Zou als M35i beter zijn: test BMW Z4 M40i

0

Bij een automerk dat ‘rij plezier’ hoog in het vaandel heeft staan, mag een sportwagen niet in het gamma ontbreken. BMW biedt een dergelijke auto al decennialang in de vorm van de Z4, een doorontwikkeling van de Z3. Er is ook de enigszins experimentele i8, sinds dit jaar leverbaar als Spyder, maar die biedt niet het klassieke DNA van de autofabrikant uit München (motor voorin, aandrijving achter). Het is dus de Z4 die BMW representeert in het sportwagensegment.

De vorige generatie Z4 kreeg niet unaniem de handen op elkaar. Dat kwam enerzijds doordat deze sportwagen voor hardcore fans van dit type auto’s te soft was. Dat hij een relatief zwaar metalen klapdak had, was eerder een last (letterlijk en figuurlijk) dan een lust. Anderzijds waren vijanden maar zeker ook de vrienden van BMW het er over eens dat Porsche voor min of meer hetzelfde geld een betere sportwagen bood: de Boxster. Dit zorgde er voor dat ook de boekhouders van BMW niet onverdeeld gelukkig waren met de vorige generatie Z4: had het nog wel zin om geld te steken in een model dat slechts matig populair was en waar een concurrent (Porsche dus) al jarenlang de show stal?

Het antwoord op deze vraag moest, gezien de reputatie van BMW, “ja” zijn. De vraag was dus niet óf er een opvolger voor de Z4 moest komen, maar hoe dit op een bedrijfseconomisch verantwoorde manier zou kunnen. Voor BMW was duidelijk dat het geen optie was om het bestaande platform voor de achterwiel aangedreven modellen te gebruiken: dat onderstel is immers ook onder de 7-serie en de nieuwe X7 te vinden. Men zou slechts hoon oogsten als de nieuwe Z4 gebaseerd zou gaan worden op een ingekorte versie van deze zogeheten CLAR bodemplaat. Er moest dus een nieuw, specifiek voor een sportwagen ontwikkeld, platform komen. Technisch geen probleem, maar zouden de ontwikkelingskosten ook terugverdiend kunnen worden? BMW durfde daar geen vergif op in te nemen, ook omdat de verkopen in het betreffende marktsegment al jaren niet of nauwelijks meer groeien. Gelukkig bood Toyota uitkomst. Die droomde van een comeback voor de Supra, maar had daarvoor zelf (ook) geen geschikt onderstel. Dankzij krachtenbundeling kon het licht alsnog op groen worden gezet: BMW zou het samen te ontwikkelen, nieuwe sportwagenplatform gaan gebruiken voor de Z4, en Toyota voor de Supra. Onderlinge concurrentie is niet te verwachten omdat het carrosserietype wezenlijk verschilt: de Z4 is wederom een roadster, terwijl de Supra zich richt op coupé fans.

Het compleet nieuwe platform heeft met 2,47 meter een 25 millimeter kortere wielbasis dan het onderstel van de oude Z4. De spoorbreedte werd flink vergroot; vóór zelfs met 98 millimeter. Er is intensief gebruik gemaakt van aluminium om het (onafgeveerde) gewicht zoveel mogelijk te beperken. Voor het eerst in de modelgeschiedenis beschikt de Z4 nu over multi-link ophanging achter.

De hier geteste M40i uitvoering van de Z4 beschikt over adaptieve dempers, 18 inch lichtmetalen velgen, Performance remmen en een elektronisch differentieel. Zoals je mag verwachten van een BMW, is de gewichtsverdeling ‘ideaal’ oftewel 50 procent van de massa drukt op de vooras en de andere helft op de achteras.

Het zwaartepunt ligt bij de nieuwe Z4 veel lager dan bij het oude model, al komt dat ook doordat met relatief zware metalen klapdak heeft plaatsgemaakt voor een stoffen kap. Die kan in slechts 10 seconden worden in/uitgeklapt. Eventueel al rijdend, mits de snelheid niet hoger is dan 50 km/u. Omdat de stoffen kap (standaard zwart van kleur, de testauto had een antracietgrijs exemplaar met zilverkleurige afwerking waarvoor bijbetaald moet worden) een minder groot ruimtebeslag heeft dan het oude metalen klapdak, kon de bagageruimte van de Z4 met liefst 50 procent worden vergroot tot een indrukwekkende 281 liter.

Dat is natuurlijk prettig, maar niet waar het bij een sportwagen om draait. De hamvraag is: is de Z4 met zijn nieuwe onderstel qua rij dynamiek nu een volwaardig alternatief voor de Porsche Boxster?

Om maar met de deur in huis te vallen: het antwoord op de hamvraag is: “nee”. Dat komt om te beginnen door het gewicht van de Z4 M40i: 1.535 kilo. Voor een sportwagen is dat erg fors, want de Porsche Boxster S weegt met PDK automaat afgerond 150 kilo minder en de Alpine A110 legt slechts 1.080 kilo in de weegschaal. Dat zorgt voor sensationeel andere rijeigenschappen. De Z4 mag dan een hoger aluminiumgehalte hebben en een (iets) kortere wielbasis, de nieuwe editie is wel langer en breder dan het oude model. Verder eisen zaken als de completere uitrusting en betere crashbestendigheid natuurlijk ook hun tol. De nieuwe onderstel van de Z4 is mooi uitgebalanceerd, maar kan de massa van de BMW niet maskeren.

Een tweede reden waarom de nieuwe Z4 niet in één adem met de Boxster genoemd kan worden, is de besturing. Er wordt weliswaar messcherp door de installatie gereageerd op commando’s en van onderstuur heeft de BMW totaal geen last, maar die precisie vertaalt zich niet in een evenredig gevoel. Er is daardoor te weinig feedback van wat er onder de voorwielen gebeurt. Het weggedrag van de Z4 is al met al zeer veilig, maar ook wat afstandelijk. Als bestuurder word je er onvoldoende bij betrokken. En dat is voor een sportwagen een serieus nadeel, zeker als Porsche laat zien hoe het hoort.

Dit betekent niet dat rijden in de Z4 M40i een emotieloze bezigheid is, integendeel. Zijn 6 cilinder lijn motor zorgt namelijk als vanouds voor veel vreugde. Qua akoestisch genot kan de 4-pits boxermotor van de Boxster hier niet aan tippen. Ook prestatietechnisch is de Z4 hem de baas. Je zit in 4,6 seconden op 100 km/u. Om die tijd met de Boxster te kunnen evenaren, dien je de duurdere ‘S’ uitvoering te kopen.

De Z4 M40i dankt zijn sprintvermogen niet alleen aan de 340 pk die zijn 3,0 liter motor levert, maar ook aan zijn fantastische automaat. Die schakelt soepel, snel en reageert alert als er een lagere versnelling gewenst is. Toch zullen veel sportwagenfans de interactie met een handbak prefereren. BMW laat weten dat een dergelijke transmissie in een later stadium leverbaar wordt in combinatie met de instapmotor, de 197 pk sterke sDrive20i (richtprijs 71.350 euro). Maar dan mis je dus het romige plezier van de 6 cilinder motor.

De cockpit van de nieuwe Z4 is foutloos afgewerkt, het infomediasysteem (BMW Operating System 7.0) is topklasse en de goed steunende stoelen zitten ook op langere ritten comfortabel. Je zit laag en lekker uit de wind en er is veel plek voor zowel de benen als de ellebogen. Toch is het jammer dat het dashboard niet wezenlijk anders oogt dan de boordplank van de nieuwe 3-serie. Een sportwagen heeft ‘recht’ op een spannendere werkplek. Niet alleen Porsche biedt die, maar ook Audi (TT) en Ford (Mustang). Daar komt bij dat het digitale instrumentarium van de Z4, Live Cockpit Professional genaamd, niet optimaal afleesbaar is. De optionele voorruitprojectie is daardoor een zinvolle investering.

In vergelijking met zijn voorganger biedt de nieuwe Z4 een duidelijk beter veercomfort, al is stugheid hem niet vreemd. Het onderstel staat ook garant voor veel tractie en grip terwijl de carrosseriecontrole vertrouwenwekkend strak is. Bij hoge snelheden is de stabiliteit prima. Bij de rij modi kan gekozen worden voor de Individual optie waarmee jij jouw favoriete mix van rijgedrag bepalende eigenschappen (gaspedaalrespons, schakelgedrag, veerkarakteristiek, besturing) kan samenstellen. Maar ook dan zal je tevergeefs zoeken naar de ultieme bevrediging die een échte sportwagen van 94.500 euro (de richtprijs voor de M40i versie) hoort te bieden.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De nieuwe Z4 is een snelle, luxueuze open 2-zitter waarmee je heerlijk kan cruisen maar hij biedt de verleidelijkheid van een echte sportwagen. Het is een veel betere allrounder dan het oude model, maar daarmee (nog) niet goed genoeg om de Boxster van de troon te kunnen stoten. Met name het hoge gewicht van de M40i versie speelt de Z4 parten. Hij biedt daardoor niet de emotie of sensatie die cruciaal is voor een sportwagen om een hartendief te kunnen zijn. Jammer, maar BMW krijgt een nieuwe kans als zij het gamma van de Z4 uitbreidt met een M35i versie. Inderdaad, de uitvoering met de nieuwe 306 pk sterke variant van de 2,0 liter motor. Dat scheelt 50 kilo. Het lagere gewicht zal er bovendien voor zorgen dat je met de Z4 M35i even vlot naar 100 km/u kan sprinten als met de M40i.

  • 8
  • User Ratings (10 Votes)
    7.2

Comments are closed.