VDL doet goede zaken met Nedcar

0

De VDL Groep, eigenaar van onder meer de Nedcar, heeft in het eerste semester haar omzet met 29 procent zien stijgen naar 3,1 miljard euro. De winst viel daarentegen lager uit. Het resultaat na belastingen bedroeg 69 miljoen euro, tegenover 75 miljoen euro een jaar eerder. Volgens VDL komt die daling voornamelijk door incidentele baten in 2017.

Met name de autofabriek in Born was de groeimotor voor het familiebedrijf uit Eindhoven, want daar nam de omzet met 41 procent toe tot 1,88 miljard euro. Dat was in de eerste zes maanden vorig jaar nog 1,3 miljard euro. Bij Nedcar worden namelijk steeds meer auto’s gebouwd voor BMW (de X1) en Mini. Inmiddels is de autodivisie goed voor 60 procent van de omzet van VDL.

De Nedcar divisie lijdt echter nog wel verlies. De resultaten zijn in het eerste semester zelfs verslechterd. Dat komt volgens de VDL Groep vooral door investeringen in scholing van het personeel. “De opschaling van ons bedrijf is gepaard gegaan met een stevige groei van het aantal medewerkers. Die hebben bij Nedcar interne opleidingen gevolgd”. In Born werken nu 7.081 mensen.

De VDL Groep heeft daarnaast geïnvesteerd in optimalisatie van het productieproces. Het resultaat wordt ook gedrukt doordat er minder auto’s dan gepland zijn afgeleverd als gevolg van stakingsdagen. De VDL Groep meldt vertrouwen te hebben in de tweede helft van 2018. De jaaromzet zal uitkomen op ruim 6 miljard euro. “De goed gevulde orderportefeuilles geven vertrouwen. De verwachting is dat het nettoresultaat het niveau van 2017 (153 miljoen euro) zal overtreffen”.

Hopelijk zullen stakingen geen roet in het eten gooien. De metaalsector, waaronder de medewerkers van VDL Nedcar vallen, willen een betere cao en vakbond FNV heeft de autofabrikant als ‘prooi’ aangewezen om die eis kracht bij te zetten. De VDL Groep is bang dat nieuwe stakingen voor problemen gaan zorgen met opdrachtgever BMW als gevolg van een productieachterstand. Dit kan er toe leiden dat de Duitsers minder scheutig worden met nieuwe bouworders en dat is dan weer nadelig voor de werkgelegenheid in de Nedcar fabriek. Met name personeelsleden met een tijdelijk contract kunnen hier slachtoffer van worden.

Nedcar werd in 1967 geopend als DAF fabriek, maar al na 8 jaar ging het bedrijf verder als productiefaciliteit voor Volvo. In Limburg werden voor dit merk onder meer de 66, de 300 serie, de 400-serie en de S40/V40 gebouwd. Na 1995 rolden er vooral auto’s voor Mitsubishi en Smart van de band. Het noodlijdende Nedcar werd in 2012 overgenomen door de VDL Groep. Vanaf eind 2014 begon de fabriek met de bouw van de 3-deurs Mini Hatch voor de BMW Groep. Inmiddels zijn daar de Cabrio, de Countryman en BMW X1 bijgekomen.

Reageren is niet mogelijk.