Test Nissan Qashqai 1.3 DiG-T

0

Waarom de korte test?

Waar zou Nissan zijn zonder de Qashqai? Deze cross-over was vorig jaar goed voor meer dan de helft van de verkopen van het Japanse merk in Nederland. Geen enkel ander model van Nissan komt daar in de buurt. De Micra volgt op grote afstand en voor de rest zijn de verkopen kruimelwerk. Maar dit jaar staat de belangstelling voor de Qashqai onder druk. Dat komt deels door zijn vergevorderde leeftijd (over uiterlijk 2 jaar zal hij worden afgelost) en deels door de sterk toegenomen concurrentie. Nissan voert nu bij de Qashqai een harttransplantatie uit door er een nieuwe benzinemotor in te hangen: de samen met alliantiepartner Renault en Mercedes-Benz ontwikkelde 1,33 liter turbobenzine 4 cilinder.

Wat voor auto is het?

Met de Qashqai zal Nissan de geschiedenis in gaan als de uitvinden van de cross-over. De combinatie van de rijeigenschappen, prestaties, verbruik en prijs van een hatchback enerzijds met de hoge zitpositie, royale ruimteaanbod stoere uitstraling en (vermeende) terreincapaciteiten van een SUV maakte van het model direct een doorslaand succes. Nog steeds verkoopt de Qashqai uitstekend en in diverse landen staat hij in de modellen top10. Maar stilstand is achteruitgang en dus blijft Nissan haar populaire cross-over verbeteren, ook omdat het momenteel zo’n beetje de enige kurk is waar het merk afzettechnisch op drijft.

De nieuwe motor moet voor meer rij plezier en een lager verbruik zorgen. De 1,33 liter unit vervangt de 1.2 DIG-T met 115 pk en de 163 pk sterke 1,6 liter krachtbron. Hij is er in de vermogensmaken 140 pk en 160 pk. Aan maximum koppel is er 240 Nm respectievelijk 260 Nm beschikbaar. Dat is 50 Nm en 10 Nm meer dan de oude benzinemotoren konden leveren. Dankzij een partikelfilter voldoet de 1,33 liter aan de jongste emissienorm. Ook de onderhoudskosten vallen lager uit omdat de eigenaar zich niet elke 20.000 kilometer voor een beurt hoeft te melden, maar pas na 30.000 kilometer.

De 1.3 DIG-T unit is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. De 160 pk versie zal later ook leverbaar worden met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Dan stijgt het motorkoppel naar 270 Nm. Vierwielaandrijving behoort niet tot de mogelijkheden. Nissan levert de Qashqai voortaan ook een vernieuwde 1,5 liter dieselmotor die er 5 pk op vooruit is gegaan (115 pk in plaats van 110 pk). Later volgt een 1.7 dCi met 150 pk. Die zal wel in combinatie met vierwielaandrijving besteld kunnen worden.

Is het wat?

De test van de nieuwe Qashqai 1.3 DIG-T maakt duidelijk dat de nieuwe benzinemotor prima op zijn taak berekend is om de cross-over aan een vlot prestatieniveau te helpen, ook in 140 pk configuratie. Er is geen noodzaak om extra te investeren in de 160 pk uitvoering (tenzij je zelf niet wilt schakelen). Het duurt weliswaar merkbaar even voordat de turbo tot leven komt, maar de vermogenafgifte is mooi lineair. Ook heeft de nieuwe benzinemotor een soepel karakter. In de Mercedes-Benz A klasse klinkt de 4 cilinder wat rauw, maar blijkbaar past Nissan in de Qashqai meer isolatiemateriaal toe zodat er hier geen akoestische klachten zijn. Op de snelweg heb je daardoor niet of nauwelijks last van motorgeluid, maar de grote, hoekige buitenspiegels produceren nogal wat windgeruis.

De 7-traps automaat met dubbele koppeling bevalt veel beter dan de oude CVT, die voor een dominant aanwezige motordreun zorgde. Hij wissels soepel van versnelling en maakt een verfijnde indruk, maar komt vanuit stilstand wat aarzelend op gang. Daardoor zit je met de handgeschakelde uitvoering sneller op 100 km/u. In beide transmissiegevallen kan de sprintklus overigens worden afgewerkt in minder dan 10 seconden. Van de topversie (160 pk / 270 Nm, 7-traps DCT automaat) bedraagt de CO2-uitstoot 131 gram/km. Voor de rest is er bij de Qashqai in rij technisch opzicht weinig veranderd. Dat betekent geen al te scherp weggedrag, maar wel een goed veercomfort. De besturing is nauwkeurig en licht, waardoor manoeuvreren in de stad simpel is.

Nissan monteert tegelijkertijd met de motorische update van de Qashqai een nieuw infomediasysteem. Het 7,0 inch aanraakscherm ziet er precies hetzelfde uit, maar de software is geheel herzien. De installatie reageert nu lekker snel en het display maakt een veel modernere indruk. Het scherm kan overweg met veegbewegingen en de navigatiesoftware is afkomstig van TomTom. Met uitzondering van de basisversie van de Qashqai is Apple CarPlay en Android Auto standaard. Ook is er een snelkeuze menu. Toch is het niet allemaal koek en ei. Het display is nog steeds te donker en onmogelijk afleesbaar als de zon er op schijnt. Maar dat neemt niet weg dat er sprake is van een enorme verbetering ten opzichte van de oude installatie.

80%
80%
Awesome

Net als voorheen is de Qashqai een prima allrounder die nergens serieuze steken laat vallen. Hij is praktisch, netjes afgewerkt en rijdt relaxt. Al met al een prima gezinswagen. Zowel het infomediasysteem als de benzinemotor is aanzienlijk verbeterd. Ook de nieuwe automaat is een grote sprong voorwaarts. Al met al is de Qashqai een veel betere aanbieding geworden. Dat zal helpen om de verkopen weer een impuls te geven.

  • 8
  • User Ratings (12 Votes)
    7.2

Comments are closed.