Nieuwstelex

0

+++ Het aantal AUTOBRANDEN in Nederland steeg in 5 jaar tijd met bijna 30 %. Dit jaar gingen tot nu toe al bijna 3.000 auto’s in vlammen op, daarmee was het aantal autobranden nog nooit zo hoog als nu, zo blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars. “Een zorgelijke ontwikkeling”, zegt woordvoerder Oscar van Elferen. Hij heeft wél het idee dat het hoog op de agenda staat bij politie, gemeenten en verzekeraars. “Het probleem is moeilijk aan te pakken, pyromanen zijn vaak eenzame wolven die moeilijk op te sporen zijn”. Ook preventie is lastig: ze opereren vaak ’s nachts. Van Elferen heeft wel tips voor de autobezitter: zet je auto op een verlichte plek, bijvoorbeeld onder een lantaarnpaal, werk met buurt whatsapp groepen, hou elkaar op de hoogte. Autobranden zijn overigens niet de allergrootste schadepost voor verzekeraars. Het gaat om 30 miljoen euro, wat neerkomt op 1 % van de schade die verzekeraars binnen krijgen. +++

+++ BMW heeft in oktober 200.833 voertuigen afgeleverd; een stijging van 1,7 %. Van de X3 is de afzet meer dan verdubbeld. De verkoop van (deels)elektrische voertuigen nam met meer dan 40 % toe in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Het jaarsaldo (januari t/m oktober) staat tot nu toe op 2.035.695 auto’s, hetgeen 1,3 % meer is dan in de eerste 10 maanden van 2017 aan de man werd gebracht. In Europa vonden in oktober 88.277 producten van de BMW Groep een eigenaar. Dit betekent een stijging van 2,6 % ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In Duitsland nam de verkoop zelfs met 23,9 % toe tot 27.998 stuks. Ook de Chinese markt liet een forse plus zien. Met 56.439 verkochte auto’s zag de BMW Groep zijn verkoop hier met 12 % toenemen. In de Verenigde Staten viel een kleine krimp waar te nemen. De BMW Groep sloot daar in oktober 26.428 verkoopcontracten af, hetgeen er 1,7 procent minder waren dan in dezelfde maand van 2017. Bij het hoofdmerk (BMW) nam de afzet met 1,6 % toe tot 171.131 auto’s. Bij Mini kwam de verkoopgroei uit op 2,1 % (29.418 auto’s). De Nederlandse verkoopdirecteur van BMW, Pieter Nota, heeft de dealers in Duitsland de gordijnen in gejaagd. Hij heeft hen een nieuw contract voorgelegd, maar dat is van tafel geveegd. Volgens de dealers wil BMW zelf een directere relatie met haar klanten om zo haar eigen winstmarge op te kunnen voeren. Dat is vooral mogelijk door de toenemende digitalisering rond de auto die meer data oplevert. De plannen brengen echter het economische voortbestaan van de partners in het dealernetwerk in gevaar. Toch wil de 54-jarige verkoopdirecteur zijn plannen doorzetten. BMW kampt met forse tegenwind, vooral door de nog altijd aanwakkerende handelsoorlog met de VS, en heeft daarom de verwachtingen voor omzet, winst en marges voor dit jaar verlaagd. Het is de eerste keer in 10 jaar dat er een winstwaarschuwing afgegeven moest worden. “De voortdurende internationale handelsspanningen hebben de marktomstandigheden verergerd en de onzekerheid gevoed. Dit verstoort de vraag meer dan verwacht en leidt tot prijsdruk in diverse automarkten”, aldus een woordvoerder. BMW ging er vanuit dat de winst over 2018 ongeveer even hoog uit zou komen als vorig jaar maar denkt nu dat er een lager cijfer uit de bus zal komen. In de autodivisie zal ook de omzet dalen vergeleken bij 2017, terwijl eerder van een lichte stijging uit werd gegaan. Primaire oorzaak zijn de in de Verenigde Staten gebouwde SUV modellen. Die zijn in China, de belangrijkste afzetmarkt, een stuk duurder geworden doordat Beijing in reactie op maatregelen van president Trump een invoerheffing van 25 % op uit de VS geïmporteerde auto’s heeft ingevoerd. In eigen land zal BMW bovendien vermoedelijk geconfronteerd worden met hoge rekeningen nu de regering in Berlijn eist dat autofabrikanten de vervuiling door dieselauto’s met technische maatregelen terugdringen (en dus niet alleen met software aanpassingen). +++

+++ De Chinese autofabrikant CHERY Automobile heeft Duitsland gekozen als uitvalsbasis voor zijn Europese activiteiten. Naar eigen zeggen is het bedrijf de grootste auto-exporteur van China. Chery is van plan om zo snel mogelijk aan te haken bij de gevestigde orde in de branche, zo laat een woordvoerder weten. Om daar een begin mee te maken, wordt in januari het R&D centrum in het Duitse Raunheim, een buitenwijk van Frankfurt, operationeel. Werknemers aldaar moeten de introductie voorbereiden van modellen die speciaal voor de Europese markt zijn bestemd en die na 2020 onder het Exeed label in de showrooms zullen verschijnen. De Chinezen zijn ambitieus: de betreffende auto’s moeten op het gebied van kwaliteit, ontwerp en technologie gaan concurreren met het repertoire van de Europese fabrikanten. Landgenoot Lynk & Co start volgend jaar al met de verkoop in Europa. Dit merk is eigendom van Geely, waartoe ook Volvo behoort. +++

+++ De nieuwe generatie C4 (Cactus) die in 2020 het levenslicht zal zien, wordt het eerste model van CITROEN dat volledig elektrisch zal zijn. De miskleun C-Zéro van een decennium terug wordt door de Fransen bewust buiten beschouwing gelaten. Andere merken van de PSA G roep komen in 2019 al met een volledig elektrisch model. Citroën volgt dus een jaar later. De nieuwe generatie C4 (Cactus) zal ook met een verbrandingsmotor leverbaar worden. Het model zal worden gebouwd op het (e)CMP platform dat door de PSA Groep ook gebruikt zal worden voor de nieuwe DS 3 Crossback, Opel Corsa en Peugeot 208. Anders deze B segment auto’s zal de Citroën een klasse hoger worden gepositioneerd à la de Skoda Scala. De elektrische versie van de nieuwe C4 (Cactus) kan zo een directe concurrent worden van de Renault Zoé. De Citroën krijgt dezelfde aandrijflijn als de DS 3 Crossback E-Tense. Dit betekent een accupakket van 50 kWh en een theoretische actieradius van 300 kilometer. +++

+++ De topman van chemiereus Ineos, oprichter Jim Ratcliffe, is het niet eens met de beslissing van Land Rover om de iconische DEFENDER met pensioen te sturen. Dat er aan een opvolger gewerkt wordt, schijnt voor hem geen excuus te zijn. Ratcliffe wil daarom zelf een compromisloze terreinwagen in de stijl van de Defender op de markt brengen. De eerste plannen daarvoor werden al een jaar geleden bekend gemaakt. Ineos heeft hiervoor een bedrag van €900 miljoen gereserveerd. Onder de naam ‘Project Grenadier’ is het bedrijf sinds vorig jaar op zoek naar een productiefaciliteit voor de terreinwagen. Eerst werd gedacht aan een compleet nieuwe fabriek, maar dat plan is van tafel. De baas van de nog piepjonge autotak van de onderneming, Dirk Heilmann, is nu in gesprek met Ford. Dat bouwt in het Verenigd Koninkrijk nu nog motoren voor Jaguar Land Rover, maar de productie daarvan wordt in 2020 gestaakt. Ineos aast nu op een deel van de betreffende fabriek. Het chemische bedrijf zegt weliswaar dat het licht voor Project Grenadier officieel nog niet op groen is gezet, maar het verzamelt wel al een reeks indrukwekkende partners. Ford kan een rol spelen via haar productiefaciliteit in Bridgend in Zuid Wales, Magna is al aangesteld voor de ontwikkeling van het chassis en MBTech (ja, dat is MB zoals in Mercedes-Benz) zal de aandrijflijn voor zijn rekening nemen. Heilmann zegt over het project: “Het is onze taak om ’s werelds beste en meest compromisloze terreinwagen te ontwerpen en wij boeken gestaag vooruitgang. We hebben een eersteklas managementteam aangesteld, boeken vooruitgang bij onze zoektocht naar een productielocatie en lanceren nu een nieuwe interactieve website voor Project Grenadier”. +++

+++ FORD is in het Verenigd Koninkrijk begonnen met de internetverkoop van auto’s. Later volgt mogelijk de rest van Europa. Het is de derde keer dat Ford internetverkoop van de grond probeert te krijgen. Het Verenigd Koninkrijk is voor het merk de grootste markt in Europa. De eerdere pogingen om via internet auto’s te verkopen (1999 en 2010) kwamen te vroeg, zo stelt Ford nu, maar de verwachting is dat de consument er nu wél klaar voor is. De bestelde personenwagens worden afgeleverd bij de consument thuis. Een veilinghuis zorgt voor inruil van de oude auto. De lancering van de website valt samen met de opening van een nieuwe Ford showroom in het centrum van Manchester, waar klanten via displays en met de hulp van een gastheer of gastvrouw ter plekke en op dezelfde website hun nieuwe vierwieler kunnen configureren. Voor de aanschaf is het mogelijk een testrit te maken bij een lokale dealer. +++

+++ HYUNDAI start in Europa een strategische samenwerking met Vodafone om klanten volledige infomedia en internetdiensten in de auto aan te kunnen bieden. Het nieuwe systeem komt in de loop van 2019 beschikbaar in een aantal nieuwe modellen. Dankzij de strategische samenwerking kunnen klanten optimaal profiteren van de nieuwste telematicatechnologie. Voorbeelden zijn live verkeersinformatie, parkeer & locatiediensten en voertuigdiagnostiek. Bovendien zijn alle functies met spraakcommando’s te activeren. Het systeem werkt parallel met Apple CarPlayTM en Android AutoTM en zorgt volgens Hyundai voor een naadloze telefoonintegratie en eenvoudige toegang tot de favoriete apps van de gebruiker. +++

+++ KIA heeft het vermogen van de Stinger GT 3.3 Twin-Turbo AWD en de Stinger 2.0 Turbo iets teruggeschroefd om te kunnen voldoen aan de strengere emissienormen. Daarnaast zijn de prijzen op basis van de WLTP meetmethode aangepast. De topversie (GT 3.3 Twin-Turbo) is iets goedkoper geworden, maar voor de 2.0 Turbo en de 2.2 CRDi moet voortaan meer worden betaald. De Stinger GT, uitgerust met een dubbel geblazen 3,3 liter V6 motor, had voorheen een vermogen van 370 pk en een CO2-uitstoot van 244 g/km. Dat is nu 366 pk en 240 gram. De lagere CO2-uitstoot betekent in Nederland minder BPM en dus een lagere prijs: €97.995 in plaat van €99.995. Het motorvermogen van de Stinger 2.0 Turbo daalt van 255 pk naar 245 pk. De CO2-uitstoot daalt hierdoor met 1 gram: van 190 naar 189 g/km. Die reductie is evenwel niet voldoende om een prijsverhoging te voorkomen: voor deze Kia moet nu €68.995 betaald worden versus €67.995 voorheen. Het motorvermogen van de Stinger 2.2 CRDi blijft met 200 pk gelijk. Door de WLTP meetmethode stijgt de CO2-emissie evenwel van 147 naar 154 g/km. Het gevolg is dat de prijs van de dieselende Stinger toeneemt van €59.995 naar €62.995 euro. +++

+++ MERCEDES-BENZ biedt dieselfans van de nieuwe A klasse de keuze uit de 180d en de 200d. De eerste heeft een 1,5 liter motor (van Renault) en de tweede een 2,0 liter blok van eigen makelij. Gegeven het verschil in longinhoud zou je verwachten dat de laatste onzuiniger is, maar dat is niet het geval. Het dieselverbruik bedraagt gemiddeld 4,1 à 4,3 liter in de 180d en 4,0 à 4,3 liter in de 200d. Oorzaak is het verschil in transmissie: de eerste heeft een automaat met 7 versnellingen en de 2,0 liter uitvoering een exemplaar met 8 versnellingen. Daarvoor moet je dan wel afgerond 4 mille extra betalen, maar dan krijg je duidelijk meer vermogen (150 pk in plaats van 116 pk) en idem koppel (320 Nm versus 260 Nm), met als gevolg een hogere topsnelheid (220 km/u in plaats van 202 km/u) en een kortere sprinttijd (8,1 seconden versus 10,5 seconden). +++

+++ Ongeveer de helft van de onderzochte werknemers van de NEDCAR fabriek in Born is dronken of stoned aan het werk, zo is uit routinecontroles gebleken. Met deze kennis in het achterhoofd, denk je wel 2 keer na voordat je een BMW X1 of Mini aanschaft. Toch reageert de directie van de fabriek vooralsnog vrij … chill op de vaststelling en schrijft in het personeelsblad droogjes: “Dit komt de veiligheid bij onze productielijn niet ten goede”. Een vakbondswoordvoerder spreekt van “een structureel probleem bij Nedcar”. Misschien verklaart dat waarom BMW overweegt om de fabriek minder productieorders te geven? +++

+++ Het behalen van een RIJBEWIJS wordt komend jaar duurder, zo heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bekendgemaakt. De tarieven zullen gemiddeld met 5 % stijgen. Het praktijkexamen voor de personenauto wordt €6 duurder en kost €108 in 2019. Een gezondheidsverklaring stijgt met €3 euro naar €37,80 euro en theorie-examens worden €1,50 euro duurder. Volgend jaar moet daar €33 voor betaald worden. De tarieven bij CCV stijgen gemiddeld met 2 %. Bij vorderingen stijgen de tarieven gemiddeld met 4,1 %. De prijsstijgingen worden onder meer veroorzaakt door de nieuwe marktconforme cao, de hogere pensioenpremie, het toegenomen aantal nader te beoordelen gezondheidsverklaringen en de inflatiecorrectie. +++

+++ ROEST problemen bij auto’s leek iets uit het verleden, maar volgens een Zweeds onderzoek zijn veel nieuwe auto’s onvoldoende beschermd tegen corrosie. Japanse merken, Ford en Citroën scoren opvallend slecht. Nieuwe auto’s roesten erger dan de modellen van een paar jaar geleden. Die conclusie trekt het Zweedse onderzoeksinstituut Swerea op basis van eigen onderzoek. De holle ruimten van een aantal modellen die nu op de markt zijn, werden geïnspecteerd. Ook werd er achter de carrosseriepanelen gekeken. Vooral de Citroën C4 Cactus, de Ford modellen Ecosport, Focus en S-Max, de Honda Civic, de Kia Stonic, de Nissan modellen Leaf en Qashqai en de Subaru XV blijken slecht beschermd te zijn tegen roest. De onderzoekers troffen onder meer onbehandeld staal, slecht afgedichte naden in het plaatwerk, vocht absorberende geluidsisolatie en afdekplaten waar vuil en vocht zich ophopen en dus roest veroorzaken. Naast deze modellen blijkt ook Volvo (XC40 en V60) niet uit te blinken qua roestpreventie. Renault, Audi, Volkswagen, Mercedes en BMW beschermen hun auto’s wel goed tegen roest. Swerea kende sterren toe aan de door hen onderzochte modellen. De maximale score van 5 sterren werd toegekend aan de Audi A6, de Audi A8, de Mercedes S klasse en de Renault Espace. In aanmerking voor 4 sterren kwamen de Audi A4, de BMW 1-serie, de Lexus LS, de Mercedes Aklasse, de Opel Insignia, de Renault Mégane, de Seat Arona en de Volkswagen modellen Golf, Passat en Tiguan. De Citroën C3 Aircross, de Dacia Duster, de Hyundai modellen i30 en Ioniq, de Jeep Compass, de Kia Ceed, de Opel Grandland X, de Peugeot 308 SW, de Skoda Karoq, de Volkswagen T-Roc en de Volvo modellen XC40 en V60 kregen 3 sterren. De Citroën C4 Cactus, de Ford modellen Ecosport, Focus en S-Max, de Honda Civic, de Kia Stonic, de Nissan modellen Leaf en Qashqai en de Subaru XV kwamen niet verder dan 2 sterren. +++

+++ Het gemiddelde SCHADE bedrag stijgt, maar het aanbod daalt harder. De Nederlandse markt voor autoschadeherstel zal in 2030 daardoor qua omzet ongeveer een derde lager uitkomen dan nu. Dat meldde de Bovag. Het gemiddelde schadebedrag zal met zo’n 15 % stijgen naar 1.500 euro, zo blijkt uit de “Toekomstvisie Schadeherstel tot 2030”; een onderzoek dat Roland Berger uitvoerde in opdracht van de Bovag. Het aantal schadegevallen neemt volgens de onderzoekers tot 2030 met ruim 40 % af, mede door de opkomst van rij hulpsystemen. “Onze branche gaat een onzekere tijd tegemoet”, reageert Toine Beljaars, voorzitter van Bovag Schadeherstel bedrijven. “De inrichting van de kleinere markt wordt sterk beïnvloed door het handelen van merkorganisaties, verzekeraars, leasemaatschappijen en de overheid. Het aantal schadegevallen daalt met 4 % per jaar en de totale marktomvang met 3 % per jaar. Nieuwe toetreders kunnen bovendien een deel van de cosmetische reparaties naar zich toe gaan halen. De overcapaciteit in de markt zal volgens onze inventarisatie richting 2030 alleen maar verder toenemen”. De uitkomst van het Bovag onderzoek, dat 21 november pas officieel wordt gepubliceerd, is niet verrassend. Al langer wordt voorspeld dat er in de toekomst minder schades komen en dat zelfs markt voor verzekeringen krimpt. Op dit moment is de trend nog niet echt zichtbaar: rij hulpsystemen zouden volgens de Branchemonitor Schadesector 2018-2030 zelfs voor een hoger schadebedrag zorgen vanwege de dure techniek. +++

+++ In de Verenigde Staten zwoer SMART , dat de kleinste autootjes van het Daimler concern bouwt, eerder al de verbrandingsmotor af. Dat had daar overigens lang niet het gehoopte verkoopresultaat. De afzet decimeerde. Iets waar het bedrijf blijkbaar niet wakker van ligt, want nu volgt ook Europa. Tegen 2020 zal je een Smart ook bij ons alleen nog maar met elektrische aandrijving kunnen krijgen. Klanten in Duitsland hebben tot 31 maart 2019 de tijd om een exemplaar met verbrandingsmotor te bestellen. Smart stuurde 31 mei jl. al de sportieve Brabus varianten van haar modellen met pensioen. En na volgend jaar zal je de ForTwo Coupé, ForTwo Cabriolet en ForFour niet meer met een conventionele aandrijving kunnen kopen. Niet alleen filosofische beschouwingen liggen ten grondslag aan de beslissing. Vanzelfsprekend heeft het ook met de centen te maken. De motoren in de Smart zullen vanwege een nieuwe uitstootnorm na 31 augustus 2019 niet langer homologeerbaar zijn. Het is duidelijk dat Daimler niet verder wil investeren in die aandrijflijn. Of dat ook gevolgen heeft voor de Renault Twingo, die dezelfde basis gebruikt, is nog niet bekend. De Fransen lijken evenwel geen haast te hebben met een elektrische versie van haar kleinste personenwagen. +++

+++ De Model 3 wordt de eerste TESLA die compatibel is met de CCS snelle laadstandaard. De eerste Europese productie exemplaren worden eind februari of begin maart 2019 afgeleverd. Net zoals de Model S en de Model X zal de Model 3 stroom kunnen tanken bij het Supercharger netwerk van de Californische autobouwer, maar nieuw is dat ze ook CCS compatibel zijn, waardoor het aantal potentiële snellaadplaatsen fors toeneemt (CCS staat voor: Combined Charging System). In de toekomst worden alle Superchargers omgebouwd en krijgen dan ook een CCS stekker. Voor de Model S en X komt er een adapter, zodat die gewoon het netwerk kunnen blijven gebruiken. De bedoeling van Tesla is uiteraard vooral om zijn eigen netwerk beschikbaar te kunnen stellen aan andere autofabrikanten, zodat die locaties eindelijk geld kunnen gaan opbrengen in plaats van geld te kosten. +++

+++ De Nederlandse export van TWEEDEHANDS personenauto’s is in oktober flink gestegen. Alles bij elkaar gingen er ruim 26.000 wagens het land uit; dik 20 % meer een jaar eerder. Volgens cijfers van dienstverlener voor de autobranche VWE Automotive gaat het om het hoogste aantal binnen één maand sinds 2012. Een reden dat de uitvoer zo hard oploopt is dat er veel occasions in voorraad zijn. Door de aantrekkende verkoop van nieuwe auto’s zijn er immers ook meer inruilexemplaren. Daarnaast is de import van gebruikte wagens sterk toegenomen. Export is dan een handige manier om een deel van deze auto’s goed te verkopen. Wat ook speelt is dat het aantal oudere auto’s in Nederland de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Auto’s van 18 tot 25 jaar worden vaak geëxporteerd, zeker nu in veel andere landen de economie en dus de vraag naar auto’s in de lift zit. Veel wagens die de grens over gaan, werden in Nederland gebruikt als leasewagen. De populairste exportauto is de Volkswagen Golf, gevolgd door de Opel Astra. Het aantal uitgevoerde Renaults Mégane en Volkswagens Passat is de laatste tijd ook sterk toegenomen. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat de komende 5 jaar bijna €44 miljard investeren in elektrische mobiliteit, autonoom rijden, mobiliteitsdiensten en digitalisering. Daarnaast is verdere invulling aan de voorgestelde samenwerking met Ford gegeven. Als onderdeel van de geplande investeringen zullen de productielocaties in Emden en Hannover geschikt worden gemaakt voor de bouw van elektrische auto’s. De Passat rolt op dit moment in het Duitse Emden van de band. Daar zullen vanaf 2022 echter de kleine en middelgrote elektrische auto’s van de Volkswagen Groep worden gebouwd. De productie van de Passat wordt daarom verplaatst naar de Skoda fabriek in het Tsjechische Kvasiny. Daar zal het model vanaf 2023 naast de Skoda Superb en de Kodiaq van de band lopen. De Passat neemt de plaats in van de Skoda Karoq en diens zustermodel, de Seat Ateca. Volkswagen is nog opzoek naar een nieuwe productielocatie voor deze 2 modellen. Een woordvoerder van Volkswagen laat weten dat het bedrijf in de komende jaren 15 miljoen elektrische auto’s op de weg wil brengen. De samenwerking met Ford zal zich concentreren op de gezamenlijke ontwikkeling (en productie) van compacte bestelwagens. Hiermee kunnen volgens de woordvoerder flinke besparingen gerealiseerd worden. Volkswagen en Ford zullen echter op andere terreinen concurrenten van elkaar blijven. +++

+++ WINTERBANDEN scoren in het algemeen voldoende. Dat blijkt uit de laatste winterbandentest van ANWB. Dit jaar namen de onderzoekers 2 bandenmaten onder de loep. De bandenmaat 205/55 R 16 H is één van de meest verkochte maten en zit onder auto’s zoals de Audi A3, Ford Focus, Mercedes A klasse, Peugeot 2008 en de Volkswagen Golf. Van de onderzochte banden haalden er 3 de score van 4 sterren. Dit zijn de Continental WinterContact TS860, de Goodyear UltraGrip 9 en de Dunlop Winter Sport 5. 11 banden haalden 3 sterren en scoren hiermee (ook) voldoende. 1 band haalde slechts 1 ster en wordt zodoende afgeraden: de Laufenn I FIT LW31. In de maat 175/65 R 14 T bereikten 2 banden een score van 4 sterren: de Continental WinterContact TS860 en de Dunlop Winter Response 2. Daarmee zijn dit de enige merken die in beide categorieën 4 sterren wisten te behalen. In totaal 8 banden haalden een resultaat van 3 sterren. Ook in deze categorie bleek er een band te zijn die slechts 1 ster wist te halen: de Nankang Snow SV-3. Alle banden zijn uitvoerig getest onder alle mogelijke weersomstandigheden. Daarnaast is gekeken naar eigenschappen als geluid, verbruik, slijtvastheid en duurzaamheid en rijden op hoge snelheid. +++

Reageren is niet mogelijk.