Er is geen betere: test Porsche Macan

0

Waarom de korte test?

Porsche heeft voor het modeljaar 2019 haar uit 2014 stammende Macan een facelift gegeven. Afgelopen oktober was hij al voor het publiek te zien op de autosalon van Parijs. Nu kon de pers op het Spaanse Mallorca kennismaken met de vernieuwde basisversie. Die arriveert deze maand bij de Porsche dealers in de showroom met een prijskaartje van 85.600 euro.

Wat voor auto is het?

De facelift van de Macan valt in de categorie ‘twee keer kijken’. De wijzigingen zijn zó subtiel dat ze op het eerste gezicht niet opvallen. Maar een ingrijpende update was ook niet nodig. Enerzijds vanwege het tijdloze design en het feit dat de Macan nog steeds bovengemiddeld goed rijdt, maar ook omdat de verkopen Porsche positief verrast hebben. Het model is goed voor 40 procent van de totale afzet. De Macan trekt meer klanten dan de 718, 911 en Panamera gecombineerd. ‘Never change a winning team dus’.

De modeljaar 2019 uitvoering van de Macan kan het eenvoudigst aan de achterzijde worden herkend: net als de Cayenne, de Panamera en de nieuwe 911 heeft hij nu een 3-dimensionale, horizontale lichtstrook op de kofferklep die over de gehele breedte van de auto loopt. De facelift behelst verder aangepaste verlichting (voortaan standaard LED techniek) aan de voorzijde, vernieuwde bumpers, andere velgen (18 inch is standaard, maar maximaal is 21 inch mogelijk) en verse carrosseriekleuren.

Binnenin heeft het infomediasysteem een stevige evolutie ondergaan. Het centrale HD touch screen groeit van 7,2 naar 10,9 inch en omvat internetnavigatie (voor actuele verkeersinformatie), stembediening en een LTE telefoonmodus met SIM kaartlezer, een WLAN hotspot en Porsche Connect diensten. Net als in de Cayenne en de Panamera is de gebruikersinterface aan te passen aan eigen wensen en voorkeuren. Tevens krijgt de Macan nieuwe uitstroomopeningen op het dashboard die onder het scherm een plek hebben gekregen.

De Macan doet het tegenwoordig zoveel mogelijk zonder knoppen. Het touch screen heeft veel bedieningstaken overgenomen. Ook activering van functies met stemcommando’s is mogelijk. Desondanks heeft zijn middenconsole nog steeds veel weg van een Boeing vliegtuig. Voor een extra sportieve interieursfeer kan je het GT sportstuur bestellen dat bekend is van de 911. En als de Macan is voorzien van het Sport Chrono Pakket, is in het stuur een rij modus schakelaar, inclusief Sport Response knop geïntegreerd.

Nieuw is de Offroad Precision App: een applicatie om uitstapjes naast de gebaande paden te analyseren. De lijst met veiligheidssystemen wordt uitgebreid met ‘filehulp’; een systeem waarmee de Macan zelf accelereert en afremt en zelfs kan sturen in de file. Porsche meldt dat het chassis is aangepast en dat de afstelling van het onderstel is herzien. De Macan staat standaard op nieuw ontworpen, bredere banden. Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) met adaptieve lichtverdeling is optioneel.

Porsche heeft de dieselmotor uitgezwaaid, dus de vernieuwde Macan zal niet besteld kunnen worden met het 3.0 TDI V6 blok van Audi. Blijkbaar heeft men in Zuffenhausen na al het gesjoemel met de motorsoftware geen enkel vertrouwen meer in het zustermerk en wil men niet het risico lopen dat het imago opnieuw door uitstootfraude besmeurd wordt. De keuze van Porsche om alle dieselmodellen uit haar gamma te schrappen, illustreert de spanningen die er momenteel zijn binnen de Volkswagen Groep met Audi.

Het is nu aan de instapuitvoering van de Macan om de dieselklanten binnenboord te houden en niet kwijt te raken aan de concurrentie, die nog volop SUV modellen in oliegestookte vorm aanbieden. De basisversie heeft weliswaar een benzinemotor, maar zijn gebruikskosten zouden niet ongunstiger moeten zijn dan die van de voormalige Macan S Diesel. Het brandstofverbruik is weliswaar hoger (al komt dat ook door de nieuwe WLTP meetmethode), maar daar staat een lagere aanschafprijs tegenover. Rest de vraag of de instapuitvoering met zijn 2,0 liter 4 cilinder motor even lekker rijdt als de versie met 3,0 liter V6 dieselblok. Op Mallorca kreeg Autointernationaal.nl hierop het antwoord.

Is het wat?

In eerste instantie heeft de basisversie van de Macan de schijn tegen. Dat komt niet alleen doordat je ten opzichte van de oude S Diesel uitvoering bijna 200 Nm inlevert (190 Nm op precies te zijn) en omdat het brandstofverbruik stijgt van gemiddeld 6,1 liter naar 8,1 liter (hetgeen een CO2-uitstoot van 185 gram in plaats van 159 gram betekent), maar ook omdat de 2,0 liter benzinemotor sinds de facelift aan vermogen heeft ingeleverd. Er is voortaan 245 pk beschikbaar in plaats van 252 pk. Oorzaken zijn enerzijds de aanpassingen die noodzakelijk waren voor de strengere WLTP uitstootnorm en anderzijds de wens om een zo gunstig mogelijke koppelkarakteristiek meer prioriteit te geven dan een maximaal vermogen. Immers, alleen op die manier kan de pijn voor de dieselfans het best worden verzacht.

De wijzigingen aan de 4 cilinder hebben effect gehad, in die zin dat de strengere WLTP norm er niet toe geleid heeft dat de motor minder koppel levert. Bovendien wordt de maximum waarde al bij 1.600 toeren bereikt. Dit aantal steekt gunstig af bij het aantal omwentelingen dat de krukas van wijlen Macan S Diesel moest maken: 1.750. Die slag heeft de instapuitvoering alvast gewonnen. Dan de sprint naar 100 km/u. De Macan S Diesel klaarde deze klus in 6,3 seconden. De 2,0 liter benzineversie heeft 6,7 seconden nodig. Daar kan zelfs nog 0,2 tel van worden afgeschaafd als je het optionele Sport Chrono pakket mee bestelt. Een verwaarloosbaar verschil dus.

Tot zover de cijfers. Hoe een auto rijdt, kan niet alleen in getallen worden uitgedrukt. Nou ja, de 4 cilinder benzineversie is 110 kilo lichter dan de voormalige Macan S Diesel en dat merk je. Op vele manieren. Verder heeft Porsche de 2,0 liter motor een verbeterde verbrandingskamer geometrie (en een partikel filter) meegegeven, waardoor hij beter op gaspedaalcommando’s reageert. Ook de software van de 7-traps PDK automaat met dubbele koppeling werd aangepast, met als resultaat dat de transmissie een alerter karakter heeft gekregen.

De motorspecificaties van de basis Macan ogen dus bescheiden (zeker als je weet dat de 2,0 liter in diverse andere modellen van de Volkswagen Groep goed is voor 306 pk), maar na dit zure nieuws is er ook veel zoets te melden. Bijvoorbeeld dat de 4 cilinder uitvoering van de Macan prima presteert mits je de toerentellernaald boven de 2.000 houdt. Van het beruchte turbogat heb je dan niet of nauwelijks last. Het uitlaatgeluid weet verrassend goed te plezieren. Verder kan het huwelijk met de gretige 7-traps automaat als perfect worden omschreven, waardoor er altijd voldoende vermogen en koppel beschikbaar is.

Het relatief lage gewicht van de 2,0 liter uitvoering van de Macan zorgt er niet alleen voor dat de sprinttijd naar 100 km/u nagenoeg identiek is aan die van de S Diesel variant, maar ook dat de besturing veel zuiverder en neutraler is. De Porsche is in deze vorm opvallend goed in balans. Het nadeel van krachtige SUV modellen is dat zij weliswaar snel zijn in rechte lijn, maar dat je veel eerder op de rem moet dan bij lage auto’s. Ook de maximale bochtsnelheid is lang niet zo hoog. Dat is frustrerend want zij zijn daardoor moeilijk om vloeiend te rijden.

De basisuitvoering van de Macan is gelukkig een positieve uitzondering. Okay, je stormt misschien wat minder rap op de volgende bocht af, maar je hoeft ook minder af te remmen. Prestaties en onderstelcapaciteiten zijn daardoor veel beter met elkaar in harmonie. Deze instapper is de lekkerste Macan om mee te rijden. En omdat de Porsche sowieso al de SUV was met het beste weggedrag, is deze 4 cilinder versie écht een geheimtip voor diegenen die op zoek zijn naar maximaal rij plezier. Nee, zo goed als een 718 of 911 rijdt de Macan niet. Maar dat doet geen enkele SUV. Maar binnen zijn segment is de basisuitvoering echt een aanrader voor diegenen die zich op een bescheiden manier willen kunnen vermaken.

Voor de rest is de Macan als vanouds. Hij is niet overdreven ruim, maar biedt wel voldoende plek voor 4 personen en hun bagage. De bouwkwaliteit is excellent en de standaarduitrusting is verrassend compleet. Je krijgt dezelfde uitstekende zitpositie als voor de facelift. Daarmee onderscheidt de Macan zich nog steeds in positieve zin van zijn concurrenten.

 

100%
100%
Awesome

Hoeveel sterren?

De facelift van de Macan mag dan op het eerste gezicht weinig voorstellen, meer was eigenlijk helemaal niet nodig. De Porsche oogt nog steeds tijdloos. Rigoureuzere ingrepen zouden alleen maar een prijsopdrijvend effect hebben gehad, zonder al te veel toe te voegen. Ook met bescheiden wijzigingen kan de Macan zich nog steeds de beste SUV in zijn klasse noemen. Voor 85.600 euro is dit één van de goedkoopste manieren om in een echte Porsche te rijden. Tegelijkertijd is het een volwassen, praktische auto voor het hele gezin.

Mis ik de Macan S Diesel? Nou ja, diens 580 Nm aan koppel had natuurlijk wel zijn charme, evenals zijn flinke actieradius. Maar ondanks dat landgenoten van Porsche denken dat de dieselmotor nog een renaissance zal beleven, heeft men in Zuffenhausen het oliegestookte hoofdstuk definitief afgesloten. Na de test op Mallorca van de 4 cilinder benzineversie hoef je daar niet perse rouwig om te zijn. We praten immers ook over een prijsverschil van meer dan 11 mille. Bovendien maakt de jongste 3,0 liter V6 dieselmotor (zwaar als gevolg van de additionele milde hybride techniek, desondanks trage reactie op gaspedaalcommando's) in de eigen modellen van Audi geen 100 procent overtuigende indruk.

Nee, Porsche heeft een goede beslissing genomen. Slim was ook om op Mallorca de pers juist met de basisuitvoering van de vernieuwde Macan kennis te laten maken. Normaliter zijn de spotlights gericht op de duurdere versies uit het gamma. Maar nu kreeg de 2,0 liter benzinevariant alle aandacht en die blijkt uit te blikken met de beste stuureigenschappen van alle SUV modellen op de markt. Een echte aanrader dus!

  • 10
  • User Ratings (13 Votes)
    4.8

Comments are closed.