Prijzig maar perfect: test Porsche Panamera GTS

0

Waarom de korte test?

Wat het Double Black Label is voor Johnnie Walker, dat zijn de letters GTS voor Porsche: een pittiger eindproduct dankzij een andere ingrediënten mix. Binnen het Panamera gamma vult hij het gat tussen de 4S versie en de Turbo uitvoering. De GTS is ook verkrijgbaar als meer praktische Sport Turismo.

Wat voor auto is het?

Volgens Porsche biedt de Panamera met de zwarte GTS letters boven zijn achterbumper het beste van twee werelden: een combinatie van enerzijds het comfort, de verfijning en de luxe van de 4S met anderzijds een voor circuitgebruik aangescherpt onderstel dat moet zorgen voor extra atletische rijeigenschappen, desnoods met vier man aan boord.

Onder de motorkap zit dezelfde dubbel geblazen 4,0 liter V8 als bij de Turbo, maar het vermogen is teruggeschroefd tot 460 pk. De Panamera GTS kan daarmee in 4,1 seconden naar 100 km/u sprinten. Als emissiewaarde wordt 235 gram CO2/km opgegeven. Daarmee is de uitstoot van de Panamera GTS iets (3 gram) gunstiger dan die van de Turbo uitvoering. Hij heeft overigens dezelfde uitklapbare spoiler als de topversie uit het gamma.

Dat vierwielaandrijving standaard is, is vandaag de dag vanzelfsprekend, al is het alleen maar omdat de 4S ook tractie rondom heeft. Bij de prijs inbegrepen zijn ook luchtvering (eveneens zachtjesaan een must aan het worden) met adaptieve dempers. Het sportonderstel is wat scherper afgesteld. Vierwiel sturing is optioneel en dat geldt ook voor de keramische remschijven, de 21 inch velgen van de testauto (een maatje minder is standaard), een adaptieve stabilisatorstang (waarvoor gebruik wordt gemaakt van 48 volt techniek) en Torque Vectoring.

Het interieur heeft een Alcantara kuur ondergaan en de buitenzijde van de Panamera GTS een zwarte schminkbeurt. De speciale logo’s, de spoilerlip onder de voorbumper, de stijlen rond de ruiten, de dubbele uitlaatpijpen, de donkerkleurige achterlichten: alles ziet er (extra) sinister uit.

Het genoemde Alcantara tref je aan op het sportstuur. Verder is het dashboard opgesierd met het analoge klokje van het Sports Chrono Pack.

Tegen meerprijs kan je een speciaal interieurpakket bestellen dat gordels in carrosseriekleur, GTS logo’s op de hoofdsteunen en contrasterend stiksel omvat. Het dashboard is prachtig afgewerkt en het interieur is relatief ruim (alhoewel de Panamera natuurlijk een 4-zitter is). Nieuw voor de complete modelreeks is voorruitprojectie die programmeerbaar is. Dat kan je via het multimediasysteem tamelijk eenvoudig aan jouw persoonlijke wensen aanpassen via een sleepbeweging met icoontjes. Snelheid, chrono’s, rondetijden en G krachten kunnen op die manier direct op de voorruit worden geprojecteerd, naast reguliere informatie zoals navigatie of afstand tot je voorligger. De weergave is zeer helder.

Porsche vraagt 189.500 euro voor de Panamera GTS, of 195.600 euro indien je de Sport Turismo carrosserievariant wenst. Daarmee is zijn prijs:pk verhouding minder aantrekkelijk dan die van de BMW M5 Competition of Mercedes-AMG E 63 S. Toch is Porsche vol vertrouwen dat de nieuwe Panamera GTS net zo’n succes wordt als zijn voorganger, die een atmosferische 4,8 liter V8 onder de kap had.

Is het wat?

Het vertrouwen van Porsche in het succespotentieel van haar nieuwe Panamera GTS is terecht. In die zin dat deze Duitser zijn gewicht (1.995 kilo) bijzonder goed weet te maskeren. De Panamera heeft een verrassend lichtvoetig weggedrag en de zeer scherpe besturing biedt veel meer feedback dat de installaties van de eerder genoemde BMW en Mercedes-AMG. Ondanks de standaard vierwielaandrijving heeft de GTS duidelijk het karakter van een achterwiel aangedreven auto. En dat blijft ook zo als er grip verlies optreedt. In Sport modus grijpt het ESP systeem pas relatief laat in, waardoor er voor de bestuurder letterlijk en figuurlijk veel speelruimte is. De optionele keramische remmen vergroten het uithoudingsvermogen van de Porsche op het circuit, maar zijn hun meerprijs van ruim 7.000 euro toch niet waard. Want laten we wel wezen: hoe vaak rij je daar nou? Op de openbare weg volstaan de standaard remmen prima.

De vering is beslist stevig, maar een rit in de Panamera GTS is nooit onrustig en de demping deelt geen al te harde klappen uit. Dat is (natuurlijk) ook te danken aan de luchtvering met zijn 3 kamers. In Sport of Sport+ modus (je kan ook kiezen voor de settings Normal en Individual) worden kleppen in de uitlaat geopend, met als resultaat het motorgeluid van een bariton. Maar voor maximale, bombastische bulderkracht kom je in een Mercedes-AMG beter aan je trekken. Toch is het geluid van de sportuitlaat luid genoeg om de beleving van het prestatiepotentieel naar een hoger plan te tillen. Is de nieuwe motor daarmee een waardige opvolger voor de oude, atmosferische V8? Nee, dat is hij niet. Het is en blijft een turbokrachtbron en dat hoor je.

De Panamera GTS kon worden getest op een circuit in Bahrein. De Porsche houdt het daar beschaafd: hij probeert zijn bestuurder niet als een bruut uit het zadel te lichten. Dat vergroot natuurlijk snel het vertrouwen dat je in de Panamera GTS kan stellen, met als gevolg dat de bestuurder zich kan concentreren op zaken als een ideale lijn en rempunten. De Porsche bulkt van de zelfverzekerdheid en neemt je in zijn enthousiasme graag helemaal mee op sleeptouw. Bereik je de limiet, dan valt vooral op hoe evenwichtig en onverstoord de Panamera GTS blijft. Laat je de zweep te hard klappen, dan wijst de Porsche je kordaat maar nooit bruusk terecht. De Panamera GTS behoudt daarbij uitstekend zijn balans, zeker voor een auto van dit formaat.

Op venijnige circuitbochten komt de natuurlijke balans die de Panamera GTS biedt en de ruimte voor focus die de bestuurder heeft goed van pas. Dan valt op dat deze bijna 5 meter tellende limousine (want zo kan je hem toch wel beschouwen) veel beter in zijn element is dan de sportsedans van BMW of Mercedes-AMG.

De Porsche walst niet, maar voelt stijf aan en behoudt zijn controle. En het stuurgevoel is zoals gezegd om je vingers bij af te likken. Maar niet vergeten moet worden dat de geteste Porsche was voorzien van dure hulpjes.

Dankzij de 2 zogeheten Twin Scroll turbo’s worden gaspedaalcommando’s aangenaam snel opgevolgt, terwijl de motor zijn vermogen (460 pk) en koppel (620 Nm) gedisciplineerd lineair afgeeft tot in de bovenste toeren zone. Alsof het een atmosferisch blok is, maar dan dus zonder het akoestische genot. Porsche laat daarmee zien veel beter dan andere autofabrikanten het beruchte turbo gat te kunnen maskeren, ook al voelt de Panamera GTS niet veel sneller aan dan de 4S versie (die heeft 0,3 tel meer nodig voor de sprint naar 100 km/u). De nieuwe 4,0 liter V8 is voorzien van een roetfilter en voldoet (uiteraard) aan de Euro 6d-Temp-norm. De Panamera 4S heeft deze schoonmaakbehandeling overigens nog niet ondergaan en is dus tot eind januari 2019niet bestelbaar; geen onbelangrijk aspect als jij je zinnen hebt gezet op dit Porsche model.

 

90%
90%
Awesome

CONCLUSIE

De Panamera GTS heeft dezelfde motor als de Turbo uitvoering, maar dan met minder vermogen. Het verschil in paardenkracht (90) merk je in de praktijk nauwelijks. De GTS riekt daarom naar een actieaanbieding, ook omdat hij voorzien is van tal van opties waarvoor de bij normale Panamera moet bijbetalen. De rookkleurige achterlichten en de Alcantara bekleding lijken dit vermoeden te bevestigen. Toch doe je de GTS daarmee tekort, want het is zijn perfecte (geoptimaliseerde?) onderstelafstelling die hem zo begerenswaardig maakt. In deze Porsche heb je beslist meer rij plezier dan in een BMW M5 of Mercedes-AMG E 63 die op papier indrukwekkender zijn. Het is moeilijk om niet bedwelmd te raken door de allround talenten van deze Panamera GTS. Porsche beweert dat de nieuwe uitvoering de luxe van een limousine combineert met de circuitkunsten van een sportwagen. En daar is geen woord van gelogen.

  • 9
  • User Ratings (13 Votes)
    4.7

Comments are closed.