Volvo graaft eigen graf met slechte kwaliteit

0

Het Amerikaanse Consumer Reports magazine heeft de resultaten gepubliceerd van haar meest recente onderzoek naar de betrouwbaarheid van auto’s. In de Newsflash besteedde Autointernationaal.nl al aandacht aan de slechte score van de Tesla Model X. Maar op merkniveau is het Volvo dat de rode lantaarn draagt.

Die uitkomst is ‘killing’ voor een merk dat serieus genomen wil worden in het premiummerk en dat, om een volwassen speler te worden op de Amerikaanse automarkt, eerder dit jaar een fabriek geopend heeft in de Verenigde Staten. Doel van die productiefaciliteit is (natuurlijk) om dicht bij de klant te zitten. Maar steeds meer Amerikaanse klanten hebben het gehad met de tegenvallende bouwkwaliteit van Volvo.

De ontevredenheid bij de klanten van Volvo wordt vooral veroorzaakt door het infomediasysteem dat in alle modellen die gebaseerd zijn op het SPA platform is te vinden (de XC40, die gebruik maakt van het CMA platform, werd nog niet meegenomen in het onderzoek van Consumer Reports). Ook in Europa zijn er klachten over de bedieningsvriendelijkheid van de installatie. Volvo heeft zoveel functies in het systeem gestopt dat, als er een storing optreedt, er praktisch niet meer gereden kan worden.

Maar er zijn ook andere problemen waar eigenaren van een S90, XC60 of XC90 over klagen (de V60 en V90 worden niet op de Amerikaanse markt verkocht). Zo is het motormanagement systeem gevoelig voor storingen, treden er bovengemiddeld vaak lekkages in de uitlaat op en wordt het schakelgedrag van de automaat omschreven als “onbehouwen”.

Volgens Consumer Reports heeft Volvo de problemen zelf over zich afgeroepen door in het kader van het SPA platform in één keer heel veel nieuwe techniek te introduceren. Kinderziektes kunnen nooit helemaal worden voorkomen, maar eigenaren van een moderne Volvo worden nu vol geconfronteerd met het feit dat de systemen te vroeg (want niet goed uitontwikkeld) in productie werden genomen.

Zó hoort het

Uit het onderzoek van Consumer Reports blijkt dat Japanse automerken het beste scoren qua betrouwbaarheid. De podiumplaatsen zijn voor Lexus, Toyota en Mazda. De rest van de top10 bestaat uit Subaru, Kia, Infiniti, Audi, BMW, Mini en Hyundai. Volvo eindigde dus als laatste en wist dus zelfs niet de bouwkwaliteit van het jonge Tesla te evenaren, noch dat van Cadillac dat premiumtechnisch al jaren de weg kwijt is.

Van de merken Alfa Romeo, Fiat, Jaguar, Land Rover, Maserati, Mitsubishi of Smart waren niet voldoende ervaringgegevens beschikbaar om meegenomen te kunnen worden in het onderzoek.

Comments are closed.