Maakt niet waar wat hij belooft: test Skoda Kodiaq RS

0

Waarom de korte test?

Het Volkswagen concern heeft de laatste jaren een enorme inhaalslag gemaakt in het SUV segment. Dat legt, kijkend naar de ontwikkeling van het marktaandeel in Europa, de autobouwer uit Wolfsbrug geen windeieren. Nu is het tijd voor de kersen op de SUV taarten: Audi kan ieder moment de orderboeken openen voor de SQ2, Seat heeft afgelopen zomer de Cupra Ateca gelanceerd, Volkswagen legt momenteel de laatste hand aan de T-Roc R en Skoda breidt haar gamma aan de bovenzijde uit met deze Kodiaq RS. Die beleefde afgelopen oktober op de autosalon van Parijs zijn publieksdebuut en kon nu worden getest.

Wat voor auto is het?

Anders dan haar moeder en zusters heeft Skoda niet gekozen voor een extra krachtige benzinemotor in haar sportieve interpretatie van de SUV. Nee, bij de Kodiaq RS zit een dieselkrachtbron onder de kap. Of dat een slimme vinding is (iets waar de Tsjechen patent op zeggen te hebben), zal de tijd leren. Enerzijds verbruikt een dieselmotor natuurlijk minder brandstof dan een benzine exemplaar. Maar aan de andere kant lukt het maar niet om het blazoen van dit krachtbrontype op te poetsen. Elke week is er negatieve publiciteit dat roet in het eten gooit. Maar goed, in vergelijking met de Q2, Ateca en T-Roc is de Kodiaq veruit de grootste. En juist dan is het prettig om, ook als je op een verharde ondergrond rijdt, over veel motorkoppel te kunnen beschikken. Daar is een diesel natuurlijk een kei in, zeker als die het predikaat ‘TDI’ draagt.

De Kodiaq RS beschikt namelijk over een dubbel geblazen versie van de 2,0 liter dieselmotor. Daarmee is het blok goed voor 240 pk en 500 Nm. De motor is gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Alle 4 de wielen worden aangedreven. De Kodiaq RS accelereert in 6,9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 221 km/u. Achter de velgen hangen 17-inch remschijven om de Skoda weer tijdig tot stilstand te brengen.

Uiterlijke kenmerken van de Kodiaq RS zijn agressiever getekende bumpers, 20 inch lichtmetalen velgen, dubbele uitlaatpijpen en zwart lak voor zowel de grille, de raamlijsten als de spiegelkappen. Skoda heeft zelfs een nieuwe RS badge ontworpen. De Kodiaq oogt in deze vorm zeer indrukwekkend: sportief, zonder ‘over de top’ te zijn. Gespierd, maar tegelijkertijd smaakvol. Maar vreemd genoeg is er ten opzichte van de Kodiaq Sportline geen verkleinde grondspeling.

Binnenin zien we een hoop rode details; onder andere voor het stikselwerk van de met leder en Alcantara beklede sportstoelen. Die zetels zijn trouwens elektrisch verstelbaar en voorzien van een geheugenfunctie. Het stuurwiel, de armsteunen en de deurpanelen (met diamantpatroon) hebben zwarte stiksels. Verder is Skoda niet zuinig geweest met koolstofvezel elementen. De middenconsole is voorzien van een 9,2 inch touch screen, de sfeerverlichting heeft 10 kleuren en de Virtual Cockpit (oftewel het digitale instrumentarium) ontbreekt vanzelfsprekend niet. De Kodiaq RS heeft 7 zitplaatsen. Er is dus geen 5-zits versie zoals bij de goedkopere uitvoeringen uit het modelgamma.

Is het wat?

Druk de startknop in en de eerste indruk na het wegrijden is dat de RS net zo rijdt als een gewone Kodiaq met optionele 20 inch velgen en laag profiel banden. Op een slecht wegdek is het veercomfort niet optimaal aangezien de absorptie van oneffenheden beter kan. De Kodiaq RS is standaard voorzien van Dynamic Chassis Control met adaptieve dempers. Als je de Sport modus activeert, wordt het veercomfort er niet beter op maar de Skoda weet zijn carrosserie dan wel strakker onder controle te houden. Zelfs zo goed dat je in bochten niet het gevoel hebt met een 1.980 kilo zware auto onderweg te zijn.

De besturing is nauwkeurig, maar helaas gespeend van gevoel. De Kodiaq RS beschikte weliswaar over progressieve bekrachtiging, waardoor hij zwaarder gaat sturen als jij het tempo opvoert, maar het voelt artificieel aan. Dat geldt ook voor het effect van de zogeheten Dynamic Sound Boost; een virtueel uitlaathulpje dat een nepgeluid maakt en dat alleen hoorbaar is in Sport modus. Het foefje is bedoeld om de dieselmotor een aangenamer geluid te geven, maar in de praktijk werkt het niet, integendeel: de BiTDI gaat vreemd klinken en gaat er onnodig door dreunen. Omstanders worden daarentegen wel getrakteerd op een imposant motorgeluid.

De 2.0 liter dieselmotor met 2 turbo’s is behoorlijk krachtig; iets wat je vooral merkt als je langzamer rijdend verkeer inhaalt. Dan handelt de 500Nm bliksemsnel. De motor is gekoppeld aan de bekende 7-traps DSG automaat van de Volkswagen Groep. De transmissie met dubbele koppeling is in minder sterke varianten van de 2.0 TDI krachtbron wat langzaam met schakelen, maar in de Kodiaq RS doet hij zijn arbeid merkbaar sneller. Desondanks voelt de Skoda nooit écht snel aan en in een hete SUV zou je een motor wensen die qua sportiviteit meer weet te overtuigen.

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Op papier biedt de Kodiaq RS een indrukwekkend pakket aan eigenschappen: hij is praktisch, biedt de van SUV modellen bekende vorstelijk hoge zitpositie en de sportieve decoratie is smaakvol. Maar met een prijskaartje van 61.490 euro is hij meer dan anderhalf keer zo duur dan de 1.5 TSI Style uitvoering met dezelfde automaat. Die kost 39.390 euro. Voor 68 mille rij je in een BMW X1, Hyundai Santa Fe of Volvo XC60. Die zijn in het Duitse en Zweedse geval weliswaar minder royaal behangen met toeters en bellen, maar hebben allebei wel premiumstatus. "Ik rij in een Volvo XC60" klinkt toch net even wat indrukwekkender dan "Ik rij in een Skoda Kodiaq". Interne familieconcurrentie heeft de Tsjech van de nagelnieuwe Audi Q3, zijn grotere broer Q5 en de eveneens kersverse Cupra Ateca. Die heeft weliswaar slechts 5 zitplaatsen, maar met 57.950 euro is hij significant goedkoper. Bovendien is de Seat (want dat is het) voorzien van een benzinemotor dus je hoeft 's nachts niet wakker te liggen in verband met de afschrijving of stadscentraverboden.

Van de Kodiaq RS komen maar een beperkt aantal exemplaren naar Nederland, dus wie weet is zijn exclusiviteit wel een overtuigend koopargument. De virtuele motorgeluid ondersteuning is dat in ieder geval niet. Verder is het veercomfort als gevolg van de grote 20 inch wielen voor een SUV te hard. Ook voelt de Kodiaq RS ondanks zijn 240 pk en 500 Nm niet echt snel aan. Ondanks de subtiele aankleding overschreeuwt hij zichzelf dus enigszins. Wie slim is, koopt daarom een andere Skoda.

  • 7
  • User Ratings (11 Votes)
    2

Comments are closed.