Spaans SUV alternatief: test Seat Tarraco

0

Seat zit in de lift. Het marktaandeel van de Spaanse dochter van Volkswagen is in 2 jaar tijd gestegen van iets meer dan 2 procent naar bijna 3 procent. In het volumesegment was er in de eerste 10 maanden geen enkel ander merk dat zo hard wist te groeien. Hoewel de aantrekkende economie op de thuismarkt zeker ook een rol speelt, evenals het jeugdige merkimago (altijd handig als je nieuwe klanten probeert aan te trekken), is de winst vooral te danken aan de SUV modellen Arona en Ateca. Die zijn allebei goed aangeslagen bij de Europese autoconsument. Seat komt nu met een vervolg op dit verkoopsucces in de vorm van de Tarraco.

De Tarraco, die in februari in de showrooms arriveert, komt boven de Ateca in het gamma en gaat in het D segment opereren; een klasse waar Seat met de Exeo de plank in het verleden finaal missloeg en waar de Alhambra als MPV een onzekere toekomst wacht (het licht voor het ontwikkelen van een opvolger is nog steeds niet op groen gezet en dat is een veeg teken). Maar de voor Seat begrippen relatief hoge positionering is men er in Spanje van overtuigd dat de Tarraco niet kan mislukken. Dat komt niet in de laatste plaats door de voorspelling van marktanalisten dat de vraag naar SUV modellen in de periode tot 2025 met nog eens 25 procent zal groeien.

Het introduceren van een drietal SUV modellen in afgerond 2 jaar tijd is een krappe prestatie, zeker voor een relatief kleine autofabrikant als Seat. Maar in Spanje kon men gebruik maken van de mogelijkheden die het veel grotere, overkoepelende Volkswagen concern biedt. Zo is de Ateca nauw verwant aan de Skoda Karoq (dit model wordt ook door de Tsjechische zuster gebouwd) en de Arona deelt zijn basis niet alleen met de Ibiza, maar ook met de Volkswagen modellen Polo en T-Cross. De Tarroco maakt op zijn beurt gebruik van dezelfde MQB platformvariant als de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace. Overigens ziet hij ook op dezelfde productielijn als de laatste (in Wolfsburg) het levenslicht.

Met de Arona had Seat de primeur binnen de Volkswagen Groep bij de B segment SUV modellen en de Ateca kwam anderhalf jaar eerder op de markt dan de Karoq. In het D segment is Seat bij de SUV modellen evenwel hekkensluiter. De Skoda Kodiaq werd 20 maanden geleden geïntroduceerd en zit nu verkooptechnisch stevig in het zadel. De Tiguan Allspace werd begin 2017 voorgesteld en voorziet nu ruim een jaar Volkswagen van nieuwe klanten. Wat is de toegevoegde waarde van de Tarroco? De basistechniek kan het verschil niet maken, want die is immers bij alledrie de merken identiek. Moet de Seat het dus hebben van zijn uiterlijk of zijn er bij de onderstelafstelling net even wat meer puntjes op de i gezet?

Om met het uiterlijk te beginnen: in vergelijking met de Kodiaq is de Tarraco 38 mm langer en 20 mm lager. Dat verklaart de vlottere uitstraling. Daarnaast introduceert Seat bij de Tarraco een aantal nieuwe stylingelementen die wij later bij de volgende generatie Leon ook terug zullen zien, zoals smallere, langere koplampen en een lager geplaatste grille. Onder de streep zet dit Seat op voorsprong in vergelijking met de SUV alternatieven van Skoda en Volkswagen.

Ook in de cockpit is er sprake van een nieuwe designtaal, in die zin dat het touch screen (8,0 inch groot) nu niet langer in het dashboard is geïntegreerd, maar optisch zweeft. Of dat een verbetering is, is een kwestie van smaak. Ja, Mercedes-Benz biedt als premiummerk ook zoiets, maar het oogt ook als een ‘achteraf oplossing’. Gelukkig is er met de bouwkwaliteit van het dashboard niks mis. De stoelen zitten stevig maar comfortabel en er zijn verschillende duurzame bekledingopties, waaronder leder.

In 5-zits configuratie doet het formaat van de bagageruimte (700 liter) maar weinig onder voor die van de Kodiaq (720 liter), maar de Skoda slaat het zustermodel knock-out als achterin alles plat wordt gelegd en de auto tot de nok toe gevuld dient te worden. Dan past er in de hogere en hoekigere Tsjech 2.065 liter aan spullen, terwijl bij de Seat de achterklep al na 1.775 liter dicht moet. Het is waarschijnlijk om deze reden dat de Tarraco geen volwaardige 7-zitter is, maar eerder een 5+2-zits model. Het betekent dat de achterste zetels eigenlijk alleen geschikt zijn voor kleinere kinderen. Seat is hier overigens niet uniek in; er zijn meer SUV modellen die onder dit euvel lijden. Wat het vervoer van 7 personen betreft, gaat er nog steeds niks boven een Alhambra, ook omdat die over praktische schuifdeuren achter beschikt.

Seat gaat de Tarraco leveren in 2 uitrustingsniveaus: Style en Xcellence. Standaard is hij voorzien van Lane Assist (rijstrookassistent) en Front Assist (een noodrem systeem met voetganger & fietser detectie). Zaken zoals LED koplampen, dynamische richtingaanwijzers, een dode hoek assistent, verkeersbordherkenning, een fileassistent en adaptieve cruisecontrole staan op de optielijst. Seat introduceert op de Tarraco bovendien Light Assist, Emergency Call, Pre-crash Assist en koproldetectie. Het Spaanse merk mikt daarmee op een topscore bij de EuroNCAP crashtests. Het infomedia systeem kan overweg met Apple Carplay en Android Auto. Kies je voor het optionele Navigation Plus, dan reageert de Tarraco ook op gebarenbediening; een primeur voor het Spaanse merk. De Seat zal ook (tegen meerprijs) kunnen worden voorzien van een digitaal instrumentarium met 10,25 inch display.

Het motorenaanbod omvat de bekende TSI en TDI opties. Benzinerijders hebben de keuze uit de 1.5 TSI unit met 150 pk en de 2.0 TSI krachtbron die goed is voor 190 pk. Voor dieselfans is er de 2.0 TDI motor met naar keuze 150 of 190 pk. De minst krachtige versies zijn voorzien van voorwielaandrijving en een handgeschakelde 6 versnellingsbak. De uitvoeringen met 190 pk beschikken over de DSG automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving (4Drive, in Seat jargon). Deze zaken zijn tegen meerprijs combineerbaar met de minst krachtige dieselmotor. Op een later tijdstip zal de Tarraco ook leverbaar worden met een stekkerhybride aandrijflijn. Ook zit er nog een versie met een TGI aardgasmotor in de pijplijn.

Er kon worden gereden met beide 150 pk varianten. De 1.5 TSI unit is zeer soepel, stil en verfijnd. Toch kan het maximaal beschikbare motorkoppel (250 Nm) net even te weinig zijn met volle bepakking en/of in heuvelachtig terrein. Je moet de 1.5 TSI in ieder geval goed op toeren houden om dan de vaart er in te houden. Gelukkig is dat vanwege de prettig schakelende 6-bak geen straf. Maar als je overstapt in de 2.0 TDI met 150 pk, dan merk je direct dat die over aanzienlijk meer motorkoppel beschikt (340 Nm), met name bij lagere toerentallen. De dieselunit kan ook worden gecombineerd met 4Drive vierwielaandrijving en een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Vink je deze optie aan, dan krijg je ook een afdaalhulp voor op hellingen en koprolbescherming. Het 4Drive systeem kent een aparte setting voor rijden op een onverharde ondergrond.

De Tarraco kan tegen meerprijs worden uitgerust met Dynamic Chassis Control (DCC; oftewel adaptieve dempers voor een optimaal compromis tussen comfort en een sportief weggedrag). Wie hiervoor bijbetaalt, kan met een simpele druk op de knop kiezen voor extra sportiviteit of juist optimaal comfort. Dynamic Chassis Control kan op basis van de rij & weg omstandigheden ook zelf de settings aanpassen. Dat klinkt allemaal verleidelijk, maar de optie is op een 7-persoons gezinswagen net zo nuttig als ruitenwissers op een onderzeeër. De Tarraco rijdt met zijn standaardonderstel reeds bovengemiddeld goed. De besturing is direct en communicatief, overhellen wordt goed onder controle gehouden en met 17 of 18 inch velgen is het veercomfort uitstekend (Autointernationaal.nl durft hiervoor zijn handen niet in het vuur te steken bij 19 of 20 inch exemplaren, laat staan de 21 inch wielen van de optielijst). Het weggedrag is prettig neutraal en de remmen zijn sterk plus goed doseerbaar. Ondanks 4,75 meter carrosserielengte, voelt de Tarraco zich in stadscentra niet onwelkom. Dat komt omdat hij, als je er mee gaat rijden, kleiner aandoet dan hij feitelijk is. Verder valt er niks negatiefs op te merken over de overzichtelijkheid van de carrosserie.

90%
90%
Awesome

Conclusie

De Tarraco doet niet of nauwelijks iets fout. Hij is comfortabel, ruim, stijlvol en praktisch. Het probleem is alleen dat al deze positieve eigenschappen ook van toepassing zijn op de Kodiaq. En die verleidt bovendien met zogeheten Simply Clever oplossingen waarmee Skoda wereldberoemd is geworden, zoals een paraplu die in het portier kan worden opgeborgen, een ruitenkrabber die in de tankklep zit, uitneembare kofferbakverlichting annex zaklamp en automatisch uitklappende deurbescherming. Okay, de Kodiaq oogt na anderhalf jaar misschien wat minder kraakvers dan de nagelnieuwe Tarraco, maar wat vindt de doelgroep van een 7-persoons gezinswagen belangrijker: een sportiever neusje en een tablet als touch screen of bovengenoemde nuttige extra's?

Autointernationaal.nl denkt het laatste. Maar gelukkig bestaat de autowereld niet alleen uit de Tarraco en de Kodiaq. Modellen als de Honda CR-V en Nissan X-Trail mochten dan eerder op de markt zijn verschenen, zij zijn toch minder allround verfijnd als de Seat. Voeg daarbij de extra Spaanse flair en de levendige rijeigenschappen, en wij hebben hier te maken met een bovengemiddeld goede aanbieding in het segment voor 7-persoons SUV modellen. Seat kan daarom ook volgend jaar rekenen op een groei van haar marktaandeel in Europa.

  • 9
  • User Ratings (18 Votes)
    5.2

Comments are closed.