De remmen reageren veel sneller op pedaalcommando’s en hebben een grotere remkracht. De nieuwe Jimny duikt dan veel minder dan zijn voorganger.

Maar deze Suzuki koop je natuurlijk voor het rijden in de jungle, voor zover aanwezig in Nederland. Het blijkt dat je de lage gearing dan eigenlijk niet nodig hebt. De Jimny is gevoelsmatig even capabel als de Toyota Land Cruiser. Modderpoelen en hellingen van 35 graden zijn voor hem een eitje. Het zogeheten Brake LSD Traction Control systeem helpt jou daarbij een handje door wielspin direct te stoppen en het vermogen plus koppel dat anders verloren zou gaan automatisch naar de wielen te sturen die nog wel tractie hebben. Daardoor kan je moeiteloos elk traject afwerken. Andere nuttige assistentiesystemen zijn de nieuwe Hill Descent modus en een wegrijdhulp voor op (steile) hellingen die de Jimny voor 2 seconden ‘vast’ houdt.

Binnenin monteert Suzuki een veel moderner dashboard met een groot, makkelijk afleesbaar instrumentarium en het van de Ignis bekende infomediasysteem. De Jimny is op de weg een stuk stiller en de stoelen zitten comfortabeler. Ook gebruikt Suzuki hoogwaardigere materialen. Praktische details, zoals een handgreep voor de voorpassagier hebben daarbij gelukkig niet het veld moeten ruimen. De overzichtelijkheid is excellent, al was een achteruit rij camera welkom geweest. De Jimny beschikt wel over cruisecontrole, een automatische noodremassistent en Lane Departure Warning.

 

 

80%
80%
Awesome

Volgens Yonezawa is een goed auto-ontwerp tijdloos. "Hij moet een duidelijk doel hebben en uitstekend voor zijn taken zijn uitgerust. Dan kan je met een eindeloos aantal modelcycli komen". In het sportwagensegment bewijst de Porsche 911 al decennialang het gelijk van de Suzuki ontwerper. En in eigen land kan je ook de Mazda MX-5 bestempelen als een model dat oneindig weet te bekoren.

Suzuki heeft het essentie van een tijdloze sportauto vertaald naar de terreinwagen. Afgaande op de belangstelling voor de Jimny in Japan, is de jongste editie een schot in de roos. Hij zal opnieuw meer dan 20 jaar een vast onderdeel zijn van het Suzuki gamma. Iedereen die een zwak had voor de vorige editie, zal ook zeer in zijn sas zijn met de jongste generatie. Tegelijkertijd is de Jimny dankzij een veel hoger verfijningniveau meer dan ooit een alternatief voor een kleine SUV. Meer retro design is niet mogelijk. En betere offroad eigenschappen ook niet. En dat alles tegen een klein prijsje (Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief van 26.999 euro).

  • 8
  • User Ratings (18 Votes)
    8.1

Comments are closed.