Seat boekt verkooprecord

0

Seat heeft zijn verkopen in de eerste 9 maanden van dit jaar wereldwijd zien oplopen tot 415.600 auto’s. Dat is 17 procent meer vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Seat verbetert hiermee het verkooprecord uit 2000, toen de teller na 9 maanden op 394.400 auto’s uitkwam.

Er werd door Seat aangehaakt bij de indrukwekkende groei met dubbele cijfers die de grootste landen in Europa de afgelopen 9 maanden doormaakten. Duitsland is nu de belangrijkste afzetmarkt voor het merk met 90.400 afgeleverde auto’s (+ 22 procent); een record. Thuismarkt Spanje bleef met 85.900 exemplaren (+16 procent) niet ver achter. Seat is aldaar het bestverkochte merk en neemt ook in de statistieken op modelniveau de bovenste posities in met de Leon (eerste) en de Ibiza (tweede). Groot-Brittannië eindigde op de derde plek met 50.500 auto’s (+14 procent); eveneens een verkooprecord. Na een sterke stijging in juli en augustus namen de resultaten in september overigens af wegens de invoering van de nieuwe WLTP meetmethode.

Ook in Nederland boekte Seat van januari tot en met september mooie resultaten dankzij een afzettoename van liefst 19 procent. Dat succes is met name toe te dichten aan de sterke verkoopprestaties van de Ibiza en Arona, die hebben geleid tot een forse orderportefeuille. De Leon lijdt niet of nauwelijks onder de populariteit van zijn kleine broer, maar de belangstelling voor de Ateca daalde met bijna de helft. In een fors groeiende markt is dat toch wel opmerkelijk. Daarnaast is de belangstelling voor de Mii aan het verdampen. Van deze boodschappenauto werden in de eerste 9 maanden van dit jaar slechts 668 exemplaren verkocht versus 8.312 stuks van zijn donormodel, de Volkswagen Up.

Ondanks de afzetzorgen om de Mii en in mindere mate over de Ateca, verwacht Seat de algemene positieve tendens de komende maanden een passend vervolg te geven dankzij diverse nieuwe modellen die binnenkort hun opwachting in de showroom maken. Het merk onthulde recent de Tarraco (zie fotoserie), waarmee de SUV lijn na de Arona en Ateca aan de bovenkant wordt uitgebreid. De voorverkoop van dit grote D segment model start in Nederland in december. Tevens maakt de Cupra Ateca (een geforceerde en niet echt overtuigende poging om de sportieve badge te promoveren tot zelfstandig merk) in december zijn opwachting in ons land, gevolgd door de Arona 1.0 TGI, ’s werelds eerste SUV op CNG. Deze arriveert eveneens vóór het einde van het jaar en versterkt het actuele aardgasaanbod van Seat, dat momenteel bestaat uit de Mii, Ibiza en Leon.

Comments are closed.