Land Rover slijpt de Range Rover Evoque fijn

0

Ontwerper Coco Chanel zei ooit: mode verandert, maar stijl is tijdloos. Het feit dat de Range Rover Evoque na 7 jaar nog steeds vers oogt en uitstekend blijft verkopen (vorig jaar gingen 98.000 exemplaren over de toonbank), doet suggereren dat zei gelijk had. Toch zal in november een nieuwe editie van de Range Rover Evoque worden voorgesteld.

Gegeven de aanhoudende populariteit van de huidige editie, is het niet verrassend dat Land Rover bij de opvolger kiest voor een zorgvuldige evolutie van het huidige design. Belangrijkste wijziging is een neuspartij in Velar design met dezelfde geknepen koplampen. Het nieuwe ontwerp van de dagverlichting moet de tweede generatie Range Rover Evoque extra cachet geven. Anders dan de Velar krijgt hij geen inklapbare portier grepen. Weggewerkte deurklinken verminderen weliswaar de luchtweerstand, maar de nieuwe Range Rover Evoque heeft sowieso al duidelijk betere aërodynamische eigenschappen. Bovendien zijn de inklapbare portiergrepen niet goedkoop en het is niet de bedoeling dat de tweede generatie veel duurder wordt dan het huidige model.

Onderhuids verandert er wel veel bij de Range Rover Evoque. Zo wordt het onderstel veel stijver. Dat maakt het voor Land Rover eenvoudiger om het veercomfort te optimaliseren. Hoewel de buitenmaten globaal gelijk blijven, wordt de wielbasis iets opgerekt. Daardoor kan er meer ruimte voor de achterpassagiers worden gecreëerd. Door een efficiëntere plaatsing van de onderstel componenten neemt ook het volume van de bagageruimte toe. Insiders spreken van 10 procent extra.

De onderstel wijzigingen zijn ook noodzakelijk om ruimte te creëren voor de batterij (die voor de achteras komt te liggen) van de stekkerhybride aandrijflijn. Basisunit is een nieuwe 3 cilinder 1,5 liter turbobenzinemotor. Daarmee stoot de stekkerhybride Range Rover Evoque niet meer dan 45 gram CO2/km uit. In Nederland levert dat geen fiscaal voordeel op, maar elders wel. Land Rover plant ook een mild hybride versie. Die krijgt een 48 Volt systeem die zaken als de airconditioning van stroom voorziet. Dit betekent minder belasting van de verbrandingsmotor en dus een lager brandstofverbruik. Land Rover heeft evenwel geen plannen voor een volledig elektrische versie. Klanten die een dergelijke SUV zullen iets dieper in de buidel moeten tasten voor de zogeheten Road Rover. Dit model deelt zijn elektrische aandrijflijn met de opvolger van de Jaguar XJ.

Voor het dashboard van de nieuwe Range Rover Evoque kijkt Land Rover heel goed naar de Velar. Van dit familielid worden de dubbele aanraakschermen overgenomen. Op de middentunnel zal je geen versnellingspook meer tegenkomen omdat zelfs de basisversie van de nieuwe Range Rover Evoque de 9-traps automaat standaard krijgt. Land Rover pakt bij de tweede generatie uit met uitgebreide personalisatiemogelijkheden. De nieuwe Range Rover Evoque zal in dit opzicht niet onderdoen voor landgenoot Mini. Inzittenden kunnen sowieso rekenen op meer comfort omdat het windgeruis dankzij de verbeterde aërodynamische eigenschappen sterk wordt gereduceerd.

Er komen dus tal van aankleedmogelijkheden voor de nieuwe Range Rover Evoque, maar voor de rest houdt Land Rover het gamma beperkt. De 3-deurs Coupé keert niet terug. Ook de Convertible krijgt geen directe opvolger. In plaats hiervan zal de huidige editie nog 4 jaar worden doorgebouwd. Land Rover kopieert hiermee het modelbeleid van Volkswagen bij de Golf Cabrio. Van de nieuwe Range Rover Evoque hoeven wij ook geen SVR uitvoering te verwachten omdat de huidige V6 motor met pensioen wordt gestuurd en zal worden vervangen door een lijnunit. Daarvoor is onder de motorkap van de Range Rover Evoque geen plek. Maar het is denkbaar dat er op termijn een extra krachtige stekkerhybride versie komt. Deze ‘EVR’ zou dan een gecombineerd vermogen van minimaal 400 pk kunnen bieden.

Over de motorkap gesproken: Land Rover gaat op de nieuwe Range Rover Evoque een zogeheten ‘Transparent Bonnet’ introduceren. Die zorgt er voor dat je tijdens het rijden in het terrein er virtueel doorheen kan kijken. Onder de voorzijde van de Range Rover Evoque is een camera gemonteerd en het beeld daarvan wordt voor de bestuurder in de ruit geprojecteerd, waardoor het lijkt alsof je door de motorkap geen op de weg kijkt. De ‘Transparent Bonnet’ is ideaal wanneer je bergop rijdt en het na het bereiken van de top weer steil bergaf gaat. Je zit dan niet tegen de lucht aan te kijken, maar kan dan al zien hoe de weg naar beneden verloopt en of er obstakels zijn.

Met deze unieke optie en de eerder genoemde personalisatiemogelijkheden hoopt Land Rover dat de klant, ondanks dat de basisversie niet veel duurder gaat worden, vooral gaat kiezen voor de margerijkere duurdere uitvoeringen. Dan wordt ook de tweede generatie in de ogen van de boekhouders van het bedrijf weer een succes. Het huidige model is goed voor afgerond 10 procent van de totale Land Rover productie sinds 1948. De verkoopteller staat inmiddels op circa 750.000 exemplaren. Als de opvolger het nóg beter gaat doen in China, waar de Range Rover Evoque ook wordt gebouwd, dan zou die wel eens de productiegrens van 1 miljoen stuks kunnen gaan passeren.

Comments are closed.