Porsche trekt zijn knip voor elektrische transformatie

0

Porsche doet 6 miljard euro aan investeringen en neemt 1.200 nieuwe medewerkers aan voor de Taycan, een verdere ontwikkeling van het productieproces en voor een ongeëvenaard kennisoffensief. Daarbij staat elektrische mobiliteit centraal. Porsche wil daarmee haar toekomst als sportwagenmerk veilig stellen.

“Wij verwachten dat meer dan 50 procent van de door ons geleverde auto’s in 2025 elektrisch zal zijn”, zegt Lutz Meschke, vice-voorzitter van de raad van bestuur en CFO van Porsche (foto). “Dat betekent aanzienlijke investeringen in de ontwikkeling van nieuwe modellen en de productie-infrastructuur, maar ook in de opleiding van werknemers. Niettemin blijft het strategische doel van een winstmarge van tenminste 15 procent bestaan. Inkomsten uit digitale producten en services gaan steeds meer meetellen in onze bedrijfsvoering”.

De eerste volledig elektrische auto van Porsche is de nieuwe Taycan. Die wordt straks gebouwd in de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen. De introductie van de Taycan levert daar 1.200 nieuwe banen op, waarmee het model één van de grootste banenmotoren is in de geschiedenis van Porsche. Er wordt namelijk afscheid genomen van de traditionele lopende band. Met de zogeheten Flexi lijn is Porsche de eerste autofabrikant die gebruik maakt van onbemande transportsystemen die in het productieproces worden geïntegreerd. Onder de streep levert dit flexibiliteit van veelzijdige montage op. Verder maakt Porsche het op deze manier mogelijk om het aantal werkcycli op dezelfde hoeveelheid ruimte te verhogen. Het productieproces van de Taycan is overigens CO2 neutraal. Doel is om in de toekomst een fabriek zonder milieu-impact te realiseren.

Porsche zet zwaar in op het vergroten van kennis van medewerkers. Daarvoor wordt bijvoorbeeld een nieuw trainingscentrum in Zuffenhausen geopend. Ook slaat Porsche net als in het verleden een brug tussen de autosport en de serieproductie modellen. Zo vertrouwt de Taycan net als de drievoudige Le Mans winnaar 919 Hybrid op innovatieve 800 Volt technologie,. Een vloeistofgekoelde lithium/ion batterij maakt hier onderdeel van uit. Voor de Taycan betekent dit dat de 800 Volt architectuur garandeert dat de accu in slechts 4 minuten is op te laden, waardoor voldoende energie wordt gegenereerd om 100 kilometer te rijden (volgens de NEDC meetmethode). De overdracht van kennis van de autosport naar de serieproductie modellen bereikt straks een geheel nieuw niveau wanneer Porsche deelneemt aan de Formule E in het seizoen 2019/2020.

Om snel te kunnen laden zijn krachtige en snelle laadsystemen nodig. Met de zogeheten Porsche Mobile Charger Connect is de Taycan straks thuis snel tot 22 kW op te laden tijdens de nachtelijke uren. Daarnaast is er een inductief (snoerloos) alternatief. Porsche draagt tot eind 2019 bij aan de bouw van 400 snellaadstations in Europa die ieder tot 350 kW kunnen leveren. Het merk doet dat samen met Audi, BMW, Daimler en Ford binnen de joint venture Ionity. Ook in Noord Amerika worden soortgelijke initiatieven ontwikkeld. Daarnaast is Porsche van plan om voor de marktintroductie van de Taycan meer dan 2.000 oplaadpunten te installeren op toeristische bestemmingen in 20 markten, waaronder hotels. Klanten krijgen via de oplaadservice van Porsche toegang tot het laadnetwerk van een groot aantal verschillende aanbieders. Hij rekent vervolgens centraal af.

Verkopen

In de eerste 9 maanden van dit jaar heeft Porsche 196.562 auto’s afgeleverd. Dat is een toename van 6 procent vergeleken met dezelfde periode in 2017. De sportwagenfabrikant deed het vooral goed in Europa, waar 66.551 auto’s werden afgeleverd (+9 procent). In Duitsland lag dat aantal op 24.709, wat neerkomt op een toename van 13 procent. China bleef de grootste markt voor Porsche met 56.254 afgeleverde auto’s (+4 procent). In Nederland wist Porsche ongeveer even hard te groeien als de markt. Dat was vooral aan de Cayenne te danken. Meschke verwacht dit jaar het verkooprecord van 2017 te evenaren. Dat staat op 246.375 afgeleverde auto’s.

Op modelniveau werd met de Panamera de grootste afzetstijging gerealiseerd. Tot en met eind september werden er liefst 60 procent meer exemplaren van de 5-deurs sportwagen afgeleverd. De 911 zit ook in de dubbele groeicijfers (19 procent). Wat absolute aantallen betreft, blijven de Macan (68.050 eenheden) en Cayenne (49.715 auto’s) aan de top staan. Porsche is de dieselmotoren aan het uitfaseren. Begin oktober werd op de autosalon van Parijs de vernieuwde Macan voorgesteld. Hoewel steeds meer klanten van Porsche voor een stekkerhybride model kiezen (meer dan 60 procent van alle in Europa afgeleverde exemplaren van de Panamera is uitgerust met een dergelijke aandrijflijn), zal de Macan alleen in 100 procent benzineconfiguratie leverbaar worden.

Comments are closed.