Prijs indicatie Subaru XV Plug-in Hybrid

0

In de Verenigde Staten heeft Subaru een stekkerhybride versie van de Crosstrek, bij ons bekend als XV, geïntroduceerd. De cross-over heeft een elektrische actieradius van 27 kilometer.

De XV is sinds september in Japan reeds te koop in een hybride uitvoering (e-Boxer Hybrid), maar die komt (vooralsnog) niet naar Europa. Subaru gaat bij ons wel de plug-in versie aanbieden. Het model is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de toekomstige emissie-eisen die vanaf 2021 in Europa gaan gelden.

De vierwiel aangedreven Crosstrek combineert de bekende 2,0 liter atmosferische benzineboxer met 2 elektromotoren en een vernieuwde Lineartronic CVT automaat. In de elektrische rij modus belooft Subaru een topsnelheid van 105 km/u, terwijl de actieradius dan zoals gezegd 27 kilometer is.

Dat zijn geen spectaculaire getallen, maar de elektromotor zorgt wel voor betere acceleraties. Volgens Subaru sprint de stekkerhybride Crosstrek 1 seconde sneller naar 100 km/u. Het gemiddelde benzineverbruik bedraagt 2,6 liter per 100 kilometer (gemeten volgens de Amerikaanse standaard).

In de Verenigde Staten gaat de Crosstrek Hybrid 7.800 dollar meer kosten dan de uitvoering met enkel een benzinemotor, namelijk 34.995 dollar. Voor Nederland betekent al snel 44.000 euro. Daar wordt de XV Plug-in Hybrid (zoals het model bij ons gaat heten) geen koopje, maar dat zijn de modellen van Subaru natuurlijk nooit.

Autointernationaal.nl denkt dat er sprake kan zijn van een interessante aanvulling op het gamma. Fiscaal voordeel zit er weliswaar niet in, maar de XV Plug-in Hybrid is toekomstbestendig, prettig zuinig en biedt net dat beetje extra pit waar het bij de astmatische reguliere uitvoering aan ontbreekt.

Reageren is niet mogelijk.