General Motors sluit 5 fabrieken

0

De Amerikaanse autobouwer General Motors wil met een herstructureringsplan tegen eind 2020 zowat 6 miljard dollar bespaard hebben. Daartoe gaat het bedrijf in de Verenigde Staten 15 procent van het personeelsbestand oftewel afgerond 14.000 banen schrappen en 5 fabrieken sluiten. Het gaat om 8 procent van het personeelsbestand. Bij General Motors werken wereldwijd 180.000 mensen. De Amerikaanse president Trump is niet blij met de grote reorganisatie.

Het banenverlies betreft een kwart van alle managementfuncties. Volgens General Motors zijn de forse ingrepen noodzakelijk om winstgevend te blijven. De autobouwer bereidt zich naar eigen zeggen voor op een toekomst met meer volledig elektrische, al dan niet autonoom rijdende voertuigen. Net als landgenoot Ford ziet General Motors geen toekomst meer voor conventioneel aangedreven sedans. Van de 5 fabrieken die gesloten gaan worden, bevinden zich er 4 in de Verenigde Staten en 1 in Canada. Eind volgend jaar kan de sluiting al een feit zijn.

De ingreep is opvallend omdat General Motors in het afgelopen kwartaal nog verrassend goede resultaten boekte. “Wij nemen deze maatregelen op een moment dat de economie sterk is”, zegt topvrouw Mary Barra. Oftewel: het dak wordt gerepareerd terwijl de zon nog schijnt. En dat is natuurlijk conform alle managementadviezen. Barra: “de industrie verandert heel snel. Wij willen er zeker van zijn dat we goed gepositioneerd zijn om de uitdagingen aan te gaan”. Volgens Barra is er in de toekomst minder behoefte aan klassieke productiemedewerkers die verstand hebben van verbrandingsmotoren. Wel zullen er meer computerprogrammeurs nodig zijn. “Het fabriceren van voertuigen wordt in de toekomst meer software georiënteerd”.

Het gaat bij de geplande sluitingen om 3 assemblagelijnen voor auto’s in Canada en de Verenigde Staten en 2 Amerikaanse fabrieken voor aandrijflijnen (motoren en transmissies). Eerder kondigde General Motors al de sluiting van een fabriek in Zuid-Korea aan. De Amerikaanse autobouwer heeft deze productielocaties niet langer nodig omdat diverse sedan modellen van haar merken Chevrolet, Cadillac en Buick gesaneerd zullen worden. Naar personenwagens met deze carrosserievorm is steeds minder vraag.

“Je solt met de verkeerde persoon”: Trump is niet blij met de plannen van Barra

President Donald Trump (op de foto rechts) laat weten druk op General Motors uit te zullen oefenen om toch banen te behouden in de Amerikaanse fabrieken die de deuren gaan sluiten. Hij is ontstemd en vindt dat er juist een extra productiefaciliteit geopend moet worden. Eén van de bedreigde fabrieken bevindt zich in Ohio, een staat waar Trump de vorige presidentsverkiezingen slechts met een kleine meerderheid won. Zijn belofte was dat er aldaar veel banen bij zouden komen. Trump stelt dat General Motors er beter aan zou doen de fabrieken in China te sluiten. Hij waarschuwde Barra (links op de foto) dat hij hoopt dat de productiefaciliteit in Ohio niet lang gesloten blijft: “want anders heb je een probleem, Mary. Je solt met de verkeerde persoon”.

Ook buiten Canada en de Verenigde Staten gaat General Motors overigens 2 fabrieken sluiten, maar het is nog niet bekend welke dat zijn. Begin deze maand werd al duidelijk dat General Motors drastisch in haar personeelsbestand zou gaan snijden. Zo komt een van alle managementfuncties te vervallen. Met de reorganisaties, die ten doel hebben de productiecapaciteit van andere fabrieken beter te benutten, wil het autoconcern vanaf 2020 op jaarbasis 6 miljard dollar besparen.

Het bespaarde geld gaat de komende jaren vervolgens geïnvesteerd worden op gebieden waar dat hoognodig is. Met name bij nieuwe technologieën voor autonome en elektrische auto’s loopt General Motors ver achter op de concurrentie. In het verleden kon de fabrikant profiteren van de knowhow van haar Europese dochter Opel / Vauxhall dat in het Duitse Rüsselsheim duizenden ingenieurs had werken. Maar dit bedrijfsonderdeel is verkocht aan PSA. Daardoor moet General Motors nu het wiel zelf helemaal uitvinden en dat valt blijkbaar niet mee.

Door de financiële crisis van 2008 ging het bedrijf Motors bijna over de kop. Met de hulp van de Amerikaanse overheid kon General Motors echter een doorstart maken. Nu wordt het bedrijf geconfronteerd met de afgenomen vraag naar traditionele modellen, terwijl de vraag naar pick-ups, SUVs en cross-overs toeneemt. Want ondanks de groeiende aandacht voor elektrische auto’s blijven Amerikanen nog altijd grote voertuigen kopen. Het is niet perse zo dat General Motors de vraag naar SUV modellen etc. heeft onderschat, maar het besluit om een belangrijk nieuw model, de Chevrolet Blazer, in Mexico te gaan bouwen, helpt natuurlijk niet. Ook niet om de lucht te klaren met Trump.

Voor analisten komt de ingreep van General Motors niet als een verrassing. De autosector zoekt continu nieuwe mogelijkheden om efficiënter te werken. Pikant is dat analisten constateren dat sinds Trump president van de Verenigde Staten is, er nog nooit zoveel fabrieksbanen verdwenen zijn in het land. De cijfers tonen weliswaar aan dat de werkloosheid daalt, maar er zijn voornamelijk zogeheten ‘service jobs’ bijgekomen, oftewel banen die veel minder goed betalen.

Verzachtende omstandigheid voor de ingreep van General Motors is de door Trump geïnitieerde handelsoorlog met China. Dat heeft geleid tot importheffingen en een lagere koopbereidheid bij de consument. Het is logisch dat General Motors nu vanwege de handelsspanningen de tering naar de nering gaat zetten. Ook de export van auto’s naar Europa kan duurder worden voor de fabrikant. Niet alleen met China dreigt een handelsoorlog, Trump wil ook personenwagens uit onze marktregio zwaarder gaan belasten. Dat zal onherroepelijk leiden tot importheffingen van de Europese Unie.

Comments are closed.