Aangenaam anders: test Kia ProCeed GT

0

Waarom de korte test?

Kia had in oktober 3,6 procent van de Europese automarkt in handen. Een mooie score, want begin 2017 bedroeg het marktaandeel nog maar 3,1 procent. Toch wil Kia de harten van nog veel meer Europeanen veroveren. Daarvoor worden zoveel mogelijk obstakels uit de weg geruimd. Zoals de apostrof in de modelnaam Ceed. En de nieuwe ProCeed verliest ook zij liggend streepje tussen de ‘o’ en de ‘C’. Kia gaat eindelijk normaal doen en dat zal zeker helpen om een breder publiek aan de spreken. Een select aantal journalisten mocht al kennismaken met de nieuwe ProCeed. Autointernationaal.nl doet verslag.

Wat voor auto is het?

Kia heeft niet alleen de spellingwijze van de modelnaam ProCeed veranderd, maar ook de auto zelf. De 3-deurs coupéachtige hatchback is getransformeerd tot een 5-deurs Shooting Brake. Voor wie dit carrosserietype nog niet kent: het betreft een lifestyle combi in optima forma. Je kan de Shooting Brake ook als een kruising tussen een stationwagon en een liftback beschouwen. Of als een goedkoop alternatief voor de soortgelijke uitvoering van de Mercedes-Benz CLA. Het idee is dat de autoconsument best extra wil betalen voor een bovengemiddeld stijlvol model.

De ProCeed komt in januari op de markt en wordt dan leverbaar in 3 uitrustingniveaus: GT-Line, GT-PlusLine en GT. Er kon worden gereden met een prototype annex preproductie versie van het topmodel. Die kenmerkt zich door agressief vormgegeven bumpers, dubbele uitlaatpijpen, een zwarte honingraatgrille met rode inzetstukken, rode remklauwen en een rode afwerking van de dorpels. De ProCeed GT oogt hiermee zondermeer sportief. Maar zelfs als je voor de instapuitvoering GT-Line kiest, krijg je 17 inch lichtmetalen velgen, LED dagverlichting in ijsblokjesvorm, een achterspoiler en privacyglas. De prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op 2.500 euro meer dan de Ceed als hatchback moet opbrengen.

Concreet betekent dit maximaal 32.500 euro voor de GT-Line uitvoering met de 140 pk sterke 1.4 T-GDI turbobenzinemotor en handgeschakelde 6-bak. Een 7-traps automaat met dubbele koppeling is optioneel en zal 2.000 euro meer gaan kosten. Beide transmissies zijn ook beschikbaar voor de 136 pk sterke 1.6 CRDi. Daarvan beginnen de prijzen voor de GT-Line vermoedelijk bij 35.500 euro. Het krachtigst (204 pk) is de 1.6 T-GDI variant. Die komt alleen als GT op de markt en zal ook optioneel voorzien zijn van de 7-traps automaat. Het prijskaartje wordt circa 43 mille in handgeschakelde vorm en 2.000 euro extra voor de DCT versie.

Is het wat?

Visueel weet de nieuwe ProCeed zeker te plezieren. De vormgeving is duidelijk geïnspireerd door de CLA Shooting Brake en de achterzijde heeft ook veel weg van de Porsche Panamera. Je zou Kia nu kunnen beschuldigen van kopieergedrag, maar de doorsnee autoconsument zal daar niet mee zitten. Die vindt het vast wel prettig om te kunnen rijden in een model die oogt als een veel duurdere personenwagen.

Ook aan de voorzijde zie je dat Kia goed naar Porsche gekeken heeft. Zo is de ProCeed voorzien van LED dagverlichting in ijsblokjesvorm (4 stuks). Aan de zijkant zien we dan weer een stylingelement van DS: een haaienvin die halverwege de raamstijl stopt. In metaalkleur ziet die er gelikt uit.

Maar je kan ook zien dat de Proceed is afgeleid van tamelijk burgerlijke, gewone Ceed. Zo lijken diens 18 inch lichtmetalen velgen te verzuipen in een de grotere carroserie.

De ambitie van Kia om de budgethoek van de automarkt te verruilen voor een duurdere en chiquere plek is zichtbaar in het interieur van de ProCeed. Net als de Ceed is hij keurig afgewerkt.

Kia heeft niet bezuinigd op de kwaliteit van het dashboardplastic. De geteste GT uitvoering is bovendien voorzien van sportstoelen met rood stikselwerk.

De ProCeed biedt achterin voldoende beenruimte, maar de hoeveelheid hoofdruimte houdt voor passagiers die langer zijn dan 1,85 meter niet over. Maar zo’n krappe bedoening als in de zondagse uitvoering van de Hyundai i30, de Fastback, is het zeker niet. Wel is het behelpen qua overzichtelijkheid van de achterzijde. De kofferbak is daarentegen praktisch van vorm en heeft onder de laadvloer een goed bruikbaar bergvak. Ook zijn er rails om bagage mee vast te zetten en omklappen van de achterbankleuning levert een vrijwel vlakke bodem op.

De ProCeed heeft een 5 mm kleinere grondspeling dan de Ceed. De GT uitvoering is bovendien voorzien van stijvere veren en een dikkere stabilisatorstang. De ingrepen zijn geen weggegooid geld want het onderstel van de ProCeed biedt een prettige mix van sportiviteit en comfort. De Kia is dus zowel een ‘warm hatchback’ als een auto om lange afstanden mee te cruisen. Oneffenheden in het wegdek worden goed geabsorbeerd, er is veel grip en de ProCeed helt niet noemenswaardig over. De besturing is direct, maar zou meer gevoel mogen bieden.

De 1.6 T-GDI motor voelt krachtiger aan dan zijn specificaties (204 pk en 265 Nm) doen vermoeden. Volgens Kia kan je in 7,2 seconden op 100 km/u zitten en blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 142 gram/km. Helaas is de automatische transmissie een spelbederver. Het mag dan een moderne 7-traps automaat zijn met dubbele koppeling, het opschakelen verloopt voor een sportieve auto niet vlot genoeg en de ProCeed GT doet er te lang over om een lagere versnelling op te zoeken. Wat ook beter kan, is de gaspedaalrespons bij het wegrijden. Die is nogal traag.

Zoals het hoort bij een moderne auto kan er gekozen worden uit meerdere rij programma’s. Prima. Maar Kia houdt de keuze bij de ProCeed beperkt tot ‘normal’ en ‘sport’. Er is dus geen extra dynamische setting, nog een stand waarin je jouw individuele voorkeuren kan vastleggen. Ook een Eco modus ontbreekt, maar daar valt bij dit type auto makkelijk overheen te stappen. In Sport stand gaat de ProCeed zwaarder sturen en reageert hij iets minder langzaam op gaspedaalcommando’s (maar niet veel). Het grote verschil zit hem in extra motorgeluid. De GT klinkt duidelijk sportiever dan de andere uitvoeringen van de ProCeed en biedt dus meer akoestisch genot. In Sport stand worden kleppen in de uitlaat open gezet en valt er voor de oren nog meer te genieten. Een virtuele ondersteuning ontbreekt niet, maar dat doet niet al te kunstmatig aan.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De ProCeed is een prettige auto om mee te rijden. Verder is hij stijlvol, onderscheidend en keurig afgewerkt. De 1.6 T-GDI motor van de GT uitvoering geeft de ProCeed een prima prestatiepotentieel, maar de automaat gooit helaas roet in het eten. Omdat het topmodel vermoedelijk een forse meerprijs krijgt ten opzichte van de andere versies (het bedrag zal snel richting de 11.000 euro gaan), is er wat voor te zeggen om ook serieus te kijken naar de 1.4 T-GDI uitvoering met handbak.

De sexy en begerenswaardige ProCeed is een aangename aanvulling op het Ceed gamma aangezien de hatchback en SW stationwagon nogal braaf ogen. Kia heeft bij de ProCeed sportiviteit in een praktische carrosserie weten te verpakken. Daarmee is het ook een volwaardig, allesbehalve burgerlijk alternatief voor warme liftbacks zoals de Peugeot 508 GT-Line en de Skoda Octavia RS. Qua aantrekkelijkheid overschaduwt hij ook de Optima SW GT-Line van Kia zelf, zonder vermoedelijk wezenlijk duurder te zijn. Het Shooting Brake concept verdient bij de volumemerken beslist navolging!

  • 8
  • User Ratings (15 Votes)
    6.8

Comments are closed.