Nieuwstelex

0

+++ Hef een lagere aanschafbelasting ( BPM ) op veiligere auto’s en een hogere taks op gevaarlijke wagens. Dat adviseren de rekenmeesters van het Centraal Planbureau. Zo’n maatregel zou de maatschappij volgens de onderzoekers grote voordelen opleveren: niet alleen minder verkeersslachtoffers, maar ook een flinke besparing op de kosten voor de gezondheidszorg. Auto’s worden steeds veiliger, zowel voor de inzittenden als voor de omgeving. Denk aan toepassingen als airbags, stabiliteitscontrole en kreukelzones. Toch zijn er qua bescherming bij een botsing of de mate waarin zij een ongeval kunnen voorkomen nog steeds grote verschillen tussen voertuigen. “Het is tijd om daar verandering in te brengen en om de veiligheid van voertuigen fiscaal te stimuleren”, zo meldt het Centraal Planbureau in een nieuw beleidsadvies. Door te gaan werken met verschillende belastingtarieven, kan de maatregel ‘budgetneutraal’ blijven, wat inhoudt dat de ingreep de overheid per saldo niets kost. Het gaat overigens niet om een nieuwe belasting, maar om een bestaande taks waarbij de hoogte afhankelijk wordt gemaakt van de veiligheid die is ingebouwd in de auto. Verzekeraars doen al vergelijkbare experimenten met lagere tarieven voor klanten die bepaalde veiligheidssystemen in hun voertuig hebben, zoals een automatisch remsysteem. In 2016 vielen 629 verkeersdoden en raakten 21.400 personen ernstig gewond in het verkeer. Veiligheid is daardoor een belangrijk maatschappelijk thema. De kosten die verkeersongevallen met zich meebrengen, bedragen jaarlijks 14 miljard euro. Omgerekend per kilometer die afgelegd wordt met een voertuig, gaat nu 4 cent naar verkeersveiligheid. Onderzoeker Joep Tijm van het Centraal Planbureau: “Bij het terugbrengen van emissies, wat we al fiscaal stimuleren via de aanschafbelasting, zie je dat de maatschappelijke kosten dalen. Dat moet ook kunnen bij voertuigveiligheid”. Hij ziet ook differentiëren met een andere belasting, zoals de motorrijtuigenbelasting, als optie. “Maar dat helpt niet bij de aanschaf van een auto”. Directeur Peter van der Knaap van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), een belangrijk onderzoeksbureau naar verkeersveiligheid, is heel blij met het advies. “Ik heb al eens gewaarschuwd dat we met de fiscale stimulering van ‘groene’ auto’s de veiligheid zijn vergeten in Nederland. Het is zonde als je de technologische vooruitgang niet benut en promoot”. Volgens Van der Knaap is het wel belangrijk dat niet alleen de auto’s safer worden, maar dat de overheid ook blijft investeren in veilige wegen, tunnels en bruggen en in handhaving. Momenteel is het fiscale regime dat het kabinet hanteert voor personenwagens vastgelegd in de zogeheten Autobrief II. Die loopt tot en met 2020. De RAI Vereniging waarschuwt al geruime tijd voor de hogere BPM die veiligheidsvoorzieningen met zich mee brengen. Dergelijke accessoires maken auto’s zwaarder en dus onzuiniger en duurder, waardoor automobilisten beducht zouden zijn om alle veiligheidsvoorzieningen te bestellen bij de aanschaf van een auto. +++

+++ CAR2GO breidt de autodeel service uit naar de luchthaven Schiphol door het openen van speciale parkeerplaatsen voor de elektrische auto’s. Daarmee ontstaat er voor klanten naar eigen zeggen een flexibele en milieuvriendelijke optie voor hun reis van of naar de luchthaven. Met de opening van 16 parkeerplaatsen met 8 laadpalen in de openbare parkeergarage van het World Trade Centre op de luchthaven Schiphol kunnen Car2go gebruikers vanaf nu 24 uur per dag, 7 dagen per week een elektrische Smart Fortwo pakken of parkeren. De nieuwe hub is op loopafstand van de terminal. De slagboom opent automatisch bij het in/uitrijden van de parkeergarage, doordat de kentekens van de Car2go auto’s automatisch herkend worden. De uitbreiding vergroot de mogelijkheden voor nationale en internationale gebruikers van de autodeel service. De luchthaven Schiphol is de tweede hub, na Stadshart Amstelveen, buiten de ring van Amsterdam waar klanten hun Car2go huur kunnen starten of beëindigen. In Amsterdam geldt het reguliere tarief van € 0,31 per minuut, inclusief verzekering, parkeer & oplaadkosten binnen het werkgebied. Op de luchthaven geldt een extra toeslag van € 8,90 per rit. In de maand september krijgen klanten die voor het eerst gebruikmaken van Car2go op Schiphol € 5,- terug, middels credits, welke te gebruiken zijn bij een volgende reis. Door de opening van de parkeerhub op de luchthaven kunnen klanten nu hun huur beginnen of eindigen in 13 Europese landen. Car2go, eigendom van het Daimler concern, gaat fuseren met Drive Now van BMW. Topman Oliver Rupert laat weten: “Wij wachten nog op groen licht. In de nieuwe opzet wordt uitbreiding naar andere steden een belangrijk onderwerp. Het samengevoegde bedrijf wordt echter meer dan alleen autodelen”. In de fusie neemt Daimler ook Moovel en Mytaxi mee. BMW brengt naast Drive Now tevens Park Now en Charge Now in. +++

+++ CITROEN heeft 400.000 exemplaren van de nieuwe C3 gebouwd. Dit jaar alleen al rolden er 160.000 stuks van de band. Afgelopen maart dit jaar meldde Citroën trots dat de huidige generatie C3 sinds zijn lancering in november 2016 al 300.000 keer het levenslicht heeft gezien. Nog geen 6 maanden later zijn daar weer 100.000 stuks bijgekomen, wat de productieteller dus op 400.000 exemplaren brengt. Daarmee is de C3 het bestverkopende model van Citroën. 40 % van de klanten kiest voor het hoogste uitrustingsniveau Shine. Daarnaast opteert 65 % voor een in 2 kleuren uitgevoerde C3 en 55 % voor de optionele Airbump stootkussens op de portieren. Een kwart van alle kopers kiest voor een interieur dat in een opvallende kleur is afgewerkt. In Nederland zijn in de eerste 8 maanden van dit jaar 3.203 exemplaren van de C3 verkocht. De Citroën wordt overigens niet in Frankrijk, maar in Slowakije geproduceerd. De C3 rolt eveneens in Indonesië van de band. +++

+++ Italianen zijn de grootste DIESEL fans van Europa. Er worden aldaar meer oliegestookte auto’s verkocht dan in het veel grotere Duitsland. Toch neemt de populariteit van diesel in Europa gestaag af: in het eerste halfjaar van 2018 daalde de verkoop van oliestokers met 15,5 %, terwijl de automarkt als geheel juist 2,9 % pluste. De Europese autoconsument kiest steeds vaker voor een benzinemodel. Daarvan steeg de afzet met 19,8 %. Elektrische auto’s gingen 43,8 % vaker over de toonbank. Gemiddeld koos in het eerste semester 36,3 % van de Europeanen nog voor een diesel. In het Verenigd Koninkrijk kregen oliegestookte auto’s de grootste klappen. De afzetdaling bedroeg daar meer dan 30 %, waardoor het verkoopaandeel terugviel van 46,7 % naar 32,6 %. Andere Europese landen waar diesels duidelijk uit de gratie raakten waren Slovenië (-27,8 %), Finland (-20,6 %), Letland (-20,6 %) en België (-20,2 %). Tegen de trend in bewogen 3 Europese markten: In Roemenië (+5,5 %), Estland (+5,4 %) en Bulgarije (+4,6 %) steeg de verkoop van dieselauto’s juist. In het eerste halfjaar van 2018 was de afzetaandeel van oliegestookte modellen in Italië zoals gezegd het hoogst: er gingen aldaar 602.329 stuks van dergelijke auto’s over de toonbank, hetgeen goed was voor een marktaandeel van 53,7 %. Italië nam daarmee het stokje van Duitsland over. Daarna volgden Duitsland (590.775 registraties en 32,1 %), Verenigd Koninkrijk (479.202 en 32,6 %), Frankrijk (428.612 en 40,3 %) en Spanje (271.734 en 37,0%). Er zijn 5 Europese landen waar de dieselauto nog de meerderheid van de nieuw verkopen genereert. Dat zijn afgezien van Italië de (veel kleinere) markten Bulgarije (56,4 %), Ierland (55,4 %), Portugal (52,9 %) en Estland (47,6 %). Nederland heeft het kleinste marktaandeel voor dieselauto’s: 14,2 %. Op afstand volgen Hongarije (23,5 %), Finland (24,0 %), Polen (24,2 %) en Letland (26,9 %). Het Europees Gemiddelde bedraagt 36,3 %. Van Nederland wordt vaak gezegd dat wij voorop lopen in trends op de automarkt omdat wij geen voorkeuren beïnvloedende sterke industrie op dit gebied hebben, maar tegelijkertijd wel een moderne en welvarende natie zijn. Dus dat belooft wat.

+++ Op haar 1.500 hectare grote testdomein in Chelsea in de Amerikaanse staat Michigan heeft FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) een nieuw parcours ingericht dat speciaal bestemd is voor autonoom rijdende voertuigen. De fabrikant kan daar onder meer proeven “op snelwegsnelheden uitvoeren. Ook heeft FCA obstakels en tunnels ingebouwd. Het doel is om te experimenteren met autonoom rijdende voertuigen in omgevingen met variabele lichtomstandigheden. Het parcours kan ook worden gebruikt voor proeven met automatische remsystemen. Er wordt door FCA ook onderzoek gedaan naar de communicatie tussen voertuigen onderling en met hun omgeving (internet der dingen). Met het testcentrum is een investering van €26 miljoen gemoeid. +++

+++ FORD gaat de eigenaren van ongeveer 50.000 elektrische auto’s vragen de daarbij geleverde oplaadkabels terug te brengen omdat die brand kunnen veroorzaken. De fabrikant stelt dat er daadwerkelijk voertuigen in de hens zijn gevlogen, maar weigert te zeggen om hoeveel exemplaren het gaat. De kabels horen bij onder meer elektrische versies van de Focus en de C-Max die gebouwd zijn tussen 2012 en 2015. Van die modellen zijn er meer dan 100.000 stuks verkocht. Ford zal de betrokken klanten per e-mail informeren dat ze de 120 volt kabel bij de dealer moeten omruilen voor een nieuw exemplaar. Die zijn voorzien van een zogeheten ‘thermistor’ die het opladen automatisch stopt als de stekker of het oplaadpunt oververhit dreigen te raken. Tegelijk waarschuwt Ford de automobilisten dat ze thuis van een geschikt oplaadpunt gebruik moeten maken om problemen te voorkomen. +++

+++ FRANKFURT moet diesels een inrijdverbod opleggen. De toelatingseisen voor de huidige milieuzone worden flink aangescherpt met als gevolg dat de rechtbank in Wiesbaden in het voordeel van milieuorganisatie Deutsche Umwelt Hilfe (DUH), dat een rechtszaak had aangespannen tegen de stad vanwege de te hoge stikstofwaarden in het centrum, heeft besloten. Dieselvoertuigen tot en met emissieklasse Euro 4 mogen vanaf 1 februari het centrum van Frankfurt niet meer in. Voor Euro 5 diesels geldt het verbod vanaf september volgend jaar. Het is daarmee het strengste dieselverbod in Europa tot nu toe. Volgens de rechter is het verbod noodzakelijk omdat alle andere voorstellen vanuit de gemeente tot nu toe nog niet hebben geleid tot een effectieve vermindering van de stikstofdioxide-emissies. Het inrijdverbod gaat gelden voor de huidige milieuzone van Frankfurt. Deze beslaat het gebied binnen de ringweg rond de stad. Frankfurt is één van de steden in Duitsland die al jaren een milieuzone heeft. Om erin te mogen rijden, is een milieusticker nodig; een vereiste die ook geldt voor auto’s met een buitenlands kenteken. In het algemeen geldt dat dieselvoertuigen van vóór 2001 en benzinemodellen van vóór 1993 de milieuzone niet in mogen. DUH klaagde in totaal 4 Duitse steden aan in de deelstaat Hessen. Frankfurt, Darmstadt, Wiesbaden en Offenbach. Er is al een inrijdverbod voor oudere diesels in Hamburg. Stuttgart, het bolwerk van de Duitse auto-industrie, volgt in 2019. In ons land wil Arnhem volgend jaar een dieselverbod invoeren. +++

+++ Verzekeraars hebben voor €101 miljoen aan FRAUDE opgespoord. In 2017 werden er 11.500 gevallen met onjuiste claims ontdekt, een record. De auto kwam daarbij veelvuldig voor. De €101 miljoen die het Verbond van Verzekeraars noemt, is de hoogste besparing door fraudeaanpak in de laatste 5 jaar. Over deze periode komt het totaal op €452 miljoen. Het aantal ontdekte gevallen steeg in 2017 met 15 %. Door aan de opsporing van fraude prioriteit te geven, geeft het Verbond van Verzekeraars een duidelijk signaal dat afschrikwekkend moet werken. +++

+++ LAMBORGHINI werkt aan een facelift voor de Huracán, die sinds 2014 op de markt is. Naast onder meer over nieuwe bumpers kunnen wij rekenen op een gewijzigd interieur. Waar de middenconsole in de huidige Huracán een knoppencircus is, wordt dit in het kader van de facelift vervangen door een groot touch screen. Via dit display dient de bestuurder dan zaken als infomedia, de airconditioning en de voertuiginstellingen te bedienen. Uiteraard komt het touch screen uit de schappen van de Volkswagen Groep, maar het zal wel de typische hexagon huisstijl van Lamborghini krijgen. Daarnaast krijgt de V10 motor een kleine vermogen upgrade. Momenteel is de Huracán 580 pk (achterwielaandrijving) of 610 pk (vierwielaandrijving) sterk. De verwachting is dat Lamborghini de vernieuwde editie in de eerste helft van volgend jaar zal presenteren. +++

+++ Afgelopen maand werden 21.272 nieuwe LEASE auto’s op kenteken gezet; in augustus 2017 waren dat er slechts 13.846. Daarmee werd een toename van 53,6 % gerealiseerd. Het augustuscijfer is positief beïnvloed door de voorraad name van menig leasebedrijf om daarmee te anticiperen op de naderende prijsstijgingen als gevolg van de nieuwe WLTP methode van CO2-uitstoot vaststelling. Daarnaast profiteert de zakelijke leasemarkt nadrukkelijk van de economische groei in Nederland en is private lease langzamerhand een volwaardig alternatief aan het worden voor de autoconsument. De 10 populairste leasewagens in augustus waren achtereenvolgens de Volkswagen Up met 1.143 registraties, de Volkswagen Polo (918), de Renault Clio Estate (669), de Opel Astra Sports Tourer (656), de Ford Fiesta (637), de Renault Clio (535), de Kia Picanto (507), de Renault Mégane Estate (490), de Peugeot 208 (439) en de Nissan Qashqai (427). Na 8 maanden staat het aantal nieuwe leasewagens dit jaar op 158.032 stuks; een toename van 34,0 % ten opzichte van dezelfde periode van 2017, toen er 117.921 registraties waren. Marktleider Volkswagen doet het goed in beide leasemarktsegmenten en ziet haar marktaandeel dit jaar klimmen naar 15,7 % (2017: 15,0 %). De nummers 2 en 3, Renault en Opel, blijven wat achter bij de marktgroei en zien hun marktaandeel licht dalen naar respectievelijk 9,5 en 8,7 %. Vrijwel alle grote merken verkopen dit jaar echter meer leasewagens. Alleen Fiat doet het slecht. Dit Italiaanse merk zag haar marktaandeel halveren naar 1,1 %. +++

+++ NISSAN bevestigt berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl dat er een opvolger van de 370Z aan komt. De inmiddels bijna 10 jaar oude sportauto begint in zijn huidige vorm behoorlijk op leeftijd te raken. Dat komt niet in de laatste plaats door zijn zware, atmosferische 3,7 liter V6 motor. Daarom zijn de Japanners druk bezig met een opvolger. Die krijgt de 2,0 liter 4 cilinder unit met variabele compressie (bekend van de Infiniti QX50) of het 405 pk sterke 3,0 liter V6 blok van dezelfde dochter; die zou dan, gegeven het motorvermogen, ‘400Z’ kunnen gaan heten. Er wordt gespeculeerd dat een conceptversie van de nieuwe ‘Z’ tijdens de Tokyo Motor Show van 2019 (wat niet geheel toevallig samenvalt met het 50-jarig bestaan van de illustere voorganger 240Z) zal worden gepresenteerd. Het productiemodel moet het jaar erna klaar zijn. +++

+++ Bijna 9 op de 10 SCHOLEN ervaren verkeersproblemen in de directe omgeving. Dat is niet vreemd: in de buurt van scholen gebeurden de afgelopen 3 jaar ruim 10.000 ongelukken. En dat is “echt te veel”, vindt minister Cora van Nieuwenhuizen. De vele ongevallen en de gevaarlijke situaties zijn scholen een doorn in het oog. Liefst 88 % van hen zegt problemen te ervaren met de verkeerssituatie. Vooral rondom basisscholen zijn er problemen. Foutparkeren, drukte op toegangswegen, te hard rijden en onoverzichtelijke verkeerssituaties zijn daarbij de meest genoemde knelpunten. De chaos is soms zo groot, dat ouders met elkaar op de vuist gaan. Van Nieuwenhuizen zegt te schrikken van het hoge aantal ongelukken in de buurt van scholen. “Wij hebben verkeersveiligheid als prioriteit, dus ik wil er echt naar streven dit aantal naar beneden te krijgen”. De minister doet daarvoor een oproep aan gemeenten en ouders. “Het lijkt me alle hens aan dek voor gemeenteraden en wethouders die hiervoor verantwoordelijk zijn. Ik denk ook dat ouders het goede voorbeeld moeten geven. Ga toch alsjeblieft niet met de auto je kind naar school brengen. Pak zelf ook die fiets, doe het op een veilige manier”. Het is niet eenvoudig om het aantal ongelukken terug te dringen volgens hoogleraar verkeerspsychologie Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen. “Eigenlijk moet je het per situatie bekijken. Daarnaast is het belangrijk om bij de bouw van nieuwe scholen goed te kijken naar het verkeer in de omgeving”. Ook gedrag is volgens de hoogleraar een belangrijke oorzaak van onveilige situaties, daarom pleit hij voor meer handhaving. Wat zeker niet helpt zijn maatregelen die autogebruik bevorderen, zoals aanleg van extra parkeerplaatsen. “Dat werkt averechts. Hoe meer je faciliteert, hoe meer mensen er gebruik van gaan maken, hoe onveiliger het wordt”. +++

+++ TOYOTA vraagt 8.758 Nederlandse eigenaren van een Prius of C-HR Hybrid een bezoek te brengen aan de garage. De dealer zal dan onderzoeken of er slijtage is opgetreden aan de bedrading van de bedrading van de vermogensregelaar. Wereldwijd roept Toyota 1,03 miljoen auto’s die tussen juni 2015 en mei 2018 van de band zijn gerold terug naar de garage. Ongeveer de helft van alle voertuigen die gecontroleerd moeten worden, zijn in Japan verkocht, zo heeft een woordvoerder van de Japanse autofabrikant. In de Verenigde Staten gaat het om 192.000 eenheden van de Prius. Bij ons gaat het om 7.483 exemplaren van de C-HR en 1.275 stuks van de Prius. Uit een steekproef van Toyota is gebleken dat er “in minder dan 1 % van de gevallen sprake was van slijtage bij één van de kabels. In het ergste geval zou dit kortsluiting kunnen veroorzaken. Vooralsnog is slechts één geval bekend waarbij er sprake was van rookontwikkeling. Bij alle teruggeroepen auto’s worden de betreffende kabels uitvoerig gecontroleerd, zo zegt de Toyota importeur toe. Ook als er geen sprake is van slijtage wordt een verdikking rond de kabels aangebracht om eventuele toekomstige problemen te voorkomen. Dit gebeurt uiteraard kosteloos. Alle Nederlandse eigenaren van een Prius of C-HR die een bezoek aan de garage moeten brengen, krijgen spoedig bericht van de importeur. +++

+++ De verkopen van TWEEDEHANDS auto’s zijn afgelopen maand hoger uitgevallen dan die in dezelfde maand een jaar eerder. Zowel autobedrijven als particulieren verkochten meer occasions dan in augustus 2017. Zij brachten vorige maand 101.896 tweedehands personenauto’s aan de man, hetgeen ruim 13 % meer was dan een jaar eerder. Particulieren vonden een koper voor 53.929 auto’s. Dat is 1,7 % meer dan in augustus 2017. Volkswagen blijft het populairste merk voor occasions. Daarvan verruilden er 19.479 van eigenaar. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij de in de zomer van 2019 te presenteren, volgende generatie Golf gaat leveren met 2 verschillende milde hybride systemen: 12 Volt en 48 Volt. Het laatste type is duurder om te produceren omdat er een separaat stroomcircuit aangelegd moet worden, maar het voordeel is dat er meer mogelijkheden zijn voor een krachtigere elektromotor. Dat zorgt voor een lager brandstofverbruik én een hoger gecombineerd vermogen. Zo zou de volgende generatie Golf GTI dankzij een 48 Volt systeem en een elektrische turbo meer dan 260 pk kunnen leveren. Het 12 Volt systeem zal worden toegepast op lichtere motoren, waaronder de 1.0 TSI 3 cilinder unit. Ook hiermee worden brandstofverbruik en CO2-uitstoot gereduceerd met behulp van een kleine elektromotor. Naast de 1.0 TSI (en de 2.0 TSI unit voor de GTI en de R) wordt de nieuwe generatie Golf leverbaar met een nieuwe versie van de 2.0 TDI dieselkrachtbron die eerder al zijn opwachting maakt in modellen van zustermerk Audi en die een basisvermogen van 136 pk krijgt.

+++ Een vijfde van alle potentiële autokopers stelt zijn aanschaf uit vanwege dreigende milieuzones en ruim de helft beklaagt zich over lange levertijden of het helemaal niet leverbaar zijn van het gedroomde voertuig vanwege de WLTP . Dit blijkt uit marktonderzoek uitgevoerd in augustus door het Duitse onderzoekbureau Puls onder 1.005 Duitse consumenten en waarover Automobiel Management. Vooral de nieuwe WLTP meetmethode zal een rem op de nieuw verkoop zetten, zo is de verwachting, omdat veel autofabrikanten niet klaar zijn voor de vanaf 1 september geldende meetmethode en auto’s slechts beperkt leverbaar zijn. 13 % van de ondervraagde autokopers laat weten dat ze hierdoor hun aanschaf uitstellen. Nog eens 8 % klaagt over langere levertijden en 9% heeft te horen gekregen dat hun auto niet leverbaar is. Lichtpuntje is dat door alle onzekerheid de occasionhandel in de lift zit. 48 % van de autokopers besluit uiteindelijk een tweedehands exemplaar te kopen en 27 % doet daarbij water bij de wijn: zij kiezen voor een ander model dan in eerste instantie gespecificeerd, maar wel van het gewenste automerk. In Nederland weet de consument eigenlijk niet waarom personenwagens duurder worden. Liefst 84 % van de automobilisten heeft nooit van de WLTP gehoord en weet dus niet waarom de prijs van de meeste modellen vanaf 1 september hoger is geworden. Ook na een beknopte toelichting over de nieuwe testmethode voor brandstofverbruik blijft nog veel onduidelijk. Dit en meer blijkt uit onderzoek dat Toyota heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau DirectResearch. Afgelopen jaren is al veel gezegd over het verschil tussen werkelijke en officiële brandstof verbruikscijfers van personenauto’s. Daarom is per 1 september een nieuwe testmethode van kracht, die de oude NEDC testmethode gaat vervangen. Doel van deze zogenaamde WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is om de testcijfers voor brandstofverbruik dichter bij de realiteit te brengen. In werkelijkheid blijft het verbruik van een geteste auto volgens NEDC en WLTP hetzelfde. De WLTP testmethodiek benadert echter een gemiddelde autorit van nu beter. WLTP resulteert vaak in een hoger testcijfer voor brandstofverbruik, dat direct is gekoppeld aan de CO2-uitstoot. In Nederland is deze CO2 vervolgens volledig gekoppeld aan de Belasting Personen Motorvoertuigen (BPM). Ergo hoe hoger de CO2-uitstoot van een auto, hoe meer BPM inkomsten voor de staatskas. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste mensen het prima vinden dat brandstofverbruiktests strenger worden, maar 80 % van hen vindt dat de staatskas hierdoor geen extra BPM inkomsten mag krijgen. Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna 7 van de 10 automobilisten het belangrijk vinden dat auto’s zo min mogelijk CO2, stikstof en fijn stof uitstoten. In tegenstelling tot veel andere automerken heeft Toyota alle personenauto’s uit het modelaanbod laten testen. Het modelaanbod is hierdoor net zo breed als vóór 1 september en klanten zijn niet gedwongen tot keuze uit voorraadmodellen. Dus ook na 1 september stellen Toyota klanten hun auto zelf samen. Bij diverse automerken is het modelaanbod verkleind en dient de klant vaker uit voorraadmodellen te kiezen. Het onderzoek laat zien dat 50 % van de respondenten geen voorraadauto wenst, maar juist zelf zijn of haar auto wil samenstellen.

Reageren is niet mogelijk.