In detail: Seat Tarraco Live

0

De Arona en de Ateca, de SUV modellen van Seat, krijgen gezelschap van de Tarraco. Desgewenst kan de Spaanse trots worden geleverd met 7 zitplaatsen en gebarenbediening. Met de Tarraco introduceert Seat ook een nieuwe designtaal, die wij terug zullen zien bij toekomstige modellen van het merk, waaronder de volgende generatie Leon.


De SUV familie van Seat is nu compleet. De Tarraco (vernoemd naar de mediterrane stad Tarragona) komt boven de Arona en de Ateca in het gamma. Hij is 4.735 mm lang en 1.658 mm hoog. De Tarraco is gebaseerd op het modulaire MQB platform van het Volkswagen concern (en dan meer specifiek de lange ‘A’ variant met een wielbasis van 2.791 mm). Hij is het Spaanse equivalent van de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace. “De introductie van de Tarraco, onze eerste grote SUV, maakt deel uit van onze investering van 3,3 miljard euro die we tussen 2015 en 2019 doen in de toekomst van ons merk”, aldus Seat merkchef Luca de Meo.

Bij het design van de Tarraco zien we een evolutie van de Seat grille (voortaan met 6 hoeken) en scherper gesneden koplampunits. De achterzijde wordt gekenmerkt door met elkaar verbonden lichten en een relatief lage laaddrempel. De sportief vormgegeven neuspartij helpt om het frontale oppervlak te beperken. Dat is gunstig voor het verbruik en de uitstoot van de Tarraco. Ook wordt hiermee de hoeveelheid windgeruis verminderd. Dat is (ook) niet onbelangrijk, want het comfortniveau moet immers dat van een conventionele personenwagen benaderen.

Het motorenaanbod omvat de bekende TSI en TDI opties. Benzinerijders hebben de keuze uit de 1.5 TSI unit met 150 pk en de 2.0 TSI krachtbron die goed is voor 190 pk. Voor dieselfans is er de 2.0 TDI motor met naar keuze 150 of 190 pk. De minst krachtige versies zijn voorzien van voorwielaandrijving en een handgeschakelde 6 versnellingsbak. De uitvoeringen met 190 pk beschikken over de DSG automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving (4Drive, in Seat jargon). Deze zaken zijn tegen meerprijs combineerbaar met de minst krachtige dieselmotor. Op een later tijdstip zal de Tarraco ook leverbaar worden met een stekkerhybride aandrijflijn. Ook zit er nog een versie met een TGI aardgasmotor in de pijplijn.

Technologisch is de Tarraco helemaal bij de tijd. Seat voorziet haar grote SUV van LED lichten en dynamische richtingaanwijzers. Ook kan de Tarraco worden uitgerust met Dynamic Chassis Control (DCC; oftewel adaptieve dempers voor een optimaal compromis tussen comfort en een sportief weggedrag). Wie hiervoor bijbetaalt, kan met een simpele druk op de knop kiezen voor extra sportiviteit of juist optimaal comfort. Dynamic Chassis Control kan op basis van de rij & weg omstandigheden ook zelf de settings aanpassen.

Zowat alle momenteel gangbare rij hulpsystemen zijn present. Zo is de Tarraco standaard voorzien van Lane Assist (rijstrookassistent) en Front Assist (een noodrem systeem met voetganger & fietser detectie). Zaken zoals een dode hoek assistent, verkeersbordherkenning, een fileassistent en adaptieve cruisecontrole staan op de optielijst. Seat introduceert op de Tarraco bovendien Light Assist, Emergency Call, Pre-crash Assist en koproldetectie. Het Spaanse merk mikt daarmee op een topscore bij de EuroNCAP crashtests.

Het dashboard wordt gedomineerd door de 8 inch metende touch screen dat onderdeel uitmaakt van de zogeheten Seat Digital Cockpit. Die is tot de nok gevuld met de hipste technologie zoals Apple Carplay en Android Auto. Kies je voor het optionele Navigation Plus systeem, dan kan de Tarraco overweg met gebarenbediening; een primeur voor het Spaanse merk. Horizontale lijnen moeten de breedte van het interieur benadrukken. Vanzelfsprekend kom je de bekende Volkswagen bedieningselementen vragen. Dit betekent een ergonomie op hoog niveau.

De Tarraco maakt niet alleen gebruik van de knopjes en het centrale display uit de rijk gevulde voorraadschappen van Volkswagen, hij zal ook (tegen meerprijs) kunnen worden voorzien van een digitaal instrumentarium met 10,25 inch display. Standaard is er plaats voor 5 personen en een hoop bagage.

Geen understatement, want hoewel Seat het niet nodig acht om de kofferinhoud te vermelden, weten we dat zijn stiefbroers vlot 700 liter slikken.

Desgewenst kan de Tarraco tot 7 inzittenden vervoeren. Bij deze versie zijn de achterste stoelen, net als de middelste zit rij, kinderlijk eenvoudig neer te klappen voor extra bagageruimte.

De voorverkoop van de Tarraco start eind dit jaar. De eerste leveringen van de Spaanse vaandeldrager vinden in februari 2019 plaats. Seat laat de Tarraco overigens door moederbedrijf Volkswagen in Wolfsburg bouwen. Dat gebeurt op dezelfde productielijn als de Tiguan Allspace. Als je goed kijkt, zie je dat de deuren één op één van deze Duitser zijn overgenomen. En de prijzen? Die zullen een paar procent boven de tarieven van de Skoda Kodiaq uitkomen. Seat gaat de Tarraco leveren in 2 uitrustingsniveaus: Style en Xcellence. Daarnaast is er keuze uit 8 koetswerkkleuren: Dark Camouflage, Oryx White, Reflex Silver, Deep Black, Urano Grey, Atlantic Blue, Indium Grey en Titanium Beige.

Comments are closed.