Eigenzinnig, maar toch van alle markten thuis: test Peugeot 508 SW

0

Waarom de korte test?

In het zogeheten D segment, oftewel de grotere middenklassers, wordt in Europa 60 procent van de verkopen gegenereerd door stationwagons. Met name Duitsers zijn dol op dit carrosserietype, maar wij in Nederland lusten er ook wel pap van. Daarom mocht in het gamma van de nieuwe Peugeot 508 een SW uitvoering niet ontbreken. Vorige maand werd die stationwagon op de autosalon van Parijs aan het publiek voorgesteld en nu kan de pers er mee rijden.

Wat voor auto is het?

De SW uitvoering is vanzelfsprekend rechtstreeks afgeleid van de liftback uitvoering. Er zijn echter kleine, maar belangrijke verschillen. Zo is de overhang achter 40 millimeter groter, waardoor de carrosserielengte 4.790 mm bedraagt bij de 508 SW. Ook is het koetswerk iets (17 mm) hoger.

De grotere overhang achter heeft geresulteerd in een 25 mm langere laadvloer en meer bagageruimte: moet bij de gewone 508 de achterklep na 487 liter aan koffers dicht, bij de SW kan er doorgeladen worden tot een maximum van 530 liter. Met die waarde weet de Peugeot premiumconcurrenten als de Audi A4 Avant (505 liter) en Volvo V60 (529 liter) af te troeven, ook al is dat nipt. Met de achterbankleuning neergeklapt past er voor 1.780 liter aan spullen in de 508 SW (Audi: 1.510 liter, Volvo: 1.441 liter). Dat klinkt indrukwekkend, maar vergeet niet dat in de Skoda Superb Combi er dan plek is voor 1.950 liter bagage. Die heeft met de achterbank in normale positie een capaciteit van 660 liter. De technisch nauw verwante Volkswagen Passat Variant doet daar met 650 liter amper voor onder en ook de Opel Insignia Sports Tourer is ruimer dan de Peugeot, evenals de vorige generatie 508 SW. Daarin paste 30 liter meer.

Bij de benzineversies starten de prijzen bij 43.940 euro. Voor dat bedrag krijg je 180 pk sterke 1.6 PureTech in Active tenue. Een 8-traps automaat is standaard. Meer luxe biedt de 508 SW Allure. Peugeot vraagt daarvoor 46.290 euro. De hier geteste 1.6 PureTech GT-Line moet 49.980 euro opbrengen. Het hoogst op de benzineladder staat de 1.6 PureTech 225 GT. Daar hangt een prijskaartje van 56.490 euro aan. Dieselen kan vanaf 40.670 euro in de handgeschakelde 1.5 BlueHDi 130 Active. De motor kan ook worden gecombineerd met het uitrustingniveau Allure en kost dan 45.820 euro. Voor dit bedrag krijg je dan ook de 8-traps automaat. Meer diesel power biedt de 508 SW als 180 pk sterke 2.0 BlueHDi. Die is eveneens standaard voorzien van de automatische transmissie en wordt alleen geleverd als GT. Peugeot vraagt voor deze stationwagon 57.270 euro.

Is het wat?

Ben je op zoek naar een bovengemiddeld ruime stationwagon uit het D segment, dan zijn er dus betere keuzes. Maar de Peugeot 508 is misschien sowieso geen auto die je met je hoofd moet kopen. Hij verleidt met zijn vormgeving, zowel van buiten als binnenin. Vorm gaat daarbij duidelijk boven functie. De SW uitvoering biedt dankzij de hogere, doorgetrokken daklijn gelukkig meer hoofdruimte voor de achterpassagiers. Anders dan de liftback versie scoort de 508 op dit punt nu nipt voldoende. Maar aan de beperkte beenruimte veranderde er niks. Dit betekent dat het voor volwassenen achterin behelpen blijft. Voor een gezin met niet al te grote kinderen is de 508 SW echter prima geschikt.

De SW uitvoering is 40 kilo zwaarder dan de gewone 508, maar daar merk je tijdens het rijden eigenlijk niks van. Dit betekent een net weggedrag en een uitstekend veercomfort, althans met relatief kleine (18 inch) velgen. De overhelneigingen van de stationwagon blijven binnen de perken. De besturing is direct, waardoor de Peugeot een lichtvoetige indruk maakt, maar de installatie biedt weinig gevoel. Ook is de bekrachtiging nogal inconsistent. Er is een Sport modus waarin de optionele dempers de 508 sneller op gaspedaalcommando’s reageert en zwaarder stuurt. Als je daar van houdt, kan dat een prettige setting zijn.

De 1,6 liter turbobenzinemotor is mooi stil en heeft een gretig karakter. Vanaf 2.500 toeren is hij goed bij de les. De aandrijfpret wordt echter enigszins bedorven door de automaat. Die is nogal eigenwijs, waardoor handmatige schakelinstructies via de flippers achter het stuur snel overruled worden. Dat is nogal hinderlijk. Om dit te voorkomen, kan je de handmodus activeren maar in dat geval vervallen de Sport instellingen. Het modi gebeuren is dus nogal met de Franse slag ontwikkeld. Maar goed, voor caravantrekkers kan die aparte handmodus handig zijn. Dat neemt niet weg dat er stationwagons zijn die per saldo meer rij plezier bieden.

Qua interieurambiance behoort de 508 evenwel tot de top. Hierin onderscheidt de Peugeot zich duidelijk van alternatieven van volumefabrikanten zoals de Ford Mondeo en Renault Talisman, en kan hij in één adem genoemd worden met de premiumaanbiedingen. Met name de materiaalkeuze maakt indruk. In het geval van de geteste GT-Line uitvoering is het dashboard afgewerkt met een mix van hout, premiumplastic en zacht leder. Stoel en stuur hebben beide ruime verstelmogelijkheden, maar toch lukt het niet iedereen om een prettige zitpositie te vinden. Met name bij langere bestuurders zal het zicht op het digitale instrumentarium geblokkeerd worden. Een proefrit zal uitwijzen of dit ook bij jou het geval is. De pianotoetsen zijn een lust voor het oog en bij de automaatversies van de 508 doet een joystick dienst als selectiehendel.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De SW uitvoering biedt alle verleidelijke kwaliteiten van de reguliere versie en voegt daar voor een bescheiden meerprijs extra hoofdruimte achterin en een grotere kofferbak aan toe, zonder dat dit tot stilistische compromissen heeft geleid. Er zijn stationwagons die meer stuurplezier bieden en er zijn zeker exemplaren die een stuk goedkoper en/of ruimer zijn. Dat maakt de 508 SW tot een auto die je vooral met je hart koopt en minder met je hoofd. Toch valt van dit mooie bord per saldo heel lekker te eten. Daarmee slaat Peugeot twee vliegen in één klap. De 508 SW is een prima alternatief voor zowel premiumaanbiedingen in het D segment als voor modellen van volumefabrikanten.

  • 8
  • User Ratings (12 Votes)
    7.6

Comments are closed.