Degelijk pakezel: test Kia Ceed SW

0

Waarom de korte test?

Kia is begonnen met de levering van de Ceed SW. Als hatchback heeft de derde generatie van de Koreaanse middenklasser reeds een goede indruk gemaakt: de Ceed is een goede allrounder en daarmee een prima (en soms zelfs beter) alternatief voor de gevestigde orde in het C segment. Geldt dat ook voor de SW (Sportswagon) uitvoering?

Wat voor auto is het?

Stationwagons hebben hun bestaansrecht primair te danken aan hun, in vergelijking met hatchback modellen, grotere kofferbak. Dus het is niet verwonderlijk dat er in het subsegment geen sprake is van een paardenkrachtrace, maar van een bagageruimte literrace. Kia doet mee aan die wedstrijd door de Ceed SW een grotere kofferbak dan ooit mee te geven. Begrijpelijk, want bij de vorige generatie was de stationwagon goed voor 40 procent van de verkopen van de modelreeks.

De voorzijde van de Ceed SW is identiek aan de hatchback. Dat betekent een door de Kia Stinger geïnspireerde grille en (bij de duurdere uitvoeringen) opvallende ‘ijsblokjes’ LED dagverlichting. De wielbasis van beide carrosserievarianten is identiek, maar de Ceed SW heeft een veel grotere overhang achter. In vergelijking met de vorige generatie gaat het om een verschil van 115 mm. Dat is fors en eerlijk gezegd oogt de Ceed SW als gevolg van de ingreep eerder log dan elegant. De ontwerpers van Kia hebben geprobeerd de massa van de verlengde stationwagon uitvoering proberen te verbergen door de standaard montage van dakrails end ietwat kitscherige nep luchtinlaten achter de achterwielen. De bulk van de Ceed SW valt extra op als je de Koreaan bestelt met 15 of 16 inch velgen. Pas vanaf het uitrustingniveau ExecutiveLine zijn 17 inch exemplaren standaard, maar dan stap je over een instapprijs van 32.095 euro. Knijp je bij het wielformaat een oogje toe, dan ziet de Ceed SW er evenwel modern uit. Dat komt onder andere door de standaard LED verlichting achter.

Functie gaat al met al boven vorm bij de Ceed SW. De Kia is in het C segment dus niet de meest sexy stationwagon die er te koop is, maar hij is wel ruim(er dan voorheen). In de nieuwe editie past 625 liter bagage met de achterbank in normale positie en daardoor kan hij in één adem genoemd worden met de Ford Focus Wagon, de Skoda Octavia Combi en de Volkswagen Golf Variant. Kia heeft ook de til drempel verlaagd zodat het makkelijker is geworden om spullen in/uit te laden. In standaarduitvoering kan de achterbankleuning in 60:40 verhouding worden omgeklapt. Er ontstaat dan een volledig vlakke laadvloer. De duurdere versies van de Ceed SW kennen een 40:20:40 opdeling van de achterbankleuning. Omklappen is bij die uitvoeringen extra makkelijk dankzij de aanwezigheid van een aparte knop in de bagageruimte. Onder de laadvloer bevindt zich een extra (verborgen) laadvak. Verder is er een railsysteem leverbaar waarmee bagage kan worden vastgezet.

Voorin de cabine is de Ceed SW identiek aan de hatchback. Dit betekent dat de koper kan rekenen op topkwaliteit materialen. Alle knoppen en hendels voelen prettig en robuust aan. Ook met de ergonomie zit het wel snor in de Kia, waardoor een kind qua bediening de was kan doen. Vanaf het tweede uitrustingniveau is een 8,0 inch touch screen standaard, maar zelfs het standaard 7 inch exemplaar laat zich intuïtief bedienen en heeft een heldere layout met toegang tot Bluetooth, Android Auto en Apple CarPlay. Spraaksturing is ook mogelijk. Het 8,0 inch scherm komt samen met een navigatiefunctie en het nieuwe Kia Connected Services systeem. Een achteruit rij camera is altijd standaard.

Is het wat?

Op de weg voelt de Ceed SW net zo stabiel aan als de hatchback. De wielen hebben veel grip en het is eigenlijk niet merkbaar dat de stationwagon een stuk langer en zwaarder is. Voor het oog heeft de Ceed SW dus 17 inch velgen nodig, maar daar lijdt het veercomfort wel onder. Vind jij een optimale absorptie van oneffenheden in het wegdek belangrijker, ga dan voor de standaard 15 of 16 inch wielen. Dan is het veercomfort veel beter. Het enige negatieve verschil met de hatchback is eigenlijk de extra rolgeluiden die vanuit de kofferbak de cabine binnendringen, met name als het afdekscherm niet gebruikt wordt.

De Ceed SW wordt leverbaar in 3 motorvarianten. Standaard is de 120 pk / 172 Nm sterke 1.0 T-GDI driecilinder. Die kost als Comfortline 23.845 euro. Meer luxe bieden de uitrustingsniveaus DynamicLine, DynamicPlusLine en ExecutiveLine. Die kosten respectievelijk 25.845 euro, 27.345 euro en 32.095 euro. Gebruik je de Ceed SW vooral in en om de stad zonder maximale bepakking, dan heb je doorgaans voldoende aan deze krachtbron. De 3-pitter is bovendien veel soepeler en stiller dan vergelijkbare units van de concurrentie. De prestaties zijn verrassend goed: je zit in 10,9 seconden op 100 km/u.

Maar als je van een krachtige acceleratie houdt, of veel snelwegritten maakt, dan is de 1.4 T-GDI benzineversie of de 1.6 CRDi diesel de betere keuze. Beiden zijn ook leverbaar met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. De prijzen beginnen dan bij 27.345 respectievelijk 29.345 euro. Daarmee is de Ceed SW geen koopje, maar hij is wel compleet uitgerust en wordt door Kia standaard geleverd met de bekende, indrukwekkend lange garantietermijn van 7 jaar.

80%
80%
Awesome

De derde generatie Kia Ceed is nu ook leverbaar in een ruime en hoogwaardige SW (sportswagon) uitvoering. Die oogt van voren net zo vlot als de hatchback en biedt achter een veel grotere kofferruimte. Keerzijde van de medaille is een wat logge vormgeving. Wie dat een dingetje vindt, kan wachten tot de nieuwe ProCeed leverbaar wordt: dat is een aanzienlijk vlotter gestileerde Shooting Brake uitvoering die qua vorm en functie misschien wel het beste compromis biedt.

  • 8
  • User Ratings (19 Votes)
    6

Comments are closed.