Luxeprobleem: Skoda kan Kodiaq GT niet in Europa bouwen

0

Dit zijn de eerste officiële foto’s van de grote coupéachtige SUV van Skoda. Het model zou een mooie aanvulling vormen op het Europese gamma van het Tsjechische merk, maar helaas: deze zogeheten Kodiaq GT is alleen bestemd voor China.

Skoda heeft in Europa een luxeprobleem namelijk te weinig productiecapaciteit. In de bestaande fabrieken worden overuren gedraaid om aan de onverwacht hoge vraag naar de Karoq en Kodiaq te voldoen. De komst van de Skala en een nieuwe SUV voor het B segment zal de productiesituatie er niet beter op maken. En dus heeft Skoda met pijn in het hart moeten besluiten dat de Kodiaq GT alleen voor China bestemd is.

In China heeft Skoda dus blijkbaar nog wel productiecapaciteit over, ondanks dat de markt daar als kool groeit. Dat komt ook omdat de bouw van nieuwe fabrieken aldaar aan minder (milieu)regels is gebonden. Skoda wil zich in China de kaas niet van het brood laten eten en investeert daarom stevig in nieuwe modellen en extra productiecapaciteit. Het is eten of gegeten worden. China is nu al wereldwijd de grootste afzetmarkt voor Skoda.

Meer nog dan in Europa kan de autoconsument in China maar geen genoeg hebben van SUV modellen. Velen van ons prefereren een stationwagon, maar dat is een carrosserietype dat in het Aziatische land niet of nauwelijks een rol speelt. En als je dan meer ruimte wilt dan een hatchback kan bieden, of een praktischer koetswerk dan de sedan, dan kom je al snel uit bij de SUV. Een coupéachtig model is dan een variatie op een populair thema. De Kodiaq GT is 4,63 lang en 1,88 meter breed. De hoogte bedraagt 1,65 meter.

Veel scheelt het verschil in dakhoogte niet: slechts enkele centimeters. De carrosserielengte is globaal gelijk aan die van de gewone Kodiaq (4,70 meter). De wielbasis is met 2,79 meter identiek. Maar de Skoda heeft desondanks een duidelijke gedaantewisseling ondergaan. Om het sportieve karakter van deze GT versie te accentueren, is hij voorzien van sportstoelen, een afgeplat stuurwiel, een digitaal instrumentarium, sfeerverlichting, een panoramadak en rode instrumentariumverlichting (de kleur van snelheid). Motorisch is er de keuze uit een 186 pk of 210 pk versie van de 2.0 TSI benzinemotor. De instapversie heeft het 1.4 TSI blok met 150 pk onder de kap. Vierwielaandrijving en een 7-traps DSG automaat zijn standaard op de krachtigste versie.

Comments are closed.