In detail: Audi e-Tron GT Concept Live

0

Audi toont op de Los Angeles Auto Show de e-Tron GT concept. Het studiemodel staat model voor de productieversie die in 2021 op de markt komt.

Dat Audi flinke elektrische ambities heeft, weten wij van de gewone e-Tron. Daarvan komt de productie inmiddels voorzichtig op gang. In 2019 volgt de e-Tron Sportback op dezelfde technische basis. Dit betekent een platform dat primair voor een cross-over (de gewone e-Tron) is ontworpen. Audi is van mening dat dit onderstel voor de e-Tron GT, waarvan je hier dus de conceptversie ziet, een te hoog zwaartepunt oplevert. Daarom zal het derde elektrische model gebruik maken van de techniek van de Porsche Taycan.

De e-Tron GT concept is 4,96 meter lang en 1,96 meter breed. De carrosseriehoogte bedraagt 1,38 meter en de wielbasis is 2,90 meter groot. Voor de carrosserie is naast staal en aluminium ook lichtgewicht koolstofvezel gebruikt. Kijk je door je wimpers naar de e-Tron GT, dan lijkt het studiemodel met zijn aflopende daklijn, forse wielkasten en brede schouderpartij direct afgeleid te zijn van de A7 Sportback. Het is dus een echte Audi om te zien. Om het gespierde uiterlijk te benadrukken, zijn 22-inch velgen met 285/30 banden gemonteerd. De neus is een stuk lager dan die van de gewone e-Tron. Daardoor oogt hij een stuk breder. Sportief detail vormt de grille in honingraatstructuur. Daarnaast monteert Audi matrix LED koplampen met laser grootlicht. Aan de achterzijde zien we de brede lichtbalk terug; vandaag de dag de favoriete designvondst van de Volkswagen Groep.

In het interieur is plek voor 4 volwassenen voor wie er individuele sportstoelen zijn. Omdat de e-Tron GT in alle opzichten milieuvriendelijk wil zijn, zijn die niet bekleed met dierenhuiden maar met materiaal dat veganistisch verantwoord is: synthetisch kunstleer en gerecyclede materialen. Zo zijn de microvezel dakbekleding en de tapijten gemaakt van oude visnetten. De e-Tron GT is daarnaast ook praktisch: aan bagageruimte is er 550 liter beschikbaar: 450 liter achterin en 100 liter in de neuspartij (de plek waar ‘normaal gesproken’ de verbrandingsmotor zit).


De e-Tron GT beschikt over 2 elektromotoren: één exemplaar op de vooras en de andere op de achteras. Daardoor beschikt de Audi over vierwielaandrijving. Torque Vectoring techniek is standaard. Samen zijn de elektromotoren goed voor 590 pk. De e-Tron GT kan in 3,5 tellen naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is een begrensde 240 km/u. De e-Tron GT krijgt een in de wagenbodem geplaatste batterij die 90 kWh groot is. De actieradius bedraagt volgens de WLTP meetnorm 400 kilometer, wat niet schrikbarend veel is.

De e-Tron GT heeft een 800 Volt systeem aan boord waardoor hij in 20 minuten tot 80 procent vol te laden is. Ter vergelijking: de gewone e-Tron is uitgerust met een half zo hoog voltage. Over opladen gesproken: tot een deceleratie van 0,3 g zullen de keramische remmen niets doen; het zijn dan uitsluitend de elektromotoren die de Audi afremmen en zo energie terugwinnen voor de accu. De Audi kan ook draadloos opgeladen worden (met 11 kW).

In combinatie met het vlotte, merkkarakteristieke design moet bovengenoemde hightech de ultieme ‘Tesla Model S’ killer opleveren. Maar dat dus pas in 2021. De Tesla is dan al meer dan 10 jaar op de markt (en biedt al ruim een decennium dezelfde actieradius). In dit opzicht is ‘voorsprong door techniek’ dus ver te zoeken bij de Duitsers. Audi zal de komende 7 jaar 12 volledig elektrische auto’s. op de markt brengen. Die komen beschikbaar in alle vormen en maten en beslaan dus het gehele gamma. Vorig jaar verkocht Audi afgerond 1,8 miljoen auto’s en het merk verwacht dat over 7 jaar een derde daarvan elektrisch zal zijn, oftewel circa 600.000 stuks.

Reageren is niet mogelijk.