Nieuwstelex

0

+++ Het aantal auto’s dat voor privé-gebruik is aangeschaft, is vorig jaar met 2 % toegenomen. Dat werd vooral veroorzaakt omdat het aantal zakelijke auto’s op diesel daalde: van 493.000 in 2016 naar 476.000 vorig jaar; een afname van ruim 3 %. Maar het AANTAL KILOMETERS dat we ermee rijden is iets afgenomen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is voor het eerst sinds 2012. Een mogelijke oorzaak is dat jongeren minder vaak een auto hebben en er ook nog eens minder mee rijden. Gemiddeld reden we 11.600 kilometer met een auto. Een jaar eerder was er nog een forsere stijging. Toch ging ook in 2017 het aantal gereden kilometers dankzij de aantrekkende economie verder omhoog. In totaal werd er 119,1 miljard kilometer gereden, hetgeen 0,4 % meer dan in 2016, toen een record aantal kilometers werd gereden. Bijna 79 % van alle gereden kilometers werden door personenwagens afgelegd. Het overgebleven percentage heeft betrekking op busjes en trucks. Die groep reed ook meer. Het CBS noteerde een toename van 2 % als het gaat om bedrijfsautoverkeer. Van het totaal aantal gereden kilometers wordt 63 % gegenereerd door BENZINE modellen en dat is 1 % meer dan in 2016. Deze stijging is vooral toe te schrijven aan leasewagens. +++

+++ Uit de eerder genoemde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van vorig jaar blijkt ook dat de populariteit van DIESEL is afgenomen. Vooral bedrijven schaffen er minder vaak één aan. Dieselauto’s zijn dus op hun retour in zakelijk Nederland. Ook het aantal kilometers dat erin werd gereden daalde vorig jaar, namelijk met 3 %. Daarmee volgt diesel het rijden op LPG, dat al jaren een afname qua gebruikers kent (in 2017 liefst 11 %). De diesel is minder populair door slechte publiciteit na het sjoemelschandaal, maar ook de maatregelen zoals de milieuzones”, vertelt Marjolijn Jaarsma van het CBS. Daarnaast speelt volgens haar mee dat het verschil tussen de diesel en benzineprijs kleiner is geworden. “Het wordt allemaal wat minder aantrekkelijk aan de pomp om diesel te rijden”, zegt zij. Van alle nieuwe zakelijke auto’s die vorig jaar werden verkocht, was nog maar 30 % diesel tegen 45 % in 2015. Oliegestookte modellen waren in 2017 goed voor 29 % van het aantal afgelegde kilometers. De afname van dieselkilometers heeft vooral met bedrijfsauto’s te maken, aldus het CBS. Normaal gesproken zijn het vooral leasewagens die een diesel onder de kap hebben, maar nieuwe auto’s worden steeds minder gereden met deze brandstof. In de particuliere markt is tevens een verschuiving waarneembaar. Waar voorheen personenauto’s van 2 of 3 jaar oud goed waren voor bijna 22 % van dieselkilometers, was dat in 2017 nog maar een krappe 12 %. +++

+++ Sinds 2015 bereidt de witgoedspecialist DYSON (vooral bekend van stofzuigers) de lancering van een trendy elektrisch voertuig voor. Nu is de naam bekend van de elektromotoren: Digital Motors. Daarmee is de elektrische auto van Dyson een stap dichterbij gekomen. Het bedrijf heeft hiervoor een budget van 2,6 miljard euro. Er werkt 400 man personeel aan het project. In de nabije toekomst zullen er 300 extra mensen aan het team worden toegevoegd. De eerste auto met Dyson badge wordt verwacht in 2019 en krijgt een zogeheten solid batterij. Die heeft een hogere energiedichtheid dan lithium/ion exemplaren. De productie van de auto’s en batterijen zal intern plaatsvinden. Als het debuutmodel (relatief hoge prijs, beperkte oplage van niet meer dan 10.000 exemplaren) een succes wordt, dan volgen daarna 2 meer betaalbare voertuigen. +++

++++ Uit de eerder genoemde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van vorig jaar blijkt ook dat deels ELEKTRISCHE auto’s ook minder in trek waren vanwege het verdwijnen van fiscaal voordeel. De bijtelling is vorig jaar verhoogd naar hetzelfde percentage als dat van benzineauto’s, diesels en stekkerloze hybride modellen. Het gevolg is dat in 2017 slechts 3,5 % van alle nieuwe bedrijfswagens een (assisterende) elektromotor onder de kap had. Ter vergelijking: in 2015, toen de bijtelling nog aantrekkelijk was, was dat 15 %. Het grootste deel van de personenauto’s rijdt nog altijd op benzine: in totaal zijn zij goed voor 63 % van de afgelegde kilometers. Elektrisch rijden is wel bezig met een opmars: dit type auto’s (stekkerhybride modellen meegerekend) legde in 2017 afgerond 20 % meer kilometers af dan een jaar eerder. Helaas rekent het CBS stekkerhybride modellen daar ook toe, zodat het aantal werkelijk elektrisch gereden kilometers niet uit de berekeningen te destilleren is. Het aantal kilometers dat in (deels)elektrisch aangedreven auto’s werd gereden steeg weliswaar het hardst, maar het aantal zakelijke aangeschafte stekkerhybride of volledig elektrische modellen steeg slechts nauwelijks, namelijk met 0,3 % tot 154.000. Het aantal (deels) elektrische auto’s in privé-bezit steeg wel fors, namelijk met 25 % tot bijna 150.000. +++

+++ FORD zal alles doen wat nodig is om haar Europese activiteiten ook na Brexit winstgevend te houden. Brexit was vorig jaar al verantwoordelijk voor de winstdaling met bijna €1 miljard euro bij de Europese divisie dat mag niet weer gebeuren. Dat schrijft Ford in het jaarverslag, waarover Automobiel Management bericht. De waarschuwing kan in de praktijk betekenen dat Ford haar fabrieken in Groot-Brittannië, waar momenteel 7.000 mensen werken, gaat inkrimpen of zelfs sluiten. Dat zou overeenkomen met opmerkingen van financieel directeur Bob Shanks bij het laatste kwartaalbericht dat Ford verlieslatende afdelingen weer winstgevend probeert te maken of anders af zal stoten. Ook Nissan, Fiat Chrysler Automobiles en het moederbedrijf van Jaguar Land Rover, Tata Motors, hebben de laatste weken weer gewaarschuwd dat Brexit hun Britse activiteiten ernstig in gevaar kan brengen. De autofabrikanten zijn steeds meer ongerust dat er volgend jaar maart een zogenaamde no-deal Brexit komt. Dat betekent dat Groot-Brittannië en de rest van de EU dan geen akkoord hebben bereikt over de toekomstige handelsrelaties. Dat kan leiden tot het weer invoeren van grenscontroles waardoor het transport over en weer van onderdelen, componenten of complete auto’s aanzienlijk bemoeilijkt of zelfs onmogelijk zou worden. +++

+++ Het Oostenrijkse MAGNA STEYR , een divisie van de Canadese onderdelengigant Magna, heeft momenteel één autofabriek in Graz. Die bouwt al decennia lang vooral nichemodellen voor diverse merken. Net zoals bijvoorbeeld Karmann, Matra en Pininfarina ooit deden. De sector heeft barre tijden achter de rug, maar recentelijk gaat het Magna Steyr weer voor de wind. Inmiddels produceert het bedrijf de BMW 5-serie Touring, de Jaguar I-Pace, de Jaguar E-Pace en de Mercedes G klasse. Daar komen binnenkort nog de nieuwe BMW Z4 en Toyota Supra bij. De Oostenrijkers ontwikkelen daarnaast nog eens een platform voor elektrische auto’s voor het Chinese BAIC Motor. Nooit voorheen bouwde Magna Steyr zo veel voertuigen. In de productiefaciliteit zullen dit jaar wellicht 200.000 auto’s het levenslicht zien. Maar met zo veel klanten, is er behoefte aan een extra fabriek. Die zou op Noord Amerikaanse bodem moeten komen. +++

+++ Uit een studie naar de verkeersongevallen in het Verenigde Koningkrijk blijkt dat een autonoom NOODREM SYSTEEM op bedrijfsvoertuigen de veiligheid drastisch zou kunnen verhogen. Afgelopen jaar waren er 2.496 incidenten en op die manier hadden 348 fatale slachtoffers en ernstig gewonden voorkomen kunnen worden. Een onderzoeksgroep van de koepel van verzekeringsinstellingen becijferde dat het voertuigen met een autonoom remsysteem (veelal personenwagens) 38 % minder vaak bij ongevallen betrokken zijn dan voertuigen die niet over deze techniek beschikken. In het Verenigd Koninkrijk alleen al zou een algehele invoering van dat systeem bij bedrijfswagens in 10 jaar tijd 1.000 levens en niet minder dan 120.000 slachtoffers sparen. +++

+++ Taxidienst UBER wil de nadruk leggen op elektrische fietsen en scooters voor korte reizen, zo stelt topman Dara Khosrowshahi. De lange termijn plannen van het bedrijf richten zich daarmee op tweewielers in plaats van auto’s. Dit komt de inkomsten op de korte termijn evenwel niet ten goede, zo geeft Khosrowshahi toe. Het bedrijf leed vorig jaar €3,9 miljard euro verlies, wat volgens de topman in 2018 naar verwachting een nog groter bedrag wordt door deze investering. Dat zou echter nodig zijn om lange termijn doelen te behalen. De keus voor tweewielers wordt niet zomaar gemaakt, stelt het bedrijf. Fietsen en scooters zijn meer geschikt voor het reizen binnen steden, is de redenering. “Tijdens de spits is het erg inefficiënt om met een homp metaal van een ton één persoon 10 straten verderop te brengen”, legt Khosrowshahi uit. De CEO geeft verder toe dat fietstochten naar verwachting minder opbrengen dan autoritten. Dit zou echter gecompenseerd worden doordat mensen de applicatie vaker gaan gebruiken, voor in totaal meer ritten. Dat effect is volgens Khosrowshahi al te zien in San Francisco. Al in februari voegde het bedrijf e-bikes toe aan zijn app, en in april kocht Uber fietsendeel bedrijf Jump, dat tweewielers aanbiedt in 8Amerikaanse steden. Ook maakte het een deal met Lime, een bedrijf voor elektrische scooters, en de Londense OV applicatie Masabi. Uber wil zo uiteindelijk een “stedelijk mobiliteitsplatform” worden. Of de verandering ook in Nederland wordt doorgevoerd, is nog niet bekend. Uber laat in een korte reactie weten dat het “altijd kijkt  naar mogelijkheden om diensten en services naar nieuwe steden te brengen binnen en buiten Europa”. “Ons team werkt er momenteel hard aan om Jump later dit jaar naar Berlijn te brengen waarna andere steden zo snel als mogelijk zullen volgen”, aldus een woordvoerder. +++

+++ Mexicaanse boeren hebben VOLKSWAGEN voor de rechter gesleept omdat het bij haar fabriek in Puebla met geluidskanonnen regenwolken probeert op te lossen. Op die manier wil het autobedrijf voorkomen dat er hagelbuien boven de fabriek tot uitbarsting komen die grote schade aanrichten aan de geparkeerde splinternieuwe auto’s, zo bericht Automobiel Management. Volgens VW Mexico heeft de hagel vorig jaar voor meer dan €17 miljoen schade veroorzaakt. Maar de boeren in de buurt zitten door het verdrijven van de regen met te weinig water voor hun landerijen. Zij stellen dat daardoor dit seizoen alleen al 2.000 hectare aan mais en andere gewassen verloren dreigt te gaan wat hen grote financiële schade berokkent. In juni hielden enkele honderden boeren al een protestdemonstratie bij de fabriek in Puebla op zo’n 120 kilometer ten zuidoosten van Mexico-Stad. “Volkswagen beschermt haar auto’s maar meer dan 100.000 bewoners in de omgeving lijden onder de gevolgen”, zegt Francisco Tlaxca Pérez die de boerenactiegroep leidt. +++

Reageren is niet mogelijk.