In detail: Audi e-Tron Live

0

Eindelijk heeft Audi na een maandenlang plaagcampagne haar nieuwe e-Tron wereldkundig gemaakt. Hier zie je de eerste live foto’s van de elektrische, in het Belgische Vorst te bouwen cross-over. Naast informatie over de prestaties en de actieradius is ook de prijs bekend. Bestellen kan vanaf 22 november.

Eigenlijk had Audi de e-Tron op 30 augustus al willen presenteren, maar een kink in de kabel (lees: de hechtenisneming van topman Rupert Stadler) zorgde ervoor dat interim CEO Bram Schot zich genoodzaakt zag om de onthulling van de eerste volledig elektrische cross-over uit te stellen. Een enorme blunder, want op deze manier ging de Duitse primeur naar Mercedes-Benz (zie volgende alinea). Schot kan daarom een definitieve aanstelling tot CEO wel vergeten.

Met de e-Tron treedt Audi in de voetsporen van Tesla (Model S en Model X), Jaguar (I-Pace) en Mercedes-Benz (EQ C). De premium cross-over met volledig elektrische aandrijving zou aanvankelijk Q6 gaan heten, maar al gauw besloot de marketingafdeling in Ingolstadt dat het gewoon e-Tron zou worden. Het is dan ook de eerste auto van een compleet nieuwe generatie van Audi. De CO2-neutrale productie in Vorst is inmiddels gestart en de eerste exemplaren zullen begin 2019 bij de klanten afgeleverd zullen worden. De basisprijs bedraagt in Nederland 84.100 euro.

AudiJaguarMercedesTesla
e-TronI-PaceEQ CModel S
55 QuattroEV400 S400 4MaticP75D
84.100 euro80.330 euro± 83.500 euro90.080 euro

De e-Tron maakt gebruik van lithium/ion batterijen, bestaande uit 36 modules, die zich in een dubbele lade onder de vloer van het interieur bevinden. Het accupakket weegt afgerond 700 kilo en is 2.280 mm lang, 1.630 mm breed en 340 mm hoog. Hij is op 35 punten met bouten bevestigd aan de bodemsectie. De capaciteit van 95 kWh maakt een actieradius (volgens WLTP norm) van 400 kilometer mogelijk. De EQ C komt met zijn 80 kWh grote pakket even ver, terwijl de I-Pace (90 kWh) een actieradius van circa 480 kilometer heeft. Het totaalgewicht van de e-Tron bedraagt afgerond 2.400 kilo. Dat is vergelijkbaar met de massa van de EQ C.

Opladen kan op diverse manieren. Standaard levert Audi een mobiel oplaadsysteem met een laadcapaciteit van 2,3 kW (230 Volt) en 11 kW (400 volt, 3-fasen). In het laatste geval is de batterijenset na circa 8,5 uur weer helemaal boven jan. Optioneel levert Audi een laadsysteem met 22 kW laadcapaciteit. Dat vereist wel een tweede oplader en die is pas eind 2019 leverbaar. Snel laden tot 150 kW is eveneens mogelijk. Dan kan de e-Tron er na een half uur weer tegen aan. Aan het eind van dit jaar moeten in Europa zo’n 200 van deze zogeheten European Combined Charging System laadpalen te vinden zijn. Omstreeks 2020 moet dat aantal zelfs op 400 stuks liggen. Het laadnetwerk wordt aangelegd door een samenwerking van bedrijven, waaronder Audi, Porsche, de BMW Groep, Daimler en Ford.

De elektrische aandrijflijn omvat 2 asynchrone elektromotoren met een systeemvermogen van 408 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 664 Nm. De motor op de vooras levert 170 pk, terwijl het exemplaar op de achteras 190 pk opwekt. Alleen in overboost modus leveren ze de volle 408 pk. De e-Tron sprint in 5,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 200 km/u. Kijken we naar de EQ C en de I-Pace, dan nemen we specificaties van respectievelijk 408 pk / 765 Nm en 400 pk / 696 Nm waar. Op het sprintonderdeel wordt de e-Tron door beiden verslagen.

Met één pedaal rijden (het zogeheten one-pedal driving) behoort tot de mogelijkheden. Het systeem remt dan zoveel mogelijk af op de elektromotoren en wint tegelijkertijd energie terug. Dat is op zich niets nieuws, maar volgens Audi is de e-Tron de enige elektrische auto die met 90 procent van de afrem acties energie weet te winnen. De bestuurder kan het via flippers manueel beïnvloeden. Tot remacties die 0,3 g ‘opwekken’, vertraagt de e-Tron puur met zijn elektromotoren, die de remkracht omzetten in energie. Bij heftigere rem acties springen de daadwerkelijke remmen bij. De e-Tron mag 1.800 kilo trekken, dus ook voor caravanrijders is deze elektrische cross-over een optie. Audi produceert de elektromotoren in haar fabriek in het in Hongarije gelegen Győr. Elke dag zien daar 400 exemplaren het levenslicht. Audi kan de productie in de toekomst verder opschroeven.

Zoals de ’55 Quattro’ badge op de e-Tron reeds suggereert, beschikt de Audi over vierwiel aandrijving. De krachtverdeling over beide assen wordt voortdurend bijgestuurd met het oog op een maximale tractie en een dynamische wegligging. In normale omstandigheden zorgt de elektromotor op de achteras voor de aandrijving, maar wanneer dat nodig is, assisteert het exemplaar op de vooras. De e-Tron SUV beschikt ook over een boost functie, die de prestaties gedurende maximaal 60 seconden kan maximaliseren.

Het lijnenspel van de e-Tron sluit mooi aan bij die van de jongste Q modellen, met name de Q8. Toch is duidelijk zichtbaar dat deze cross-over over elektrische aandrijving beschikt. Zo is de bekende Singleframe grille voorzien van zilverkleurige verticale actieve lamellen en beschikt de dagverlichting over een karakteristieke signatuur waarmee zij mooi geïntegreerd wordt in de optionele Matrix LED koplampen. De achterlichten zijn standaard voorzien van LED techniek. Net als bij de A7, A8 en Q8 worden zij door middel van een balk met elkaar verbonden. De oranjekleurige elementen verwijzen naar de high voltage technologie onder de carrosserie.

De e-Tron is gebaseerd op het zogeheten MEQ platform met multi-link wielophanging voor en achter. Verder beschikt de Audi over adaptieve dempers en luchtvering. Volgens de ontwerpers is er sprake van een vrijwel ideale 51:49 gewichtsverdeling over beide assen. Via de Audi Drive Select module kan er een keuze gemaakt worden uit liefst 7 verschillende rij modi. De stuurinrichting is van het progressieve type en om de aërodynamisch geoptimaliseerde 19-inch velgen zitten speciale EV banden in de maat 255/55.

De e-tron is 4.901 mm lang, 1.935 mm breed en 1.616 mm hoog. Daarmee is de Audi 24 centimeter langer dan de Q5, maar 10 centimeter korter dan de Q7. Verder is de e-Tron 14 centimeter langer dan de Mercedes-Benz EQ C en 22 centimeter langer dan de Jaguar I-Pace. De wielbasis bedraagt 2.928 mm. Daarmee is de as afstand 6 centimeter kleiner dan bij de I-Pace. De standaard grondspeling bedraagt 172 millimeter, maar de carrosserie laat zich lager leggen op de snelweg (-26 mm) en neemt in de off-road stand een hogere positie in (+35 mm; met de Raise knop zelfs nog 15 mm meer). De slimme wielophanging is dus in totaal over een afstand van 76 mm verstelbaar.

De e-Tron combineert een subtiele terreinlook met sportievere elementen. De stoere vormgeving van de wielkasten gaat namelijk hand in hand met een stevige achterspoiler en met een geprononceerde diffusor achter (zonder uitlaatpijpen uiteraard). De lijnen op de portieren geven in feite aan waar het accupakket zich bevindt. De luchtweerstand coëfficiënt bedraagt 0,27. Audi biedt 12 carrosseriekleuren aan, waarvan het hier getoonde Antigua Blue exclusief voor de e-Tron is bestemd.

Binnenin biedt de e-Tron de van Audi bekende designelementen en dezelfde technologie. Concreet betekent dit een strak vormgegeven dashboard met diverse digitale displays. Het bovenste exemplaar in de middenconsole, bedoeld voor onder andere de navigatie-instructies, is 10,1 inch groot en de collega onder (voor de airconditioning) meet 8,6 inch. Analoge knoppen zijn er bijna niet. Audi voorziet de e-Tron standaard van de zogeheten Virtual Cockpit, in dit geval met een resolutie van 1.920 x 720 pixels. De oranje contraststiksels verwijzen naar het elektrische circuit waarvan de e-Tron gebruik maakt.

Nieuw zijn de optionele digitale zijspiegels (Virtual Mirrors). Op stokjes geplaatste camera’s zenden de gemaakte beelden voortdurend door naar de 7 inch schermen op de binnenkant van de portieren. Wie geen fiducie heeft is deze nieuwlichterij, kan conventionele spiegels krijgen. Er zijn in totaal 5 zitplaatsen. De kofferbak heeft een riant volume van 600 liter. De laadcapaciteit kan tot 1.725 liter worden vergroot door de achterbankleuning neer te klappen. De EQ C slokt circa 500 liter op, terwijl de I-Pace 656 tot 1.453 liter aan moet kunnen. De achterklep van de Audi is elektrisch bedienbaar. Daarnaast is er 60 liter bagageruimte te vinden in de neus van de e-Tron.

Audi heeft de fabriek in Brussel speciaal aangepast op de productie van de e-Tron. Er rijden autonome transportsystemen rond die de accupakketten naar de auto’s vervoeren. Daarnaast hebben werknemers in Brussel meer dan 200.000 trainingsuren achter de rug om de elektrische Audi te kunnen produceren. Ook in Győr worden autonome robots gebruikt om onderdelen (in dit geval de elektromotoren) te kunnen vervoeren. De eerste leveringen van de e-Tron staan zoals gezegd voor begin 2019 gepland. De instapprijs bedraagt 84.100 euro, hetgeen vergelijkbaar is met het tarief dat Jaguar voor haar I-Pace rekent en 6 mille minder dan Tesla voor de Model S 75D in rekening brengt. Snelle beslissers kunnen kiezen voor de e-Tron Edition One. Deze introductie-uitvoering heeft een oplage van 2.600 exemplaren (allemaal gespoten in de kleur Antigua Blue) en beschikt over 21-inch wielen, Matrix LED koplampen, een Bang & Olufsen Premium geluidsinstallatie en de eerder genoemde zijcamera’s.

Omdat de levering van de e-Tron pas begin 2019 start, valt de elektrische Audi onder de nieuwe bijtellingregels die volgend jaar ingaan. Dan komen modellen die duurder zijn dan 50.000 euro niet meer in aanmerking voor 4 procent. Jaguar kan dit jaar haar I-Pace nog wel leveren en zo klanten laten profiteren van de gunstige bijtelling. Dit merk zal samen met Tesla de markt voor duurdere elektrische auto’s voor een belangrijk deel afromen, zodat lange levertijden voor de e-Tron niet voor de hand liggen. Tenzij de Audi elders in de wereld een enorme hit wordt.

Reageren is niet mogelijk.